Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 03 jan 2007 11:27

Als dit de toekomst van de kerk in Nederland is, vrees ik dat de secularisatie hand over hand zal toenemen.. . . . Hiermee beëindig ik tevens mijn periode op Refoweb.

Beste Peter,

Ik zal niet ontkennen dat de dynamiek van deze discussie de felle kant op is gegaan. Maar als ik mijn computer uitzet en kijk naar mijn wijkgemeente, kerkelijk NL en mijn broeders en zusters buiten NL. Dan moet ik ook erkennen dat wij allen als kerk en volgelingen van Jezus in een spannende roerige tijd leven.

Er gebeurd veel en er veranderd heel veel en het lijkt vaak of er niets meer hetzelfde is. . . Blijf betrokken, kritisch en houd vast aan het Goede. Maar laat niet los. Je terugtrekken lost niets op. Heb je geen Hoop en verwachting?
Ik besef dat ik reageer vanuit een weinig-christelijke context. Maar juist daarin laat God zien dat er veel gebeurd.
Hou voor jezelf vast waar het om draait, God. Maar durf los te laten dat Hij altijd voor anderen exact zo werkt. Juist vanuit de marge wil ik dit met je delen.

Scape

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jan 2007 11:58

rosalie83 schreef:Zooo, dat is niet helemaal lekker gegaan hier... :(

Het is volgens mij niet alleen het gevolg van dit topic hoor :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 03 jan 2007 12:00

PeterD schreef:

Het zal aan mij liggen, maar als deze dominee voor ogen had om voor een bepaald aantal zaken te waarschuwen, waarin is hij dan eenzijdig?

Ik lees alleen een beschrijving over de staat van een bekeerd mens. En dat is nogal eenzijdig op de mens zelf gericht. Hij is bekommerd en vuil. Maar, nogmaals, waar in dit onderdeel komt God aan Zijn eer? En zeker, als een mens door genade zichzelf leert kennen, dan blijft er niets van hem over. Maar dan mag hij tegelijkertijd ook zien dat er meer is dan die staat van bekommernis. Dan weet hij dat zijn zonde wordt vergeven door het eenzijdig maar volmaakte werk van onze Zaligmaker. Dan krijgt hij God op het oog. Dan gaat hij roemen in Hem. Dan is er naast droefheid over de zonde ook vreugde en blijdschap (zoals Paulus ons beveelt). Wie deze vreugde en blijdschap bij tijden niet voelt, mag zich gerust wel eens serieus de vraag stellen of hij bekeerd is. Ik stel die vraag opnieuw (en je mag daar gerust antwoord op geven): wat heb je te zoeken in de Hemelse heerlijkheid als je die blijdschap en vreugde in Hem mist?

Jantjes schreef:

God zal zelf, door mensen, aan zijn eer komen.

Op welke wijze?

Komen een stukje dichter bij elkaar?

Volgens mij heb ik het al eerder geschreven dat we het over zonde- en ellendekennis na ontvangen genade volledig eens zijn. Misschien alleen niet over de mate waarin. Daarin zit ik wat dichter bij de visie van PeterD volgens mij, tenminste als ik een eerder antwoord van hem lees. Hoewel ik daar n.a.v. zijn laatste bijdragen ook weer aan begin te twijfelen. ;-)

Alle mensen die in de Bijbel iets schrijven, ook die jij citeerde, schrijven vanuit hun cultuur en dat waren mensen die nauwgezet de Thora naleefde de eerste 5 boeken van de Bijbel! en vanuit dat oogpunt staat er iets geschreven in de Bijbel. Als je dat vergeet ga je de Bijbel lezen zoals jij en Omega (je vind het toch niet erg als ik je naam zo in het schrijven noem Omega want jij leest ook mee) in de cultuur van deze/onze tijd.

