Ja ach, bevinding is persoonlijk daarom weet men er ook geen zinnig woord over te zeggen, maar men weet wel weer wat het allemaal niet is. Een traantje is het niet, versleten knieën van het bidden is het niet, een woordje uit de Bijbel is het niet, een snik is het niet. Het is een poort in het dal van Achor die voor je open zal gaan, Gods verborgen (in het geniep) omgang vinden, zielen waar zijn vrees in woont. Ja, ja, duidelijk.
En wat is het nu dan? Wat is bevinding, ja dat je écht mag ervaren dat de Heere Jezus voor jou zonden stierf, ja en hoe dan? Want ik heb dat ook wel eens ervaren, ook wel vaker als eens. Dat ik zeker wist, omdat ik geloofd, en geloof is zekerheid, dat voelde ik gewoon tot in het diepste van mijn ziel. God stierf voor zondaren, voor mij! Ik was het die hem vol lust aan het kruis spijkerder, hem bespotte. Hem baarde, hem in de kribbe legde, de engel zag die vertelde dat ik niet hoefde te vrezen maar dat de Messias was geboren, in mijn Bethlehem, dat ik hem bezocht, dat ik de ster volgde, dat ik Hem verraadde, dat ik mijn brood indoopte met Hem, dat ik zijn kleren verkocht. Maar ook dat ik naar het graf ging, en Hij was daar niet.
Maar.. dat is het schijnbaar niet, omdat ik geen zwarte pakken draag, omdat ik over dingen anders denk, dat ik vreemde vrienden heb, dat ik over tere dingen durf te spreken, dat ik soms boos en verdrietig ben over het onbegrip in mijn kerk, dat ik goede woorden over heb voor roomsen en evangelischen. Dat ik geen oude vaders lees, maar mij veel meer verdiep in hedendaagse theologen, en theologen die niet stammen uit onze traditie, dat ik over kerkmuren heen kijk..
Dus ik wacht maar af, totdat de poort in het dal van Achor voor mij opengaat, de hemel scheurt en ik zal horen dat ik 'de beminde des vaders ben', 'getrokken door mensenzelen en touwen der liefde' en dat 'hij niet laat varen dat wat zijn hand begon'. En als dat niet het geval is, zal ik doen wat ik altijd heb gedaan. Zoeken, zoeken, zoeken, zoeken en het niet vinden. Ik zal sterven, en wat dan? Dat weet ik niet.
Ik lees in jou verslag nogal opstand Raido.
Jij noemt het dal van Achor.
Heb jij wel eens uitgezocht wat dat ‘dal van Achor’ inhoud?
Het heeft tweeërlei betekenis maar weet jij die betekenis is ook?