
Moderator: Moderafo's
Maja de Bij schreef:Marnix schreef:Kortom, gelovigen mogen juichen en jubelen in hem, in plaats van constant maar te praten over hun ellendekennis. Ze mogen praten over de verlossing die op die ellende volgt.
(....)
En dat leidt dan tot dankbaarheid.
Ik ben het in grote lijnen wel met je eens. Alleen vraag ik me af of de catechismus onder een leven uit dankbaarheid verstaat een leven van praten en juichen en jubelen. Eerder denk ik dat de opstellers de hand aan de schop willen zien. We worden aan het werk gezet, geacht vuile handen te maken, om die zondags weer te laten wassen door de Heere.
Ik heb wel eens het gevoel dat als wat meer in de lijn van de Heidelberger blijven, we veel ontspannener kunnen omgaan met zonden in de wereld en de kerk. Dan komt de wereld pas echt in beeld en kunnen we ook omgaan met de gebrokenheid van de schepping, en durven we die gebrokenheid ook de kerk in te dragen. Want daar is de Heelmeester, die geen gezonde mensen op het oog heeft, maar zieken.
Verder, als dogma's gaan heersen over mensenlevens is het gedaan met de christelijke vrijheid, en zijn we nog verder van huis dan de Joden in Babel. Dat geldt volgens mij niet alleen voor de ger. gem., als ik het topic lees over de homo-leraar aan de Passie, dan zie ik daar hetzelfde stramien : eerst dit en dan dat. Je redt idd het dogma, maar je verliest de vrijheid. Het is de dood in de pot.
caprice schreef:Dan schiet jouw vertaling misschien wel tekort. De Statenvertaling is de meest betrouwbare weergave van Gods Woord in het Nederlands. En het getuigt niet van veel eerbied om zo te spreken van Gods Woord.
Je hebt de Bijbel goed gelezen. Het wachten interpreteer jij alleen op een andere manier dan ik dat doe. Met wachten kun je ook het wachten op het hiernamaals bedoelen. De gelovigen wachten op de hemel, op hun paradijs dat niet op deze wereld is. Als je denkt dat hiermee bedoeld wordt dat je moet wachten totdat God een keer tot je komt om je zalig te maken, dan is dat niet juist denk ik. Als men expres wacht totdat Hij zou 'komen' terwijl we er ons van bewust zijn dat we nú Hem moeten navolgen en dat we onze tijd hier niet onbenut moeten laten dan tarten we God juist!
Er wordt totaal niet op mijn belangrijkste punt ingegaan:
God heeft Jezus al 2000 jaar aan de mensen geopenbaard, wij staan slechts voor de keuze zijn vergeving te aanvaarden, en Hem daarvoor te danken, of die af te wijzen.
Wie deze vergeving niet aanvaardt maakt God tot een leugenaar; God zegt namelijk heel duidelijk in de Bijbel dat iedereen die in Zijn Zoon gelooft het eeuwige leven zal hebben. Ik weet ook wel dat dit niet alleen rationeel aanvaarden kan zijn zonder je hart er bij te betrekken, maar elke verdere voorwaarde die gesteld wordt aan geloven is ongefundeerd en het is niet aan ons te beoordelen of iemands met zijn gehele wezen, met hart en ziel gelooft, of alleen maar met zijn verstand.
Wat betreft ellendekennis: natuurlijk is een gezonde dosis besef van je eigen zondigheid noodzakelijk, maar ik heb té veel uitwassen gezien om ellendekennis nog als chronologische voorwaarde voor geloof te durven noemen (hoewel een bepaalde mate van ellendekennis altijd een bijwerking van oprecht geloof zal zijn).
Jantjes schreef:TKT schreef:Je hebt de Bijbel goed gelezen. Het wachten interpreteer jij alleen op een andere manier dan ik dat doe. Met wachten kun je ook het wachten op het hiernamaals bedoelen. De gelovigen wachten op de hemel, op hun paradijs dat niet op deze wereld is. Als je denkt dat hiermee bedoeld wordt dat je moet wachten totdat God een keer tot je komt om je zalig te maken, dan is dat niet juist denk ik. Als men expres wacht totdat Hij zou 'komen' terwijl we er ons van bewust zijn dat we nú Hem moeten navolgen en dat we onze tijd hier niet onbenut moeten laten dan tarten we God juist!
