Adoptie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 jan 2007 09:14

leclerc schreef:Als je je email adres pb't dan zoek ik mijn scriptie nog wel ff op. Kun je vooral je voordeel doen met de literatuurlijst :wink:

Wauw, okee! Thanks alvast!

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 11 jan 2007 11:03

rosalie83 schreef:
Gerdien B. schreef:Stel dat we zelf geen kinderen kunnen krijgen, dan is dit zeker iets wat we denk ik zullen overwegen.

Waarom alleen als je zelf geen kinderen kan krijgen?
Ik bedoel: er zijn zo veel kinderen op de aarde, en ook in Nederland, die in een tehuis zitten te wachten op een paar die ze wil adopteren!

Er zijn inderdaad mensen die uit een gevoel van "rechtvaardigheid" bewust zelf geen kinderen "van eigen vlees en bloed" willen hebben, maar ze uit een kindertehuis in verweggistan halen. Het zullen er niet veel zijn, maar ze zijn er wel.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 jan 2007 11:21

TheEdge schreef:
rosalie83 schreef:
Gerdien B. schreef:Stel dat we zelf geen kinderen kunnen krijgen, dan is dit zeker iets wat we denk ik zullen overwegen.

Waarom alleen als je zelf geen kinderen kan krijgen?
Ik bedoel: er zijn zo veel kinderen op de aarde, en ook in Nederland, die in een tehuis zitten te wachten op een paar die ze wil adopteren!

Er zijn inderdaad mensen die uit een gevoel van "rechtvaardigheid" bewust zelf geen kinderen "van eigen vlees en bloed" willen hebben, maar ze uit een kindertehuis in verweggistan halen. Het zullen er niet veel zijn, maar ze zijn er wel.

Ja, ik weet dat er in elk geval twee mensen zijn die dat willen: mijn man en ik ;)

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 11 jan 2007 11:37

Ik vind dit een super-interessant onderwerp, en kan het niet laten om even op een aantal eerdere berichten te reageren.

Andrea B schreef:Áls ik zou adopteren, dan iig een kindje uit NL! Zou nooit een getint kindje willen. Ik vind het mooi dat andere mensen het wel doen. Maar uit persoonlijke dinges zou ik dat iig nooit doen! :)

Het nadeel van een kind uit NL halen is dat het verschrikkelijk moeilijk is. Er zijn enorme wachtlijsten, en er zijn maar een stuk of 50 kinderen per jaar "beschikbaar". Maargoed, als de ChristenUnie het straks voor elkaar krijgt om die 30.000 abortussen per jaar terug te dringen, kan er misschien wat meer geadopteerd worden in de toekomst.

paprikameisje2 schreef:k zou niet zo snel adopteren uit een ver land.. en vooral niet uit landen zoals afrika!! China en Japan komen bij mij eerder in aanmerking.... het punt waar ikzelf over struikel is de cultuur wat deze kinderen in hun lichaam hebben.

Als je je kinderen als baby adopteert, zit er volgens mij weinig cultuur in hun bloed hoor! Bovendien is het ook wat je er zelf van maakt. Als je ze continu met hun neus drukt op het feit dat ze geadopteerd zijn, dan zullen ze wel meer naar hun land van herkomst verlangen ja. Maar als je ze - ondanks dat hen verteld is dat ze uit het vliegtuig gekomen zijn in plaats van uit mamma - beschouwt als 100% je eigen kind en ze ook zo opvoedt, dan is de kans van slagen veel groter.

Het maakt daarbij - denk ik - ook uit of je adoptiekinderen neemt uit noodoplossing (ik kan geen kinderen krijgen, nou ja... dan maar adoptie), dan uit volle overtuiging (ik wil in ieder geval graag adoptiekinderen).

meboy schreef:Volgens mij gaat het meer om de intentie dan de gevolgen van je actie. Wat ik zelf moeilijk zou vinden is dit: stel dat je zou optellen wat je aan een adoptie kinderleven hier in nederland spendeert. Hoeveel meer kinderen zou je, door enkel dat bedrag over te maken, een beter leven ter plaatse kunnen geven? Ik realiseer me dat ik in dit voorbeeld de liefde van jezelf tot je kind en vice versa uitschakel maar dat is altijd een vraag die bij me naar boven borrelt als je het over adoptie hebt.

