Boekenlezer schreef:Het komt er dus op neer dat je geen innerlijke emotionele reacties mag hebben, die naar jouw beeld niet helemaal gewenst zijn. En als je die wel hebt, onderdruk ze dan perfect. Je hebt per slot van rekening 100% controle over je hele gedrag. (O ja?

)
Denk niet dat Cisca dat zou bedoelde...? Voor haar spreken kan ik niet, dat zou dan specu-
leren worden.
Wel kan ik mijn eigen mening er over schrijven. Tuurlijk mag iemand innerlijke emoties heb-
ben. Het is soms ook wel eens goed om bij je eigen emotie's te raden te gaan, van waarom
reageer ik zo heftig of waarom heb ik ergens moeite mee?
Persoonlijk kan ik mij niet aan de indruk ontrekken dat bij sterke innerlijke emotie's deze ook
vaak (on)bewust in de lichaamstaal naar buiten toe te zien zijn. Dit kan heel kwetsend overko-
men.
Wat jij schrijft over, open en ongenuanceerd kan ik of iemand ook lezen of opvatten als een
groot "ego". Dit in de zin, DIT is mijn mening, als het je niet aanstaat dan hoepel je maar fijn
op. Soms is het wel eens goed om te toesten of je mening wel op de waarheid berust of om
te onderzoeken hoe je mening of gedrag bij een ander overkomt.
Van mij mag je rustig laten blijken dat je over iets een bepaalde mening toe gedaan bent,
houdt er wel rekening mee dat een ander ook kan dicht slaan, als iemand al gelijk komt met
een veroordeling.
Zorg er voor dat als je een andere mening bent toegedaan, dat je het ook kunt onderbouwen
waarom dat zo is. Kom niet alleen aan met omdat het in de bijbel staat. Daar is de bijbel niet
voor bedoeld m.i. De bijbel is ook bedoeld om te leren, niet alleen om het te gebruiken als een
veroordeling van dingen die jou misschien om persoonlijke gronden niet aan staan.
Ik geef ook duidelijk aan, dat ik (angst) heb voor mensen met een transsekssuele achtergrond.
Wat ik mij daarin tegen wel goed besef, dat die mensen ook mogelijk,grote psychische moei-
ten hebben doorstaan. Des te meer reden om die mensen met respect te behandelen.
Ik kan mij niet aan de indruk ontrekken, dat de transeksuelen die ikvaak in de media in de
spotlights voor bij zie komen, dat die geen goed beeld weergeven van de hele groep van trans-
seksuelen.
Het was ook Jezus die bij tollenaars en ander mensen naar binnen ging, die veracht werden
door de maatschappij!!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.