Aragorn schreef:Oneens. Op die manier is de vrijheid van onderwijs niet meer gegarandeerd voor iedere bevolkingsgroep. Refo's zullen dit nog wel kunnen betalen, maar moslims hoogstwaarschijnlijk niet.
Wat heeft vrijheid in onderwijskeuze te maken met geld?
Als bijzonder onderwijs privéonderwijs is, heb je nog steeds een vrije onderwijskeuze. Alleen wordt het uit een ander potje (ouderfonds, kerk, verzin iets leuks) betaald. Dat hoeft helemaal niets uit te maken.
Ik heb mijn hele leven openbaar onderwijs gehad en ben daar niet slechter van geworden, integendeel, vaak merk ik dat ik vooral op het gebied van biologie (evolutie) vaak beter weet wat de theorie inhoudt dan mensen van het 'bijzonder' onderwijs. Die hebben geleerd dat de evolutietheorie fout is, niet wat die evolutietheorie inhoudt, als ze mazzel hebben, hebben ze een karikatuur geleerd. 'Dat mensen van apen afstammen', of van die andere dingen die de evolutietheorie niet leert.
Ik ben zelf gereformeerd, al mijn vrienden zijn dat ook. En als ik zo zie wat gereformeerd onderwijs zoal oplevert en als ik de verhalen zo hoor, dan peins ik er niet over om mijn kinderen naar het bijzonder onderwijs te sturen. Die gaan mooi naar het openbaar onderwijs, net als ik. Ik vind het ook raar om voor het bijzonder onderwijs van een ander te gaan betalen, vooral als je zelf niet toegelaten wordt.
Ik vind het absurd dat ik als burger belasting moet betalen voor onderwijsvormen als 'vrije school', 'daltononderwijs', 'jenaplanscholen', en islamistisch, gereformeerd, reformatorisch onderwijs. Als die mensen graag vanuit een levensbeschouwlijk oogpunt hun kinderen willen laten onderwijzen, laten ze dan net als in de VS particulier onderwijs oprichten, waar ze als gemeenschap zelf voor betalen.
Ik ben het dan ook voor 200% met Harm-J eens.