Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 29 jan 2007 22:35

Dat heeft hij heel eenvoudig uitgelegd hoor Opti :roll:

Je moet de wet bewaren, maar dat kunnen we niet uit ons zelf, dus zijn we schuldig, daarom is de Here Jezus aan het kruis gegaan zodat we wedergeboren kunnen worden en geloof krijgen in hem. Dan ben je zalig.

Ik snap niet wat je daar wiskundig aan vind.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jan 2007 23:15

Al die automatismen. Het lijkt geloof enorm te vangen in een soort systeem. Wat blijft er dan over van de VRIJE genade?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Flower23
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Flower23 » 29 jan 2007 23:15

Jantjes schreef:
Optimatus schreef:
Jantjes schreef:
Optimatus schreef:God liefhebben boven alles.
Je naaste liefhebben als jezelf.

Dat moet toch voldoende zijn?
Dat is, dat je erachter komt dat je zondig bent (wet).

Hoe bedoel je?

Gaat het maar proberen wat je zei:
God liefhebben boven alles.
Je naaste liefhebben als jezelf.

Dan kom je vanzelf achter je vraag (hoe bedoel je?)want:
Bekeren betekent de wet bewaren
De wet bewaren betekent schuld
En schuld werkt wedergeboorte
Wedergeboorte werk geloof in Hem
Geloof geeft zaligheid.

Het Evangelie/Christus maakt vrij van de wet!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2007 23:21

goofy1978 schreef:dat je niet in Jezus kan geloven tezij het je uit de hemel gegeven word.
petrus geloof kwam van God vandaan dat van judas van hemzelf.

Joh 10,1
Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die niet ingaat door de deur in den stal der schapen, maar van elders inklimt, die is een dief en moordenaar.

en veel zijn er die zelf over de muur heen klimmen en zonder door de enge poort te zijn gekomen bij Jezus zijn.
en denken dat ze gered zijn.
enge poort is eens met God naar de hel te gaan, kan je nog een engere poort of een smallere weg verzinnen?
en dat kan geen enkel mens uit zichzelf dat zal je uit de hemel gegeven moeten worden.

Dat betekent enge poort niet. Dat heb je zelf bedacht of je aan laten praten, en je hebt er geen bijbelse argumentatie voor, dat was al wel duidelijk. Inderdaad, God moet het alles geven... maar Hij geeft niet dat je het met Hem eens met dat je naar de hel gaat, want God wil je daar juist niet hebben, Hij wil je redden en daarom overtuigt Hij je van zonde EN verlossing.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 jan 2007 00:08

Jantjes schreef:En schuld werkt wedergeboorte
Geloof geeft zaligheid.

Schuld bewerkt wedergeboorte? Ik dacht dat Gods Geest dat deed?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 30 jan 2007 08:42

Jantjes schreef:Dan kom je vanzelf achter je vraag (hoe bedoel je?)want:
Geloof geeft zaligheid.

Wedergeboorte werkt geloof? Dus als je wedergeboren bent geloof je nog niet? Als je wederomgeboren bent, dan ben je een gelovig mens! Het geloof moet dan wel groeien, maar het is (hoe klein misschien ook!) wel aanwezig.
Anders zou iemand net wedergeboren kunnen zijn en niet geloven?
Stel zo iemand komt te sterven. Dab is die persoon wedergeboren maar gelooft niet. Dan zou een wedergeborene verloren kunnen gaan omdat je zonder geloof niet zalig wordt. En dat is onmogelijk. Of die wedergeborenen zonder geloof wordt wel zalig, maar dan klopt de Bijbel niet die zegt dat je zonder geloof niet zalig wordt. En aangezien de Bijbel altijd gelijk heeft: Zullen we deze schematische indeling maar achterwege laten? Laat nu eindelijk God Zelf eens aan het werk! Iedere keer weer stoppen mensen Hem in een stramien waarvan zij vinden hoe een bekeringsweg en een leven met God moet gaan.
Kap daar (in Gods Naam!) nu eindelijk eens mee!
God is geen Man dat Hij liegen zou! Hij vraagt aan ons: "Bekeert u en gelooft het Evangelie, en u ZULT zalig worden!"
Hij vraagt niet naar mystieke ervaringen.
Hij vraagt niet naar een bepaalde mate van ellendekennis.
Hij vraagt niet hoe bekommerd je hebt moeten omzwerven op aarde.
Hij vraagt:"Mijn zoon, mijn dochter: Geef Mij uw hart!"
Dat is wat Hij het liefste wil, dat zondaren tot geloof mogen komen en behouden worden uit dit zondig en verdraaid geslacht, zoals de Bijbel daarover spreekt. Stop met schematisch denken. De "vrije gunst, die eeuwig Hem bewoog" is zo helemaal weg, want als je langs een bepaald schema moet gaan kun je ergens verwachten dat God je dan wel zal bekeren. Tenminste dat proef ik uit de diverse reacties. Laat je met God verzoenen! Worden als een kind. Dat is eenvoudig opzien naar God en Hem vrage of Hij je Vader wil zijn. En dan mag je meteen vast vertrouwen dat Hij dat ook wil en zal zijn! En kind zal echt niet m,et een bevende stem zeggen: Och mocht het komen staan te gebeuren. Stondeke der minne, zoete Jezus of zoiets dergelijks. Eenvoudig opzien naar de overste Leidsman en Voleinder des geloofs Jezus Christus.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 30 jan 2007 09:57

