Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 jan 2007 08:38

Raido schreef:
Ja ach, bevinding is persoonlijk daarom weet men er ook geen zinnig woord over te zeggen, maar men weet wel weer wat het allemaal niet is. Een traantje is het niet, versleten knieën van het bidden is het niet, een woordje uit de Bijbel is het niet, een snik is het niet. Het is een poort in het dal van Achor die voor je open zal gaan, Gods verborgen (in het geniep) omgang vinden, zielen waar zijn vrees in woont. Ja, ja, duidelijk.

En wat is het nu dan? Wat is bevinding, ja dat je écht mag ervaren dat de Heere Jezus voor jou zonden stierf, ja en hoe dan? Want ik heb dat ook wel eens ervaren, ook wel vaker als eens. Dat ik zeker wist, omdat ik geloofd, en geloof is zekerheid, dat voelde ik gewoon tot in het diepste van mijn ziel. God stierf voor zondaren, voor mij! Ik was het die hem vol lust aan het kruis spijkerder, hem bespotte. Hem baarde, hem in de kribbe legde, de engel zag die vertelde dat ik niet hoefde te vrezen maar dat de Messias was geboren, in mijn Bethlehem, dat ik hem bezocht, dat ik de ster volgde, dat ik Hem verraadde, dat ik mijn brood indoopte met Hem, dat ik zijn kleren verkocht. Maar ook dat ik naar het graf ging, en Hij was daar niet.

Maar.. dat is het schijnbaar niet, omdat ik geen zwarte pakken draag, omdat ik over dingen anders denk, dat ik vreemde vrienden heb, dat ik over tere dingen durf te spreken, dat ik soms boos en verdrietig ben over het onbegrip in mijn kerk, dat ik goede woorden over heb voor roomsen en evangelischen. Dat ik geen oude vaders lees, maar mij veel meer verdiep in hedendaagse theologen, en theologen die niet stammen uit onze traditie, dat ik over kerkmuren heen kijk..

Dus ik wacht maar af, totdat de poort in het dal van Achor voor mij opengaat, de hemel scheurt en ik zal horen dat ik 'de beminde des vaders ben', 'getrokken door mensenzelen en touwen der liefde' en dat 'hij niet laat varen dat wat zijn hand begon'. En als dat niet het geval is, zal ik doen wat ik altijd heb gedaan. Zoeken, zoeken, zoeken, zoeken en het niet vinden. Ik zal sterven, en wat dan? Dat weet ik niet.

Ik lees in jou verslag nogal opstand Raido.
Jij noemt het dal van Achor.
Heb jij wel eens uitgezocht wat dat ‘dal van Achor’ inhoud?

Het heeft tweeërlei betekenis maar weet jij die betekenis is ook?

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 09 jan 2007 08:48

Ja Jantjes vertel ons meer over het dal van Achor!
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 jan 2007 09:42

Raido,

Heb je het artikel van Van Ruler gelezen waar ik eerder naar verwees?
Ik zou dat zeker eens doen. Je lijkt te zuchten onder de 'dictatuur van de geestelijke mens' zoals Van Ruler het noemt....
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 09 jan 2007 11:06

Race406 schreef:
Optimatus schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom ik me in de GGiN tot op heden meer thuisvoel dan in de GerGem? Ik kon Ds. Van Eckeveld na dankdag niet echt in de categorie "Graag nog eens" plaatsen, terwijl ik Ds. Roos wel nog eens wil horen.

Ik voel me absoluut niet thuis in de GGiN, maar ds Roos kun je heel goed horen. Hij heeft in Canada gestaand, en predikanten die in het buitenland hebben gestaan, zijn vaak milder en minder gespitst op regeltjes enzo. Omdat ze zien dat in als andere landen het ook anders kan, dat het dan ook hier in NL best anders kan dan sommige mensen denken.
De preek van ds Roos is wel veel ellende, en er wordt veel gesproken over de verdoemlijke doodsstaat des mensen. Maar de toepassing is vaak heel erg ruim! En dat is het belangrijkste. Ik kan je dus wel volgen, Optimatus.

Het is m.i. een enorm verschil of je altijd in de lees-ggin gezeten hebt, of een kerk met een ds. Ik kom uit een gemeente waar ik van mijn tiende tot mijn twintigste dominee Roos als predikant heb gehad. Ik ben daardoor een stuk minder gebeten op de ggin dan andere mensen van dit forum merk ik.

Ds Roos slaat de ellende idd zéker niet over, maar hij wijst ook veel op Jezus, de enige Zaligmaker. Bij hem proef ik ook niet de sfeer zoals sommige forummers die schetsen, dat bij de ggin bekering onmogelijk is, niet meer voorkomt etc.

