Moderator: Moderafo's
MrSokkie schreef:Optimatus schreef:Rijnmond schreef:Opti, iemands geloof respecteren wil niet zeggen dat je je twijfels moet verbergen over de afgoden die zij dienen. Dit om Salamonotische omstandigheden te verkomen.
Geheel mee eens. Je mag er best je mening over geven, mits dit constructief is.
Natuurlijk mag je je mening best geven, onder de constructieve voorwaarde, en alleen als je bijzonder veel van het onderwerp af weet. Je mening geven met als grondslag: "Ik weet niks van jouw geloof, maar mijn geloof zegt dat het onwaar is, dus is dat zo." is bijzonder onsympathiek.
Optimatus schreef:Mijn kennis van de meer liberale islam neemt de laatste maanden langzaampjes toe. Men kan lang of kort debatteren, er zullen veel verschillen tussen islam en christendom zijn, ik ben ervan overtuigd dat God en Allah Dezelfde zijn. Het idee dat God Zich alleen in het christendom zou manifesteren, vind ik een Godbeperkende opvatting - God gaat Zijn ongekende gang en me dunkt dat we aan God moeten laten wat Hem toekomt (in feite alles) en ons moeten "beperken" tot Hem lief te hebben boven alles en onze naaste als onszelf.
Daar hebben we onze handen al vol aan en het lijkt mij ongepast om andermans godsdienst meteen als duivels, vreselijk, fout, waardeloos en achterhaald neer te zetten. In wezen schoffeer je mensen die vanuit hun geloof zich inzetten voor hun naasten - ik heb liever met een hulpvaardige, vriendelijke moslim - die ik in dat geval mijn broeder zal noemen, uri ubufurere - dan met een christelijke stijve hark die vooral kijkt of de rok van zijn vrouw wel tot over de knie hangt.
Rijnmond schreef:Begrijp ik uit jouw woorden dat Christus niet de enige Weg tot verlossing is?
Optimatus schreef:Ik kan de Koran niet verklaren. Ik kan de Bijbel ook niet verklaren. Ik merk alleen op dat het gebod God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf in zowel Islam als Christendom het credo vormen.
Om op Rijnmond terug te komen: het antwoord is, zoals je hebt kunnen lezen, ja en dit is niet in tegenspraak op mijn uitgebreide antwoord van eerder.
Elke godsdienst claimt een absolute waarheid. Dat is nu juist het probleem. Ik geloof niet dat er één godsdienst is die de absolute waarheid in pacht heeft - de absolute waarheid is Hij Die leeft en regeert in de eeuwen der eeuwen.
Aragorn schreef:IchtusDeogloria schreef:Aragorn schreef:IchtusDeogloria schreef:*blabla*
Ja zul je zeggen, wat heeft dit bogus verhaal nu te maken met onze discussie??
Inderdaad, dat vroeg ik me al af. Ik vind het prima dat jij het christendom prefereert boven de islam (ik over het algemeen ook), maar dat is niet het punt. Het gaat erom hoe je vervolgens met je medemensen omgaat die daar niet zo tegenaan kijken. En om van de islam nu staatsvijand nr. 1 te maken slaat in dat verband nergens op.
Samen met de nazi-sympathisanten(extreem rechts) en de steeds verder afglijdende atheïsten(alles wat God verboden heeft legaliseren!), staan de islamieten op de 1e plaats.
Maar waarom dan? In hoeverre ervaar jij dat jouw persoonljike vrijheden en levensvreugde (of die van een ander) aangetast worden door de aanwezigheid van een moslimminderheid in dit land?
Aragorn schreef:IchtusDeogloria schreef:Hoogstaande cultuur en beschaving ontwikkelen, wil niet zeggen dat de uitgangspunten van deze culturen en beschavingen moreel verantwoord zijn.
Klopt, maar jij had het over primitiviteit en dat heeft niet zoveel met moraal te maken.
Aragorn schreef:IchtusDeogloria schreef:Ook onze christelijke beschaving is zeker niet zonder smet. Toch zijn de christelijke fundamenten geworteld in een opofferende Grondlegger.
De islamitische fundamenten wortelen in een aggressieve grondlegger.
Daarom is deze godsdienst een stap terug i.p.v. een stap voorwaarts! Met alle mogelijke consequenties die hieruit voortvloeien!
Zolang de moslims hier ook gewoon onze democratische rechtsstaat en haar regels accepteren (wat het overgrote deel doet) voorzie ik geen negatieve consequenties. Ik ben benieuwd welke jij ziet?
Aragorn schreef:IchtusDeogloria schreef:Nogmaals, het gaat om de kern. Ik beschouw het niet als positief, dat wij op sommige morele punten eensdenkend zijn. Dat probeer ik de hele tijd uit te leggen. De duivel vermengt leugen met waarheid, dus uiteraard zijn er overeenkomsten.
Waarom is dat niet positief? Dat kan toch leiden tot een samenleving die meer is zoals jij hem graag ziet: zonder homohuwelijk, euthanasie, etc.
Aragorn schreef:IchtusDeogloria schreef:IchtusDeogloria schreef:Zie mijn bovenstaande verhaal! Zij missen niet zomaar wat kleuren! Zij missen de hele regenboog!!Aragorn schreef:Oh, daarjuist zei je anders nog dat iedere andere religie één of meer kleuren uit die vermeende christelijke regenboog had. Waarom de islam nu opeens niet meer?
Als je maar één kleur hebt dan mis je voor de rest toch de hele regenboog. Een vergelijking gaat altijd mank!! Het gaat er bij een vergelijking altijd om om iets te verduidelijken. Als de andere partij de clou mist, dan word de vergelijking krom getrokken!
Wat wilde je met deze vergelijking dan eigenlijk verduidelijken?
Aragorn schreef:IchtusDeogloria schreef:Aragorn schreef:Aangenomen dat je gelijk hebt, wat niet altijd zo is, is dat nog geen argument om je ook zo te gedragen.
Met aggressief bedoel ik fysiek!! Ik ga geen moslims vermeubelen alleen omdat ze mijn geloof beledigen!
Dit heb ik van heidenen zo vaak moeten slikken!! Vloeken, de opmerking: 'Bijbelblaadjes gebruiken wij als sigarettepapier in de bajes', spotten enzvts. Dan ga ik geen fysiek geweld gebruiken!
Moslims worden fysiek dreigend, als ze zich sterk voelen, als je zegt: 'Ik heb respect voor jou, maar niet voor jou geloof.'
Ik hoor of lees anders nooit van moslims in Nederland die mensen die iets anders geloven om die reden in elkaar slaan.
IchtusDeogloria schreef:'Ik heb respect voor jou, maar niet voor jouw geloof!'
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten