Lifestyle:'Refojeugd is niet meer te houden'?!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 okt 2003 21:11

Ik ben blij om Meschianza zo te horen praten over haar Verlosser! Blijkbaar zijn er ook refo-jongeren die niet met de eeuwige vraag worstelen of ze wel bekeerd zijn... niet dat dat niet nuttig zou zijn ofzo, maar soms word ik er verdrietig van als mensen geen zekerheid hebben.

En wat zij zegt over jongeren die op zoek zijn is waar. Iedereen zoekt toch naar een levensdoel. Maar helaas delen we die gedachtes niet vaak, iig ik heb niet echt vaak goede gesprekken over het geloof met niet-christenen :(

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 20 okt 2003 21:17

heiden schreef:Ik denk om maar 1 reden.........domhouden.

ach, ik wilde dat ik op heel wat punten toch wat dommer was gebleven :D Toch is dit grotendeels niet zo (het valt me op dat jij alleen maar denkt, je weet niets zeker, en hebt er al helemaal geen argumenten voor), zeker zijn er mensen die bang zijn voor alle intellectualisme of alle kritisch onderzoek van tradities, omdat het "anders" is, maar veel mensen maken hierin een bewuste keuze, waarom zij geen radio luisteren, geen tv kijken, enz.

Ik ben een groot muziekliefhebber, maar luister toch geen radio meer, deels uit rationele motieven (als ik een cd draai weet ik tenminste zeker dat ik mooie muziek hoor, zonder het zinloze gekwaak van dj's), maar ook omdat er muziek wordt gedraaid die ik moreel niet aanvaardbaar vind. ik denk dan inderdaad aan het eerder genoemde begrip "satanische muziek", en omschrijf dat als muziek waar de satan al dan niet expliciet in gediend wordt.

verder zijn er ook zeker argumenten om geen tv te kijken. behalve dat het meestal weinig opbouwend is, kost het veel tijd en stompt het ontzettend af.

misschien ben ik inderdaad wel dom gehouden, en toch weet ik veel meer dan ik wil weten. een van de dingen die ik ook weet is dat "dom houden" niet lukt, als jongeren wat willen, dan doen ze het toch wel, en als (refo)jongeren niet uit de band springen is dat geen bewijs dat ze dom zijn, misschien juist wel dat ze slim zijn. als ik 5 jaar geleden geweten had wat ik nu weet, namelijk hoe zinloos driekwart van de wereld is, en wie God is, dan had ik me ook wel wat anders gedragen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 20 okt 2003 21:29

Napoleon schreef:[als ik 5 jaar geleden geweten had wat ik nu weet, namelijk hoe zinloos driekwart van de wereld is, en wie God is, dan had ik me ook wel wat anders gedragen.

Amen! Mij ligt het nog wat recenter: 1 jaar. Ben overal geweest, danste in de grootste discotheken, luisterde naar muziek die iets anders vertelde dan Jezus ons probeerd duidelijk te maken. En ik werd steeds maar leger, tot ik niks meer was. De mensen met wie ik omging hadden geen inhoud, wilde alleen maar lichaam, uiterlijk. De muziek die ik luisterde wilde dat ook. (Misschien was het een onderdeel van mijn zoektocht, alleen bekeek ik de verkeerde informatie) Tot God mij liet zien wie Hij was en wat Hij me te bieden had. Hij wilde mijn hart.

nu luister ik fantastische muziek. Waar alles om God draait en zijn waarheid, de weg naar echt leven! Ik heb goede hoop voor de refo-jongeren, er hoeft geen refozuil voor weg, zolang ze maar op zoek zijn.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 20 okt 2003 21:37

ZOeken is het niet helemaal. Het gaat om vinden. Maar ik begrijp je Meschianza, de zoekende mensen gaan een heel mooie toekomst tegemoet. Als er in dat zoeken maar een vertrouwen op Christus is. En dan kunnen er echt de mooiste wonderen gebeuren. Ik heb het idee dat juist refo's die serieus zijn, veel feller de zonde aan de kaak stellen, juist voor zichzelf.

En Lalage ga eens op een jongerenavond kijken, vast jouw stijl niet, maar je ziet er ook mooie dingen.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 okt 2003 21:38

Waar vind ik een jongerenavond? En wat doen ze daar precies?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 20 okt 2003 21:40

Ik denk dat jij het liefst naar Driebergen zal gaan. Daar weet ik de website niet van. Je kunt eens kijken op www.jongerenavonden.nl
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 okt 2003 22:04

parsifal schreef:Ik denk dat jij het liefst naar Driebergen zal gaan. Daar weet ik de website niet van. Je kunt eens kijken op www.jongerenavonden.nl

Die staat er niet bij, het dichtste bij is in Veenendaal :-S. Waarom is het niet in Utrecht ofzo, dat is tenminste bereikbaar.

joris

Berichtdoor joris » 20 okt 2003 22:08

O God, vanavond kan ik alleen maar zuchten.
laat u kracht zien!!! het koninkrijk is niet een koninkrijkv an woorden, maar van KRACHT!!!! Doe mij een paar kilo!

caprice

Berichtdoor caprice » 21 okt 2003 04:09

Lalage schreef:
parsifal schreef:Ik denk dat jij het liefst naar Driebergen zal gaan. Daar weet ik de website niet van. Je kunt eens kijken op www.jongerenavonden.nl

Die staat er niet bij, het dichtste bij is in Veenendaal :-S. Waarom is het niet in Utrecht ofzo, dat is tenminste bereikbaar.

Veenendaal is ook goed bereikbaar met het openbaar vervoer hoor!

Rechtstreeks met de Stoptrein naar Rhenen die om x:22 en x:52 vertrekt vanuit Utrecht CS, meestal van spoor 8b.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 okt 2003 07:05

Ik zie een grotere 3deling in de refo-jeugd. Er is een grote groep die de lijdelijkheid aangrijpt om eens flink uit z'n dak te gaan. Ik zie een kleine groep zogenaamde intelligentia die alles in twijfel trekken, maar wat eigenlijk niet meer is als puur ongeloof.
En ik zie een groter wordende groep jeugd die God zoekt.

Ik denk dat er juist in die groep een enorme toekomst ligt voor de ger. gemeente.
Dat artikel is bullshit. Hij zal wel met een aantal kritische vwo'ers hebben gesproken en toen besloten dat dat voor de hele groep geldt.

Die driedeling zie je trouwens in de zelfde vorm in elke kerk terug.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 okt 2003 09:07

Tja, de lichtere kerken raken hun jeugd kwijt doordat de preken niet radicaal genoeg zijn.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 okt 2003 09:14

Lalage schreef:Tja, de lichtere kerken raken hun jeugd kwijt doordat de preken niet radicaal genoeg zijn.

En dat wordt dan weer als positief gezien. "Men wordt wakker."
Men valt juist in slaap.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 okt 2003 09:25

Kaw schreef:
Lalage schreef:Tja, de lichtere kerken raken hun jeugd kwijt doordat de preken niet radicaal genoeg zijn.

En dat wordt dan weer als positief gezien. "Men wordt wakker."
Men valt juist in slaap.

Dat klopt, want een andere kerk uitzoeken is niet zo makkelijk, doordat veel kerken niet zo gastvrij zijn. Mijn zusje gaat niet meer naar de kerk als onze eigen dominee preekt, omdat ze die te vaag vindt. Maar als ik haar dan wil stimuleren om een andere kerk te zoeken, zegt ze dat ze daar (nog) geen zin in heeft.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 okt 2003 09:28

Ik heb het artikel niet gelezen maar je samenvatting vind ik wel herkenbaar. Nou moet ik daar bij aantekenen dat ik niet bekend ben in de echte rechtse contreien van de refo-zuil. In de wat meer 'gematigde' kringen ben ik erchter aardig thuis (NH ger. bond; CGK). Hierin zie ik de trend die geschetst wordt wel terug. Natuurlijk verschilt het per gemeente en per persoon, maar in grote lijnen is de beschrijving niet verkeerd.