Ik herken mij hierin niet. Als ik ergens voor pleit, dan is het wel om het Woord, het Woord te laten. Maar ook jij weet dat met het scheuren van het voorhangsel na het sterven van Christus, een nieuwe tijd is aangebroken. We mogen nu in blijde verwachting zien op Zijn wederkomst, in de wetenschap dat het oude voorbij is gegaan. We leven niet meer onder de wet, maar met de wet, die in Christus vervuld is. Dat is een leven van genade en afhankelijkheid. Maar ook en leven in vreugdevol opzien naar Hem Die dat alles heeft volbracht.

PeterD schreef:

MAAR: de mens zoals hij van nature leeft, zoekt God niet, bedoeld God niet, en heeft slechts eigen eer op het oog. Gods eer wordt al helemaal niet bedoeld. Die mens moet toch echt eerst inzien wie hij is geworden door de val in Adam alvorens hij ook maar behoefte krijgt zich tot God te wenden en het alleen van Hem te verwachten.

Precies. Daar hebben we het juist de hele tijd over. Dit kan alleen als de Heilige Geest dat in iemands hart werkt. Dat is dus (ontvangen) genade. Een mens zal nooit uit zichzelf tot deze handeling komen.

Hier laat ik het verder bij. Een topic als dit is aan jullie goed besteed. Ga rustig door met het verguizen van de GerGem. Het bevreemd me echter wel dat jullie een broeder/zuster gemeente op zo'n liefdeloze manier kunnen afdoen. Is dat de liefde van Christus die jullie uitstralen?
Ik ben dankbaar een andere Christus te kennen, één die zondaren liefheeft en hen redt van het verderf. Ga rustig verder op deze manier, maar weet wel dat dit nooit Gods goedkeuring kan wegdragen.

Dan denk ik toch dat je in bepaalde postings iets leest wat er niet staat. Vanaf het begin heb ik gesteld dat ik een goede verwachting heb over de Ger. Gem. omdat ik een bepaalde ontwikkeling zie waar ik blij mee ben. En die ontwikkeling is de prediking van een ruim en welmenend aanbod van genade. Een prediking die gericht is op de hele kerk, en niet op een klein groepje mensen. Een prediking die de eer van God op het oog krijgt en zich meer verheugt over één mens die zich bekeert dan over de 99 die dat niet nodig (denken) te hebben. Ik zie daar in sommige gemeenten diverse (niet: och mocht het er nog eens één zijn) jonge mensen tot bekering komen en die vervolgens mogen getuigen van de hoop die in hen is. Dat is mijn vreugde. Maar bedroefd word ik van pogingen om dat werk van de Heilige Geest te bestempelen als eigen gerechtigheid en onbijbelse drijverij. Dat is niet naar het (Gods) Woord en zeker niet naar Gods Hart.

Hiermee beëindig ik tevens mijn periode op Refoweb. Ik kan niet langer aanzien dat een forum als dit, dat zich Reformatorisch noemt, of in eder geval met een knipoog er naar lonkt, zo Godonterend bezig is. Als dit de toekomst van de kerk in Nederland is, vrees ik dat de secularisatie hand over hand zal toenemen.

Ik weet niet of ik nu boos of verdrietig moet zijn. Wellicht beiden. Als we elkaars harten niet meer mogen kennen en nieren niet meer mogen proeven, dan is er inderdaad geen toekomst meer voor de kerk. Hoewel ik het niet eens ben met je m.i. eenzijdige visie op hoe de Heilige Geest werkt, voel ik me wel verbonden met je door diezelfde Heilige Geest. Jouw weg naar Christus is een andere geweest dan de mijne en ook een andere dan bij veel anderen die deelnemen aan deze discussie. Zoals al eerder gezegd hebben we allemaal de neiging om onze eigen bekering als voorbeeld te stellen als de enige en juist wijze. Ook ik. Zo is het natuurlijk niet.

