Hero schreef:De grondtekst in mijn computerbijbel, welke hoort bij de Authorised Version ....
DIe naam gebruikt men voor een vertaling,, namelijk de King James, en ook daar wordt in genoemd dat 'hij met velen een bondgenootschap zal sluiten'
Bij het *verbond* hier, gaat het uitdrukkelijk om de offerdienst, in de allerhaast herbouwde tempel — je zou dus kunnen vertalen : "... hij zal versterken het verbond met velen ...", waarbij *met velen* dus bedoeld wordt : voor een GROTER PUBLIEK ...!!!
Hmm volgens mij ben ik niet duidelijk geweest,
wat er dus staat (in betekenis, dus niet letterlijk woord voor woord) is dit:
'die verwoester zal met velen een sterk bondgenootschap sluiten'
en zoals altijd met bondgenootschappen, doe je dit vanwege een partij die je vijand is, Gods Kerk is in dit geval die vijand van dat verwoestende bondgenootschap, wij zullen er dus uiteindelijk onder lijden.
Bij mijn weten, komt het woordje *lijden*, hier in géén enkele grondtekst voor — de vertalers laten dus teveel hun eigen gedachten gaan — voorts dient opgemerkt, dat priester & prins uit deze episode, NIET zelf de verwoester is, maar wel degene die de KOMST veroorzaakt, van de grote verwoester {antichrist?} ....
nee met lijden doelde ik dus op de betekenis, maar goed.
en inderdaad met verwoester doelde ik op waarschijnlijk satan.
maar uiteindelijk zal Christus aan al deze verwoesting een echt einde maken.
Immers > dat sluit weer volledig aan, op datgene wat de profeet Ezechiel waarnam, inzake de teloorgang van de (#3e) tempel ....
Ik vind het lastig te plaatsen voor welke tijd welke profetiën van Ezechiël nu precies bedoelt zijn, zelf zou ik ze lezen als een zelfde soort boek zoals wij in de christelijke kerk Openbaring gekregen hebben.
Aangezien al deze verwoesting nog steeds gaande is, mag ik daar dus met zekerheid uit concluderen dat in ieder geval een deel van Ezechiël niet vervuld is.
Deze *gruwelijke vleugels* (dingen die kunnen vliegen), zijn al sinds 1945, reeds door vele miljoenen mensen waargenomen ...!!!
|
NB > bedoelde Paulus deze vleugels misschien, met "... de macht der lucht ...", en de grote verwoester met "... de overste van de macht der lucht ..." {Ephez_2:2} ??
Dit is opzich wel het typische van de begin hoofdstukken van Ezechiël he,
Ezechiël zag een soort rijtuig van God, wat op de manier waarop hij het omschreef duidelijk geen product van de natuur was, maar eerder een soort stuk techniek.
God kan Ezechiël dus inderdaad wel eens behoorlijk gedetaileerde vergezichten hebben gegeven op de tijd waarin wij nu leven.
Maar om dan te zeggen dat dat bondgenootschap als vijand van Gods Kerk ons met vliegtuigen het leven zuur gaat maken? En dat dus als hoofdinhoud te noemen gaat mij te ver.
Ik heb ook al aangegeven dat we ons er juist van bewust moeten zijn bij welke partij wij horen, want die eerste partij mag vreselijk, afschuwelijk, schrikwekkend en met groots vertoon bezig gaan, maar alleen bij Christus is uiteindelijk de echte overwining te vinden.
Hoewel zo'n profetie voor ons dus nog steeds betekend dat we in moeilijke tijd leven, betekend het wel dat we met hoop vooruit mogen zien op een Laatste Oordeel, en dus uiteidnelijk een einde aan een periode zoals in vers 26 beschreven staat: "en tot het einde toe zal er krijg zijn, en vast besloten verwoestingen."