church hoppen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 okt 2003 09:37

Er zit natuurlijk wel een hoop verschil tussen churchoppen en churchoppen. Er zitten voordelen en nadelen aan churchoppen.

Je kunt op twee manieren shoppen.

1. om voor bepaalde dominee's weg te blijven (doe ik ook aan mee)

2. om bij een bepaalde kerk aan te willen sluiten maar niet weten waar je heen wilt.

Wat ik wel wil duidelijk maken is: Je mag wel weg blijven voor bepaalde dominee's. Maar niet om een bepaalde dominee naar een (andere) kerk te gaan. Dat merk ik bij ons in de gemeente wel. (en ik moet eerlijk bekennen dat ik daar soms ook wel aan mee doe) En dat vind ik wel erg jammer.

Als je opzoek bent naar een kerk waar jij van denkt dat je je daar thuis bij voelt en dat je met de leer (vooral) eens mee bent dan heb ik geen moeite mee om te gaan shoppen. En dan maakt het niet uit of je dat door de weeks doet of op zondag. Want het is en blijft een kerkdienst.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 25 okt 2003 09:47

Wat ik wel wil duidelijk maken is: Je mag wel weg blijven voor bepaalde dominee's. Maar niet om een bepaalde dominee naar een (andere) kerk te gaan. Dat merk ik bij ons in de gemeente wel. (en ik moet eerlijk bekennen dat ik daar soms ook wel aan mee doe) En dat vind ik wel erg jammer.

waarom mag dan dat ene wel en dat andere niet... ?????

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 okt 2003 10:12

trijntjejohanna schreef:

Je mag van een dominee geen afgod maken.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 25 okt 2003 10:19

Evelien schreef:
trijntjejohanna schreef:

Je mag van een dominee geen afgod maken.

doe je dat dan als je weleens naar die kerk gaat waar hij dan preekt...

maar eigenlijk he.. ik dacht nog even.. als je wegblijft van een bepaalde dominee dan zeg je dus dat niet goed genoeg is..zou je dan juist niet dingen moeten doen om ervoor te zorgen dat dat anders wordt.. bijv als je er niet meer heen gaat omdat hij verkeerde dingen zegt en doet.. helpt het dan om maar niet meer te komen!?? kun je dan niet beter met die dominee gaan praten.. ja ik weet niet wat je redenen zijn om weg te blijven!??!

kijk, bij ons komt er ook wel eens een dominee.. ik vind het niet zoveel.. als hij preekt maakt hij maar halve zinnen... als hij over iets begint gaat hij er half op door en als je denkt: ja nu komt het.. dan gaat hij ineens door naar het volgende.. het is vaak niet te volgen.. ik leer zo'n middag niet erg veel... het is ook een dominee die graag populair wil zijn, vooral bij de jongeren dan.. ik erger mij daaraan.. maar ga ik dan niet heen?? nee ik ga wel heen.. oke ik leer misschien wat minder (niks) maar hij preekt wel het woord van God .. en ik zie dat er ook mensen zijn die als hij komt juist wel in de kerk komen, die anders niet zo vaak komen.. nou mooi toch... en ach, ik leer volgende week welweer.....

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 okt 2003 10:23

Maar als een dominee niet het woord van God predikt kun je dan nog onder die predeking zitten? Ik in ieder geval niet. Dan zeg ik van: Aju paraplu..... Ik ga naar een andere kerk toe. Om wel het Woord van God te horen.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 25 okt 2003 10:25

Evelien schreef:Maar als een dominee niet het woord van God predikt kun je dan nog onder die predeking zitten? Ik in ieder geval niet. Dan zeg ik van: Aju paraplu..... Ik ga naar een andere kerk toe. Om wel het Woord van God te horen.

nee dan kun je dat niet... maar wat wordt er dan aangedaan om die dominee dat inzicht te geven!?!?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 okt 2003 10:33

trijntjejohanna schreef:
Evelien schreef:Maar als een dominee niet het woord van God predikt kun je dan nog onder die predeking zitten? Ik in ieder geval niet. Dan zeg ik van: Aju paraplu..... Ik ga naar een andere kerk toe. Om wel het Woord van God te horen.

nee dan kun je dat niet... maar wat wordt er dan aangedaan om die dominee dat inzicht te geven!?!?

Er word niks aan gedaan omdat ze dan gewoon mee praten met die dominee. Want je dat is wel goed.

Ik zal een voorbeeld geven waarvan er wel wat is van gezegd.

Het was na een kerkdienst waar een student (inmiddels dominee) voorging bij ons in de gemeente.