Als je het dan toch puur economisch gaat bekijken: Je bent rijk, hebt compassie voor kinderen en gevoel voor opvoeden. Wanneer je alle drie aanwendt voor het opvoeden van enkele kinderen als was het je eigen kroost, is dat misschien wel een grotere investering. Want zij zullen op hun beurt door hun opvoeding op een zodanige manier in het leven staan, dat ze misschien nog wel meer mensen zullen gaan helpen tijdens de rest van hun leven dan dat jij met jouw geld had kunnen doen.

Smurffie schreef:Wat ik dan niet begrijp...een vriendin was 10 weken oud toen ze naar Nederland kwam. (Oid, niet veel ouder iig) Dat kan dus nooit zo lang geduurd hebben? :)

Je maakt waarschijnlijk een grapje, maar je weet maar nooit... ik ga er toch even serieus op in :-P

Er zijn altijd wel ergens vrouwen zwanger. De adoptieprocedure kan al gestart zijn als het kind nog niet eens verwekt is. Het kind dat iemand meekrijgt, kan vervolgens gewoon het kind zijn dat precies op het gewenste moment geboren werd. Zo is het althans gegaan met een geadopteerd iemand die ik ken.

Othello schreef:Je kunt financiële adoptie niet vergelijken met 'echte' adoptie, vind ik.

In het geval van financiële adoptie leven de ondersteunde kinderen doorgaans gewoon in een gezin. Een arm gezin weliswaar, maar toch. Ze gaan naar school, krijgen te eten, hebben het al-met-al nog betrekkelijk goed.

Dat is bij adoptiekinderen per definitie niet het geval. Verstoten door familie, te vondeling gelegd, wegkwijnend in tehuizen, levend in onmogelijke situaties. Als dat hun 'cultuur' is, vind ik dat geen argument om ze maar te laten zitten. Me dunkt ook dat de urgentie daar wel iets groter is.
Maar goed, dat neemt natuurlijk niet weg dat je met financiële adoptie ook hele goede dingen kunt doen. Het is alleen iets van een totaal andere orde en het heeft i.t.t. tot adoptie geen enkele impact voor jezelf.

Je zegt hier een stel ware dingen. Mogen nog wel een keer herhaald worden. Bij deze dus... :-)

rosalie83 schreef:Zeker als kinderen wat ouder zijn als ze hier komen en ze nog dingen weten uit hun geboorteland hebben ze eerder het gevoel eens terug te willen. Maar ja, ik geloof niet dat dat raar is, of fout. Als je als adoptieouders daar goed mee omgaat, ik hoorde van een gezin die met z'n allen naar het geboorteland geweest zijn, echt mooi!

Het lijkt me helemaal niet raar inderdaad, ik zou het juist raar vinden als iemand die bv uit Laos geadopteerd is, niet wil weten hoe het er daar nou uitziet. Sterker nog: in sommige gevallen móét je als adoptiekind eventjes terug naar je geboorteland. Wanneer je wilt trouwen bijvoorbeeld, en je geboorte-akte is bij je adoptie destijds niet mee naar Nederland gekomen... tegenwoordig is dat gelukkig goed geregeld, maar zo'n 20 jaar terug wilde dat nog wel eens misgaan.... :-D
Laatst gewijzigd door TheEdge op 11 jan 2007 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 jan 2007 11:45

Mooi TheEdge!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 11 jan 2007 12:39

TheEdge schreef:Als je je kinderen als baby adopteert, zit er volgens mij weinig cultuur in hun bloed hoor! Bovendien is het ook wat je er zelf van maakt. Als je ze continu met hun neus drukt op het feit dat ze geadopteerd zijn, dan zullen ze wel meer naar hun land van herkomst verlangen ja. Maar als je ze - ondanks dat hen verteld is dat ze uit het vliegtuig gekomen zijn in plaats van uit mamma - beschouwt als 100% je eigen kind en ze ook zo opvoedt, dan is de kans van slagen veel groter.

