Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 10 jan 2007 10:42

Race406 schreef:Die frase zal je niet aanstaan, dat kan zo zijn. Feit is dat ik niet doof ben of stemmen hoor die dingen zeggen die er niet zijn.
De frase komt uit een serie preken van een "oude vader".
Je hebt mij ook niet horen zeggen dat het heil niet wordt aangeboden. Alleen is het vaak zo mager. En als jij goede ervaringen hebt met jouw kerk: Ik zal de laatste zijn om je er weg te praten!

Oude vaders kun je toevallig niet alleen op de ggin betrekken. Doorgaans worden oudvaders ook in de zwaardere gg/ogg of andere behoudende kerken gelezen.

Race406 schreef:Alleen maar afschrikken dus om te voorkomen dat men zich bedriegt voor de eeuwigheid. Maar de mensen afschrikken kan ze ook weghouden bij de volkomen toeëigening van het heil en blijven ze er buiten staan.

Dat is anders niet echt bepaald positief, en daarin doe je alsof het heil niet aangeboden wordt.

Overigens, ik zal de laatste zijn die me er láát wegpraten!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 10 jan 2007 10:58

Tobbe schreef:
Race406 schreef:Die frase zal je niet aanstaan, dat kan zo zijn. Feit is dat ik niet doof ben of stemmen hoor die dingen zeggen die er niet zijn.
Je hebt mij ook niet horen zeggen dat het heil niet wordt aangeboden. Alleen is het vaak zo mager. En als jij goede ervaringen hebt met jouw kerk: Ik zal de laatste zijn om je er weg te praten!

Oude vaders kun je toevallig niet alleen op de ggin betrekken. Doorgaans worden oudvaders ook in de zwaardere gg/ogg of andere behoudende kerken gelezen.

Race406 schreef:Alleen maar afschrikken dus om te voorkomen dat men zich bedriegt voor de eeuwigheid. Maar de mensen afschrikken kan ze ook weghouden bij de volkomen toeëigening van het heil en blijven ze er buiten staan.

Dat is anders niet echt bepaald positief, en daarin doe je alsof het heil niet aangeboden wordt.

Als je teveel op de "schrikkelijke doodsstaat des mensen" blijft hameren, is het gevaar groot dat de verlossing ondersneeuwt in de preek. Dat zegt niet dat het niet aangeboden wordt, alleen lijkt het alsof de verlossing er wat bijhangt. Dat is mijn ervaring in elk geval. Misschien zit jij in een wat "lichtere" GGiN?
Ik ben ooit in het westen naar een GGiN geweest, en daar hoorden we een erg goeie preek. We zeiden tegen elkaar dat dat wel een CGK preek kon zijn. Achteraf bleek het ook een preek van een CGK-dominee te zijn... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 jan 2007 11:11

Loezje schreef:Ik vermoed dat Goofy het ook iets anders bedoelt dan jij hier weergeeft. Zijn redenatie kan ik wel volgen: wij proberen (als het goed is) allemaal naar de geboden van God te leven (niet vloeken, geen overspel, etc). Hier is uiteraard niets mis mee, maar bij velen zal het hierbij blijven, tenzij God anders heeft besloten.

Hoe het ook zij, de gedachte is zeker niet reformatorisch. Als die ander tot geloof komt is dat het werk van God, maar als jij (nog) niet tot geloof gekomen bent dan is dat jouw schuld. (lees de DL er maar op na) Als je in zo'n situatie kwaad wordt zou je dus kwaad moeten worden op jezelf.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 jan 2007 11:17

Als ik niet tot geloof kom, is het mijn schuld.
Als ik wel tot geloof kom, is het dankzij God.

Zonder God kan ik niet tot geloof komen, maar als Hij mij niet helpt, is dat mijn schuld.