Na de dienst gingen de student, ouderlingen en diakenen terug naar de consistorie (k weet niet of ik het goed schrijf). Een van die ouderlingen was het niet met die student eens. (qua zijn predeking) Maar hij durfde daar niet direct op te reageren omdat zijn medebroerder(s) hem al voor waren en die vertelden dat die student goed had gepredikt. Die ouderling heeft die student een brief geschreven over hoe hij het gevonden had om onder zijn predeking te zitten.

Een paar weken later ging die student weer voor. Hij predikte wel anders.

Het is moeilijk om op te schrijven om het duidelijk weer te geven wat er is gebeurd.

joris

Berichtdoor joris » 25 okt 2003 10:34

plicht 1: zeg die dominee dat hi onbijbels is en dat je verdrietig van hem wordt

plicht 2 ; als hij niet luisteren wil gfa je naar de kerkenraad

plicht 3 als die niet luisteren wil of hem gelijk geeft ga je weg.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 25 okt 2003 10:36

Evelien schreef:
trijntjejohanna schreef:

Er word niks aan gedaan omdat ze dan gewoon mee praten met die dominee. Want je dat is wel goed.

Ik zal een voorbeeld geven waarvan er wel wat is van gezegd.

Het was na een kerkdienst waar een student (inmiddels dominee) voorging bij ons in de gemeente.

Na de dienst gingen de student, ouderlingen en diakenen terug naar de consistorie (k weet niet of ik het goed schrijf). Een van die ouderlingen was het niet met die student eens. (qua zijn predeking) Maar hij durfde daar niet direct op te reageren omdat zijn medebroerder(s) hem al voor waren en die vertelden dat die student goed had gepredikt. Die ouderling heeft die student een brief geschreven over hoe hij het gevonden had om onder zijn predeking te zitten.

Een paar weken later ging die student weer voor. Hij predikte wel anders.

Het is moeilijk om op te schrijven om het duidelijk weer te geven wat er is gebeurd.

ja, ik snap het nu ook niet... waarom vond die ene het wel verkeerd en hoe kan het dat die anderen het dan wel goed vonden.... en hij preekte daarna immers anders.. of werd het toen slechter.....?!?!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 okt 2003 10:37

joris schreef:plicht 1: zeg die dominee dat hi onbijbels is en dat je verdrietig van hem wordt

Dan zijn er vele weinig gemeentens waar ik dan terrecht kan (gezien de gereformeerde gemeenten)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 25 okt 2003 10:40

Evelien schreef:
joris schreef:plicht 1: zeg die dominee dat hi onbijbels is en dat je verdrietig van hem wordt

Dan zijn er vele weinig gemeentens waar ik dan terrecht kan (gezien de gereformeerde gemeenten)

maar noem dan eens concreet een voorbeeld van wat hij dan zegt wat tegen Gods woord ingaat.....

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 okt 2003 10:41

trijntjejohanna schreef:
Evelien schreef:

maar noem dan eens concreet een voorbeeld van wat hij dan zegt wat tegen Gods woord ingaat.....

Alleen maar verdoemenis........ Is dat Gods Woord?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 25 okt 2003 10:42

Evelien schreef:
trijntjejohanna schreef:
Evelien schreef:

maar jij zegt dus dat je dan naar weinig andere kerken kan... waarom zit je dan nog bij de ger.gem?!?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 okt 2003 10:45

trijntjejohanna schreef:
Evelien schreef:
trijntjejohanna schreef:
Evelien schreef:

maar jij zegt dus dat je dan naar weinig andere kerken kan... waarom zit je dan nog bij de ger.gem?!?

Omdat God mij daar een plek heeft gegeven.

Je word zo door vele dominees van het een naar het ander gestuurd (qua gedachten--> d.m.v. van het Woord preken.)

Is het goed dat een dominee die vanuit een andere kerkverband bij ons word aangenomen en zijn oude kerverband alleen maar zwart zit te maken? Kun je daar naar luisteren???

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 25 okt 2003 10:48

Omdat God mij daar een plek heeft gegeven.

ik vind dat eerlijk gezegd wel makkelijk gezegd.. als er dus in jou kerkverband dingen gebeuren die niet kloppen, ja dan kun je er helaas niets aan doen en niet daar bij weggaan, want God heeft je nu eenmaal die plaats daar gegeven..?!?
misschien moet je toch kijken wat er verkeerd is, waarom, wat je er aan kunt doen? en als er dan verder helemaal niets aan te doen is, dan misschien toch wat anders zoeken.. zoeken naar iets waar alles wel tot z'n recht komt en alles wel volgens Gods woord gaat.....

Terug naar “Archief”