Is de Kerk de bruidsgemeente?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 11 jan 2007 00:12

Klaas schreef:Kort door de bocht gaat het dispensationalisme uit van allerlei verschillen: verschillende tijdvakken in de heilgeschiedenis, verschillende 'volken' van God etc. Daar waar andere woorden gebruikt worden wordt al gauw een wezenlijk verschil veronderstelt. Ik zie dat ook in jouw reactie terug. Uit het feit dat er verschillende beelden (bruid - lichaam) gebruikt worden zou volgen dat het om verschillende groepen gaat en om dat aannemelijk te maken veronderstel je verschillende tijdperken (handelingentijdperk tegenover een niet nader aangeduid tijdperk). Ik vind het allemaal erg spannend maar een bijbelse onderbouwing ervan heb ik nooit gezien.

Je gelooft zelf ook niet in één tijdvak, maar in minstens 3. De staat der rechtheid (tijdvak dat Adam in het paradijs was), de Oud testamentische bedeling, de Nieuw testamentische bedeling. Als je al in 3 tijdvakken gelooft, waarom zou je dan niet in 7 tijdvakken geloven?

Openbaringen 11 5:6 is in de niet-dispensationele visie niet te interpreteren. Er komen tegenstrijdigheden met Lukas 9 54-56

5 En zo iemand die wil beschadigen, een vuur zal uit hun mond uitgaan, en zal hun vijanden verslinden; en zo iemand hen wil beschadigen, die moet alzo gedood worden.
6 Dezen hebben macht den hemel te sluiten, opdat geen regen regene in de dagen hunner profetering; en zij hebben macht over de wateren, om die in bloed te verkeren, en de aarde te slaan met allerlei plage, zo menigmaal als zij zullen willen.

54 Als nu Zijn discipelen, Jakobus en Johannes, dat zagen, zeiden zij: Heere, wilt Gij, dat wij zeggen, dat vuur van den hemel nederdale, en dezen verslinde, gelijk ook Elias gedaan heeft?
55 Maar Zich omkerende, bestrafte Hij hen, en zeide: Gij weet niet van hoedanigen geest gij zijt.
56 Want de Zoon des mensen is niet gekomen om der mensen zielen te verderven, maar om te behouden. En zij gingen naar een ander vlek.
Afbeelding

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 jan 2007 00:29

reform schreef:Je gelooft zelf ook niet in één tijdvak, maar in minstens 3. De staat der rechtheid (tijdvak dat Adam in het paradijs was), de Oud testamentische bedeling, de Nieuw testamentische bedeling. Als je al in 3 tijdvakken gelooft, waarom zou je dan niet in 7 tijdvakken geloven?

Volgens mij raken we aardig off-topic mod....

Tja, waarom zou ik niet in 7 tijdvakken geloven? Of in 9? Of 11 misschien?
(er zijn binnen de dispensationalistische visie ook nogal wat verschillen t.a.v. het aantal tijdvakken). Het antwoord is niet zo heel moeilijk. Dat er verschillen zijn tussen verschillende tijden is iets wat helemaal niet ontkent wordt. De vraag is echter of de tijdperken en de verschillen daartussen die door de dispensationalisten onderscheiden worden eenvoudig zijn terug te voeren op de bijbel. Het antwoord daarop is alleen te geven door de argumenten te beoodelen, maar ik wil hier wel een tipje van de sluier oplichten: het antwoord begint met 'n' en eindigt op 'ee'. Veel van de onderscheiden die gemaakt worden berusten op discutabele interpretaties en soms zelfs op cirkelredeneringen. (verschillende woorden duiden op verschillende betekenissen. waarom? omdat er verschillende woorden gebruikt worden....)

Openbaringen 11 5:6 is in de niet-dispensationele visie niet te interpreteren. Er komen tegenstrijdigheden met Lukas 9 54-56

Je zet hier een gedeelt wat (in de mening van 99% van de uitleggers) letterlijk genomen kan worden tegenover een gedeelte uit een bijbelboek dat vol staat met beeldspraak. Het is typisch dispensationalistisch om dat verschil te negeren.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 11 jan 2007 00:59

Volgens mij raken we aardig off-topic mod....

