bijz. onderwijs voor je kind, richt maar een privéschool op.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

bijz. onderwijs voor je kind, richt maar een privéschool op.

Berichtdoor Harm-J » 21 jan 2007 21:43

In het topic: Evangelische school weigert homoleraar... is door mij hier onderstaande al geschreven.

Ik vindt dat onderwijsinstellingen geen mensen mag uitsluiten als ze subsidie krijgen, dus moet
ook de subsidie van het bijzonder onderwijs worden afgeschaft. Ik ben daar zeker voor.
Nederland is niet beter geworden van de verzuiling, en alle restanten daarvan moeten zsm worden
opgeruimd.

Als je bijzonder onderwijs wilt voor je kind, richt je maar een privéschool op.

Het onderwerp sneeuwde er wat onder en was ergens wat offtopic vandaar een vers draadje.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 jan 2007 22:02

Oneens. Op die manier is de vrijheid van onderwijs niet meer gegarandeerd voor iedere bevolkingsgroep. Refo's zullen dit nog wel kunnen betalen, maar moslims hoogstwaarschijnlijk niet.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 21 jan 2007 22:09

Eigenlijk zit er wel iets in, uiteindelijk ligt de opvoeding bij de ouders - dus thuis - een school is om kennis op te doen.

Wat je nu best veel ziet, is dat de ouders dat aan anderen overlaten, school, kerk vereniging, maar thuis komt er niet veel van.

Dan is het best redelijk dat ze zelf de kosten opbrengen voor hetgeen ze naar een instelling afschuiven.

Waarom zouden moslims dat niet kunnen opbrengen, ze sturen vaak iedere maand een schep geld naar het land van herkomst.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 jan 2007 22:25

Moslims zijn over het algemeen een stuk minder daadkrachtig dan de gemiddelde refo.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 21 jan 2007 22:32

Zolang je nog een paar honderd euro per maand over hebt om naar een ander land te sturen om daar kapitaal op te bouwen, heb ik er niet mee te doen, ze willen hun nationaliteit van herkomst niet voor niets behouden, anders zijn ze daar hun bezittingen kwijt, vandaar dat het hen toegestaan wordt om een dubbele nationaliteit te hebben.

Men heeft daar woningen, die weer verhuurt worden, brengt ook weer geld op :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 jan 2007 23:03

Je bent wel lekker aan het generaliseren zo. Lang niet alle mensen die dat doen zijn moslims en lang niet alle moslims doen dat.

Maar los daarvan vind ik het sowieso nogal een onzinnige redenering en vind ik dat bijzonder onderwijs sowieso niet meer zou moeten kosten dan openbaar onderwijs.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 21 jan 2007 23:32

Privéscholen oprichten zodat elke aparte bevolkingsgroep zich kan afsluiten van iedereen en alles dat het niet met hen eens is? Oprichten zodat de éénzijdige mening van die groep (wat het ook moge zijn) enkel onderwijs krijgt in dat wat men goed vindt? Schoolboeken zó aanpassen dat de kinderen de levenswijze van hun ouders meekrijgen en normaal gaan vinden omdat er niet over gediscusieerd wordt? Alstubieft NIET.

Goed, discussies zullen daar ook wel gehouden worden. Maar meer in de trand: "Het turfschip van Breda", was dat in 1590, of 1594? Belangrijke zaken, zoals de maatschappij en hoe we daarmee om moeten gaan, en religie komen niet aan bod omdat het "gewoon" is dat ze in een bepaald keurslijf lopen.

Neuh, geen privéscholen aub. Het is maar goed dat er her en der gediscusieerd wordt, en dat je je geloof (wat het ook mag zijn) moet verdedigen. Dat voedt je.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 jan 2007 23:55

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Privéscholen oprichten zodat elke aparte bevolkingsgroep zich kan afsluiten van iedereen en alles dat het niet met hen eens is? Oprichten zodat de éénzijdige mening van die groep (wat het ook moge zijn) enkel onderwijs krijgt in dat wat men goed vindt? Schoolboeken zó aanpassen dat de kinderen de levenswijze van hun ouders meekrijgen en normaal gaan vinden omdat er niet over gediscusieerd wordt? Alstubieft NIET.

Mag ik je erop wijzen dat er allang bijzonder onderwijs bestaat, zoals de bekende refo-middelbare-scholen? :wink:

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 22 jan 2007 00:07

Aragorn schreef:Oneens. Op die manier is de vrijheid van onderwijs niet meer gegarandeerd voor iedere bevolkingsgroep. Refo's zullen dit nog wel kunnen betalen, maar moslims hoogstwaarschijnlijk niet.

Wat heeft vrijheid in onderwijskeuze te maken met geld?

Als bijzonder onderwijs privéonderwijs is, heb je nog steeds een vrije onderwijskeuze. Alleen wordt het uit een ander potje (ouderfonds, kerk, verzin iets leuks) betaald. Dat hoeft helemaal niets uit te maken.

Ik heb mijn hele leven openbaar onderwijs gehad en ben daar niet slechter van geworden, integendeel, vaak merk ik dat ik vooral op het gebied van biologie (evolutie) vaak beter weet wat de theorie inhoudt dan mensen van het 'bijzonder' onderwijs. Die hebben geleerd dat de evolutietheorie fout is, niet wat die evolutietheorie inhoudt, als ze mazzel hebben, hebben ze een karikatuur geleerd. 'Dat mensen van apen afstammen', of van die andere dingen die de evolutietheorie niet leert.

