Berichtdoor parsifal » 24 okt 2003 19:56
Ik geloof van vrijzinnige gemeenten inderdaad dat zij als gemeente geen deel van het lichaam van Christus zijn. De leer houdt eerder af dan dat het toebrengt. (er kunnen gelovigen aanwezig zijn in deze gemeentes) Zo kijk ik ook naar de Rooms Katholieke Kerk op veel essentiele punten ben ik het niet met de leer eens. Hoewel ik zeker erken dat daar veel Christenen zijn onder de gemeenteleden, kijk ik naar die kerk toch als niets toevoegend aan het Lichaam en in die zin vals. In veel Charismatische gemeenten wordt het werk van de Geest op zo'n manier benadrukt dat men het Bijbelse evenwicht op dit punt en de kern van het Evangelie onder laat sneeuwen. Dan wijkt het ook zo ver af, dat ik daar niet gewetensvol God kan dienen.
Maar als we kijken naar zaken als doop, de manier van zingen, de vorm van eredienst, wel of geen belijdenisgeschriften in de grondslag dan vind ik daar geen redenen in om een gemeente af te wijzen. De leer van de Kerk gaat niet zover dat het over ieder punt gaat. (Het is toch absurd om wel preken van Philpot en Bunyan te lezen en ondertussen de verschillen tussen baptisten en gergem als fundamenteel te zien bijvoorbeeld?).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."