M.i kan je het topic niet loszien van het dispensationalisme.

het antwoord begint met 'n' en eindigt op 'ee'. Veel van de onderscheiden die gemaakt worden berusten op discutabele interpretaties en soms zelfs op cirkelredeneringen. (verschillende woorden duiden op verschillende betekenissen. waarom? omdat er verschillende woorden gebruikt worden....)

Dat er verschillende woorden zijn volgt toch uit de woorelijke inspiratie. Waarom zou God een ander woord gebruiken, terwijl exact hetzelfde wordt bedoeld. Dat brengt alleen maar verwarring. Als er in het normaal taalgebruik al geen sprake is van synonimie....waarom dan wel in de bijbel.

Je zet hier een gedeelt wat (in de mening van 99% van de uitleggers) letterlijk genomen kan worden tegenover een gedeelte uit een bijbelboek dat vol staat met beeldspraak. Het is typisch dispensationalistisch om dat verschil te negeren.

Zou je een motivering kunnen geven waarom het beeldspraak zou moeten zijn? Ik hoop toch niet....dat alles waar men geen raad mee weet....dan maar beeldspraak zou moeten zijn.
Als het beeldspraak zou zijn, kan je dan aangeven wat er precies met de beelden wordt bedoeld en waarom dat zo is?
Laatst gewijzigd door reform op 11 jan 2007 01:22, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 11 jan 2007 01:00

Klaas schreef:
Je zet hier een gedeelt wat (in de mening van 99% van de uitleggers) letterlijk genomen kan worden tegenover een gedeelte uit een bijbelboek dat vol staat met beeldspraak. Het is typisch dispensationalistisch om dat verschil te negeren

Naar onze wens : vuur uit de hemel, dat is wel effe heel wat anders, dan vuur uit de mond, bij twee heuse gezanten van God ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 11 jan 2007 05:20

Is de Kerkgemeente de Bruidsgemeente!

Zeker, maar welke Kerk is nu daadwerkelijk Zijn Bruid!

Ten eerste die welke voortkomt uit:
alle taal, stam, natie en volk- De Jood én de Griek

Alle mensen die Hem hebben aangenomen volgen Hem na!
Wet en geboden + getuigenis

Het gaat hierbij dus om een Geestelijke kerk; het Geestelijke Israël

Omdat Christus het Hoofd is, kan zij slechts Geestelijk Zijn zoals ook Christus een Geestelijke relatie had met Zijn Vader. (In uw hand beveel ik Mijn Geest) (Efeziërs 1:22-23)

De kerk wordt omschreven als de Bruid van Christus die Hij voorbereidt op het Bruilofsfeest in de hemel. (2 Kor. 11:2 en Openbaring 19:7-8 )

Het aannemen van Christus leidt tot afscheiding van wereldse praktijken.
1 Joh. 2:15 en 2 Kor. 6:16-18

etc.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 11 jan 2007 08:49

madel schreef:Volgens mij kunnen we het hele geheimenis overboord gooien als ik de reacties zo eens lees.

Paulus is schromelijk aan het overdrijven en zegt zaken die niet kloppen.

SVV Ephesians 3:3 Dat Hij mij door openbaring heeft bekend gemaakt deze verborgenheid, (gelijk ik met weinige woorden te voren geschreven heb;
Verborgenheid? welke verborgenheid Paulus. niet overdrijven hoor.

SVV Ephesians 3:5 Welke in andere eeuwen den kinderen der mensen niet is bekend gemaakt, gelijk zij nu is geopenbaard aan Zijn heilige apostelen en profeten, door den Geest;
de mensen wisten het wel hoor. niet overdrijven Paulus. je kan het gewoon teruglezen in het OT.

SVV Ephesians 3:6 Namelijk dat de heidenen zijn medeerfgenamen, en van hetzelfde lichaam, en mededeelgenoten Zijner belofte in Christus, door het Evangelie;
Paulus, je hebt het hier wel over lichaam maar daar wordt Christus lichaam zelf niet mee bedoeld hoor.

SVV Ephesians 3:8 Mij, den allerminste van al de heiligen, is deze genade gegeven, om onder de heidenen door het Evangelie te verkondigen den onnaspeurlijken rijkdom van Christus,
welke genade is Paulus gegeven. dat is toch niets anders dan dat de Here Jezus en de discipelen ook gepredikt hebben. en dat kunnen we toch gewoon terugvinden. dat is toch gewoon na te speuren.