Jou interpretatie met betrekking tot het ‘wachten’ dat het op het hiernamaals betreft is ook juist maar wij moeten er wel rekening mee houden dat het ‘hiernamaals’ niet in het hiernamaals begint maar hier op aarde terwijl wij nog leven en dan wacht de gelovige niet op een paradijs (zoals de wereldse mensen voorstellen of onherboren mensen) maar op een vereniging met zijn Dierbare God waarvan hij/zij een bevestiging ontvangen hebt aan deze zijde van graf en eeuwigheid.
Je zult het er waarschijnlijk niet mee eens zijn (en velen met jou) Ik bedoel met het ‘wachten’ op een bevestiging van Gods kant. Dat leert namelijk de Ger.Gem. en dat vind ik juist nu zo zuiver.
Ik bedoel natuurlijk niet het wachten zoals je nu zegt wachten tot bekering, want bekering is een opdracht die we moeten doen! alleen kan een mens zichzelf niet wederomgeboren doen laten worden. Die wedergeboorte dat doet God zelf in Christus door de werking van Zijn Geest.
Dat het bij ieder persoon niet even duidelijk is, is waar. Er staan soms geschiedenissen in de Bijbel over personen van hooguit 6 tekst verzen of nog niet eens. Een van de personen waar het meest over geschreven is en ook zelf geschreven heeft is wel Paulus die eerst Saulus heten.Dat je gelooft is al een bevestiging dat God in je aan het werk is. De vraag is: Wat zie je als een bevestiging, wat moet er gebeuren, en crreeer je geen valse voorwaarden? Ik lees bij veel bekeringsgeschiedenissen in de Bijbel niets over een bevestiging.
inderdaad, dat is opdracht.mensen bekeren zich,
dat is wedergeboorte.gaan geloven...
Dat is bevestigingen horen bij Gods gemeente en hebben ook zekerheid dat ze daar bijhoren.
??Niks over bevestigingen,
Marnix wat een onzin! Om over de rest van je zin maar te zwijgen.dat is door mensen gecreeerd uit angst of het toch wel echt klopt, dat ze er niet naast zitten. Kortom, ongeloof, twijfel, zijn de veroorzaker van het wachten op een bevestigign, terwijl God die allang heeft gegeven.
Marnix wat een onzin! Om over de rest van je zin maar te zwijgen.
Denk jij niet dat als een mens wederomgeboren wordt dat het buiten hem om gebeurt.
Daarom noemen ze dat in de Ger.Gem. ook ‘wonder van genade’ waarover ze niet uit gewonderd raken. Als een mens verlost wordt uit het kwaad tot het hoogste goed kan hij nooit vergegeten in zijn of haar leven tot prijs der heerlijkheid Zijner genade, door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde; In Welken wij hebben de verlossing door Zijn bloed, namelijk de vergeving der misdaden, naar den rijkdom Zijner genade, Met welke Hij overvloedig is geweest over ons in alle wijsheid en voorzichtigheid;Ons bekend gemaakt hebbende de verborgenheid van Zijn wil, naar Zijn welbehagen, hetwelk Hij voorgenomen had in Zichzelven……..
Paulus kwam er niet over uitgesproken tegen de Efeziers als dat wonder van genade gebeurt in je leven en gaat niet buiten je om en gebeurt trapsgewijs waarvan het begin licht in de wet alles voorafgaande.