Race406: Dan moeten we dus ook blij zijn dat ds. Treur ook in Canada staat? :)

Optimatus: ga vooral nog vaker luisteren!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 jan 2007 11:16

Tobbe schreef:Race406: Dan moeten we dus ook blij zijn dat ds. Treur ook in Canada staat? :)

Misschien wel. Ik ken ds Treur niet, maar hij moet vrij "rechts" zijn als je de verhalen hoort.
Ik ben trouwens geen GGiN, maar mijn schoonouders wel, en dan hoor je (naast heeeeeeeeeeel veel leespreken van "oude vaders"...) zo af en toe wel eens een dominee. Ds. Roos kun je meestal best wel horen ja. Een vriendin van me was eens in Barneveld. 's Morgens naar de GG, en 's avonds ook weer. Tenminste dat was de bedoeling. Op een gegeven moment is ze maar achter een hele stoet mensen aangereden en kwam ze bij ds. Roos terecht. En die vond ze fijner als de ds. die bij de GG in Barneveld stond (Hoghem dacht ik). :)
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 jan 2007 12:27

Race406 schreef:en predikanten die in het buitenland hebben gestaan, zijn vaak milder en minder gespitst op regeltjes enzo. Omdat ze zien dat in als andere landen het ook anders kan, dat het dan ook hier in NL best anders kan dan sommige mensen denken.

Triest dat ze daarvoor eerst moeten emigreren.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 jan 2007 12:38

Maja de Bij schreef:
Race406 schreef:en predikanten die in het buitenland hebben gestaan, zijn vaak milder en minder gespitst op regeltjes enzo. Omdat ze zien dat in als andere landen het ook anders kan, dat het dan ook hier in NL best anders kan dan sommige mensen denken.

Triest dat ze daarvoor eerst moeten emigreren.

Ja, anderzijds: Hoe vaak moeten wij zelf ook niet in een bepaalde (andere) situatie terecht komen voordat we zelf tegen bepaalde dingen anders aan gaan kijken?
Neemt niet weg dat het wat typisch is, ja. :?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

André

Berichtdoor André » 09 jan 2007 13:52

Voorkeur uitspreken voor bepaalde predikanten kan destraseus zijn voor gemeenteopbouw is mijn ervaring.
Ik heb daar ook grote moeite mee dat te lezen hier.
Denk even aan bijvoorbeeld Paulus, gaat het niet alleen om de leer/evangelie?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 jan 2007 13:55

André schreef:Voorkeur uitspreken voor bepaalde predikanten kan destraseus zijn voor gemeenteopbouw is mijn ervaring.

Het is niet bedoeld om predikanten af te kraken of wat dan ook. Het is een weergave van een persoonlijke mening/ervaring/voorkeur of hoe je het ook noemen wilt. :D

André

Berichtdoor André » 09 jan 2007 14:02

Race406 schreef:
André schreef:Voorkeur uitspreken voor bepaalde predikanten kan destraseus zijn voor gemeenteopbouw is mijn ervaring.

Het is niet bedoeld om predikanten af te kraken of wat dan ook. Het is een weergave van een persoonlijke mening/ervaring/voorkeur of hoe je het ook noemen wilt. :D
Ja probeer het eens samen te vatten in 1 woord ipv van de keuze tussen 3 aan mij over te laten? :o

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 jan 2007 14:12

André schreef:
Race406 schreef:

Ja probeer het eens samen te vatten in 1 woord ipv van de keuze tussen 3 aan mij over te laten? :o

OK, het is een mevakeur.. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 jan 2007 19:05

Optimatus schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom ik me in de GGiN tot op heden meer thuisvoel dan in de GerGem? Ik kon Ds. Van Eckeveld na dankdag niet echt in de categorie "Graag nog eens" plaatsen, terwijl ik Ds. Roos wel nog eens wil horen.

Misschien heb je een beetje moeite met de leer van het welmenend aanbod van genade in de prediking?
Of je hebt een fragmentarische indruk, waarop je je mening baseert: uit elke kerk een dominee? :-k
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 09 jan 2007 19:43

Ik geef geen voorkeur aan, ik geef alleen aan dat ik ds. Roos een fijne dominee vind wat ik onderbouw met het argument dat ik hem tien jaar als predikant gehad heb. Ik zeg verder niets positiefs of negatiefs over anderen. Er lijkt me helemaal niets mis met mijn uitspraken dan.

Kan iemand mij uitleggen waarom ik me in de GGiN tot op heden meer thuisvoel dan in de GerGem? Ik kon Ds. Van Eckeveld na dankdag niet echt in de categorie "Graag nog eens" plaatsen, terwijl ik Ds. Roos wel nog eens wil horen.
Misschien heb je een beetje moeite met de leer van het welmenend aanbod van genade in de prediking? :-k

O, je bedoelt dat er in de ggin niet de leer is van het welnemend aanbod van genade in de prediking? :-k

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 09 jan 2007 23:04

ds kok preekte ook een welmenend aanbod van genade voor alle mensen maar is wel uit het kerkverband gezet.
was toen nog ger gem.
de ggin leerd dat het aanbod alleen de uitverkorenen toekomt waar ze ook wel gelijk in hebben.
maar omdat je niet weet wie dat zijn moet je alle mensen het evangelie verkondigen.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 09 jan 2007 23:07

Het punt lijkt me dan wel dat uitverkiezing vaak als een uitsluitingsgrond wordt gebruikt ipv een heerlijke belofte!
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Terug naar “Archief”