SVV Ephesians 3:9 En allen te verlichten, dat zij mogen verstaan, welke de gemeenschap der verborgenheid zij, die van alle eeuwen verborgen is geweest in God, Welke alle dingen geschapen heeft door Jezus Christus;
Pauls, ook dit is niet waar. het was helemaal niet verborgen. dat maak jij ervan maar je kunt het gewoon nalezen.

Nogmaals, wat geopenbaar is is volkomen nieuw. in het verbond is sprake van een huwelijk. man en vrouw gaan een verbond aan. zie OV en NV. twee partijen.
wat door Paulus wordt geopenbaard is dat gelovigen in deze tijd zelf deel uitmaken van de Man. Christus is daarbij het Hoofd van het Lichaam en de Gemeente Zijn Lichaam. dat is geen verbondssituatie. wij maken deel uit van Christus zelf. en dat was nog nooit geopenbaard. Hier is de Man 1.

Nee, Paulus schrijft heel duidelijk wat "het geheimenis" is. Allereerst verwijst hij in 3:3 ("gelijk ik boven in het kort daarvan schreef") naar het voorgaande. Wat is dat? Het is (uiteraard) Ef. 2:

11 Bedenkt daarom dat gij, die vroeger heidenen waart naar het vlees, en onbesneden genoemd werdt door de zogenaamde besnijdenis, die werk van mensenhanden aan het vlees is, 12 dat gij te dien tijde zonder Christus waart, uitgesloten van het burgerrecht Israëls en vreemd aan de verbonden der belofte, zonder hoop en zonder God in de wereld. 13 Maar thans in Christus Jezus zijt gij, die eertijds veraf waart, dichtbij gekomen door het bloed van Christus.
14 Want Hij is onze vrede, die de twee één heeft gemaakt en de tussenmuur, die scheiding maakte, de vijandschap, weggebroken heeft, 15 doordat Hij in zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in Zichzelf, vrede makende, de twee tot één nieuwe mens te scheppen, 16 en de twee, tot één lichaam verbonden, weder met God te verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft. 17 En bij zijn komst heeft Hij vrede verkondigd aan u, die veraf waart, en vrede aan hen, die dichtbij waren; 18 want door Hem hebben wij beiden in één Geest de toegang tot de Vader. 19 Zo zijt gij dan geen vreemdelingen en bijwoners meer, maar medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods, 20 gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, terwijl Christus Jezus zelf de hoeksteen is. 21 In Hem wast elk bouwwerk, goed ineensluitend, op tot een tempel, heilig in de Here, 22 in wie ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in de Geest. (Ef. 2:11-22)

Het geheimenis is dus:
  • Wij, die vroeger veraf waren en uitgesloten van het burgerrecht Israëls, zijn nu dichtbij gekomen door Christus. (vs. 11)
  • De scheidingsmuur (tussen Jood en heiden) is weggebroken. Deze twee zijn tot één lichaam verbonden. Een bekeerde Jood is dus net zo deel van het lichaam van Christus, als een bekeerde heiden.
  • De heidenen zijn geen vreemdelingen en bijwoners meer, maar medeburgers en huisgenoten Gods.

Dit komt overeen met 3:6,7 - (dit geheimenis), dat de heidenen mede-erfgenamen zijn, medeleden en medegenoten van de belofte in Christus Jezus door het evangelie, 7 waarvan ik een dienaar geworden ben naar de genadegave Gods, die mij geschonken is naar de werking zijner kracht.

Het idee, dat Christus + gemeente de bruid vormen en Israël de bruid is dus een dispensationalistisch verzinsel, dat niet overeenkomt met dit gedeelte, waar Paulus juist betoogt, dat het onderscheid tussen Jood en heiden in Christus is opgeheven en dat beiden één lichaam geworden zijn (2:16). Jij zegt, dat het niet nieuw was en heel strikt gezien heb je daar een punt. Immers, Paulus haalt in Rom. 9:25 zelf Hosea aan, die zegt: "Wat mijn volk niet was, zal ik mijn volk noemen; wie mijn geliefde niet was, zal ik mijn geliefde noemen". Maar, zoals zo vaak met O.T.-ische profetiën, hadden de Joden dit niet begrepen en totaal over het hoofd gezien. Denk er maar aan hoeveel moeite God moet doen in Hand. 10, om Petrus naar Cornelius te laten gaan: een visioen, verzet van Petrus, etc. In Hand. 15 wordt de bekering van de heidenen nog eens ter discussie gesteld en gedurende Paulus' leven werd er veel gediscussieerd over of de christenen uit de heidenen nu wel of niet de wet moesten houden. Inderdaad, het feit, dat ook heidenen tot Gods volk zouden gaan behoren was geen geheimenis, maar wat de gevolgen waren en hoe diep dat ging, was de Joden onbekend. Paulus is degene, die daar openbaring over kreeg. Hij zag, dat de tijd van de wet voorbij was en dat elk onderscheid tussen Jood en heiden weg was. En dat is iets, dat je niet zo maar uit het O.T. haalt, maar waar echt nieuwe openbaring voor nodig was. Misschien, dat zoveel mensen het daarom nog steeds niet accepteren, zoals b.v. de dispensationalisten, die altijd maar weer vasthouden op een aparte rol voor het natuurlijke Israël.
The Lord is the Potter, not Harry!!

