Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 jan 2007 13:48

Zareb schreef:
Optimatus schreef:*droomt van een parochie in Rijssen*

ik hoop dat je dan toch in iedergeval een OKK, ipv RKK voor ogen hebt?

Uiteraard, wat denk jij dan ;)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 jan 2007 17:34

@Raido

je verhaal is zo herkenbaar.
Ook zo'n relidip ken ik en ben er op moment ook behoorlijk mee ana het worsteeln. Wat is nou waar en wat niet.

Erg apart om te lezen dat een preek van Eckeveld jou zoveel heeft gedaan. Ik denk dat ik hem te vaak gehoord heb. Moet mij echt door zijn preken soms heen worstelen. Luiser misschien ook te kritisch door het vaak horen van zijn preken.

Sterkte en Gods hulp toegewenst met het komen uit je relidip
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 07 jan 2007 20:57

Raido schreef:

Dus ik wacht maar af, totdat de poort in het dal van Achor voor mij opengaat, de hemel scheurt en ik zal horen dat ik 'de beminde des vaders ben', 'getrokken door mensenzelen en touwen der liefde' en dat 'hij niet laat varen dat wat zijn hand begon'. En als dat niet het geval is, zal ik doen wat ik altijd heb gedaan. Zoeken, zoeken, zoeken, zoeken en het niet vinden. Ik zal sterven, en wat dan? Dat weet ik niet.

Thomas Boston schreef:

..."Geloof in Christus. Neem Hem aan en omhels Hem als je ziel niet wilt verderven. Weiger niet het middel dat vrij voor jou voorzien is in Christus. Je wordt allen uitgenodigd en verwelkomd om tot Christus te komen. O kom dan, kom dan en weiger niet langer Zijn liefelijke nodiging te gehoorzamen. Door het aannemen van Christus zal je zalig gemaakt worden. Je ziel zal gemeenschap met God hebben. Maar als je niet gelooft, zal je eeuwig omkomen en de toorn van God zal voor eeuwig op je liggen. Hij die gelooft zal zalig gemaakt worden, maar die niet gelooft, zal verdoemd worden” (Mark. 16:16). Neigt uw oor en KOMT TOT MIJ, hoort en uw ziel zal leven! (Jes.55:3)."

Kortom: je moet niet zoeken, maar komen!
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 jan 2007 21:06

Dat komen moet je dan wel gegeven worden, Omega...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jan 2007 21:51

Ik vind het moedig, Raido! Echter, stem je ook in met de bewering dat de leer die in de GerGem onderwezen wordt, de juiste leer is? Ik ken de formulering niet precies, maar zoiets was het toch?
'De gereformeerde leer alzo hier geleerd aannemende als de ware leer der zaligheid' ;) Dat weet ik nog niet, ik wil graag belijdenis doen. Of ik wordt toegelaten is punt één, zo niet dan ga ik het proberen in Utrecht en als het daar niet mag ben ik geen lid meer van de kerk, maar dat is voorbarig. Ze weten hier best goed dat ik anders denk, en daar zal vast een soort van dossier van zijn.

Ik zie wel.

Allemaal gedragingen die je sieren. Je valt een gemeenschap niet af als je kritisch, maar opbouwend nadenkt. Je kunt die gemeenschap er zelfs mee versterken.
Ik wil liever niet weg, niet daarom in iedergeval. Dat het er ooit van komt lijkt mij betrekkelijk onvermijdelijk of mijn ega-in-spé moet spontaan als een blad aan een boom omslaan en ja en amen zeggen op een aantal dingen die 'het eigene' van de Gergem zijn.