De scherpte van de toonzetting soms, zie ik in het vuur van de discussie. Ik heb daar niet zo'n moeite mee. Wel pleit ik er voor om ook met respect over kerkverbanden te blijven spreken. In dit verband wil ik best zeggen dat ik mij globaal gezien beter thuis voel in (diverse gemeenten van) de Ger. Gem. dan in mijn eigen kerkgenootschap. Maar de (eveneens felle) discussie over 'mijn' kerkgenootschap hebben we al op een eerder moment gevoerd.

PeterD, ik zou je van harte willen uitnodigen om je besluit te heroverwegen. Ik ben er van overtuigd dat er meer is dat ons bindt dan wat ons scheidt. En als ik je ergens persoonlijk onrecht aan heb gedaan, dan vraag ik daarvoor vergeving.

Ik heb overigens geen MSN en dat wil ik graag zo houden ;-)

Race schreef:

Je mening is duidelijk En dan toch: Elkander liefhebben. De ander uitnemender achten dan jezelf. Ook als je die ander misschien wel een @#%$!& vindt...

Waarvan acte.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 03 jan 2007 13:22

Marnix schreef:
rosalie83 schreef:Zooo, dat is niet helemaal lekker gegaan hier... :(

Het is volgens mij niet alleen het gevolg van dit topic hoor :)

Ha, nee dat weet ik ;)

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 04 jan 2007 04:56

De Gereformeerde Gemeente leert de juiste en zuiverste leer voor diegenen die het verstaat wat Gods werk is en niet is.

Onwaar! Indien deze gedachte inderdaad gemeend is geinterepeteerd, dan gaat dat geheel tegen de Schrift en doel van het Evangelie in.

Want:

* deel van het bericht verwijdert door mod *

Over de gevolgen van het veranderen van Gods geboden:

19 En indien iemand afdoet van de woorden van de Bijbel, het boek der Profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens en uit de heilige stad (Hemels Jeruzalem) en uit hetgeen in dit boek geschreven staat.

De raadgevingen van de RK Staat in het (tegen-) licht van Gods woord:

Psalm1

Welzalig is de mens die niet wandelt in den raad der goddelozen, noch staat op den weg der zondaren, noch zit in het gestoelte der spotters.

Maar zijn lust is in des heren wet, en hij overdenkt Zijn wet dag en nacht.

Bewuste en volhoudende bevestiging in het overtreden van Gods wet, staat voor God gelijk aan spotterij, omdat men meent dat God wel accoord kan gaan met het minachten van Zijn wet der liefde.

(Lees laatste oproep om Gods wet opnieuw te leren eerbiedigen Openbaring 14:6-10)

En indien mensen zich niet -meer- thuis voelen in hun kerk, ga dan voor u zelf eens na of het niet de wet van God is, die u geestelijk waarschuwt voor de afval. Want Gods wet, die onveranderlijk is, zal zich altijd aan het geweten van de mens toetsen in relatie met Christus en/of de Heilige Geest.

lees aangaande de werking der Heilige Geest voor de Kerk (-en)
en de individuele gelovige en "zoeker" naar Gods redding.

Johannes 14:16-18
Johannes 14:26 /15:26-27
Jesaja 8:20

Groet

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 04 jan 2007 09:43

Ja, biblebook ik kan er inkomen wat je zegt.
Maar daar gaat deze topic in principe niet over, eigelijk off topic dus.

De intentie van deze topic gaat over een ‘spagaat’ wat niet inhoud dat dit een ‘verdeeldheid’ tussen kerken onderling betekend maar moeilijke positie waarin kerken verkeren die zich gedwongen voelt rekening te houden met tegengestelde belangen.

Je moet dus ook deze regel voor jou vet gedrukte regel zetten: ‘De Heilige Geest werk het geloof in onze harten, dat is tegengesteld aan: ‘durven geloven dat de Heere je Herder wil zijn’’.