Misschien niet in het bloed.... Toch zie je wel vaak dat (kinderen) later meer willen
weten van hun natuurlijke ouders of hun oorspronkelijk vaderland. Dit gegeven kan
je toch niet zomaar uitvlakken lijkt mij.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 jan 2007 14:09

Harm-J schreef:
TheEdge schreef:Als je je kinderen als baby adopteert, zit er volgens mij weinig cultuur in hun bloed hoor! Bovendien is het ook wat je er zelf van maakt. Als je ze continu met hun neus drukt op het feit dat ze geadopteerd zijn, dan zullen ze wel meer naar hun land van herkomst verlangen ja. Maar als je ze - ondanks dat hen verteld is dat ze uit het vliegtuig gekomen zijn in plaats van uit mamma - beschouwt als 100% je eigen kind en ze ook zo opvoedt, dan is de kans van slagen veel groter.

Misschien niet in het bloed.... Toch zie je wel vaak dat (kinderen) later meer willen
weten van hun natuurlijke ouders of hun oorspronkelijk vaderland. Dit gegeven kan
je toch niet zomaar uitvlakken lijkt mij.

Nee, natuurlijk kun je dat niet uitvlakken, maar dat hoeft toch ook niet?!

sela

Berichtdoor sela » 31 jan 2007 20:50

o ja..? interessant. je zult vast weer op jouw manier naar deze discussie kijken..
mijn stiefbroertje komt ook uit colombia.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 01 feb 2007 15:02

timo schreef:ik ben geadopteerd uit colombia

Hoi Timo!
Misschien wil je wel iets vertellen over jezelf? Hoe je het vindt dat je geadopteert bent? Enzo?

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 13 feb 2007 23:17

Hoorde van de week dat iemand uit de familie een kindje mag ophalen in Zuid Afrika.

Tijdje terug zag ik die vrouw en ik dacht dat ze zwanger was........ ze had zo'n bolle en ge-accentueerde buik. Ben blij dat ik het niet gevraagd heb aan haar. En ik was niet de enige die dacht dat ze zwanger was. Ze is nu natuurlijk wel in verwachting!
ja, dat is mijn mening dan he.....

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 14 feb 2007 12:44

is er nou ook een bepaalde leeftijd die je moet hebben om te kunnen adopteren? Dat hoorde ik pas, maar kon het eigenlijk niet geloven.

Mijn vrouw en ik overwegen het ook, omdat er een kans bestaat dat wij geen kinderen kunnen krijgen...
Laat je leiden door Hem!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 14 feb 2007 12:55

Tijn schreef:is er nou ook een bepaalde leeftijd die je moet hebben om te kunnen adopteren? Dat hoorde ik pas, maar kon het eigenlijk niet geloven.

Mijn vrouw en ik overwegen het ook, omdat er een kans bestaat dat wij geen kinderen kunnen krijgen...

Ja, dat klopt. En dat is per land verschillend. Check www.wereldkinderen.nl en www.adoptie.nl. Daar vind je veel van wat je wilt weten over adoptie!

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 14 feb 2007 13:47

Tijn schreef:is er nou ook een bepaalde leeftijd die je moet hebben om te kunnen adopteren? Dat hoorde ik pas, maar kon het eigenlijk niet geloven.

ik geloof dat er iig een maximum is dus tot een bepaalde leeftijd en daarna mag je gen kinderen meer adopteren. Of heb ik het mis?
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 14 feb 2007 13:49

Er is een minimum en maximum leeftijd. En een maximaal aantal jaren die mogen zitten tussen de ouder en het kind. Maar dit alles verschilt per land.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 15 feb 2007 12:42

ik kan eigenlijk nergens echt een minimumleeftijd vinden...
Laat je leiden door Hem!

Terug naar “Archief”