Heb ik het zo goed verwoord?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 10 jan 2007 11:20

Race406 schreef:
Tobbe schreef:

Als je teveel op de "schrikkelijke doodsstaat des mensen" blijft hameren, is het gevaar groot dat de verlossing ondersneeuwt in de preek. Dat zegt niet dat het niet aangeboden wordt, alleen lijkt het alsof de verlossing er wat bijhangt. Dat is mijn ervaring in elk geval. Misschien zit jij in een wat "lichtere" GGiN?
Ik ben ooit in het westen naar een GGiN geweest, en daar hoorden we een erg goeie preek. We zeiden tegen elkaar dat dat wel een CGK preek kon zijn. Achteraf bleek het ook een preek van een CGK-dominee te zijn... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nou, ik heb al eerder gezegd dat ik tien jaar lang een dominee gehad heb. Daardoor is mijn beeld van de ggin wel heel anders denk ik dan van degenen die altijd leespreken horen.

Het feit dat jij die emoticons plaatst, geeft al aan dat jij zo'n keuze niet zou verwachten, terwijl ik daar niet eens van sta te kijken. Het beeld is echt wel wat genuanceerder dan men denkt. Wij hebben bijvoorbeeld ook boeken van professor Wisse etc.

Bij ons is het dus tegenwoordig ook weer leesdienst, maar de preken worden echt met zorg uitgekozen. Van bekend en onbekend, oudvaders en recente predikanten, en dus ook verschillende kerkverbanden. Sowieso wat van voor '53 is kan al niet meer van het kerkverband ggin zelf zijn, dus dan wordt het al automatisch iets anders.
Maar ik heb er echt respect voor, je merkt dat ze er echt werk van maken, en vaak dat de preek van de ouderling 's ochtends ook weer 's avonds aansluit op de preek van een andere ouderling.

Overigens denk ik dat je in de ggin, ook door het kleine aantal predikanten, weinig verschil hebt in 'zwaarheid'.

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 10 jan 2007 11:27

Optimatus schreef:Als ik niet tot geloof kom, is het mijn schuld.

Zonder God kan ik niet tot geloof komen, maar als Hij mij niet helpt, is dat mijn schuld.

Dat klopt.
Je hebt in feite nergens recht op, doordat je met zondeval zelf een keuze tégen God gemaakt, en het dus je eigen schuld is dat je verloren bent.
God kan echter Zijn hand uitsteken, en iemand tot Zijn kind maken, maar dat is alleen door Zijn genade.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 jan 2007 11:33

Tobbe schreef:

Dat klopt.
Je hebt in feite nergens recht op, doordat je met zondeval zelf een keuze tégen God gemaakt, en het dus je eigen schuld is dat je verloren bent.
God kan echter Zijn hand uitsteken, en iemand tot Zijn kind maken, maar dat is alleen door Zijn genade.

Je zegt dat God Zijn hand KAN uitsteken, maar Hij steekt Zijn hand naar iedereen uit. Wij moeten hem alleen wel willen vastpakken en zo samen met Hem op weg gaan. Vandaar dat de schuld niet bij God gelegt kan worden als wij niet tot geloof komen.
Het is idd aan God te danken als wij tot geloof komen, omdat de Heilige Geest ons helpt de hand van de Vader vast te pakken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 10 jan 2007 11:38

Gerdien B. schreef:
Tobbe schreef:

Dat klopt.

Je zegt dat God Zijn hand KAN uitsteken, maar Hij steekt Zijn hand naar iedereen uit. Wij moeten hem alleen wel willen vastpakken en zo samen met Hem op weg gaan. Vandaar dat de schuld niet bij God gelegt kan worden als wij niet tot geloof komen.
Het is idd aan God te danken als wij tot geloof komen, omdat de Heilige Geest ons helpt de hand van de Vader vast te pakken.

