Aragorn schreef:Ik heb de indruk dat 'echt Chinees' in Nederland ook een illusie is.
De ouders van mijn moeder kwamen uit Java, toen nog deel uitmakend van het voormalig Nederlands Indië, dus ik ben opgegroeid met nasi, bami, rijsttafels ect. Aardappels en kapotgekookte groenten kwamen er bij ons niet op tafel.
De nasi en bamigerechten die je bij de gemiddelde chinees krijgt zijn helemaal geen chines gerechten, maar komen uit de Indisische keuken. Ook dit is geen Javaanse keuken, maar een een mix met veel Nederlandse invloed. Toen in de jaren vijftig veel mensen uit Indië terug kwamen, waaronder veel Nederlandse soldaten die daar gevochten hadden, ontstond in Nederland de vraag naar deze produkten. De weinige chinese restaurants die na de oorlog nog over kwamen zagen hier een nieuwe markt en gingen zich op deze produkten toeleggen.
De Nederlandse smaak is nogal simpel, om dus aan een groot publiek te kunnen leveren heeft men een keuken ontwikkeld die puur op die Nederlandse smaak is aangepast. Een goed artikel over het ontstaan van de chinees op de hoek en de Conimex-Illusie vind je hier: http://www.ziedaar.nl/article.php?id=217&status=react
Er zijn wel chinese restaurants te vinden waar ze terug zijn gegaan naar de authentieke chinese keuken bv. in de chinese wijken van grote steden vind je wel toko's of kleine restaurantjes. In de regio Utrecht, bv het wijd en zijd bekende Lai Sins in Driebergen, hier vind je geen babi pangang op de kaart.