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 11 jan 2007 11:38

Peter L,

Schreef:

Wij, die vroeger veraf waren en uitgesloten van het burgerrecht Israëls, zijn nu dichtbij gekomen door Christus. (vs. 11)
De scheidingsmuur (tussen Jood en heiden) is weggebroken. Deze twee zijn tot één lichaam verbonden. Een bekeerde Jood is dus net zo deel van het lichaam van Christus, als een bekeerde heiden.
De heidenen zijn geen vreemdelingen en bijwoners meer, maar medeburgers en huisgenoten Gods.

Héél goed Peter, tevens een duidelijk bewijs dat de bekering een Geestelijke kwestie is en het Huis dus een Geestelijk Israël -in Christus- herbergt.

En wat ik zo mooi vind is, dat u er bij vermeldt dat òòk de Jood bekeerd dient te zijn d.w.z. Christus aannemen op de wettelijke gronden van Zijn -hemels- Rijk, inclusief de handelingen/ ceremoniële activiteiten die daar bij horen: Doop door onderdompeling + handoplegging.
Sommige Messiaanse Joden hanteren dan ook de Geboden tafelen i.p.v. het Kruis in hun "synagoghe", wat een duidelijker en beter voorbeeld van Christus`navolging kan benadrukken, dan het kruis.
Juist omdat de Draak ook het kruis hanteert in zijn onreine dienst (Openbaring 13) Immers de kerk die daarvoor staat, krijgt de macht van de Draak. (Overigens met het beeld van een niet opgestane Heer)

Allen door deze laatste macht kan het aards-nationale Israël een betekenis vervullen. In dat onreine en valse doctrine is de opmerking van Peter heel correct;

Misschien, dat zoveel mensen het daarom nog steeds niet accepteren, zoals b.v. de dispensationalisten, die altijd maar weer vasthouden op een aparte rol voor het natuurlijke Israël.

Tevens wordt hier dan bevestigd dat de Sabbat nog steeds Gods Rustdag is en dat bekeerde Joden niet de zondag gaan vieren, maar volgens de wet die hen, in het verleden een voorbeeld-wet voor de wereld had moeten zijn. Want wie in Christus gestorven is dat ook met Hem op, gewoon volgens de wet en de geboden van een hemels Rijk.

Gewoon klare taal Peter. Met dank!

Groet
Laatst gewijzigd door biblebook op 11 jan 2007 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 11 jan 2007 12:46

biblebook schreef:Sommige Messiaanse Joden hanteren dan ook de Geboden tafelen i.p.v. het Kruis in hun "synagoghe", wat een duidelijker en beter voorbeeld van Christus`navolging kan benadrukken, is dan het kruis. Juist omdat de Draak ook het kruis hanteert in zijn onreine dienst (Openbaring 13) Immers de kerk die daarvoor staat, krijgt de macht van de Draak

Biblebook ... dit moet je effe uitleggen ??

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 jan 2007 12:54

Hero schreef:Biblebook ... dit moet je effe uitleggen ??

Maar niet in dit topic. ;)
Want het gaat hier over de vraag of de gemeente de bruidsgemeente is of niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 11 jan 2007 12:57

Persoonlijk ga ik er voorals nog vanuit dat elke gemeente die oprecht God wil dienen
een bruidsgemeente kan zijn. E.a. wil niet impliceren dat ik het dan met hun leer eens
zal zijn.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 11 jan 2007 13:34

elbert schreef:
Hero schreef:Biblebook ... dit moet je effe uitleggen ??
Maar niet in dit topic. ;) Want het gaat hier over de vraag of de gemeente de bruidsgemeente is of niet

Of ... DE KERK, de bruidsgemeente is ?? — maar deze discussie, neigt nu naar de vraag : "HOE de bruidsgemeente er zal uitzien" ...??

