Islamisering van de samenleving?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

IchtusDeogloria
Mineur
Mineur

Berichtdoor IchtusDeogloria » 05 jan 2007 20:19

Harm J. en Aragorn, excuses als mijn reactie even uitblijft. Ik moet nog bidden, eten en mijn fietsband plakken. Morgen boodschappen doen en gebed. Zondag 2 kerkdiensten. Verder ben ik ook nog in een verhitte, diepgaande discussie verwikkeld met meneer P. Strootman!
Ik vermag alle dingen door Christus, Die mij kracht geeft.(Filippenzen 4:13)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 05 jan 2007 20:53

Ik wacht je reaktie rustig af, misschien dat jij jouw avondsinasappel
eens met een Moslim delen kan?

Een oprechte Moslim zal niet eten als zijn buren niet te eten hebben.!!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 jan 2007 01:10

MrSokkie schreef:
Optimatus schreef:
Rijnmond schreef:Opti, iemands geloof respecteren wil niet zeggen dat je je twijfels moet verbergen over de afgoden die zij dienen. Dit om Salamonotische omstandigheden te verkomen.

Geheel mee eens. Je mag er best je mening over geven, mits dit constructief is.

Natuurlijk mag je je mening best geven, onder de constructieve voorwaarde, en alleen als je bijzonder veel van het onderwerp af weet. Je mening geven met als grondslag: "Ik weet niks van jouw geloof, maar mijn geloof zegt dat het onwaar is, dus is dat zo." is bijzonder onsympathiek.

Mijn kennis van de meer liberale islam neemt de laatste maanden langzaampjes toe. Men kan lang of kort debatteren, er zullen veel verschillen tussen islam en christendom zijn, ik ben ervan overtuigd dat God en Allah Dezelfde zijn. Het idee dat God Zich alleen in het christendom zou manifesteren, vind ik een Godbeperkende opvatting - God gaat Zijn ongekende gang en me dunkt dat we aan God moeten laten wat Hem toekomt (in feite alles) en ons moeten "beperken" tot Hem lief te hebben boven alles en onze naaste als onszelf.

Daar hebben we onze handen al vol aan en het lijkt mij ongepast om andermans godsdienst meteen als duivels, vreselijk, fout, waardeloos en achterhaald neer te zetten. In wezen schoffeer je mensen die vanuit hun geloof zich inzetten voor hun naasten - ik heb liever met een hulpvaardige, vriendelijke moslim - die ik in dat geval mijn broeder zal noemen, uri ubufurere - dan met een christelijke stijve hark die vooral kijkt of de rok van zijn vrouw wel tot over de knie hangt.

Het kan geen kwaad eens te kijken naar Wie islam en christendom bindt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 06 jan 2007 08:39

Optimatus schreef:Mijn kennis van de meer liberale islam neemt de laatste maanden langzaampjes toe. Men kan lang of kort debatteren, er zullen veel verschillen tussen islam en christendom zijn, ik ben ervan overtuigd dat God en Allah Dezelfde zijn. Het idee dat God Zich alleen in het christendom zou manifesteren, vind ik een Godbeperkende opvatting - God gaat Zijn ongekende gang en me dunkt dat we aan God moeten laten wat Hem toekomt (in feite alles) en ons moeten "beperken" tot Hem lief te hebben boven alles en onze naaste als onszelf.

Dat respecteer ik ook zo ontzettend aan jou: jij staat open voor nieuwe ideeën en luistert eerst voordat je praat.

Daar hebben we onze handen al vol aan en het lijkt mij ongepast om andermans godsdienst meteen als duivels, vreselijk, fout, waardeloos en achterhaald neer te zetten. In wezen schoffeer je mensen die vanuit hun geloof zich inzetten voor hun naasten - ik heb liever met een hulpvaardige, vriendelijke moslim - die ik in dat geval mijn broeder zal noemen, uri ubufurere - dan met een christelijke stijve hark die vooral kijkt of de rok van zijn vrouw wel tot over de knie hangt.

Hear hear!

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 06 jan 2007 09:10

Begrijp ik uit jouw woorden dat Christus niet de enige Weg tot verlossing is?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 jan 2007 09:51

Rijnmond schreef:Begrijp ik uit jouw woorden dat Christus niet de enige Weg tot verlossing is?

Conform het dogma van de H. Drieëenheid (God = +Vader, +Zoon, +Heilige Geest) is Christus God en is er dus verlossing door God Zelf. In dit geval leg ik de nadruk op de Eenheid (zie ook het "Hoor Israel") van God - Die Zich "manifesteren" kan in drie Personen.

