Omdat ik niet zoveel verstand heb van het gereformeerde geloof ben ik hier maar eens gaan kijken. Hoe zit het nou met vriendschappen tussen jongens en meisjes? Is dat geaccepteerd of wordt er meteen gedacht dat er meer is dan alleen vriendschap?
Moderator: Moderafo's
Corine schreef:De vriend van je vriendin is denk ik wel degene die je hierover zult moeten spreken. Als hij er geen probleem mee heeft zou ik dit duidelijk maken aan je vriendengroep en aan de vader. Mocht die vriend het ook niet zo leuk vinden is het denk ik wel respectvol enige afstand te bewaren.
MissF schreef:Wat ik wel om me heen zie bij mijn onchristelijke collega's en vrienden, is dat ik en mijn christelijke vriendinnen over het algemeen terughoudender zijn naar relaties met andere jongens dan niet christenen. Ik weet dat dat niet altijd opgaat hoor, maar ik merk aan mijn vriendinnen en mij dat trouw gigantisch belangrijk is. En wij/ik bedoelen daar ook mee, terughoudendheid naar het andere geslacht. Niet dat je daar niet mee om mag gaan hoor, maar ik vind het ook niet fijn als mijn vriend alleen met een ander meisje uit zou gaan. Ik zou dan toch wat onzeker worden. En omdat ik, vooral uit mijn geloof, trouw giga belangrijk vind, wil ik ook dat ik of mijn vriend geen aanleiding geven tot wantrouwen.
En ik weet dat ik dit niet zomaar mag zeggen, omdat er ook mensen zijn die te snel wantrouwen, en dat het ook zo kan zijn bij niet-christenen, maar ik denk dat het soms wel eens waar kan zijn.
Maar menselijk, zonder het geloof erbij, gedacht: ik vind het gewoon niet tof als mijn vriend met een meisje weggaat, omdat ik dan toch onzeker ga worden, of ik niet goed genoeg ben ofzo.
En begrijp me niet verkeerd: ik heb genoeg lieve vrienden, en hij ook vriendinnen, maar in een groep vind ik het iets anders dan 1 op 1.
sjaak1 schreef:MissF schreef:Wat ik wel om me heen zie bij mijn onchristelijke collega's en vrienden, is dat ik en mijn christelijke vriendinnen over het algemeen terughoudender zijn naar relaties met andere jongens dan niet christenen. Ik weet dat dat niet altijd opgaat hoor, maar ik merk aan mijn vriendinnen en mij dat trouw gigantisch belangrijk is. En wij/ik bedoelen daar ook mee, terughoudendheid naar het andere geslacht. Niet dat je daar niet mee om mag gaan hoor, maar ik vind het ook niet fijn als mijn vriend alleen met een ander meisje uit zou gaan. Ik zou dan toch wat onzeker worden. En omdat ik, vooral uit mijn geloof, trouw giga belangrijk vind, wil ik ook dat ik of mijn vriend geen aanleiding geven tot wantrouwen.
En ik weet dat ik dit niet zomaar mag zeggen, omdat er ook mensen zijn die te snel wantrouwen, en dat het ook zo kan zijn bij niet-christenen, maar ik denk dat het soms wel eens waar kan zijn.
Maar menselijk, zonder het geloof erbij, gedacht: ik vind het gewoon niet tof als mijn vriend met een meisje weggaat, omdat ik dan toch onzeker ga worden, of ik niet goed genoeg ben ofzo.
En begrijp me niet verkeerd: ik heb genoeg lieve vrienden, en hij ook vriendinnen, maar in een groep vind ik het iets anders dan 1 op 1.
Dat bedoel ik ja. Christelijke mensen zijn veel terughoudender in vriendschappen aangaan met het andere geslacht. Dus áls een jongen en een meisje dan een keer wat leuks samen gaan doen wordt er meteen gedacht dat ze gevoelens voor elkaar hebbenDat meisje vindt vriendschap tussen jongens en meisjes overigens heel gewoon. Ze is wel gereformeerd opgevoed, maar ze gaat niet meer naar de kerk en gelooft er ook amper in.
Maarja, ik zal wel eens met wat mensen praten wat nu eigenlijk het probleem is. Als ze bij mij zijn merk ik nergens aan dat ze het vervelend vinden dat ik met haar omga, maar van haar hoor ik wel dat haar broer (1 van me vrienden) en haar vader slecht over me praten thuisTerwijl ik echt niks slechts doe, ik ben alleen bevriend met haar
MissF schreef:Tja, die gedachte dat je dan meteen iets met elkaar hebt, komt misschien ook voort uit de gedachte dat je als meisje zo snel mogelijk een vriend moet hebben. Er zijn gezinnen waarin dat bijna het belangrijkste in het leven is.
Zelf ben ik niet 'gereformeerd' opgegroeid, en is dat ook geen heel belangrijk iets geweest. Maar er zijn idd gezinnen bij wie dat wel zo is. En dan snap ik die vader en broer ook welAl ben ik het er niet mee eens.
Lalage schreef:Niet te moeilijk over doen hoor! Als je een fijne vriendschap kunt aangaan, zou ik dat niet uit de weg gaan. Ik weet uit ervaring dat dat helemaal geen belemmering hoeft te zijn voor je verkering.
sjaak1 schreef:Lalage schreef:Niet te moeilijk over doen hoor! Als je een fijne vriendschap kunt aangaan, zou ik dat niet uit de weg gaan. Ik weet uit ervaring dat dat helemaal geen belemmering hoeft te zijn voor je verkering.
Ja, maar het voelt nu alsof ik moet kiezen tussen mijn vriendengroep en dat meisje. En daar heb ik geen zin in, het kan best naast elkaar, maar dan moeten ze begrijpen dat we niks hebben.
En @ lammetje: die vriend ken ik niet echt, heb ik misschien 2 keer gezien. Hij weet in ieder geval wel dat ik goede vrienden ben met haar.
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 60 gasten