Wat we zeggen en hoe we onszelf presenteren, verraadt niet alleen ons innerlijk, maar ook vormt het ons, degenen om ons heen, en uiteindelijk onze hele samenleving. Elke dag zijn we allemaal bezig het licht te verduisteren of de duisternis te verjagen

In zijn algemene brief heeft Jakobus veel zaken beschreven die nodig zijn om heilig te worden. Hij heeft daarbij ook genoemd dat we onze taal en onze gesprekken onder controle moeten houden. Sterker nog: hij heeft gezegd: 'Wie in zijn spreken niet struikelt, is een volmaakt man, in staat zelfs zijn gehele lichaam in toom te houden.' (Jakobus 3:2.) In een vergelijking met de zee merkte hij op dat een klein roer een groot schip kan sturen, en dat onze tong ook onze koers en ons lot kan bepalen. Bij verkeerd gebruik kan de tong 'het gehele lichaam bezoedelen en het rad der geboorte in vlam zetten. Hoe, vraagt hij, kan dezelfde mond zegeningen en vervloekingen voortbrengen?

Kijk naar Jesaja, toen hij zijn opdracht van de Heer kreeg, zich beklaagde dat hij 'een man, onrein van lippen' was en woonde 'te midden van een volk, dat onrein van lippen' was (Jesaja 6:5). Ook van die zonde moest Jesaja gereinigd worden als hij het woord van de Heer moest verbreiden. Is het een wonder dat psalmisten en profeten de Heer ook hebben gesmeekt: 'Stel een wacht voor mijn mond' en 'Waak over de deuren van mijn lippen', om te zorgen dat ze niet met hun tong zouden zondigen.
Bij ons spreken en handelen behoren we ons af te vragen welke machten we toelaten, licht of duisternis.

We moeten heilige zaken met eerbied behandelen. We moeten wat onfatsoenlijk, vuil, gewelddadig en bedreigend, verlagend en verkeerd is uit onze gesprekken schrappen. Zoals de apostel Petrus schreef: 'Maar gelijk Hij, die u geroepen heeft, heilig is, wordt zo ook gijzelf heilig in al uw wandel' (1 Petrus 1:15). De uitdrukking 'wandel' heeft hier niet alleen betrekking op ons taalgebruik maar ook op ons hele gedrag.We moet de 'taal der engelen' kunnen spreken.

Door wedergeboorte getuig ik dat God heilig is. Hij is onze Vader en wij zijn zijn kinderen. Wij zijn zijn erfgenamen en mede-erfgenamen van Jezus Christus en zijn heerlijkheid. Christus heeft onze zonden gedragen en de dood overwonnen. Hij heeft ons gevraagd om te zijn zoals Hij en om op te bouwen in woord en daad. Met Johannes geloof ik dat het onze bestemming is dat 'als hij geopenbaard zal zijn, wij Hem gelijk zullen wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is' (1 Johannes 3:2).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2007 09:59

Je moet dus ook deze regel voor jou vet gedrukte regel zetten: ‘De Heilige Geest werk het geloof in onze harten, dat is tegengesteld aan: ‘durven geloven dat de Heere je Herder wil zijn’’.

Nee. Je gaat enorm de fout in, ik heb met een aantal anderen hier dat ook bijbels aangetoond maar je wil het maar niet zien. Het zijn geen tegengestelden wat je beschrijft. Het zit in een elkaar opvolgende lijn. De Heilige Geest werkt geloof in onze harten, DAAROM mogen we geloven dat de Heer onze Herder is. Paulus schrijft zelf in Romeinen 8:

De Geest spreekt tot onze geest dat wij Gods kinderen zijn

En hoe kan David dan Psalm 23 beginnen met: De Heer is mijn Herder, mij ontbreekt niets?

Hij durft te geloven dat God zijn Herder is, niet vanwege zijn daden, maar omdat God dat telkens aan Hem bevestigt. Zo bevestigt God dat ook telkens weer aan ons en mogen we het daarom geloven, niet uit onszelf maar om Christus. Dat is genade, en die genade leidt tot zekerheid waar we over mogen getuigen. Moet ik nog even doorgaan?