Juist door de veelzijdigheid van God te benadrukken en Hem niet voor het Christendom alleen te "claimen", laat je Hem in Zijn grootheid - dat laat je Hem eigenlijk altijd wel, Hij is niet afhankelijk van de visie van Rijnmond of die van Optimatus. Je geeft Hem echter in je eigen visie ook meer ruimte als je Hem niet voor je eigen stroming alleen claimt.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 06 jan 2007 11:58

Heel politiek correct. Je praat veel, maar zegt weinig. Een ja of nee graag.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 06 jan 2007 12:10

Optimatus. hoewel ik het een heel symphatieke gedachte vind, vraag ik mijzelf toch af hoe je bepaalde anti-christelijke passages in de Qu'ran verklaard, of de grote verschillen in de positie van Christus.
Daarnaast zijn beide religies vrij duidelijk in hun claim omtrent de absolute waarheid. Heeft God twee, elkaar tegensprekende, absolute waarheden onthuld?

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 06 jan 2007 12:11

Idd. een god die geen liefde kent vs. God Die zegt Liefde te zijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 jan 2007 12:50

Ik kan de Koran niet verklaren. Ik kan de Bijbel ook niet verklaren. Ik merk alleen op dat het gebod God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf in zowel Islam als Christendom het credo vormen.

Om op Rijnmond terug te komen: het antwoord is, zoals je hebt kunnen lezen, ja en dit is niet in tegenspraak op mijn uitgebreide antwoord van eerder.

Elke godsdienst claimt een absolute waarheid. Dat is nu juist het probleem. Ik geloof niet dat er één godsdienst is die de absolute waarheid in pacht heeft - de absolute waarheid is Hij Die leeft en regeert in de eeuwen der eeuwen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 jan 2007 12:53

Optimatus schreef:Ik kan de Koran niet verklaren. Ik kan de Bijbel ook niet verklaren. Ik merk alleen op dat het gebod God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf in zowel Islam als Christendom het credo vormen.

Om op Rijnmond terug te komen: het antwoord is, zoals je hebt kunnen lezen, ja en dit is niet in tegenspraak op mijn uitgebreide antwoord van eerder.

Elke godsdienst claimt een absolute waarheid. Dat is nu juist het probleem. Ik geloof niet dat er één godsdienst is die de absolute waarheid in pacht heeft - de absolute waarheid is Hij Die leeft en regeert in de eeuwen der eeuwen.

:shock: Mij zei je nog: Jezus is de enige weg tot zaligheid en nu zeg je ja op de vraag: is Jezus NIET de eniege weg tot zaligheid
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 jan 2007 12:55

Ik bedoelde dus dat Hij de enige Weg is.

IchtusDeogloria
Mineur
Mineur

Berichtdoor IchtusDeogloria » 06 jan 2007 19:19

Aragorn schreef:
IchtusDeogloria schreef:
Aragorn schreef:
IchtusDeogloria schreef:*blabla*

Ja zul je zeggen, wat heeft dit bogus verhaal nu te maken met onze discussie??

Inderdaad, dat vroeg ik me al af. Ik vind het prima dat jij het christendom prefereert boven de islam (ik over het algemeen ook), maar dat is niet het punt. Het gaat erom hoe je vervolgens met je medemensen omgaat die daar niet zo tegenaan kijken. En om van de islam nu staatsvijand nr. 1 te maken slaat in dat verband nergens op.

Samen met de nazi-sympathisanten(extreem rechts) en de steeds verder afglijdende atheïsten(alles wat God verboden heeft legaliseren!), staan de islamieten op de 1e plaats.

Maar waarom dan? In hoeverre ervaar jij dat jouw persoonljike vrijheden en levensvreugde (of die van een ander) aangetast worden door de aanwezigheid van een moslimminderheid in dit land?

Ik en met mij oprechte medechristenen zien het gevaar van deze moslimminderheid.
De nazi's waren in aanvang ook eerst een kleine minderheid!

Aragorn schreef:
IchtusDeogloria schreef:Hoogstaande cultuur en beschaving ontwikkelen, wil niet zeggen dat de uitgangspunten van deze culturen en beschavingen moreel verantwoord zijn.

Klopt, maar jij had het over primitiviteit en dat heeft niet zoveel met moraal te maken.

In mijn definitie van primitiviteit wel!

Aragorn schreef:
IchtusDeogloria schreef:Ook onze christelijke beschaving is zeker niet zonder smet. Toch zijn de christelijke fundamenten geworteld in een opofferende Grondlegger.
De islamitische fundamenten wortelen in een aggressieve grondlegger.
Daarom is deze godsdienst een stap terug i.p.v. een stap voorwaarts! Met alle mogelijke consequenties die hieruit voortvloeien!

