Harm-J schreef:Dus wat nou niet volledig man of vrouw?
Boekenlezer schreef:Is dit misschien meer een opmerking om aan een bepaald gevoel, een bepaalde beleving tegemoet te komen? Om de transseksueel tegemoet te komen, daarbij de feitelijkheid maar gedeeltelijk veronachtzamend voor de gelegenheid? Ik zie het toch echt zo, dat het volledig man of vrouw zijn niet haalbaar is vanuit een ander geslacht. (En dan had ik iets getypt, wat Aragorn inmiddels al gezegd heeft. Dat over dat behelpen, en wat volgt. Zie zijn laatste bericht, hierboven.
Het ging mij inderdaad om de manier van benaderen en of het formuleren van dingen. Als je
iemand benaderd of ergens over schrijft, hoef je er niet altijd van uit te gaan dat je een vriend
schap met die persoon zult sluiten. Het is zeer goed mogelijk om iemand te benaderen zon-
der vooroordelen. Iemand kan uitgaan van de nullijn, hiermee doelende om eerst eens te kijken
wat zegt iemand, of wat zijn hem/haar zijn intentie's? Als ik bijvoorbeeld een transseksueel zou
benaderen met de gedachte 'daar moet ik eigenlijk niets van hebben' dan zal dat in vele gevallen
ook te doorschijnen in mijn lichaamstaal. Het zelfde geld ook als je iets schrijft waar je eigen-
lijk moeite mee hebt. Niet dat het slecht is als je met bepaalde mensen of groepen moeite hebt.
Juist als je iemand open benaderd of iemand iets toeschrijft, zul je merken dat je vaak veel meer
positieve feedback krijgt en meer grond om met iemand te spreken. Je hoeft het ook niet op alle
punten het met elkaar eens te worden of vrienden met iedereen te worden..
Je kunt schrijven dat jij vindt dat, een volledig man of vrouw zijn niet haalbaar is vanuit een ander
geslacht. Hiermee vul jij eigenlijk al iets in voor de ander zonder dat jij weet hoe iemand hier zelf
over denkt. De kans is aanwezig dat iemand bijvoorbaat al denkt... bekijk het maar.! Misschien
dat die andere persoon na een operatieve verandering van vrouw naar man of andersom, dat hij/zij
zich nu wel compleet man of vrouw voelt.
Harm-J schreef:Als een vrouw geen kinderen kan krijgen, schrijf je toch ook niet dat zij niet 100 procent vrouwe-
lijk functioneert? Als een man impotent is of word schrijf je dat toch ook niet.
Boekenlezer schreef:Nee, maar dan heb je het wel over iets heel anders. Het verschil is of er eens een keertje een functie uitvalt, of dat het niet lukt om een functie kunstmatig tot stand te krijgen.
Ok, helder. Even een voorbeeld, als een vrouw naar man word geopereerd, en hij moet het zaakje
met een pompje oppompen, dan kun je inderdaad schrijven dat het niet 100 procent functioneert.
Maar wat als die persoon er nu gelukkig en te vreden mee is. Moet ik dan schrijven of zeggen
dat deel van jouw functioneert niet 100 procent? Om het op een forum te schrijven is niet zo'n
groot probleem, zeg jij dat in real-life tegen iemand, dan is een knal voor je hoofd misschien minder
ver weg dan je denkt.
Snap je nu misschien een beetje waar bij mij de angel zit?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.