Dat zie ik niet zo érg snel gebeuren :)

Als het goed is, ben je dat al - conform de Nederlandse Geloofsbelijdenis in elk geval wel. En anders moet je toch langzaam eens aan wierook gaan wennen...
En dat vind ik dus iets enorm neps hè, je kunt de werkelijkheid niet veranderen door woorden een nieuwe definitie te geven. De term katholieke kerk in het apostolicum slaat op de algemene kerk, dat was toen de enige kerk die bestond, er waren wat splintergroeperingen rond Marcion, Donatus of Montanus maar het kerkelijke gezag was Rome, als patriarchaat van het Westen de belangrijkste. Uit de andere patriarchaten zijn andere kerken later ontstaan, deze zijn ook niet de katholieke kerk. De katholieke kerk, is de (rooms-)katholieke kerk. Tot zo ver.

Zo wezenlijk is dat verschil nou ook weer niet.

Omega schreef:Kortom: je moet niet zoeken, maar komen!
Hoe kun je komen tot iets, wat je niet gevonden hebt? De kern van het probleem is dat ik ergens diep van binnen ben gaan geloven dat God van alle mensen houdt, behalve van de persoon die dit typt. En dat zit erg diep. Ik vertrouw God niet, omdat alles wat Hij beloofd in zijn Woord botweg niet gebeurd.

Wie zoekt zal vinden?
Wie klopt zal open gedaan worden?
Wie geloofd zal zalig worden?
Wie hem vroeg zoekt zal Hem vinden?

Het zijn stuk voor stuk gotspés voor mij. Ik zoek me dood, ik klop me rot, ik geloof (nou ja, tot voor kort) en zoek Hem al weer 3 jaar. En waar kom ik? Nergens, hoe meer ik zoek, klop, geloof en vraag hoe verder ik bij Hem weg raak. Bij elke preek krijg ik meer vragen. Bij elke boek dat ik lees, komen er meer moeilijkheden boven water. Het is gewoon een totaal onmogelijke weg geworden. En waarom? Omdat ik zoek? klop? geloof?

Kom tot de wateren.. Kom? tot? de? wateren? Hoe kan ik komen? tot welke? waarom de wateren? en waar zijn die wateren dan? Geloof. Hoe? Geloof. HOE! Het lukt niet, het kan niet en ik geloof ook niet dat het ooit zal komen. Ik wil zekerheid, gewoon zekerheid en dat is teveel gevraagd aan de Almachtige. Ik las vanavond nog wat in McGrath, het stukje over Twijfel in het boekje genaamd 'Onderweg', dat stuk gaat vooral over Jonathan Edwards en John Watts. Hij schrijft daar dit:

We zijn zoals Thomas, we willen de opgestane Christus kunnen aanraken en met Hem eten aan de oever van het meer van Tiberias. We willen het zeker weten, omdat we bang zijn dat we het evangelie simpelweg te mooi is om waar te zijn. We willen overdag een wolkkolom en 's nachts een vuurkolom. Het is niet moeilijk om te zien, waarom twijfel zo gemakkelijk overgaat in wanhoop. We hebben behoefte aan zekerheid, absolute zekerheid omtrent ons geloof.

Dat is wat ik voel, en nee, kom nou niet aan met Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.. Want dat is het botweg niet voor mij.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 07 jan 2007 22:09

foutje, reactie verwijderd.
Laatst gewijzigd door Zareb op 08 jan 2007 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 07 jan 2007 22:13

Raidon

Toch ben ik ervan overtuigd als jij met een waar hart Christus zoekt, dat Hij
jou al gevonden heeft en jou "nu" al draagt, ook al voel jij het misschien
nog niet.

Kijk niet te veel naar de kerkmuren of de mensen of wat jij denkt dat een kerk jou wil leren. Alles heeft zijn tijd en plaats... Zo zal God jou ook blijven leiden nu en later.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 jan 2007 22:15

Raido schreef:
Ik vind het moedig, Raido! Echter, stem je ook in met de bewering dat de leer die in de GerGem onderwezen wordt, de juiste leer is? Ik ken de formulering niet precies, maar zoiets was het toch?
'De gereformeerde leer alzo hier geleerd aannemende als de ware leer der zaligheid' ;) Dat weet ik nog niet, ik wil graag belijdenis doen. Of ik wordt toegelaten is punt één, zo niet dan ga ik het proberen in Utrecht en als het daar niet mag ben ik geen lid meer van de kerk, maar dat is voorbarig. Ze weten hier best goed dat ik anders denk, en daar zal vast een soort van dossier van zijn.