Zolang de moslims hier ook gewoon onze democratische rechtsstaat en haar regels accepteren (wat het overgrote deel doet) voorzie ik geen negatieve consequenties. Ik ben benieuwd welke jij ziet?

De tijd zal het leren!!

Aragorn schreef:
IchtusDeogloria schreef:Nogmaals, het gaat om de kern. Ik beschouw het niet als positief, dat wij op sommige morele punten eensdenkend zijn. Dat probeer ik de hele tijd uit te leggen. De duivel vermengt leugen met waarheid, dus uiteraard zijn er overeenkomsten.

Waarom is dat niet positief? Dat kan toch leiden tot een samenleving die meer is zoals jij hem graag ziet: zonder homohuwelijk, euthanasie, etc.

Alsjeblieft niet met behulp van deze primitieve geloofsvariant!

Aragorn schreef:
IchtusDeogloria schreef:
IchtusDeogloria schreef:Zie mijn bovenstaande verhaal! Zij missen niet zomaar wat kleuren! Zij missen de hele regenboog!!

Aragorn schreef:Oh, daarjuist zei je anders nog dat iedere andere religie één of meer kleuren uit die vermeende christelijke regenboog had. Waarom de islam nu opeens niet meer?

Als je maar één kleur hebt dan mis je voor de rest toch de hele regenboog. Een vergelijking gaat altijd mank!! Het gaat er bij een vergelijking altijd om om iets te verduidelijken. Als de andere partij de clou mist, dan word de vergelijking krom getrokken!

Wat wilde je met deze vergelijking dan eigenlijk verduidelijken?

De islam heeft brokken waarheid verzameld uit het christelijk geloof cq. de bijbel. Daarbij hebben ze hetgeen waar het nu echt om gaat weggelaten! De andere religie's, filosofieën, ideologiën etc. hebben precies hetzelfde manco.

Aragorn schreef:
IchtusDeogloria schreef:
Aragorn schreef:Aangenomen dat je gelijk hebt, wat niet altijd zo is, is dat nog geen argument om je ook zo te gedragen.

Met aggressief bedoel ik fysiek!! Ik ga geen moslims vermeubelen alleen omdat ze mijn geloof beledigen!
Dit heb ik van heidenen zo vaak moeten slikken!! Vloeken, de opmerking: 'Bijbelblaadjes gebruiken wij als sigarettepapier in de bajes', spotten enzvts. Dan ga ik geen fysiek geweld gebruiken!
Moslims worden fysiek dreigend, als ze zich sterk voelen, als je zegt: 'Ik heb respect voor jou, maar niet voor jou geloof.'

Ik hoor of lees anders nooit van moslims in Nederland die mensen die iets anders geloven om die reden in elkaar slaan.

Op de plaats, waar ik mij bevond destijds, waren meerdere moslims(mensen met een moslimachtergrond) aanwezig. Ik zit altijd en overal in mijn bijbel te lezen. Na een korte discussie over beider geloof sprak ik de woorden: 'Ik heb respect voor jou, maar niet voor jouw geloof!' Vervolgens stookte deze persoon uit woede al de aanwezige mensen met een moslimachtergrond tegen mij op. Ze werden fysiek dreigend(mijn thee werd expres omgestoten). We wachten je buiten op enzvts.! Toen ben ik opgestaan en vertrokken met de woorden: 'Het is alleen de bijbel, en alleen den Here Jezus Christus!'
Ik vermag alle dingen door Christus, Die mij kracht geeft.(Filippenzen 4:13)

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 06 jan 2007 23:32

Het spijt mij IDG maar als je echt zoiets gezegd hebt ben je gewoon provocerend bezig geweest. Als je iemands geloof respecteert betekent nog niet dat je er mee eens bent.
Denke je eens in dat het andersom was.
En dan nog pathetisch over alleen de bijbel en alleen Jezus. Met je woorden daarvoor dan kom je met deze woorden echt geen stap verder. M.a.w. dit lijkt mij niet de juiste liefdevolle manier om moslims tot de Heer te brengen.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 07 jan 2007 08:11

IchtusDeogloria schreef:'Ik heb respect voor jou, maar niet voor jouw geloof!'

Ik vraag me af hoe je dat voor elkaar krijgt. Voor veel mensen is hun geloof namelijk een onlosmakelijk onderdeel van hun identiteit (naast sexe en sexuele voorkeur) en KUN je hen dus helemaal niet respecteren als je hun geloof ook niet respecteert. Als ik zeg dat ik jou wel respecteer terwijl ik het christendom ten diepste minacht, dan krab jij je vast ook wel achter je oren.

Terug naar “Archief”