dave_fanpost schreef:Ik vind het wel interessant. Ik heb wel een s een preek gehoord waarin werd gesteld dat de Here Jezus en Melchizedek dezelfde zijn. Ik weet het antwoord niet, maar de vergelijkingen zijn natuurlijk wel mooi. Blijkbaar is het niet zo duidelijk en licht het antwoord ook niet voor de hand. De Bijbel zegt hier ook niet veel specifieke dingen over. Het blijft gissen. Maar ik denk niet dat Henoch en Melchi dezelfde persoon zijn.
maar goed, wie het weet mag het zeggen
Er zijn inderdaad theologen, die van mening zijn dat Melchizedek en de Heere Jezus dezelfde personen zijn. Dit kan volgens mij niet (vandaar deze topic

), omdat in
Hebrëen 7:3 staat:
Zonder vader, zonder moeder, zonder geslachtsrekening, noch beginsel der dagen, noch einde des levens hebbende; maar den Zoon van God gelijk geworden zijnde, blijft hij een priester in eeuwigheid.
De rabbijnen en andere theologen (Hiëronymus en Luther) waren van mening dat het Sem was. Dit baseerden ze op
Genesis 9:26-27
26 Voorts zeide hij: Gezegend zij de HEERE, de God van Sem;) en Kanaan zij hem een knecht!
27 God breide Jafeth uit, en hij wone in Sems tenten! en Kanaan zij hem een knecht!
Hoewel het zeker juist is dat God in de tenten van Sem is gaan wonen (tabernakel/tempel) en de Messiaanse lijn in Sem is voortgezet, gaat de conclusie dat Melchizedek 'Sem' moet zijn, m.i. te ver.
Weer anderen zoals de Qumran teksten zijn van mening dat Melchizedek een engel is. De namen van engelen eindigen in de bijbel en de apocriefe boeken altijd op 'ël' Dus ik ga er vanuit dat het geen engel kan zijn. Anderzijds doet de beschrijving van Melchizedek in Hebreen 7 sterk denken aan een hemels wezen. De enige persoon, die niet een engel is en niet de Heere Jezus, maar wel in de hemel was, was op dat moment Henoch (zie Gen 5:24)