Ik zie wel.

Ik ken nog een leuk kerkje in Utrecht...

Raido schreef:
Allemaal gedragingen die je sieren. Je valt een gemeenschap niet af als je kritisch, maar opbouwend nadenkt. Je kunt die gemeenschap er zelfs mee versterken.
Ik wil liever niet weg, niet daarom in iedergeval. Dat het er ooit van komt lijkt mij betrekkelijk onvermijdelijk of mijn ega-in-spé moet spontaan als een blad aan een boom omslaan en ja en amen zeggen op een aantal dingen die 'het eigene' van de Gergem zijn.

Dat zie ik niet zo érg snel gebeuren :)

Ooit, OOIT.... (bulderende stem)

Als het goed is, ben je dat al - conform de Nederlandse Geloofsbelijdenis in elk geval wel. En anders moet je toch langzaam eens aan wierook gaan wennen...
En dat vind ik dus iets enorm neps hè, je kunt de werkelijkheid niet veranderen door woorden een nieuwe definitie te geven. De term katholieke kerk in het apostolicum slaat op de algemene kerk, dat was toen de enige kerk die bestond, er waren wat splintergroeperingen rond Marcion, Donatus of Montanus maar het kerkelijke gezag was Rome, als patriarchaat van het Westen de belangrijkste. Uit de andere patriarchaten zijn andere kerken later ontstaan, deze zijn ook niet de katholieke kerk. De katholieke kerk, is de (rooms-)katholieke kerk. Tot zo ver.[/quote]

Hmm, ben ik niet met je eens. Historisch gezien, wellicht, maar in beginsel juist weer niet.

Raido schreef:
Zo wezenlijk is dat verschil nou ook weer niet.

Toch wel, maar dat is een ander topic waard.

Raido schreef:
Omega schreef:Kortom: je moet niet zoeken, maar komen!
Hoe kun je komen tot iets, wat je niet gevonden hebt? De kern van het probleem is dat ik ergens diep van binnen ben gaan geloven dat God van alle mensen houdt, behalve van de persoon die dit typt. En dat zit erg diep. Ik vertrouw God niet, omdat alles wat Hij beloofd in zijn Woord botweg niet gebeurd.

Wie zoekt zal vinden?
Wie klopt zal open gedaan worden?
Wie geloofd zal zalig worden?
Wie hem vroeg zoekt zal Hem vinden?

Het zijn stuk voor stuk gotspés voor mij. Ik zoek me dood, ik klop me rot, ik geloof (nou ja, tot voor kort) en zoek Hem al weer 3 jaar. En waar kom ik? Nergens, hoe meer ik zoek, klop, geloof en vraag hoe verder ik bij Hem weg raak. Bij elke preek krijg ik meer vragen. Bij elke boek dat ik lees, komen er meer moeilijkheden boven water. Het is gewoon een totaal onmogelijke weg geworden. En waarom? Omdat ik zoek? klop? geloof?

Kom tot de wateren.. Kom? tot? de? wateren? Hoe kan ik komen? tot welke? waarom de wateren? en waar zijn die wateren dan? Geloof. Hoe? Geloof. HOE! Het lukt niet, het kan niet en ik geloof ook niet dat het ooit zal komen. Ik wil zekerheid, gewoon zekerheid en dat is teveel gevraagd aan de Almachtige. Ik las vanavond nog wat in McGrath, het stukje over Twijfel in het boekje genaamd 'Onderweg', dat stuk gaat vooral over Jonathan Edwards en John Watts. Hij schrijft daar dit:

We zijn zoals Thomas, we willen de opgestane Christus kunnen aanraken en met Hem eten aan de oever van het meer van Tiberias. We willen het zeker weten, omdat we bang zijn dat we het evangelie simpelweg te mooi is om waar te zijn. We willen overdag een wolkkolom en 's nachts een vuurkolom. Het is niet moeilijk om te zien, waarom twijfel zo gemakkelijk overgaat in wanhoop. We hebben behoefte aan zekerheid, absolute zekerheid omtrent ons geloof.

