Tobbe schreef:Klaas schreef:Je mag overigens ook ingaan op mijn bijbelteksten die ik nog altijd boven de Dordtse Leerregels stel.
Graag. Doel je op specifieke teksten?
Ik staaf mijn beweringen met bijbelteksten, die jij vervolgens in je betoog allemaal over het hoofd ziet. Beetje jammer dat je daarin niet die tekstgedeelten van mij meeneemt.
Overigens belanden we op deze manier zoals ik al eerder in het topic aangaf in de gebruikelijke strijd die voor onze tijd al vele malen is gevoerd, en die nog nooit tot overeenstemming geleid heeft onder de partijen.
Maar dat anderen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde(uitwendig geroepen), komen en bekeerd worden, dat moet men den mens niet toeschrijven, alsof hij zichzelven door zijn vrijen wil zou onderscheiden van anderen [...] maar men moet het Gode toeschrijven, Die, gelijk Hij de Zijnen van eeuwigheid uitverkoren heeft in Christus, alzo ook dezelfden roept (ínwendige roeping dus!), met het geloof en de bekering begiftigt, en uit de macht der duisternis verlost zijnde, tot het Rijk Zijns Zoons overbrengt.[/b]
DL H.3/4 artikel 10
Nu lijkt me het heel fijn als je even je mening herziet over de in- en de uitwendige roeping, en dat die niet vermeld zou staan in de DL.
Overigens staat me het danig tegen dat jij jezelf presenteert als wetende exact wat de DL-schrijvers voor ogen hadden.
Dat het komen van de mensen niet aan de mens maar aan God moet worden toegeschreven heeft niets met uitwendig en inwendig te maken. God roept iemand. En door Zijn Geest zal Hij ervoor zorgen dat de zijnen ook inderdaad komen. Dat inwendig en uitwendig roepen komt opmij over als inlegkunde. De Bijbel spreekt hier niet over in mijn ogen. Zo wel: Teksten graag..