Hij (Jakob) zegende Jozef met deze woorden: ‘De God naar wiens wil mijn voorouders Abraham en Isaak zich richtten, de God die mijn leven lang mijn herder is geweest,(Gen 48)

Hoor ons, herder van Israël, die Jozef leidt als een kudde. U die troont op de cherubs, verschijn in luister(Ps 80)

16 Ik ben u, mijn herder, nooit ontvlucht,
naar een onheilsdag heb ik nooit uitgezien.
U weet wat over mijn lippen komt,
al mijn woorden zijn u bekend.

20 Moge de God van de vrede, die onze Heer Jezus, de machtige herder van de schapen, door het bloed van het eeuwig verbond uit de wereld van de doden heeft weggeleid, 21 u toerusten met al het goede, zodat u zijn wil kunt doen. Moge hij in ons datgene tot stand brengen wat hem welgevallig is, door Jezus Christus, aan wie de eer toekomt, tot in alle eeuwigheid. Amen. (Heb 13)

25 Eens dwaalde u als schapen, nu bent u teruggekeerd naar hem die de herder is, naar hem die uw ziel behoedt. (1 Pet 2)

En dan ben ik alleen nog maar ingegaan op beeld van God als Herder... mensen die dat belijden en durven geloven. De Bijbel roept ons op om te geloven, maar jij roept mensen op om niet te durven geloven. Je gaat, hoe goed je alles ook bedoelt, rechtstreeks tegen Gods boodschap in. Jezus zelf openbaart zich als de Goede Herder, de schapen kennen Hem en horen naar zijn stem, en volgen Hem. Hoe zou dat kunnen als die schapen niet zouden durven geloven dat Hij hun herder is? Je moet je schamen, zo goed ken je de Bijbel, zo weinig heb je er op dit punt van begrepen. Jij durft niet te geloven, maar de Bijbel roept ons op om te geloven en ieder die dat doet zal niet verloren gaan maar eeuwig leven hebben. Met je mooie praatjes kan je mensen bij Hem vandaan houden, je stimuleert ongeloof en geen geloof... en dat komt niet van de Geest, want die doet precies het tegenovergestelde en roept ons ook op om dat te doen. Te getuigen van die zekerheid die we in Christus, door de Geest mogen hebben en anderen tot geloof oproepen.

Jesaja's lippen werden door God gezuiverd en daarom kon hij heilige en ware woorden spreken. Wij worden door Christus gezuiverd en daarom kunnen we getuigen van zijn liefde, mogen we zeker zijn dat wij kinderen van Hem zijn, en dat ook getuigen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 04 jan 2007 11:22

http://www.refoweb.nl/nieuws/Recensie_P ... Saambinder

Wie begint het genadewerk, de gelovige of God? In het slot van "Waarom heb ik geen vriend(in)?" gaat het over Psalm 23 en David, die zich omringd weet door Gods bescherming. Zo is deze bescherming eveneens het deel van ieder "die durft te geloven dat de Heere je Herder wil zijn." Wat een verschil met Zondag 25, waar gevraagd wordt "Vanwaar komt zulk geloof? Van de Heilige Geest die het geloof in onze harten werkt." Ik sluit af. Een boekje met vragen (en antwoorden) dat vragen oproept.

Marnix schreef:
Het zijn geen tegengestelden wat je beschrijft. Het zit in een elkaar opvolgende lijn. De Heilige Geest werkt geloof in onze harten, DAAROM mogen we geloven dat de Heer onze Herder is.

Dus jij zegt exact het zelfde als A.Karens zegt?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2007 11:49

Jantjes schreef:http://www.refoweb.nl/nieuws/Recensie_Pastorie_online_in_De_Saambinder

Wie begint het genadewerk, de gelovige of God? In het slot van "Waarom heb ik geen vriend(in)?" gaat het over Psalm 23 en David, die zich omringd weet door Gods bescherming. Zo is deze bescherming eveneens het deel van ieder "die durft te geloven dat de Heere je Herder wil zijn." Wat een verschil met Zondag 25, waar gevraagd wordt "Vanwaar komt zulk geloof? Van de Heilige Geest die het geloof in onze harten werkt." Ik sluit af. Een boekje met vragen (en antwoorden) dat vragen oproept.

Marnix schreef:
Het zijn geen tegengestelden wat je beschrijft. Het zit in een elkaar opvolgende lijn. De Heilige Geest werkt geloof in onze harten, DAAROM mogen we geloven dat de Heer onze Herder is.

Dus jij zegt exact het zelfde als A.Karens zegt?

Ja en ik heb dat Bijbels onderbouwd. En jij gaat dit vervolgens tegenover het feit zetten dat geloof van de Geest komt... maar dat is onzin. Het komt van de Geest, dat ontken ik niet... maar Hij eigent ons toe wat we in Christus hebben. Waar woont de Geest ook alweer Jantjes? In ons. Hij verandert ons van binnenuit, ons denken, ons hart. Dankzij Hem krijgen wij zekerheid dat we Gods kinderen zijn, hij overtuigt ons daarvan.

Daarom zegt de HC ook op de vraag wat waar geloof is:

Waar geloof is een stellig weten dat ik alles in Gods Woord voor betrouwbaar houd. Maar jij loopt nu te roepen dat dat stellige weten (en getuigen daarvan) er niet mag zijn omdat het van de Geest komt? Juist door de Geest hebben wij waar geloof, dat stellige weten... die zekerheid.

Je redenering klopt dus niet en ik heb al een hoop Bijbelteksten gegeven om dat uit te leggen. Wat ik zeg is niet in strijd met de HC.... wat jij zegt is dat juist, want je maakt tegenstellingen die de HC niet maakt.
Oh, en onderzoek jezelf. Als de Geest ook in jou woont zal je die stellige zekerheid ongetwijfeld ook herkennen.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 04 jan 2007 16:11

Misschien moeten Jantjes en PeterD zaterdag ook maar mee schaatsen en eten. Dan kunnen jullie/wij wat bijpraten ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2007 20:36

Inderdaad. En misschien moet Jantjes ook maar even op mijn Bijbelteksten en uitleg reageren in plaats van allene maar met: Dus je vindt hetzelfde als A.Karens hetgeen ik al als onjuist heb geclassificeerd.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 05 jan 2007 09:32

Optimatus schreef:
biblebook schreef:De raadgevingen van de RK Staat in het (tegen-) licht van Gods woord:

Wat hebben de raadgevingen van de RKK te maken met de vraag of de GerGem al dan niet DE kerk is? Ik vraag me dit al af sinds je deze raadgevingen geplaatst hebt, maar ik kom er niet uit.
[/quote]

't Is ook mij volslagen onduidelijk. Dat hij de sabbat wil promoten als rustdag is mij wel duidelijk. Maar wat de RKK te maken heeft met het feit dat de GerGem DE kerk zou zijn (wat gelukkig niet zo is, God werkt in alle kerken!), zie ik volstrekt niet in. :?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 jan 2007 10:00

Ik vind die laatste zin, die tussen haakjes, enorm positief. Goed begin van de dag.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 05 jan 2007 10:10

Optimatus schreef:Ik vind die laatste zin, die tussen haakjes, enorm positief. Goed begin van de dag.

Het is nu eenmaal zo, gelukkig wel! Ik kan er niets aan veranderen, en dat wil ik ook niet! :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Eefje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eefje » 05 jan 2007 11:34

Zou wat wezen ja.. Gelukkig wil God overal werken, de plaats of de kerk waar je van deel maakt, maakt voor Hem niets uit!

Terug naar “Archief”