Ikzelf verwacht, dat de (geïnstitutionaliseerde) KERK straks als samengevoegde wereldkerk, per coup of sluipenderwijs, zal worden overgenomen door de vijand — vanaf zo'n moment, staat iedere oprechte gelovige (( dus ook jij ... Elbert )) letterlijk : op straat ....

Conclusie zou dan moeten zijn : de kerk is niet de bruidsgemeente ?? — maar misschien kun je met deze gedachte nog niet leven ....

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 jan 2007 13:50

Hero schreef:Ikzelf verwacht, dat de (geïnstitutionaliseerde) KERK straks als samengevoegde wereldkerk, per coup of sluipenderwijs, zal worden overgenomen door de vijand — vanaf zo'n moment, staat iedere oprechte gelovige (( dus ook jij ... Elbert )) letterlijk : op straat ....

Ik geloof niet in de kerk als instituut, maar als "heilige vergadering der ware Christgelovigen" (NGB, artikel 27), die zich overigens wel organiseert, want "alle dingen moeten er eerlijk en met orde geschieden" (1 Kor. 14:40).

Dus als ik op straat kom te staan, behoor ik nog steeds tot de kerk en verwacht ik nog steeds de Bruidegom. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 11 jan 2007 14:08

elbert schreef:Ik geloof niet in de kerk als instituut, maar als "heilige vergadering der ware Christgelovigen" (NGB, artikel 27), die zich overigens wel organiseert, want "alle dingen moeten er eerlijk en met orde geschieden" (1 Kor. 14:40). Dus als ik op straat kom te staan, behoor ik nog steeds tot de kerk en verwacht ik nog steeds de Bruidegom. :)

Maar je behoort niet meer tot de grote wereldkerk, aan wier lidmaatschap : gunstige voordelen, handige privileges, en statige rechten verbonden zijn — dus je geloof zal op de proef gesteld — tevens riskeer je vervolging ....

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 11 jan 2007 14:27

Hero schreef:Maar je behoort niet meer tot de grote wereldkerk, aan wier lidmaatschap : gunstige voordelen, handige privileges, en statige rechten verbonden zijn — dus je geloof zal op de proef gesteld — tevens riskeer je vervolging ....

Vervolging hoeft ons niet te verbazen, het is al "beloofd"!!
The Lord is the Potter, not Harry!!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 jan 2007 14:28

reform schreef:M.i kan je het topic niet loszien van het dispensationalisme.

Dat klopt, maar we gaan toch ook niet in elk topic dat te maken heeft met arminianisme eerst het volledige arminianisme weerleggen? Er zijn volgens mij meerdere topics geweest over het dispensationalisme an sich.

Dat er verschillende woorden zijn volgt toch uit de woorelijke inspiratie. Waarom zou God een ander woord gebruiken, terwijl exact hetzelfde wordt bedoeld. Dat brengt alleen maar verwarring. Als er in het normaal taalgebruik al geen sprake is van synonimie....waarom dan wel in de bijbel.

De woorden waar het hier om gaat zijn volgens mij allemaal beeldspraak en volgens mij heeft dat weinig te maken met synonimie. Als Israel ergens vergeleken wordt met een olijfboom wil dat niet zeggen dat in elk beeld waarin een olijfboom voorkomt Israel wordt bedoelt. Dat is een aanname die je kunt doen, maar die m.i. niet erg aannemelijk is en waar je ook nog eens behoorlijk mee in de knoop komt.

Zou je een motivering kunnen geven waarom het beeldspraak zou moeten zijn? Ik hoop toch niet....dat alles waar men geen raad mee weet....dan maar beeldspraak zou moeten zijn.
Als het beeldspraak zou zijn, kan je dan aangeven wat er precies met de beelden wordt bedoeld en waarom dat zo is?

Ik zie geen enkel direct verband tussen deze teksten en de vraag die in dit topic aan de orde is. Ik voel me dan ook niet geroepen hier verder op in te gaan.[/quote]
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”