Optimatus schreef:Is dit niet een wat al te wiskundige benadering van het geloof? Het lijkt verdraaid wel een exacte wetenschap op deze manier.
Hoe kom je er bij Omtimatus ?:| , het is juist heel gemakkelijk nog gemakkelijker als het optelsommetje 1+1=2 ik zal het daarom uitleggen.
Velen zeggen in onze dagen dat je moet geloven =; maar hoe kun je nu vertrouwen in iemand krijgen als je niet met die persoon omgang hebt. Eerste moet je omgang met iemand hebben en wel meerderen maanden zoniet jaren voordat er vertrouwen gegroeid kan zijn. Zo is het ook met God in Christus. Maar hoe kunnen we nu omgang hebben met Hem en vertrouwen krijgen met Hem? Wel, zoals Hij zelf gezegd heeft ‘Volg Mij’ in het volbrengen om de wet te bewaren, dat betekend concreet doen, bekeren! Ik haast mij nu om het te zeggen want daar komen wij mee in de schuld, wij komen er wel achter dat ‘lief doen’ onmogelijk is uit ons ongewassen of onbesneden hart want Omtimatus dat zei jij toch ‘God lief hebben boven alles en je naaste als je zelf’. Nu, als je dat ontdekt die 'onmogelijkheid' betekend dat wedergeboorte, hoewel je dat op het moment niet kunt zien van je zelf daarom is wedergeboorte ook omzien, achterom kijken naar je afgelegde levenspad en moet je nooit focussen op wedergeboorte maar op het bewaren van de wet in je hart en dat werkt vervolgens vertouwen/geloof. Waarom werkt dat vertouwen/geloof? omdat dat dat Christus volgen is en niemand kan tot de Vader komen dan door Mij te volgen. O zalige rijkdom als in deze weg Christus aan je hart mag openbaren verwachtende de zalige hoop en verschijning der heerlijkheid van den groten God en onzen Zaligmaker Jezus Christus; Die Zichzelven voor ons gegeven heeft, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid, en Zichzelven een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken (Tit 2:13 -14).

marina87 zei het in één zeer kort regel:
Je moet de wet bewaren, maar dat kunnen we niet uit ons zelf, dus zijn we schuldig, daarom is de Here Jezus aan het kruis gegaan zodat we wedergeboren kunnen worden en geloof krijgen in hem. Dan ben je zalig.
:jaknikken:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 jan 2007 10:08

Wedergeboorte werkt geloof ja. Zonder wedergeboorte kan niemand geloven of zichzelf bekering. Wedergeboorte is het moment waarop een mens van 'oude mens' naar 'nieuwe mens' gaat, vanuit 'dood' 'levend' wordt. Ook wel levendmaking genoemd. Die levende, nieuwe mens zal geloven, maar dat hoeft niet op hetzelfde moment gebeuren als zijn wedergeboorte.

Jezus zegt bijvoorbeeld tegen Nicodemus 'wie niet opnieuw geboren wordt, kan het koninkrijk van God niet zien'. Iemand die wedergeboren is hoeft inderdaad nog niet zelf door te hebben dat hij dat is, en dat hij geloofd. Echter, hij is levend gemaakt. En iemand die levend gemaakt is zal zich omkeren tot de Heer. Het 'maar stel dat hij sterft voordat hij gaat geloven', naar mijn overtuiging is dat dus niet mogelijk. Je kunt niet en wedergeboren zijn én verloren gaan. Daarom zou je kunnen stellen dat er geen wedergeborenen sterven voordat ze tot geloof komen. En dat wedergeboorte ook geloof is, maar dan als gave van God waar de persoon nog niet volmondig mee heeft ingestemd, en zich heeft overgegeven.

Zullen we deze schematische indeling maar achterwege laten? Laat nu eindelijk God Zelf eens aan het werk! Iedere keer weer stoppen mensen Hem in een stramien waarvan zij vinden hoe een bekeringsweg en een leven met God moet gaan.
Ik zie niet in waarom dat zou moeten. Alleen het is soms wel gevaarlijk omdat mensen gaan wachten tot hun 'deze dingen op die manier geschieden zullen'. Echter, jij als CGK'er bent echt niet wars van 'schemaatjes', wat dacht je de verbondsleer van jou kerk? Ja, dat is theologie, dogmatiek en dat is wetenschap dus zul je 'schema's' terug vinden. Met je doopt doet God dit, met je belijdenis doet God dat etcetra.

Wat gewoon wel het gevaar is, is dat mensen snel denken 'ach, als het komt dan komt het', 'ik kan mijzelf niet bekeren' of 'als ik toch uitverkoren ben', maar moet je dan direct alle 'schemaatjes' in de Naam van God de kerk uit gooien? Of moeten mensen wat anders omgaan met die dingen. Moeten mensen misschien veel meer verwachten en vertrouwen op de beloften in je doop, wat het gros van de Gergemmers gewoon niet doet. God WIL in je wonen.

Jep, en er zijn nog veel meer teksten in de Bijbel die ook uitgelegd moeten worden, en daar is dan theologie en dogmatiek voor. Dat moet eigenlijk niet altijd evenveel in de kerk naarvoren komen, maar het 'Geef Mij je hart' moet ook weer passen in 'Mensen die niet ziek zijn hebben Jezus niet nodig' of 'Niemand komt tot de Zoon tenzij dat de Vader hem getrokken heeft'. De dingen die wij allemaal benoemen zijn achteraf, en voor de persoon toetstenen voor je geloof. Je ellendekennis, de verlossing en de dankbaarheid.

Daar hoef je helemaal niet huiverig over te doen, ze zijn fantastisch (waarom zouden er anders nog zoveel gereformeerde kerken zijn in Nederland, van welk smaakje dan ook Christelijk-* of * Vrijgemaakt of * Gemeenten/Kerk, dat zijn allemaal werken met 'systemen', 'schema's' en 'ellendekennis'.

De "vrije gunst, die eeuwig Hem bewoog" is zo helemaal weg, want als je langs een bepaald schema moet gaan kun je ergens verwachten dat God je dan wel zal bekeren.
het is niet 'moet gaan' maar 'zult gaan'. Het is niet 'nu ga ik eens even wat ellendekennis krijgen en dan gebeurd er dit, en dan dat. Maar elke christen, als hij terugkijkt op zijn leven zal die weg herkennen in zijn leven. Hoe dan ook.

En kind zal echt niet m,et een bevende stem zeggen: Och mocht het komen staan te gebeuren. Stondeke der minne, zoete Jezus of zoiets dergelijks. Eenvoudig opzien naar de overste Leidsman en Voleinder des geloofs Jezus Christus.
Een kind zegt ook niet 'Voleinder des Geloofsch', wat betekend het, dat Jezus jou geloof volledig maakt? Volgens mij bestaat er niet zoiets als 'geloof uit de mens' ;)

Waar het omgaat is geloof, en geloof komt van God, en een mens geloofd niet uitzichzelf dat komt door de heilige Geest, die een persoon wederbaard opdat hij zou geloven. Ik heb vier jaar tegen God gezegd dat Hij mijn Vader is, en of Hij mijn Vader wil zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar tot nu toe nog weinig van meegekregen heb (niet uit egoïstische overwegingen), maar ik ga er vanuit dat het een relatie is, waarin ik ook de liefde van God zal ervaren; dat doe ik (momenteel?) niet. En ja ik weet dat je 'vast mag vertrouwen op dat Hij dat ook wil'.

Maar wat heb je aan geloof als het jou niet sterkt, jou niet steund, God onzichtbaar is en jij helemaal niet het gevoel heb dat Christus voor jou stierf? Moet ik dan maar gewoon keihard blijven geloven dat God lekker wél mijn Vader is en dat de Zoon wél voor mij stierf als ik daar helemaal niets van 'proef', 'gevoel' of van doordrongen ben?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 30 jan 2007 10:17

Klaas schreef:
Geloof geeft zaligheid.

