seksueel misbruik en kindermishandeling

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 29 jan 2007 15:31

Othello schreef:Harm-J, dat kun je allemaal op geen enkele manier hardmaken.

*heeft de indruk dat Othello geen kranten of nieuwsberichten leest en kijkt* :mrgreen:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

liisje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 29 jan 2007 15:34

@annet@
En dat verhaal van Liisje, ja dat vind ik echt heel erg voor je. Met onze oudste zoon hebben we ook een hele moeilijke periode gehad, maar daar zijn we gelukkig overheen omdat we nu weten hoe het kwam dat hij zo deed. Ik ken die moeder helemaal niet verder dus ik denk niet dat ze het zal waarderen als ik zo aan haar zal vragen waarom ze zo doet tegen haar kinderen.

ik denk dat ze het meer waardeert dat je eens vraagt of er moeilijkheden zijn dan dat ze merkt dat je achter haar rug om wat zegt /doet enz
maar dat is puur vanuit mezelf gezien in die situatie.
geloven is op jezus vertrouwen!
ook als je hem niet begrijpt.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 29 jan 2007 15:37

Harm-J schreef:
Othello schreef:Harm-J, dat kun je allemaal op geen enkele manier hardmaken.

*heeft de indruk dat Othello geen kranten of nieuwsberichten leest en kijkt* :mrgreen:

Ik heb nu niet bepaald de indruk dat kranten juíst op dit vlak geheel onbevooroordeeld hun werk doen.

Bovendien, wat je in de krant leest is dus kennelijk níet onder de mantel der liefde bedekt, dus je redenering gaat niet op.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 jan 2007 15:50

Ik heb niet de gedachte gehad mensen te bezeren met het onderwerp, dat me na aan het hart gaat.
Zoals Sela opmerkte: elke pijn is pijn en als er aan geraakt wordt is dat heel verdrietig. Ik denk dus ook dat enkele reacties hier voortkomen uit bepaalde ervaringen - wat dus niet incest hoeft te zijn - die niet begrepen zijn, onderkend zijn of inadequaat opgevangen zijn door de kerkelijke gemeente waar iemand komt. En dan ontstaat er verbittering en zie je dingen gekleurder dan ze misschien zijn - of misschien juist wel heel scherp. De ander, die dit niet heeft ervaren, denkt dan wellicht aan bevuilen van het eigen nest.

Ik weet heel zeker dat het niet zo bedoeld is door de mensen die de nadruk hebben gelegd op wat kennelijk wél is ervaren binnen de reformatorische kring (die weer niet alleen gergem of gkv is...)

Wat mijn bedoeling was - en ik geloof dat ik erin slaag - om een gesprek op gang te krijgen over een kwaad dat zelfs al in de Bijbel voorkomt en waarover desalniettemin angstvallig gezwegen wordt, waardoor het kan blijven voortwoekeren.

Wat mijn bedoeling was is om mensen wakker te maken hoe moeilijk het is voor degenen die misbruikt worden of zijn om bepaald taalgebruik in de kerk te kunnen meemaken... het kan geen kwaad er eens bij stil te staan.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 29 jan 2007 15:51

edit:

Onderstaande quote is beter.

Riska schreef:Wat mijn bedoeling was is om mensen wakker te maken hoe moeilijk het is voor degenen die misbruikt worden of zijn om bepaald taalgebruik in de kerk te kunnen meemaken... het kan geen kwaad er eens bij stil te staan.
Laatst gewijzigd door Harm-J op 29 jan 2007 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

sela

Berichtdoor sela » 29 jan 2007 15:55

dat heb je mooi gezegd riska.

Dorothee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorothee » 29 jan 2007 18:02

Ja, ik weet uit eigen ervaring dat er heel veel over incest en mishandeling gezwegen wordt. Dat heb ik zelf ook gedaan, 14 jaar lang... En waarom? Uit angst, natuurlijk was het uit angst. En echt niet alleen de angst voor andere mensen, de omgeving of wat dan ook. Als mensen zwijgen is dat uit angst voor de dader, uit angst dat hen nog meer aangedaan zal worden. En dan maakt het echt niet uit of je uit een christelijk gezin komt of niet.

Wat de cijfers betreft: ik geloof ook dat incest en mishandeling in christelijke en niet-christelijke kringen evenveel voorkomt. Daarbij zeg ik wel dat er in niet-christelijke gezinnen door familie makkelijker over gepraat wordt. Misschien omdat men er daar minder bang voor is dat gezinnen uit elkaar vallen, ouders gaan scheiden, kinderen nooit meer thuis willen komen enz. enz. Dat proberen we in de christelijke hoek toch te voorkomen, omdat we dat niet echt kunnen verkopen naar de rest om ons heen.