Dat is wat ik voel, en nee, kom nou niet aan met Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.. Want dat is het botweg niet voor mij.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jan 2007 22:25

Harm-J schreef:Toch ben ik ervan overtuigd als jij met een waar hart Christus zoekt, dat Hij jou al gevonden heeft en jou "nu" al draagt, ook al voel jij het misschien nog niet.
Zolang ik dat niet voel/ervaar (of wat dan ook) heb ik daar alsnog niets aan.

Kijk niet te veel naar de kerkmuren of de mensen of wat jij denkt dat een kerk jou wil leren. Alles heeft zijn tijd en plaats... Zo zal God jou ook blijven leiden nu en later.
Dat doe ik gelukkig al niet zo meer hoor, *heeft GKV-freundin* ;)

Optimatus schreef:Ik ken nog een leuk kerkje in Utrecht...
Ik ook inderdaad, maar die zit vaak dicht als ik donderdagsmiddags eens vrij heb en zin in bezinning heb, dus vertoef ik vaker in een van de Rooms-Katholieke Kerken in Utrecht. Lid worden zal ik niet snel, ik vermoed dat mijn ega niet zo katholiek-minded is ;)

Misschien komt het allemaal nog eens goed tussen mij, kerk/Kerk en God. en anders.. tja, dan niet.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 08 jan 2007 12:32

Raido schreef:

Is dat de schuld van God, of is dat jouw schuld? Jouw probleem is dat je het al gevonden hebt (hoe kan het ook anders, want het ligt voor je neus), maar dat jij je ogen niet wilt geloven. Dat is het bedrieglijke in een mens (ook in mij). Wij vertrouwen alleen op ons eigen gevoel, onze eigen ogen en ons eigen verstand. Vooral dat verstand staat vaak als een muur tussen ons en Christus.

Ik heb exact hetzelfde meegemaakt. Verstandelijk wist ik uitstekend hoe het in elkaar zat en ik 'zocht' op mijn manier ook best wel. En zo blijf je zoeken. En God blijft maar roepen. En er gebeurt dan nooit wat. Totdat ik op een jongerenavond hoorde dat ik me bekeren moest en ook bekeerd kon worden. En wel direct! Wend je tot Hem. "Neigt uw oor en KOMT TOT MIJ, hoort en uw ziel zal leven!" (Jes.55:3). Dat is gebeurd. Diezelfde avond nog.

Is dat mijn verdienste? Is dat iets uit mezelf? Wij weten beter. Geen mens zoekt God uit zichzelf. En dan komt het moeilijkste. Je leert namelijk jezelf kennen als een zondaar, ja erger. En daar word je bepaald niet vrolijk van. En dan komt ook de satan: Is het allemaal wel echt? Verbeeld jij je maar niets. Afijn, je kent dat wel. Maar het grote wonder is dat je dan steeds weer mag zien op Gods genade (het eerste woord dat Hij iedere zondag persoonlijk tot jou spreekt!!!) en Zijn belofte. Zeg het ieder dag, zovaak als maar nodig is (hardop of in jezelf): Heere, ik vertrouw op U. En gooi dat "gevoel" nu eens weg. Dat is geen voorwaarde noch basis voor wat dan ook. Vertrouw op Hem.

