Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 17 jan 2007 13:42

rosekapje schreef:iig kip, verder lekker gekruid en met een frisse saus.

2 pita broodjes
150 gram kipfile
komkommer
tomaat
250 ml (naar nodig) (Griekse of Turkse Yoghurt)
Koriander of dille
zout (het beste is groffe korrels zeezout)

Bereiding van de saus
De yoghurt boven een schaal in een schone theedoek doen, flink knijpen (niet bang zijn voor vieze
handen) vervolgens de yoghurt in de doek verder laten uit lekken in de schaal. Uitlekvocht wegkie-
pen.
De tomaat even laten schrikken in koken water en ontvellen. Komkommer en tomaat in stukjes
snijden, deze ook goed uitwringen. Dit leg je op een bord o.d. dan bestrooien met het zout (zee-
zout. Dit om het vocht er uit te trekken. Zout er weer wat afvegen. Dit alles mengen met het yoghurt
restant. Even een poosje in de koeling zetten.

Wil je een wat pittige saus, dan kan je er eventueel wat cayenne peper en/of wat knoflook aan toe
voegen.

Even je kipfilet of andere vlees in reepjes snijden, bakken.

Dit alles op een broodje doen..en smullen maar.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 jan 2007 14:22

Ik wilde ook perse een oven en geen combimagnetron voor onze nieuwe keuken, dat is gelukt, hij is vet mooi :D Ergens op zolder bij Borkdudes ouders staat nog wel een magnetron, maar ik moet zeggen dat ik dat bijna nooit gebruik, hoogstens om een keertje wraps op te warmen ofzo.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 17 jan 2007 14:27

Lalage schreef:Ik wilde ook perse een oven en geen combimagnetron voor onze nieuwe keuken, dat is gelukt, hij is vet mooi :D Ergens op zolder bij Borkdudes ouders staat nog wel een magnetron, maar ik moet zeggen dat ik dat bijna nooit gebruik, hoogstens om een keertje wraps op te warmen ofzo.

Ook wij hebben in de keuken zelf een 'gewone' oven. Heerlijk! :) In een kast staat een losse magnetron. Ik gebruik die om melk op te warmen voor in koffie, en inderdaad om restjes eten op te warmen, en verder heb je van die pakjes kant en klare saus die je kun warmen in de magnetron, brood drie seconden ontdooien als ik haast heb etc ;)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 17 jan 2007 14:46

Hmm, ik heb deze combimagnetron (incl. heteluchtoven en grill) gekregen toen ik op mezelf ging en als studentje kun je het daar prima mee doen hoor. Mijn ovengerechten zien er ook mooi gelijkmatig uit...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 17 jan 2007 15:01

Een goede combinatie is op zich ook prima hoor! Alleen ik gebruik oven en magnetron vaak tegelijk, dus vandaar de 'must' ;)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 17 jan 2007 15:10

Ik heb het ook niet (alleen) tegen jou hoor. Er was iemand die stelde dat de ovenstand van een combimagnetron geen gelijkmatig resultaat zou opleveren. Daar heb ik dus géen last van.

Dat je ze tegelijk kan gebruiken is inderdaad wel makkelijk. Ik doe meestal eerst het 'ovengedeelte' en als dat klaar is -en staat af te koelen- warm ik snel nog iets op enzo. Kan ook. :)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 17 jan 2007 15:34

Ha ja, inderdaad. Ach het is eigenlijk hartstikke luxe allemaal! Dat vind ik sowieso wel hoor! Kijk ik rond in mijn keuken en kasten: oven, afwasmachine, magnetron, gasfornuis, blender, mixer, koffiezetapparaat, waterkoker, citruspers, broodbakmachine... :oops:

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 17 jan 2007 15:49

rosalie83 schreef: Ach het is eigenlijk hartstikke luxe allemaal!

Och als je graag kookt dan maakt dat toch niet uit. Ik heb recent een stoomoven gekocht, maar ja, ik heb dan weer geen broodbakmachine. :)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 17 jan 2007 15:56

Zareb schreef:
rosalie83 schreef: Ach het is eigenlijk hartstikke luxe allemaal!

Och als je graag kookt dan maakt dat toch niet uit. Ik heb recent een stoomoven gekocht, maar ja, ik heb dan weer geen broodbakmachine. :)

Nee, het maakt ook niet uit en wij nodigen ook vaak mensen uit die het net iets minder goed hebben, of buren en natuurlijk ook vrienden en familie! En al etend aan tafel, gezellig samen, is er vaak mogelijkheid voor goed gesprek. Dat heb ik altijd gehoopt, dat mijn huis een plek zou zijn waar we ook kunnen evangeliseren en 'eten' helpt ons daarbij! :)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 17 jan 2007 15:59

Van het lijstje van Rosalie zou ik de afwasmachine maar wát graag willen hebben... ik haat afwassen.
En verder ('k weet niet of dat al ter sprake is gekomen): waar koken jullie het liefst op: gas, elektrisch, inductie... ? Ik heb zelf een elektrische kookplaat en als je er eenmaal aan gewend bent dat je wat vroeger de knop omlaag moet zetten bevalt het prima. Het nagloeien is wel gevaarlijk als je kids of huisdieren hebt...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 17 jan 2007 16:03

LeChat schreef:Van het lijstje van Rosalie zou ik de afwasmachine maar wát graag willen hebben... ik haat afwassen.
En verder ('k weet niet of dat al ter sprake is gekomen): waar koken jullie het liefst op: gas, elektrisch, inductie... ? Ik heb zelf een elektrische kookplaat en als je er eenmaal aan gewend bent dat je wat vroeger de knop omlaag moet zetten bevalt het prima. Het nagloeien is wel gevaarlijk als je kids of huisdieren hebt...

Met die afwasmachine ben ik ook wel zooo blij!

Ik heb nu gas. Het liefste wilde ik inductie omdat ik dat mooi vind, zo'n gladde plaat. Maar een inductieplaat is het duurste wat je kunt krijgen en als er iets kapot is, is reparatie ook duur en in het verbruik was het ook het onvoordeligst!

Keramisch heeft natuurlijk ook een gladde plaat, maar dat heeft hetzelfde effect als elektrisch, dat de temperatuur niet gelijk afneemt en toeneemt zoals bij gas en inductie.

Dus werd het gas: het fijnste en het voordeligste dan. En tenslotte koken echte koks ook op gas :mrgreen:

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 17 jan 2007 16:10

Hé, dat 't er zo mooi uit ziet is voor mij ook een pré van inductie :). Maar duur inderdaad...
Nu heb ik toch niet te klagen, in mijn mini huurappartementje met een mooie gloednieuwe keuken erin, incl dus die elektrische kookplaat en een ingebouwde koelkast.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 17 jan 2007 16:12

LeChat schreef:Hé, dat 't er zo mooi uit ziet is voor mij ook een pré van inductie :). Maar duur inderdaad...
Nu heb ik toch niet te klagen, in mijn mini huurappartementje met een mooie gloednieuwe keuken erin, incl dus die elektrische kookplaat en een ingebouwde koelkast.

En joh, dan denk ik ook wel, wat is er mis met een gasstel? We hebben alles hartstikke mooi en goed! Alles is ingebouwd, want in het nieuwbouwhuis wat we hebben stond ook geen bouwblok of zo, en als je het dan toch doet...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 jan 2007 16:34

Mijn ouders hebben 10 jaar een keramische kookplaat gehad en ik heb daar ook op gekookt, dat vond ik maar niets. Dus doe mij maar een gasfornuis. Als iets overkookt, kan je het meteen zacht zetten.
Een afwasmachine hoef ik niet zo, vind het niet zo heel erg om af te wassen na het eten. Zo spreek je elkaar nog eens. Als kind was het altijd erg gezellig in de keuken, ook al vond ik het toen niet altijd even leuk om te moeten afwassen. Het leukste was als de afwas klaar was en we hadden een plastic trechter, als je die op z'n kop in het afwaswater duwt, spuit al het sop omhoog :mrgreen: en we gingen ook altijd vieze drankjes maken van allerlei etenswaren bij elkaar :D

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 17 jan 2007 21:21

Lalage schreef:Mijn ouders hebben 10 jaar een keramische kookplaat gehad en ik heb daar ook op gekookt, dat vond ik maar niets. Dus doe mij maar een gasfornuis. Als iets overkookt, kan je het meteen zacht zetten.

Inderdaad! Dat moet ik dus ook hebben! ;)

Lalage schreef:Een afwasmachine hoef ik niet zo, vind het niet zo heel erg om af te wassen na het eten. Zo spreek je elkaar nog eens.

Wij spreken elkaar evengoed wel. We hebben allebei een enorme hekel aan afwassen :mrgreen:

Lalage schreef:en we gingen ook altijd vieze drankjes maken van allerlei etenswaren bij elkaar :D

Geweldig!! Dit is zo herkenbaar!! Dat deed ik eerder met een vriendinnetje! Alle producten uit mama's keukenkast kwamen op het aanrecht en dan gingen we 'medicijnen' maken :lol:

Terug naar “Archief”