Dat het in de gergem (nog) anders is kan ik me voorstellen, maar ik denk dat dit soort tendensen altijd van 'licht' naar 'zwaar' werken en dat de ontwikkeling ook die gemeenten zal bereiken. Bereid je dus maar vast voor ;-)

Alles op z'n beloop laten is ongeloofwaardig, en dichtkitten maakt de groepering tot een fundamentalistisch fossiel.

Kit is ook geen constructieve oplossing. Een deel zal erdoor bij het kerkgenootschap gehouden worden (en inderdaad het gevaar lopen een fossiel te worden) voor een ander deel zal echter dat gekit niet voldoen.

Hij beveelt een derde weg aan: de evangelische route: moderne vormen, klassieke ideeen. Oftewel: behoud de inhoud, waar het om gaat bij je geloof, en wees flexibel in hoe je dat vormgeeft (bijvoorbeeld: welke media je gebruikt).

Lijkt me een goed voorstel.

Wetticisme (= wetten en regels als uitgangspunt, 'do what you're told') is eigen aan de refozuil. Als dat wordt losgelaten, stort de zuil in.

Een neef van mij is Jood en woont in Israël. Hij vertelde onlangs dat hij een gesprek gehad had met een professor over het orthodoxe jodendom. Deze stelde in feite hetzelfde: op het moment dat zaken openstaan voor doordenking begint de zuil te wankelen. Hij zei dit niet als stelling maar simpelweg als waarneming. Domhouden en het bevestigen van gezag zijn inderdaad goede middelen om een zuil in stand te houden. Openheid is het gevaar voor een zuil.

KAW:
Ik zie een grotere 3deling in de refo-jeugd. Er is een grote groep die de lijdelijkheid aangrijpt om eens flink uit z'n dak te gaan. Ik zie een kleine groep zogenaamde intelligentia die alles in twijfel trekken, maar wat eigenlijk niet meer is als puur ongeloof. En ik zie een groter wordende groep jeugd die God zoekt.

Ten eerste zou een groot deel van de 2e groep wel eens oprecht zoekend kunnen zijn. Jij schrijft ze wel erg makkelijk af.

Ten tweede is er nog een 4e groep. De groep die inderdaad de regels blijft houden omdat het nou eenmaal de regels zijn.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 okt 2003 09:41

Klaas schreef:
KAW:
Ik zie een grotere 3deling in de refo-jeugd. Er is een grote groep die de lijdelijkheid aangrijpt om eens flink uit z'n dak te gaan. Ik zie een kleine groep zogenaamde intelligentia die alles in twijfel trekken, maar wat eigenlijk niet meer is als puur ongeloof. En ik zie een groter wordende groep jeugd die God zoekt.

Ten eerste zou een groot deel van de 2e groep wel eens oprecht zoekend kunnen zijn. Jij schrijft ze wel erg makkelijk af.

Ten tweede is er nog een 4e groep. De groep die inderdaad de regels blijft houden omdat het nou eenmaal de regels zijn.

Klaas

Misschien begrijp je me verkeerd. Ik heb contact met een aantal vwo'ers die niet de gereformeerde leer in twijfel trekken, maar schriftkritiek hebben. Geen schepping, geen gestorven Zoon van God enz.

En die 4e groep zie ik erg in de 1e groep terug. De buitenkant is op zondag keurig gelijk aan de regels van de ger. gem., maar de binnenkant gaat door de weeks fullspeed met de wereld mee.

De laatste groep loopt juist met de meeste vragen over de leer zoals ie nu geleerd wordt, want er is geen troost in die leer, terwijl Jezus de trooster zou moeten zijn.

[toevoeging]
Ik zeg overigens niet dat er voor die andere groepen geen hoop is. God is almachtig en heeft juist de hoeren en tollenaars lief. Hij zal zich bekent maken aan mensen die Hem niet wilden, en gevonden worden door mensen die Hem niet zochten. (Ergens in Rom. 11?)
[/toevoeging]

Terug naar “Archief”