Ik geloof dat het evangelie wel aan iedereen gepredikt wordt, maar dat alleen degenen die door God gekozen zijn, die hand door genade kunnen vastpakken. Als God Zijn hand naar iedereen zou uitsteken, dan zou het toch vreemd zijn dat niet iedereen ook daadwerkelijk tot God komt. Dan zou de almacht van God in het geding komen.
Met je eerste alinea ben ik het niet, en met de tweede wél eens.

Maar volgens mij is dit het verschil tussen ggin en gg; het aanbod van genade.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 jan 2007 11:42

Tobbe schreef:Ik geloof dat het evangelie wel aan iedereen gepredikt wordt, maar dat alleen degenen die door God gekozen zijn, die hand door genade kunnen vastpakken. Als God Zijn hand naar iedereen zou uitsteken, dan zou het toch vreemd zijn dat niet iedereen ook daadwerkelijk tot God komt. Dan zou de almacht van God in het geding komen.

Je doet te kort aan Gods almacht als je zegt dat Hij niet ieedereen tot zich trekt/ kan trekken. God wil dat iedereen bekeerd wordt, hoe kan Hij dat willen zonder alle mensen die kans te geven?
Wij hebben een eigen verantwoording hier in gekregen. Die moeten wij zelf nemen.

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 10 jan 2007 11:50

Gerdien B. schreef:
Tobbe schreef:Ik geloof dat het evangelie wel aan iedereen gepredikt wordt, maar dat alleen degenen die door God gekozen zijn, die hand door genade kunnen vastpakken. Als God Zijn hand naar iedereen zou uitsteken, dan zou het toch vreemd zijn dat niet iedereen ook daadwerkelijk tot God komt. Dan zou de almacht van God in het geding komen.

Je doet te kort aan Gods almacht als je zegt dat Hij niet ieedereen tot zich trekt/ kan trekken. God wil dat iedereen bekeerd wordt, hoe kan Hij dat willen zonder alle mensen die kans te geven?
Wij hebben een eigen verantwoording hier in gekregen. Die moeten wij zelf nemen.

Je doet tekort aan Gods almacht als je zegt dat God wil dat alle mensen bekeerd worden, maar als dat vervolgens niet gebeurt. Hij kán iedereen tot zich trekken, maar Hij dóet dat niet. Alleen degenen die uitverkoren zijn trekt Hij tot Zich. Iedereen krijgt echter wel de roep van het Evangelie tot zich, de uitwendige roeping, de inwendige roeping is alleen voorbehouden aan degenen die Gods kinderen zijn/worden.
De mens blijft echter de verantwoording voor zijn verlorenheid houden, die hem bij de zondeval opgelegd is.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 jan 2007 11:56

Wat jij nu post is idd een GerGem uitspraak!

Als jij beter leest, dan zie je dat ik niet God de schuld geeff dat er mensen niet bekeerd worden. Wij hebben een eigen verantwoordelijkheid ook aangaande het behoudt van onszelf.
Ik kan iedereen een kado aanbieden, maar als mensen hem niet willen, dan ligt die verantwoording bij hun en niet bij mij.
God biedt iedereen ZIjn genade aan. Jezus is voor iedereen ana het kruis gestorven en niet alleen voor een klein groepje mensen.

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn Enig geboren Zoon gegeven heeft, oopdat een ieder die in Hem geloofd, niet verloren gaat maar het eeuwige leven heeft!

Het bloed van Jezus kan de hele wereld reinigen, maar de mensen die in Hem willen geloven maken gebruik van deze reiniging.

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 10 jan 2007 12:07

Gerdien B. schreef:Wat jij nu post is idd een GerGem uitspraak!

Als jij beter leest, dan zie je dat ik niet God de schuld geeff dat er mensen niet bekeerd worden. Wij hebben een eigen verantwoordelijkheid ook aangaande het behoudt van onszelf.
Ik kan iedereen een kado aanbieden, maar als mensen hem niet willen, dan ligt die verantwoording bij hun en niet bij mij.
God biedt iedereen ZIjn genade aan. Jezus is voor iedereen ana het kruis gestorven en niet alleen voor een klein groepje mensen.

