Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 27 jan 2007 10:50

Aragorn schreef:Ik heb de indruk dat 'echt Chinees' in Nederland ook een illusie is.

De ouders van mijn moeder kwamen uit Java, toen nog deel uitmakend van het voormalig Nederlands Indië, dus ik ben opgegroeid met nasi, bami, rijsttafels ect. Aardappels en kapotgekookte groenten kwamen er bij ons niet op tafel.

De nasi en bamigerechten die je bij de gemiddelde chinees krijgt zijn helemaal geen chines gerechten, maar komen uit de Indisische keuken. Ook dit is geen Javaanse keuken, maar een een mix met veel Nederlandse invloed. Toen in de jaren vijftig veel mensen uit Indië terug kwamen, waaronder veel Nederlandse soldaten die daar gevochten hadden, ontstond in Nederland de vraag naar deze produkten. De weinige chinese restaurants die na de oorlog nog over kwamen zagen hier een nieuwe markt en gingen zich op deze produkten toeleggen.
De Nederlandse smaak is nogal simpel, om dus aan een groot publiek te kunnen leveren heeft men een keuken ontwikkeld die puur op die Nederlandse smaak is aangepast. Een goed artikel over het ontstaan van de chinees op de hoek en de Conimex-Illusie vind je hier: http://www.ziedaar.nl/article.php?id=217&status=react

Er zijn wel chinese restaurants te vinden waar ze terug zijn gegaan naar de authentieke chinese keuken bv. in de chinese wijken van grote steden vind je wel toko's of kleine restaurantjes. In de regio Utrecht, bv het wijd en zijd bekende Lai Sins in Driebergen, hier vind je geen babi pangang op de kaart.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 jan 2007 11:27

Ik eigenlijk helemaal niet zo gecharmeerd van de Nederlandse keuken. Een keer boerenkool is prima, maar het moet niet elke dag Hollandse pot zijn. Dan ga ik inderdaad de Oosterse keuken al heel snel missen of de geraffineerde keukens van Frankrijk en Italië, maar eigenlijk nog het meest de gutbürgerliche Küche uit Beieren en Oostenrijk.

Heeft iemand wel eens, heel Zwitsers, aan Rakletten gedaan?

Afgelopen maandag heb ik Rwandese pannenkoeken gegeten. Op zich niet zo heel anders dan thuis, zij het olie in plaats van boter, maar tot mijn verbazing moest ik de pannenkoek gebruiken als bestek om een overheerlijk vleesachtig sausje met sperciebonen en kruiden te verorberen. Je staat wel even vreemd te kijken als jij op je bestek zit te wachten en de rest allang begonnen is...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 27 jan 2007 11:31

Rakletten ja, met gepofte aardappelen en een paar augurkjes. Dat is wel leuk aan Zwitserland. Na een lange bergwandeling aankomen bij een hut waar de kaas bij een houtvuurtje gesmolten wordt. Vooral die sfeer doet het goed, de Rakletten an sich vind ik niet heel bijzonder culinair ofzo ;)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 jan 2007 11:37

tinos schreef:Rakletten ja, met gepofte aardappelen en een paar augurkjes. Dat is wel leuk aan Zwitserland. Na een lange bergwandeling aankomen bij een hut waar de kaas bij een houtvuurtje gesmolten wordt. Vooral die sfeer doet het goed, de Rakletten an sich vind ik niet heel bijzonder culinair ofzo ;)

De sfeer hè, de sfeer. Ik heb het bij Zwitserse vrienden thuis gedaan, dat Rakletten. Allerhande interessante kruiden, sausjes, frutsels... waahh!

Ik krijg trek.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 27 jan 2007 12:14

tinos schreef:Dat klopt inderdaad. Bestel in een willekeurig ander land eens babi pangang. Dat is heel anders en volgens mij ook niet 'echt Chinees'.
Ik heb een aantal keer haaievinnensoep besteld in een Chinees restaurant, de laatste keer vroeg ik hoeveel haai er nou eigenlijk inzat. Helemaal geen haai! Als ik haaievinnensoep bestel wil ik ook wel haai proeven natuurlijk. In China schijnt haaievinnensoep trouwens superlekker te zijn volgens Arie Haan.

