Cathechesatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 okt 2003 22:10

In de eerste klas begon ik met huiscatechisatie: bij een gemeentelid thuis. Daar was echt geen bal aan, het ging over hoe je met elkaar omgaat op school en de bijbel kwam er amper aan te pas. Ik moest het jaar afmaken van mijn ouders. Het jaar erna moest ik het maar weer proberen, omdat ik bij een leuk echtpaar terecht zou komen. Maar dat viel tegen, want de andere jongeren waren nog even ongemotiveerd en oppervlakkig als eerder. In de derde klas ben ik niet meer gegaan, maar in de vierde wel in de hoop dat het bij de dominee beter zou zijn. Nee dus. Weer moest ik het jaar afmaken (zucht). Toen ik 20 was, heb ik belijdenis gedaan en daarvoor een jaar catechisatie gevolgd. Sommigen anderen in die groep geloofden wel wat heel anders dan ik... We hadden een boekje waarvan we telkens een hoofdstuk bespraken. Ik vond er niet erg veel diepgang in zitten. Maar ik wilde toch heel graag belijdenis van mijn geloof doen en dat heb ik ook gedaan. En nu ga ik noooooooooooit meer naar catechisatie!!!

Ik heb trouwens wel hele goede ervaringen in dezelfde kerk met een commissie die themadiensten voorbereid, waarin mensen van alle leeftijden zitten. We bespraken elke keer ook het onderwerp van de preek en het bijbehorende bijbelgedeelte. Ik heb er veel van geleerd.

Verder heb ik van mijn 13de tot 19de (ongeveer) op een tienerbijbelkring gezeten van de Vergadering der Gelovigen en nu doe ik bijbelstudie bij mijn studentenvereniging. Ik miste het samen bijbelstudie doen nogal in het jaar dat belijdeniscatechisatie volgde...

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 22 okt 2003 22:42

Bij ons staan ze voor een goede discussie niet open, geen andere mening telt. Ik twijfel of ik nog zal gaan of niet!

Als je er een andere mening op na houd dan ben je op het verkeerde pad

jammer is het wel, ik vind die keuze wel niet gaan moeilijk!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 23 okt 2003 06:54

het 1e jaar dat ik catechisatie had vond ik helemaal niks aan, die man die dat gaf kon het niet en boeide niet... het 2e jaar had ik mijn meester van groep 8.. die dacht ons allemaal wel te kennen en ons dan ook zo te behandelen als we waren.. althans dat gevoel had ik...........
vanaf het 3e jaar hadden we dan eindelijk een dominee.... dit was zeker een vooruitgang!! het enige wat ik raar vond was dat aan het eind van de bel cat. hij iedereen bij langs ging en vroeg of ze nu belijdenis gingen doen, mij vroeg hij niet, maar hij zei : jij doet belijdenis.... :? :? :?

Jitse
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jitse » 23 okt 2003 10:41

Ik zit bij een stel kinderachtige mannetjes in de groep van cat. bleg!! :x
Ik leer er nix en denk dat ik er maar mee kap. Kan mijn tijd wel beter besteden.
Iedereen is gek behalve jij

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 23 okt 2003 11:03

Jitse schreef:Ik zit bij een stel kinderachtige mannetjes in de groep van cat. bleg!! :x
Ik leer er nix en denk dat ik er maar mee kap. Kan mijn tijd wel beter besteden.

maar kun jij dan niet beter blijven gaan, en niet op die kinerachtige mannetjes letten? of gewoon aan de andere kant van die kinderachtige mannetjes gaan zitten.

Jitse
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jitse » 23 okt 2003 11:08

Tirreg schreef:
Jitse schreef:Ik zit bij een stel kinderachtige mannetjes in de groep van cat. bleg!! :x

maar kun jij dan niet beter blijven gaan, en niet op die kinerachtige mannetjes letten? of gewoon aan de andere kant van die kinderachtige mannetjes gaan zitten.

De kinderachtige ventjes boeit mee geen ruk. Alleen door hun wordt er geen goed les meer gegeven. dat is een beetje het stomme!

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 23 okt 2003 11:13

Jitse schreef:
Tirreg schreef:

De kinderachtige ventjes boeit mee geen ruk. Alleen door hun wordt er geen goed les meer gegeven. dat is een beetje het stomme!

kun je ook niet naar een andere groep gaan dan? een oudere of jongere groep? of heb je dan weer van die andere kinderachtige mannetjes?

Jitse
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jitse » 23 okt 2003 11:19

Tirreg schreef:
Jitse schreef:
Tirreg schreef:

kun je ook niet naar een andere groep gaan dan? een oudere of jongere groep? of heb je dan weer van die andere kinderachtige mannetjes?

Er is maar 1 groep en daaronder een groep voor de kleintjes. Nouja ik denk dat ik maar eens een woordje ga spreken met de dominee. :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 okt 2003 12:02

Charity schreef:Bij ons staan ze voor een goede discussie niet open, geen andere mening telt. Ik twijfel of ik nog zal gaan of niet!

Als je er een andere mening op na houd dan ben je op het verkeerde pad

jammer is het wel, ik vind die keuze wel niet gaan moeilijk!

mmmz, moeje eens in mijn kerk komen, daar kan juist alles...

sweet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sweet » 23 okt 2003 13:19

bij ons (gergeminned) is het ookeen verhaal van drie kwartier aanhoren
eerst zingen/bidden, dan namen voorlezen, vragen overhoren, verhaal, zingen, bidden en naar huis.

het vragen overhoren is bij ons vooral een lachertje!
we leren uit het boekje van Hellebroek
om de beurt moeten we een vraag beantwoorden.
natuurlijk word alles helemaal uitgeteld door iedereen, de vragen worden namelijk op de volgorde die in het boekje staan gesteld
niemand leert, dus niemand weet waar het over gaat.

het kletsen vooraf en achteraf motiveerd mij nog om te gaan
don't worry, be happy!

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 23 okt 2003 13:21

sweet schreef:bij ons (gergeminned) is het ookeen verhaal van drie kwartier aanhoren
eerst zingen/bidden, dan namen voorlezen, vragen overhoren, verhaal, zingen, bidden en naar huis.

natuurlijk word alles helemaal uitgeteld door iedereen, de vragen worden namelijk op de volgorde die in het boekje staan gesteld

zo gaat het met ons ook bij vragen overhoren.

sweet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sweet » 23 okt 2003 13:40

Tirreg schreef:
sweet schreef:bij ons (gergeminned) is het ookeen verhaal van drie kwartier aanhoren

Soms schaam ik me er wel een beetje voor, en probeer ik het echt te leren.... :oops: :D maar ik heb niet zoveel zelfdiscipline
don't worry, be happy!

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 23 okt 2003 13:42

sweet schreef:
Tirreg schreef:

Soms schaam ik me er wel een beetje voor, en probeer ik het echt te leren.... :oops: :D maar ik heb niet zoveel zelfdiscipline

ik heb precies hetzelfde, ook te weinig zelfdiscipline, en ik vergeet het ook steeds.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 23 okt 2003 14:20

Waar gaan die vragen in die boekjes over ?

O, sorry, dat weten jullie natuurlijk niet, want je hebt ze niet geleerd :lol:

Maar b.t.w. Zijn het levens vragen, zoals: bekering, doop, wedergeboorte, gaven van de Geest.

Dat moet toch boeiend zijn ?
Weest blij in de Heer !

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 23 okt 2003 14:26

wij hebben een boekje van hellenbroek, allemaal verschillende hoofdstukken met weer andere onderwerpen,

Terug naar “Archief”