Het is heel goed als er in kerken meer aandacht voor dit onderwerp komt. Eigenlijk zou er meer vrijheid moeten komen om over dit onderwerp te kunnen spreken. Er is veel te veel last van schaamte, onzekerheid (kan ik dit wel zeggen, welke woorden kan / mag ik gebruiken)
Wanneer slachtoffers zouden voelen dat er ruimte is voor hun verhaal zouden ze eerder in de kerk vertrouwenspersonen vinden en wie weet hoeveel er dan nog gered kan worden!

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 29 jan 2007 19:26

Dorothee schreef:Ja, ik weet uit eigen ervaring dat er heel veel over incest en mishandeling gezwegen wordt. Dat heb ik zelf ook gedaan, 14 jaar lang... En waarom? Uit angst, natuurlijk was het uit angst. En echt niet alleen de angst voor andere mensen, de omgeving of wat dan ook. Als mensen zwijgen is dat uit angst voor de dader, uit angst dat hen nog meer aangedaan zal worden. En dan maakt het echt niet uit of je uit een christelijk gezin komt of niet

Dorothee ... hoe was toen in die tijd, de verstandhouding met je moeder ?? — en hoe is deze verstandhouding nu ...??
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Cisca

Berichtdoor Cisca » 29 jan 2007 19:41

Vind je dat niet te persoonlijk worden?

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 29 jan 2007 19:50

Ik neem aan dat Dorothee wel aangeeft of ze daar op wil antwoorden ja of nee. :wink:

Cisca

Berichtdoor Cisca » 29 jan 2007 19:54

marina87 schreef:Ik neem aan dat Dorothee wel aangeeft of ze daar op wil antwoorden ja of nee. :wink:

Uiteraard, mag ik daarom die vraag niet stellen, 't is niet niets en iedereen kan meelezen op dit forum, 'k ga best ver, maar zoiets zou ik niet zomaar posten.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 jan 2007 20:04

Dat mag Hero niet. Hij heeft eerder ook naar mij toe buitengewoon schandalige opmerkingen gemaakt. Hij moet leren wat wel en wat niet kan...

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 29 jan 2007 20:14

Othello schreef:
rafaell schreef:Wel, de cijfers waarop het rapport van Korpershoek gebaseerd is. Voor de zwartmakerij van Spons is dus geen enkele rechtvaardiging. Spons moet gewoon altijd bepaalde kerken zwartmaken, dat irriteert mij mateloos.

Spons moet eerst zichzelf eens onderbouwen voordat hij dingen gaat roepen. Zijn afkeer van de rechterflank ligt er zo dik bovenop dat alles wat hij zegt per definitie in twijfel moet worden getrokken...

Grow up, Spons.

pardon, pieter dat is helemaal niet waar, maar in sommige dingen is rechts zo kortzichtig, gelukkig zijn er hier mensen die dat zelf ook zien. Maar ja dat noemt men tunnelvisie he, want men weet niet beter omdat men zo opgevoed wordt ! Ik ga van links naar rechts, wat betreft ideeen en mensen en daar schaam ik me niet voor !

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 29 jan 2007 20:18

rafaell schreef:Wel, de cijfers waarop het rapport van Korpershoek gebaseerd is. Voor de zwartmakerij van Spons is dus geen enkele rechtvaardiging. Spons moet gewoon altijd bepaalde kerken zwartmaken, dat irriteert mij mateloos.

ik zou zeggen ga eens met de zedenpolitie praten ! en dat zwart maken , slaat echt nergens op , dat ik het met bepaalde dingen niet eens ben hoeft nog niet te betekenen dat ik niet met die mensen om zou gaan ! helaas zijn er zat gebreken die men zo tussen neus en lippen hier op het forum kan lezen maar dat wordt kennelijk onder de mat geschoven want kritiek geven , cq een mening of ergens bepaald over denken mag van jou dus niet ! Jammer hoor...

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 29 jan 2007 20:21

Riska schreef:Dat mag Hero niet. Hij heeft eerder ook naar mij toe buitengewoon schandalige opmerkingen gemaakt. Hij moet leren wat wel en wat niet kan...

Pardon ?? — weet je zeker dat ik dat was ?? — want ik heb de (foute) gewoonte om altijd zeer beleefd te blijven ... ook als anderen gaan schelden !!!
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Terug naar “Archief”