Het lichaam van Christus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Het lichaam van Christus

Berichtdoor Gershwin » 24 okt 2003 18:58

Stel, je komt in een nieuwe plaats, er is maar 1 kerk, niet van je eigen kerkverband of iets wat erop lijkt, maar in een geheel andere traditie (bijv. vol-evangelisch vs. gergem of vrijgemaakt vs. baptisten*). Wat doe je: sluit je je aan bij die kerk, of start je een nieuwe kerk? Op basis van welke overwegingen? Benieuwd naar jullie reacties.

*Interessante vergelijking, is bijna nog tegenstrijdiger dan de eerste
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 24 okt 2003 19:00

ik mis nog een keuze, namelijk dat je naar een andere gemeente gaat die wel zo kerk als waar jij van bent heeft.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 24 okt 2003 19:03

johannes1 schreef:ik mis nog een keuze, namelijk dat je naar een andere gemeente gaat die wel zo kerk als waar jij van bent heeft.

Ik bedoelde: stel dat je ergens gaat wonen, en er is in de hele omgeving maar 1 kerk, en dat is er een die niet in jouw traditie past. Wat doe je dan?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 24 okt 2003 19:21

als je gaat beslissen om ergens te gaan wonen weet je van te voren al wat voor kerk het is en wat voor plaats het is. als je weet dat jou kerkverband daar niet zit en ook geen andere gemeente die dezelfde traditie heeft ga je dan naar die plaats verhuizen. ik neem aan van niet. maar even ingaand op jou vraag.

laten we even uitgaan van de hervormde kerk. er zijn gemeentes die niet mee kunnen met samen-op-weg. deze gemeentes zullen zelf een nieuwe kerkverband stichten of over gaan naar een kerkverband met dezelfde principe. maar dit is ook bij individuen die niet mee kunnen gaan zullen een gemeente zoeken met dezelfde traditie. stel dat je in een plaats komt die jij beschrijft gerswhin heb je hetzelfde probleem. er zit een gemeente met een andere traditie waar jij je niet thuisvoelt. dan zal je toch een gemeente moeten zoeken waar je je wel thuisvoelt. ik denk niet dat je in die plaats een eigen gemeente kunt beginnen, want jij bent op dat moment in je eentje (of met man/vrouw en kinderen) en in je eentje begin je niks. als er meerdere gezinnen zijn dan kan je een gemeente beginnen met jou traditie en anders zul je of a) moeten verhuizen of b) iedere zondag reizen naar een gemeente die jou traditie heeft
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 24 okt 2003 19:28

Ik denk dat wat je zegt, Johannes tegenover de eenheid van het Lichaam van Christus staat. Of je moet er van uitgaan dat alle gemeenten die buiten jouw traditie staan valse gemeenten zijn.

Ik zou wel een beetje kijken waar ik terecht kom, ik zal me niet aansluiten bij een pinkstergemeente/vol evangelische gemeente, ook zou ik me niet aansluiten bij een vrijzinnige gemeente. Voor de rest denk ik dat ik toch de plaatselijke gemeente zal opzoeken. Dan ga ik die Baptisten wel zo toespreken dat ze toch overgaan op kinderdoop enz. Ik denk dat de eenheid in het lichaam zo wezenlijk is, dat we heel goede redenen moeten hebben om een gemeente af te wijzen. Traditie is niet voldoende.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 24 okt 2003 19:38

als je belijdenis doet dan belijd je dat je 100% achter de leer staat die in de Kerk wordt geleerd. als je dan in een plaats komt die een andere leer aanhangen dan kan je daar niet naar toe gaan.

je stelt zelf ook al beperkingen je gaat niet bij een pinkstergemeente/vol evangelische gemeente of een vrijzinnige gemeente. aan jou de zelfde vraag: Ik denk dat wat je zegt, Parsifal tegenover de eenheid van het Lichaam van Christus staat. Of je moet er van uitgaan dat alle gemeenten die buiten jouw traditie staan valse gemeenten zijn.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 24 okt 2003 19:56

Ik geloof van vrijzinnige gemeenten inderdaad dat zij als gemeente geen deel van het lichaam van Christus zijn. De leer houdt eerder af dan dat het toebrengt. (er kunnen gelovigen aanwezig zijn in deze gemeentes) Zo kijk ik ook naar de Rooms Katholieke Kerk op veel essentiele punten ben ik het niet met de leer eens. Hoewel ik zeker erken dat daar veel Christenen zijn onder de gemeenteleden, kijk ik naar die kerk toch als niets toevoegend aan het Lichaam en in die zin vals. In veel Charismatische gemeenten wordt het werk van de Geest op zo'n manier benadrukt dat men het Bijbelse evenwicht op dit punt en de kern van het Evangelie onder laat sneeuwen. Dan wijkt het ook zo ver af, dat ik daar niet gewetensvol God kan dienen.

Maar als we kijken naar zaken als doop, de manier van zingen, de vorm van eredienst, wel of geen belijdenisgeschriften in de grondslag dan vind ik daar geen redenen in om een gemeente af te wijzen. De leer van de Kerk gaat niet zover dat het over ieder punt gaat. (Het is toch absurd om wel preken van Philpot en Bunyan te lezen en ondertussen de verschillen tussen baptisten en gergem als fundamenteel te zien bijvoorbeeld?).
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

joris

Berichtdoor joris » 24 okt 2003 23:18

Ik vind het belangrijk om naar een gemeente te gaan waar men bijbelgetrouw is en waar ik me lekker kan voelen.

Is dat de enige kerk in het dorp ( hetz al ongetwijfeld een dorp zijn als er maar een kerk is) dan zal ik zeker eerst daar proberen lid te zijn. Zo niet, dan rij ik een paar kilometers verderop. maar ik geloof heilig inhet principe van plaatselijke gemeentes.

Terug naar “Archief”