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn Enig geboren Zoon gegeven heeft, oopdat een ieder die in Hem geloofd, niet verloren gaat maar het eeuwige leven heeft!

Het bloed van Jezus kan de hele wereld reinigen, maar de mensen die in Hem willen geloven maken gebruik van deze reiniging.

Ik hoop dat je GerGeminNed uitspraak bedoelt?

Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.
Die gezond zijn hebben de Medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
Hongerigen heeft Hij met goederen vervuld, en rijken heeft Hij ledig weggezonden.

Zomaar een aantal teksten, de lijst is eindeloos, die aangeven dat er een vóórwaarde is. Je moet eerst iets missen voor je het nódig kunt hebben. Als alles goed is en je niets mist, dan heb je God ook niet nodig. Je moet eerst inzien dat je een schuld hebt door je zonden, die door Christus vergeven kunnen worden. God biedt aan díegenen Zijn genade aan. Aan diegenen die Hij door de Heilige Geest heeft overtuigd van hun verlorenheid. Ook alleen díegenen worden getrokken, waarom zou iemand getrokken (willen) worden als hij toch niet van zijn plaats wil?

Er moet echter wel aan iedereen de weg naar het heil gepredikt worden. Niemand wordt van die prediking uitgesloten, zodat niemand ooit te verontschuldigen zal zijn. Maar wel op die manier dat de genade er alleen is voor degenen die ook die genade nodig hebben. In jouw woorden: alleen een cadeau aan mensen die dat ook echt willen, degenen die het niet willen/ nodig hebben geef je bij voorbaat al geen cadeau.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 jan 2007 12:17

Jjij gaat mij inziens te veel uit van de uitverkiezing. Dan leg je Gods almacht aan banden.
Daarbij doe je af aan onzze eigen verantwoordelijkheid. Want zoals jij het zegt, komt het op mij over als:
God wil maar een groep tot zich trekken, vast grijpen en neit iedereen.

Die uitspraken van jou is echt een gerGem uitspraak. Dit is dus ook 1 van de punten waar ik op verschil met ze.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 10 jan 2007 12:19

Gerdien B. schreef:Die uitspraken van jou is echt een gerGem uitspraak. Dit is dus ook 1 van de punten waar ik op verschil met ze.

Hmm, hét verschil tussen GGiN en GG is anders dat de eerste geen 'algemeen welmenend aanbod van genade kent' (het aanbod zoals jíj dat beschrijft) en de tweede wél. Tobbes opvattingen zijn dus GGiN...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 10 jan 2007 12:26

LeChat schreef:
Gerdien B. schreef:Die uitspraken van jou is echt een gerGem uitspraak. Dit is dus ook 1 van de punten waar ik op verschil met ze.

Hmm, hét verschil tussen GGiN en GG is anders dat de eerste geen 'algemeen welmenend aanbod van genade kent' (het aanbod zoals jíj dat beschrijft) en de tweede wél. Tobbes opvattingen zijn dus GGiN...

Just what I said...

Gerdien B.: jij bent juist een rásechte gergemmer.

En tja, jij zult wel naar je huisarts gaan als je je helemaal fit voelt, over het algemeen heb je die alleen nodig als je iets mankeert...

Waarom leg je bij de uitverkiezing Gods almacht aan banden? Dat een besluit dat God al van eeuwigheid gemaakt heeft, heeft m.i. weinig met Zijn almacht te maken. Wat wél met Gods almacht te maken heeft, en vooral met het óntbreken daarvan, is wanneer je stelt dat God wel wíl dat iedereen zalig wordt, maar dat dat niet lúkt.

Overigens doe ik niets af van de eigen verantwoordelijkheid van de mens. Ik zou ook graag willen weten waar je dat uit afleidt.

Terug naar “Archief”