Hmm, ik hoef bij jou geen koninginnesoep te eten :mrgreen:
When I kneel before You, them I'm defying gravity

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 27 jan 2007 12:19

Je weet niet wat je mist 8) Ik ben voorlopig nog voor de monarchie!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 jan 2007 13:49

*Annet* schreef:
Lalage schreef:Nou ik heb ook weleens kruidkoek gemaakt met een pak, vond er nix aan ;) Die van m'n moeder is veel lekkerder.

Ik heb hem vandaag gemaakt Lalage. Denk een beetje te veel kaneel erin gegooid want hij is vrij pittig. Verder vond ik het beslag vrij stijf/taai hoe moet ik het noemen. Mijn mixer brandde bijna door.

Hij is wel lekker maar niet gerezen. Komt dat doordat er geen ei en melk ipv boter in zit?

Husband zei ook: het is koek geen cake!

Het klopt dat hij vrij stevig is, dat hoort ;)
Ik had trouwens een keer de rozijnen ook in de mixer gegooid, toen kon je ze niet meer terugvinden in het deeg :oops:

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 27 jan 2007 13:56

Lalage schreef:Ik had trouwens een keer de rozijnen ook in de mixer gegooid, toen kon je ze niet meer terugvinden in het deeg :oops:

wat raar .... hysterisch-smile
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 jan 2007 09:44

Koken jullie ook als jullie ziek zijn? Of laat je dan iemand anders wat in elkaar flansen of haal je wat?

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 28 jan 2007 15:45

Ben sowieso niet heel veel ziek, maar ik moet er wel redelijk beroerd aan toe zijn, wil ik niet gewoon mijn eigen potje koken.
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jan 2007 18:54

tinos schreef:Ik heb een aantal keer haaievinnensoep besteld in een Chinees restaurant, de laatste keer vroeg ik hoeveel haai er nou eigenlijk inzat. Helemaal geen haai! Als ik haaievinnensoep bestel wil ik ook wel haai proeven natuurlijk. In China schijnt haaievinnensoep trouwens superlekker te zijn volgens Arie Haan.

Inderdaad, echte haaievinnen zouden ook te duur zijn en hier maken ze het met een soort ei-mengseltje ofzo. Aldus de chinees waar ik een vergelijkbare vraag aan stelde bij het opdienen van m'n 'haaievinnensoep'.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 28 jan 2007 20:12

ooit in london echt chinees gegeten :) we waren de enige blanken :) kijk , dan krijg je goed eten :)

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 28 jan 2007 21:54

rosalie83 schreef:Koken jullie ook als jullie ziek zijn? Of laat je dan iemand anders wat in elkaar flansen of haal je wat?

Dan kook ik niet. Mijn man kan goed koken en doet het ook graag.

Hij kookt elke zondag!!! \:D/
ja, dat is mijn mening dan he.....

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 28 jan 2007 23:13

heeft iemand hier een goed recept voor Pilaf?
Mijn moeder heeft me uitgelegd hoe je dat maakt, maar ik ben wel benieuwd of jullie andere ideeen hebben :)

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 28 jan 2007 23:27

Zareb schreef:Er zijn wel chinese restaurants te vinden waar ze terug zijn gegaan naar de authentieke chinese keuken bv. in de chinese wijken van grote steden vind je wel toko's of kleine restaurantjes. In de regio Utrecht, bv het wijd en zijd bekende Lai Sins in Driebergen, hier vind je geen babi pangang op de kaart.

Lai Sin? Die tent daar bij het kruispunt? Dat is een vrij schone tent (ben er een paar keer geweest).
Nou... wie het checken wil... we kunnen vrijdag vóór de meeting wel gaan eten daar :D
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Terug naar “Archief”