Ik vind het jammer dat de Ger.Gem. dat ook inderdaad en menigmaal zegt, het brengt je namelijk in de war. Natuurlijk is het zo dat Gods Geest werkzaam is en brengt weldegelijk ontdekking maar het probleem in deze is dat je kunt gaan zitten wachten op deze werking en dat is verkeerd. De wet breng je in de schuld en de schuld wedergeboorte en natuurlijk door de werking van Zijn Geest maar niet en nooit bij wedergeboorte of Gods Geest beginnen want dat zijn werkingen die er inderdaad zijn maar achteraf bezien worden en niet vooraf, sterker nog! Gods Geest is de eerste die werkt in een mensen hart maar niet vooraf.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 30 jan 2007 10:26

Race406 schreef:
Jantjes schreef:Dan kom je vanzelf achter je vraag (hoe bedoel je?)want:
Geloof geeft zaligheid.

Wedergeboorte werkt geloof? Dus als je wedergeboren bent geloof je nog niet? Als je wederomgeboren bent, dan ben je een gelovig mens! Het geloof moet dan wel groeien, maar het is (hoe klein misschien ook!) wel aanwezig.
Anders zou iemand net wedergeboren kunnen zijn en niet geloven?
Stel zo iemand komt te sterven. Dab is die persoon wedergeboren maar gelooft niet. Dan zou een wedergeborene verloren kunnen gaan omdat je zonder geloof niet zalig wordt. En dat is onmogelijk. Of die wedergeborenen zonder geloof wordt wel zalig, maar dan klopt de Bijbel niet die zegt dat je zonder geloof niet zalig wordt. En aangezien de Bijbel altijd gelijk heeft: Zullen we deze schematische indeling maar achterwege laten? Laat nu eindelijk God Zelf eens aan het werk! Iedere keer weer stoppen mensen Hem in een stramien waarvan zij vinden hoe een bekeringsweg en een leven met God moet gaan.
Kap daar (in Gods Naam!) nu eindelijk eens mee!
God is geen Man dat Hij liegen zou! Hij vraagt aan ons: "Bekeert u en gelooft het Evangelie, en u ZULT zalig worden!"
Hij vraagt niet naar mystieke ervaringen.
Hij vraagt niet naar een bepaalde mate van ellendekennis.
Hij vraagt niet hoe bekommerd je hebt moeten omzwerven op aarde.
Dat is wat Hij het liefste wil, dat zondaren tot geloof mogen komen en behouden worden uit dit zondig en verdraaid geslacht, zoals de Bijbel daarover spreekt. Stop met schematisch denken. De "vrije gunst, die eeuwig Hem bewoog" is zo helemaal weg, want als je langs een bepaald schema moet gaan kun je ergens verwachten dat God je dan wel zal bekeren. Tenminste dat proef ik uit de diverse reacties. Laat je met God verzoenen! Worden als een kind. Dat is eenvoudig opzien naar God en Hem vrage of Hij je Vader wil zijn. En dan mag je meteen vast vertrouwen dat Hij dat ook wil en zal zijn! En kind zal echt niet m,et een bevende stem zeggen: Och mocht het komen staan te gebeuren. Stondeke der minne, zoete Jezus of zoiets dergelijks. Eenvoudig opzien naar de overste Leidsman en Voleinder des geloofs Jezus Christus.
Je slaat een enorme zaak over namelijk de wet! Joh 14:21 Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 30 jan 2007 10:27

Jantjes schreef:
Klaas schreef:
Geloof geeft zaligheid.

Ik vind het jammer dat de Ger.Gem. dat ook inderdaad en menigmaal zegt, het brengt je namelijk in de war. Natuurlijk is het zo dat Gods Geest werkzaam is en brengt weldegelijk ontdekking maar het probleem in deze is dat je kunt gaan zitten wachten op deze werking en dat is verkeerd. De wet breng je in de schuld en de schuld wedergeboorte en natuurlijk door de werking van Zijn Geest maar niet en nooit bij wedergeboorte of Gods Geest beginnen want dat zijn werkingen die er inderdaad zijn maar achteraf bezien worden en niet vooraf, sterker nog! Gods Geest is de eerste die werkt in een mensen hart maar niet vooraf.

Dat is nu juist het misverstand. Als je bidt mag je ook verwachten dat Hij het doet. Dat heeft Hij beloofd in Zijn Woord. God heeft alles al gedaan voor de mensen, Hij is voor onze zonden gestorven. De mensen zijn zich vaak veel te weinig bewust van de kracht van Gods Geest.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 30 jan 2007 10:44

