Jantjes schreef:Ik weet niet of het inderdaad een misverstand/onduidelijkheid is.marina87 schreef:Jantjes schreef:Ik vind het jammer dat de Ger.Gem. dat ook inderdaad en menigmaal zegt, het brengt je namelijk in de war. Natuurlijk is het zo dat Gods Geest werkzaam is en brengt weldegelijk ontdekking maar het probleem in deze is dat je kunt gaan zitten wachten op deze werking en dat is verkeerd. De wet breng je in de schuld en de schuld wedergeboorte en natuurlijk door de werking van Zijn Geest maar niet en nooit bij wedergeboorte of Gods Geest beginnen want dat zijn werkingen die er inderdaad zijn maar achteraf bezien worden en niet vooraf, sterker nog! Gods Geest is de eerste die werkt in een mensen hart maar niet vooraf.Klaas schreef:Jantjes schreef:En schuld werkt wedergeboorte
Wedergeboorte werk geloof in Hem
Geloof geeft zaligheid.
Schuld bewerkt wedergeboorte? Ik dacht dat Gods Geest dat deed?
Dat is nu juist het misverstand. Als je bidt mag je ook verwachten dat Hij het doet. Dat heeft Hij beloofd in Zijn Woord. God heeft alles al gedaan voor de mensen, Hij is voor onze zonden gestorven. De mensen zijn zich vaak veel te weinig bewust van de kracht van Gods Geest.
Het is natuurlijk wel zo dat al mogen wij ‘verwachten’ in bidden en de wet bewaren, wij er nochtans geen recht op hebben terwijl het weer wel belooft wordt in het verbond. Ik denk dat daar meer het knelpunt is dus tussen verwachten en ontvangen en daar is bij de Ger.Gem. al menigmaal een kerkscheuring door gekomen/ontstaan.
God belooft het niet voor niets. En we hebben er uit onszelf geen recht op, maar als we ons op Christus beroepen wel. Hij betaalde de straf, dankzij Hem mogen we vrij van schuld voor God staan. Daarom zegt de Bijbel dat ieder die in Hem gelooft, behouden wordt... en het recht van het zoonschap heeft gekregen. Dankzij Christus staan we weer in het recht. En wie in zijn naam bidden mogen dan ook zeker weten dat God zal geven wat wij Hem vragen, aldus onze Verlosser zelf!