Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 27 jan 2007 12:53

vierschaar der consciëntie = rechtbank van het geweten

Voor diegene die niet weten wat het betekend.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 jan 2007 13:19

Waarom zo ingewikkeld?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 27 jan 2007 13:21

Van mij hoeven die moeilijke woorden ook niet hoor, maar ja.............de traditie he.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 jan 2007 13:50

Tradities zijn mooi, zolang ze levend zijn en functioneel: dat wil zeggen: zolang ze niet tussen God en jou/mij/ons in gaan staan.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 27 jan 2007 17:46

Klaas schreef:
Jantjes schreef: het is zo niet in mijn beleving of bevinding en derhalve ook niet Bijbels maar dat wil ik niet aan jou opleggen natuurlijk.

Jij beleeft het anders en dus is het niet bijbels?

Ik ben bang dat ik de draad kwijt ben....

Het is ook maar de vraag of de moordenaar aan het kruis alle belevingen en bevindingen van Jantjes gekend heeft.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 27 jan 2007 18:45

Optimatus schreef:Waarom zo ingewikkeld?
Ja, dat zei Wullimpie mooi ‘vierschaar der consciëntie = rechtbank van het geweten’
Dat is toch niet ingewikkeld Optimatus.
Het woord ‘geweten’ wat ook ‘consciëntie’ betekent kom heel vaak voor in de Bijbel bijvoorbeeld deze. Ro 9:1 Ik zeg de waarheid in Christus, ik lieg niet (mijn geweten mij mede getuigenis gevende door den Heiligen Geest). 2Co 1:12 Want onze roem is deze, namelijk de getuigenis van ons geweten, dat wij in eenvoudigheid en oprechtheid Gods, niet in vleselijke wijsheid, maar in de genade Gods, in de wereld verkeerd hebben, en allermeest bij ulieden.

Zo staan er nog velen in en er wordt ook over een zwak geweten gesproken in deze tekst: 1Co 8:12 Doch gijlieden, alzo tegen de broeders zondigende, en hun zwak geweten kwetsende, zondigt tegen Christus.

Ook over een geweten wat je uit kan doven: 1Ti 4:2 Door geveinsdheid der leugensprekers, hebbende hun eigen geweten als met een brandijzer toegeschroeid.
Over een bevlekt geweten: Tit 1:15 Alle dingen zijn wel rein den reinen, maar den bevlekten en ongelovigen is geen ding rein, maar beide hun verstand en geweten zijn bevlekt.

Over reinigen van het geweten: Heb 9:14 Hoeveel te meer zal het bloed van Christus, Die door den eeuwigen Geest Zichzelven Gode onstraffelijk opgeofferd heeft, uw geweten reinigen van dode werken, om den levenden God te dienen? Heb 10:22 Zo laat ons toegaan met een waarachtig hart, in volle verzekerdheid des geloofs, onze harten gereinigd zijnde van het kwaad geweten, en het lichaam gewassen zijnde met rein water.

Dat is toch niet ingewikkeld Optimatus het is geen traditie en functioneel.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 27 jan 2007 19:05

Ik lees nu vanalles over vierschaar en conscientie. Wat is dit nu concreet, zonder al die theorieën? Is dit niet gewoon dat je erachter komt dat je zondig bent, en dat je inziet dat je zonder het lijden en sterven van de Here Jezus voor jou niet bij God kan zijn? Ik zou niets anders kunnen verzinnen dan dat. Want daar gaat het toch om?

rafaell

Berichtdoor rafaell » 27 jan 2007 19:10

Klopt

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 27 jan 2007 20:09

marina87 schreef:Ik lees nu vanalles over vierschaar en conscientie. Wat is dit nu concreet, zonder al die theorieën? Is dit niet gewoon dat je erachter komt dat je zondig bent, en dat je inziet dat je zonder het lijden en sterven van de Here Jezus voor jou niet bij God kan zijn? Ik zou niets anders kunnen verzinnen dan dat. Want daar gaat het toch om?
:jaknikken:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 jan 2007 20:20

God liefhebben boven alles.
Je naaste liefhebben als jezelf.

Dat moet toch voldoende zijn?

rafaell

Berichtdoor rafaell » 27 jan 2007 20:34

Dat is de gehele wet en de profeten, dus dat is inderdaad voldoende.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 27 jan 2007 20:34

Dat is de gehele wet en de profeten, dus dat is inderdaad voldoende.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 27 jan 2007 20:41

Optimatus schreef:God liefhebben boven alles.
Je naaste liefhebben als jezelf.

Dat moet toch voldoende zijn?
Dat is, dat je erachter komt dat je zondig bent (wet).

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 jan 2007 20:52

Jantjes schreef:
marina87 schreef:Ik lees nu vanalles over vierschaar en conscientie. Wat is dit nu concreet, zonder al die theorieën? Is dit niet gewoon dat je erachter komt dat je zondig bent, en dat je inziet dat je zonder het lijden en sterven van de Here Jezus voor jou niet bij God kan zijn? Ik zou niets anders kunnen verzinnen dan dat. Want daar gaat het toch om?
En bij mij is dat altijd uitgelegd als iets mystieks, dat je echt (hoe dan ook, visioenen ofzo) ervaard voor God te staan.. Enzo

Als we het dan toch allemaal over hetzelfde hebben waarom noemen we het allemaal zo anders? Whats in a name...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 27 jan 2007 22:07

Raido schreef:
Jantjes schreef:
En bij mij is dat altijd uitgelegd als iets mystieks, dat je echt (hoe dan ook, visioenen ofzo) ervaard voor God te staan.. Enzo

Als we het dan toch allemaal over hetzelfde hebben waarom noemen we het allemaal zo anders? Whats in a name...
Als je onder 'mystiek' dit verstaat:
hartstochtelijk streven naar de bijzondere, persoonlijke vereniging van God met de menselijke ziel (Van Dale).
Dan is het juist. :jaknikken:

Als je onder 'mystiek' dit verstaat:
geheimzinnig, raadselachtig (Van Dale).
Dan is het onjuist. :neeschudden:

Terug naar “Archief”