Ik ben zelf gereformeerd, al mijn vrienden zijn dat ook. En als ik zo zie wat gereformeerd onderwijs zoal oplevert en als ik de verhalen zo hoor, dan peins ik er niet over om mijn kinderen naar het bijzonder onderwijs te sturen. Die gaan mooi naar het openbaar onderwijs, net als ik. Ik vind het ook raar om voor het bijzonder onderwijs van een ander te gaan betalen, vooral als je zelf niet toegelaten wordt.

Ik vind het absurd dat ik als burger belasting moet betalen voor onderwijsvormen als 'vrije school', 'daltononderwijs', 'jenaplanscholen', en islamistisch, gereformeerd, reformatorisch onderwijs. Als die mensen graag vanuit een levensbeschouwlijk oogpunt hun kinderen willen laten onderwijzen, laten ze dan net als in de VS particulier onderwijs oprichten, waar ze als gemeenschap zelf voor betalen.

Ik ben het dan ook voor 200% met Harm-J eens.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jan 2007 00:35

Roodkapje schreef:
Aragorn schreef:Oneens. Op die manier is de vrijheid van onderwijs niet meer gegarandeerd voor iedere bevolkingsgroep. Refo's zullen dit nog wel kunnen betalen, maar moslims hoogstwaarschijnlijk niet.

Wat heeft vrijheid in onderwijskeuze te maken met geld?

Dat heeft er in zoverre mee te maken dat het dan niet meer echt 'vrij' is aangezien rijkere minderheden dan wel hun eigen scholen kunnen stichten en armere niet. Dat is ondemocratisch.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 22 jan 2007 00:46

Als ze bijzonder onderwijs niet meer subsidieëren, dan lijkt het mij ook logisch dat je de mensen niet moet verplichten om belasting (daar bedoel ik mee....het deel van de belasting wat aan algemeen onderwijs wordt uitgegeven) te betalen....waar ze niet gebruik van maken. Oftewel ze hoeven minder belasting te betalen.

Ik vind dat er zowel voor- als nadelen zijn van bijzonder onderwijs....maar dat terzijde.
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jan 2007 00:55

Bijzonder onderwijs hoeft de belastingbetaler overigens niet echt meer te kosten. Het maakt natuurlijk weinig uit of die subsidie naar een openbare of naar een bijzondere school gaat.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 22 jan 2007 01:04

Aragorn schreef:Bijzonder onderwijs hoeft de belastingbetaler overigens niet echt meer te kosten. Het maakt natuurlijk weinig uit of die subsidie naar een openbare of naar een bijzondere school gaat.

Klopt. Ik zie daarom ook niet in waarom je die subsidie zou moeten stopzetten. Maar stel dat subsidie wordt stopgezet, omdat ze niet mogen discrimineren op grond van geaardheid.....dan vind ik dat je een belastingkorting moet geven aan mensen die gebruik maken van bijzondere scholen. Het zou raar als ze 2 keer moeten betalen voor onderwijs.
Afbeelding

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 22 jan 2007 01:17

Aragorn schreef:Bijzonder onderwijs hoeft de belastingbetaler overigens niet echt meer te kosten. Het maakt natuurlijk weinig uit of die subsidie naar een openbare of naar een bijzondere school gaat.

Als je belasting moet betalen om het bijzondere én het openbare onderwijs te bekostigen, dan maakt het echt wel uit of allebei uit de staatskas gefinancierd woren of maar één van beide.

Als alleen het openbaar onderwijs gefinancierd wordt door de overheid, kan het geld dat nu in het bijzonder onderwijs gepompt wordt nuttiger besteed worden aan iets dat het algemeen nut dient, gezondheidszorg bijvoorbeeld.

Ik vind het idioot dat je mensen voor dingen belasting laat betalen waar ze geen gebruik van kunnen maken omdat hen de toegang ontzegd wordt.

Bijzonder onderwijs op levensbeschouwlijke grondslag is prima, maar als je je levensbeschouwlijke grondslag zo belangrijk vindt dat je je onderwijs erop wilt baseren, dan betaal je dat ook maar zelf. Iedereen kan openbaar onderwijs krijgen, gratis tot je 16e. En dat wordt uit de belastingen gefinancieerd. Als je 'luxe' bijzonder onderwijs wilt, hoeft de belastingbetaler daar geen belastinggeld in de vorm van subdies in te pompen. Vind ik.

Reform: iedere belastingbetaler betaalt een bedrag aan belasting. En uit die pot worden zowel openbaar als bijzonder onderwijs gefinancieerd. Dus het is inderdaad raar dat er meerdere typen onderwijs gefinancieerd moet worden door mensen die doorgaans maar van één type onderwijs gebruik maken.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 22 jan 2007 01:24

Aragorn schreef:
Abdijbiertje om 1:00 schreef:Privéscholen oprichten zodat elke aparte bevolkingsgroep zich kan afsluiten van iedereen en alles dat het niet met hen eens is? Oprichten zodat de éénzijdige mening van die groep (wat het ook moge zijn) enkel onderwijs krijgt in dat wat men goed vindt? Schoolboeken zó aanpassen dat de kinderen de levenswijze van hun ouders meekrijgen en normaal gaan vinden omdat er niet over gediscusieerd wordt? Alstubieft NIET.

Mag ik je erop wijzen dat er allang bijzonder onderwijs bestaat, zoals de bekende refo-middelbare-scholen? :wink:

Joh :D !

Maar dat is nog geen privéschool. Een privéschool heeft een nog strengere ballotagecommissie, me dunkt. Op refo-scholen is er nog voldoende diversiteit. Aan privéscholen denk ik aan zeer kleine scholen. Dat maakt het verschil ook tussen privéscholen en scholen met bijzonder onderwijs.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Terug naar “Archief”