Ja, oké Marnix maar vergeet toch niet één ding.Het wonder van genade is dat mensen geloof geschonken krijgen. Als een mens opnieuw geboren wordt... dat komt zeker van God, maar dan vervolgens ook nog gaan wachten op meer bevestiging niet. Mensen die geloven maar niet aan het avondmaal durven omdat ze nog meer bijzondere dingen willen meemaken voordat ze zeker durven te zijn van hun behoud. Dat is niet naar de Bijbelse lijn waar gelovigen zekerheid mogen hebben en er niet binnen gelovigen nog eens eens gradaties zijn in gelovigen met een bevestiging en zonder bevestiging. Wat je zegt is waar, maar het heeft niets met een bevestiging te maken nadat iemand al tot geloof is gekomen. Paulus maakte dat wel mee, sommige anderen ook... maar de meesten niet. Dus je moet niet op basis van die enkelen die dat wel meemaakten, daar een regel van maken dat iedereen dat zou hebben. Dan wordt er onterecht verschil aangebracht waar dat er niet is.
Wie kaatst kan de bal (of ban/tucht) verwachten. Hoe liefkozend spreekt men in de Gergem over Christelijk Gereformeerden (die mensen met die verwerpelijke en menseneenmogelijkheidaanbiedende DRIE verbonden leer). Of de Vrijgemaakten die zijn zo niet nog erger.. Die schuiven de verbonden maar wat in een, verwerpelijk en doemenswaardig dat er mensen zijn die zich predikant noemen zulk een dwalingen verkondigen. Of evangelische kerken (die Jezusaannemende juichende christenen).. Of katholieken die volgens het gereformeerde sprookje Jezus elke keer weer offeren omdat ze de eenmalige bloedstorting niet genoeg zouden vinden.Hou op met de GerGem en de Statenvertaling te vernederen.
Wat een hypocriete onzin. Er zijn hier mensen die niet Gergem zijn en op basis van hun opvoeding de Bijbel anders lezen en verstaan. En vanuit die liefde voor mensen oproepen tot waakzaamheid en niet tot een soort van kadaverdiscipline je te verschuilen achter uitverkiezing, vertalingen, aanbodjes van genade en bepaalde termpjes en uitspraken die welhaast heilig zijn. Hiet gaat hier niet over dé Gergem of over dé Statenvertaling. Het gaat om de mensen, en als die mensen eens een hand ten hemel zouden heffen om God te vragen om wedergeboorte en daarnaast zouden proberen wat te doen wat God goed vindt, dan zou er niet zoveel gesproken hoeven te worden over de Gergem.Velen walgen van de leer van de GerGem en vinden de SV niet zo boeiend.
Oké. Laat ons er dan ook gewoon over praten. Als Gergemmer die zijn zich verwant voelt met de Gergem maar zoveel pijn en verdriet heeft van de doodsheid van 's Heeren kudde' (wat men al amper geloofd).Maar er zijn er ook die deze kerk/gemeente en SV dierbaar zijn. Oké?
Als je nou het hoe, wat en waarom en waartoe je zo blij bent dat je op Bel Cath (waarom met hoofdletters, het is niets heiligs) zit dan zouden wij er wat aan hebben, uiteraard.Ik ben blij dat ik op Bel. Cath. zit in de GerGem
Het gaat hier niet direct over ‘Ger.Gem De kerk’ dat heeft de moderator JB aan deze topic verbonden, maar indirect over ‘spagaten’ in de leer van kerken en in de topicstart werd Hervormt en Gereformeerd genoemd.Dippie schreef:Gaat het hier nog om "De GerGem DE kerk?" Volgens mij niet dus...
Het lijkt mij volgens mij beter om dit topic te sluiten. Het onderwerp is afgedwaald, en niemand kan hier een ander overhalen om "anders" te gaan geloven. Ook zal er niemand overgehaald worden om naar de GerGem over te stappen. Dat is ook nioet de bedoeling van dit topic, maar ik zie hierin geen meerwaarde meer. Iedereen valt iedereen aan op zijn/haar woord.
Hou op met de GerGem en de Statenvertaling te vernederen. Want dat komt hier in dit topic wel heel sterk naar voren. Oke, het is duidelijk: Velen walgen van de leer van de GerGem en vinden de SV niet zo boeiend. Maar er zijn er ook die deze kerk/gemeente en SV dierbaar zijn. Oké?
Ik ben blij dat ik op Bel. Cath. zit in de GerGem
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten