PeterD schreef:
Het zal aan mij liggen, maar als deze dominee voor ogen had om voor een bepaald aantal zaken te waarschuwen, waarin is hij dan eenzijdig?
Ik lees alleen een beschrijving over de staat van een bekeerd mens. En dat is nogal eenzijdig op de mens zelf gericht. Hij is bekommerd en vuil. Maar, nogmaals, waar in dit onderdeel komt God aan Zijn eer? En zeker, als een mens door genade zichzelf leert kennen, dan blijft er niets van hem over. Maar dan mag hij tegelijkertijd ook zien dat er meer is dan die staat van bekommernis. Dan weet hij dat zijn zonde wordt vergeven door het eenzijdig maar volmaakte werk van onze Zaligmaker. Dan krijgt hij God op het oog. Dan gaat hij roemen in Hem. Dan is er naast droefheid over de zonde ook vreugde en blijdschap (zoals Paulus ons beveelt). Wie deze vreugde en blijdschap bij tijden niet voelt, mag zich gerust wel eens serieus de vraag stellen of hij bekeerd is. Ik stel die vraag opnieuw (en je mag daar gerust antwoord op geven): wat heb je te zoeken in de Hemelse heerlijkheid als je die blijdschap en vreugde in Hem mist?
Jantjes schreef:
God zal zelf, door mensen, aan zijn eer komen.
Op welke wijze?
Komen een stukje dichter bij elkaar?
Volgens mij heb ik het al eerder geschreven dat we het over zonde- en ellendekennis na ontvangen genade volledig eens zijn. Misschien alleen niet over de mate waarin. Daarin zit ik wat dichter bij de visie van PeterD volgens mij, tenminste als ik een eerder antwoord van hem lees. Hoewel ik daar n.a.v. zijn laatste bijdragen ook weer aan begin te twijfelen.

Alle mensen die in de Bijbel iets schrijven, ook die jij citeerde, schrijven vanuit hun cultuur en dat waren mensen die nauwgezet de Thora naleefde de eerste 5 boeken van de Bijbel! en vanuit dat oogpunt staat er iets geschreven in de Bijbel. Als je dat vergeet ga je de Bijbel lezen zoals jij en Omega (je vind het toch niet erg als ik je naam zo in het schrijven noem Omega want jij leest ook mee) in de cultuur van deze/onze tijd.
Ik herken mij hierin niet. Als ik ergens voor pleit, dan is het wel om het Woord, het Woord te laten. Maar ook jij weet dat met het scheuren van het voorhangsel na het sterven van Christus, een nieuwe tijd is aangebroken. We mogen nu in blijde verwachting zien op Zijn wederkomst, in de wetenschap dat het oude voorbij is gegaan. We leven niet meer onder de wet, maar met de wet, die in Christus vervuld is. Dat is een leven van genade en afhankelijkheid. Maar ook en leven in vreugdevol opzien naar Hem Die dat alles heeft volbracht.
PeterD schreef:
MAAR: de mens zoals hij van nature leeft, zoekt God niet, bedoeld God niet, en heeft slechts eigen eer op het oog. Gods eer wordt al helemaal niet bedoeld. Die mens moet toch echt eerst inzien wie hij is geworden door de val in Adam alvorens hij ook maar behoefte krijgt zich tot God te wenden en het alleen van Hem te verwachten.
Precies. Daar hebben we het juist de hele tijd over. Dit kan alleen als de Heilige Geest dat in iemands hart werkt. Dat is dus (ontvangen) genade. Een mens zal nooit uit zichzelf tot deze handeling komen.
Hier laat ik het verder bij. Een topic als dit is aan jullie goed besteed. Ga rustig door met het verguizen van de GerGem. Het bevreemd me echter wel dat jullie een broeder/zuster gemeente op zo'n liefdeloze manier kunnen afdoen. Is dat de liefde van Christus die jullie uitstralen?
Ik ben dankbaar een andere Christus te kennen, één die zondaren liefheeft en hen redt van het verderf. Ga rustig verder op deze manier, maar weet wel dat dit nooit Gods goedkeuring kan wegdragen.
Dan denk ik toch dat je in bepaalde postings iets leest wat er niet staat. Vanaf het begin heb ik gesteld dat ik een goede verwachting heb over de Ger. Gem. omdat ik een bepaalde ontwikkeling zie waar ik blij mee ben. En die ontwikkeling is de prediking van een ruim en welmenend aanbod van genade. Een prediking die gericht is op de hele kerk, en niet op een klein groepje mensen. Een prediking die de eer van God op het oog krijgt en zich meer verheugt over één mens die zich bekeert dan over de 99 die dat niet nodig (denken) te hebben. Ik zie daar in sommige gemeenten diverse (niet: och mocht het er nog eens één zijn) jonge mensen tot bekering komen en die vervolgens mogen getuigen van de hoop die in hen is. Dat is mijn vreugde. Maar bedroefd word ik van pogingen om dat werk van de Heilige Geest te bestempelen als eigen gerechtigheid en onbijbelse drijverij. Dat is niet naar het (Gods) Woord en zeker niet naar Gods Hart.
Hiermee beëindig ik tevens mijn periode op Refoweb. Ik kan niet langer aanzien dat een forum als dit, dat zich Reformatorisch noemt, of in eder geval met een knipoog er naar lonkt, zo Godonterend bezig is. Als dit de toekomst van de kerk in Nederland is, vrees ik dat de secularisatie hand over hand zal toenemen.
Ik weet niet of ik nu boos of verdrietig moet zijn. Wellicht beiden. Als we elkaars harten niet meer mogen kennen en nieren niet meer mogen proeven, dan is er inderdaad geen toekomst meer voor de kerk. Hoewel ik het niet eens ben met je m.i. eenzijdige visie op hoe de Heilige Geest werkt, voel ik me wel verbonden met je door diezelfde Heilige Geest. Jouw weg naar Christus is een andere geweest dan de mijne en ook een andere dan bij veel anderen die deelnemen aan deze discussie. Zoals al eerder gezegd hebben we allemaal de neiging om onze eigen bekering als voorbeeld te stellen als de enige en juist wijze. Ook ik. Zo is het natuurlijk niet.
De scherpte van de toonzetting soms, zie ik in het vuur van de discussie. Ik heb daar niet zo'n moeite mee. Wel pleit ik er voor om ook met respect over kerkverbanden te blijven spreken. In dit verband wil ik best zeggen dat ik mij globaal gezien beter thuis voel in (diverse gemeenten van) de Ger. Gem. dan in mijn eigen kerkgenootschap. Maar de (eveneens felle) discussie over 'mijn' kerkgenootschap hebben we al op een eerder moment gevoerd.
PeterD, ik zou je van harte willen uitnodigen om je besluit te heroverwegen. Ik ben er van overtuigd dat er meer is dat ons bindt dan wat ons scheidt. En als ik je ergens persoonlijk onrecht aan heb gedaan, dan vraag ik daarvoor vergeving.
Ik heb overigens geen MSN en dat wil ik graag zo houden

Race schreef:
Je mening is duidelijk En dan toch: Elkander liefhebben. De ander uitnemender achten dan jezelf. Ook als je die ander misschien wel een @#%$!& vindt...
Waarvan acte.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...