Geloof in Hem. Begin daar maar eens mee en breek met de wereld. Bij mij ging er die avond veel de kachel in. Vaak is onze liefde voor tal van wereldse zaken een blokkade tussen ons en de Heere. Als dat verdwijnt, wat staat er dan nog tussen ons en God? Ik garandeer je: 1. Je krijgt er nooit spijt van. 2. Een vreugde en plezier, zoals je nog nooit gehad hebt (over gevoel gesproken). 3. Aanvechtingen van de satan.

Hou één ding in het oog: Vertrouw op Hem. God liegt niet en verlaat nooit wat Zijn hand begon.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jan 2007 15:07

Raido schreef:Het zijn stuk voor stuk gotspés voor mij. Ik zoek me dood, ik klop me rot, ik geloof (nou ja, tot voor kort) en zoek Hem al weer 3 jaar. En waar kom ik? Nergens, hoe meer ik zoek, klop, geloof en vraag hoe verder ik bij Hem weg raak. Bij elke preek krijg ik meer vragen. Bij elke boek dat ik lees, komen er meer moeilijkheden boven water. Het is gewoon een totaal onmogelijke weg geworden. En waarom? Omdat ik zoek? klop? geloof?

Tja, zoeken en vinden horen bij elkaar. Ik geloof ook zeker dat God zich wel laat vinden... maar je moet dan wel weten wat je zoekt.... als je niet weet wat je zoekt, hoe kan je dan het herkennen als je het vindt? Ik denk dat God zich zeker wel laat vinden.... lees bijvoorbeeld wat Omega citeert van Boston. Komen zit tussen zoeken en ontvangen in... Als ik iets zoek, het vind en vervolgens gewoon weer doorloop, krijg ik het immers nooit. Het is niet zo moeilijk... natuurlijk heb je vragen... die heb ik ook. Die heeft iedereen... maar die hoeven je niet te weerhouden om naar God te gaan. Antwoorden krijg je juist door naar Hem toe te gaan en de vragen bij hem neer te leggen, in plaats van de vragen een barriere te laten worden om naar God toe te gaan. Ga niet wachten met naar God toe gaan totday je alles snapt... want dan kom je er nooit. Dan wordt het een onmogelijke weg.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 08 jan 2007 17:13

De verloren penning
8 Of wat vrouw, hebbende tien penningen, indien zij één penning verliest, ontsteekt niet een kaars, en keert het huis met bezemen, en zoekt naarstiglijk, totdat zij dien vindt?

de penning zocht niet naar de vrouw maar de vrouw zocht de penning.
zo zal Jezus ook zoeken tot Hij de laatste penning gevonden heeft.
een mens kan nooit recht God zoeken zonder zichzelf te bedoelen,maar gelukkig zoekt God zelf op wat verloren is. gelukkig maar :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jan 2007 17:40

Ehm, je haalt hier wat dingen uit het verband. Het koninkrijk der hemelen is te vergelijken met een vrouw die een penning zoekt en blij is als ze hem heeft gevonden. Zo mogen wij blij zijn als wj het koninkrijk der hemelen vinden..... zelfde geldt voor de koopman en de parel.... God is niet de koopman en wij de parel, het koninkrijk der hemelen is de parel... en wij zijn koopmannen. Jezus roept ons met deze gelijkenissen op om het koninkrijk de zoeken (zoek eerst het koninkrijk van God).

Zo moeten we deze gelijkenissen lezen.

Aan de andere kant zoekt God ons ook en daar begint het ook mee! Dat klopt... maar haal dan de gelijkenis van de Goede Herder en het verloren schaap aan, dan is de onderbouwing tenminste juist.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 08 jan 2007 18:07

denk toch dat Jezus met de vrouw Zichzelf bedoelde.
maargoed zo kijk ik er tegenaan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jan 2007 18:33

Kan iemand mij uitleggen waarom ik me in de GGiN tot op heden meer thuisvoel dan in de GerGem? Ik kon Ds. Van Eckeveld na dankdag niet echt in de categorie "Graag nog eens" plaatsen, terwijl ik Ds. Roos wel nog eens wil horen.

Terug naar “Archief”