Ik ben er van overtuigd dat wanneer iemand wedergeboren wordt, dat hij dan ook gelooft. Al voelt hij/zij dat niet altijd. Dan mag je bidden:"Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp!"
Wat betreft de schema's: In de CGK zijn er inderdaad ook schema's, maar wel anders dan in de "rechtsere hoek" om het zo maar eens te zeggen.
Wij belijden dat God bij je doop je de rijke beloften geeft van de zaligheid als je in Hem gaat geloven. Je hebt de beloften van God aan je voorhoofd verzegeld gekregen. En je mag Hem daar op aanspreken! Wat Hij belooft doet Hij ook! Niet dat je dan automatisch zalig wordt. Je wordt zalig door het geloof, wat je geschonken moet worden. Maar een weg waarlangs iedereen moet gaan die schrijft men bij ons nergens voor. Theologiseren is prima en ook nodig om de Schriften uit te kunnen leggen maar je kunt doorschieten en een stramien opstellen waaraan ieder gelovige moet voldoen. Eerst ellendekennis, dan verlossing en dankbaarheid. Maar vooral de ellendekennis moet je hebben. En daar moet je zoveel last van hebben, dat m.i. de blijdschap en de dankbaarheid ondersneeuwt.
Bij je belijdenis gaat men er vanuit dat je een waar gelovige bent, anders doe je geen belijdenis van je geloof. Neemt niet weg dat er in de preken op wordt gewezen dat je jezelf ook kunt bedriegen en op ene verkeerde weg kunt zijn zonder dat je het zelf echt in de gaten hebt.

Een kind zal inderdaad niet spreken over voleinder des geloofsch... Tenminste, mijn neefjes en nichtjes heb ik nooit zo horen praten. Stel je voor dat ze dat met een bevende stem zouden doen, dat zou apart zijn :mrgreen: :mrgreen:

Als je God niet ervaart als een liefdevolle Vader, waar zou dat dan aan kunnen liggen? Ligt het aan God of ligt het bij jezelf? Mag je God de schuld geven? Of is het kleingeloof, waarop Jezus Zijn discipelen ook vaak heeft aangesproken? Kleingeloof is WEL geloof! Dat je God niet ervaart op dit moment; ga eens eerlijk na waar het aan zou kunne liggen. Ik zeg niet dat je bij God bent weggedwaald, God kan ook een tijdje radiostilte inlassen om je te beproeven en om je er sterker uit te laten komen! Daar mag je Hem toch op bevragen? En je mag hem met psalm 51 vragen "Geef mij de blijdschap weer, doe op Uw heil mij hopen"
Bij David is dat gebed verhoord!
Niet iedereen heeft een geloof wat altijd tastbaar is en wat altijd op de toppen leeft. Dat hoeft ook niet. Je mag God wel vragen om duidelijkheid, en je dan vastklampen aan Hem!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 30 jan 2007 10:51

Jantjes schreef:Je slaat een enorme zaak over namelijk de wet! Joh 14:21 Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren.

Dat betekent niet dat als je de wet houdt dat God je dan wel zou bekeren. Dan komt het toch weer vanuit de mens! Als God in je leven gekomen is dan wil je die wet houden uit liefde tot je God en Vader! En dat gaat met vallen en opstaan, en bij tijden is het meer vallen dan staan.
De wet klaagt je aan omdat je een zondaar bent. En met die zonden en ellenden mag je je tot God om genezing wenden! Als je van dood levend wordt gemaakt, dan kun je nog wel eens doodziek zijn. Maar je blijft levend! Alleen moet je wel genezing ontvangen van God zodat je weer recht voor God komt te staan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jan 2007 11:06

Jantjes schreef:
Klaas schreef:
Geloof geeft zaligheid.

De Geest werkt alles, Hij overtuigt ons van schuld, oordeel en gerechtigheid... zegt Jezus zelf. We mogen dit dan ook best zo noemen zonder dat het passiviteit brengt, want dat de Geest in ons werkt betekent niet dat we stil mogen gaan zitten, integendeel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 30 jan 2007 11:34

marina87 schreef:
Jantjes schreef:
Klaas schreef:
Geloof geeft zaligheid.

Dat is nu juist het misverstand. Als je bidt mag je ook verwachten dat Hij het doet. Dat heeft Hij beloofd in Zijn Woord. God heeft alles al gedaan voor de mensen, Hij is voor onze zonden gestorven. De mensen zijn zich vaak veel te weinig bewust van de kracht van Gods Geest.
Ik weet niet of het inderdaad een misverstand/onduidelijkheid is.
Het is natuurlijk wel zo dat al mogen wij ‘verwachten’ in bidden en de wet bewaren, wij er nochtans geen recht op hebben terwijl het weer wel belooft wordt in het verbond. Ik denk dat daar meer het knelpunt is dus tussen verwachten en ontvangen en daar is bij de Ger.Gem. al menigmaal een kerkscheuring door gekomen/ontstaan.

Terug naar “Archief”