GKV versus GerGem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 02 jan 2007 05:48

Dit topic is ondertussen onder een enorme laag stof beland, maar wel weer actueel geworden denk ik.. Ik (GKv-ster :puh: ) heb sinds anderhalve maand verkering met Raido (GG-er in Rijssen zoals eerder in dit topic genoemd).. We hebben het er ook al veel over gehad.

Afgelopen zondag en maandag ben ik bij hem naar de kerk geweest. Het was even wennen aan de vormen, maar dat gaat op zich snel zat. Maar ik moet zeggen dat ik persoonlijk in de preek nogal wat miste.. Gewoon aan diepgang, aan variatie.. Het was voor mijn gevoel grotendeels: dat we toch maar mogen hopen dat God de dag van je bekering snel geeft, want het kan morgen afgelopen zijn, en als je dan niet weet dat je bekeerd bent.... Ik miste de toepassing in levenshouding en echt gedrag. De toepassing zat voor mijn gevoel alleen in regeltjes. Dat vind ik jammer. Nu moet ik zeggen dat ik niet weet of die drie preken nu heel erg representatief zijn voor alle preken. Maar ik heb een vermoeden van wel nav wat ik hier en daar heb gehoord.. Helaas.

Ook miste ik de geloofszekerheid, die toch wel in redelijk grote mate aanwezig is in de GKv. Als je echt geloofd, mag je er wel zeker van zijn dat je gered word. In de GG ligt dat blijkbaar toch een heel stuk anders. Dat merkte ik heel erg op de begrafenis (een jaar of 5 geleden inmiddels) van mijn overgrootmoeder die in de GG in Zierikzee zat.Omdat mijn moeder het haar had gevraagd, wist ik dat mijn overgrootmoeder er zeker van was dat ze gered was. Toch werd er op haar begrafenis door de Ds. zwaar aan getwijfeld.. Dat doet op zo'n moment pijn. Helemaal omdat ze er zo zeker van was.

Hoe er met genade om wordt gegaan is gewoon enorm verschillend tussen de GG en de GKv.. En genade is toch (en ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn) een van de belangrijkste onderdelen van het Evangelie, zo niet het belangrijkste. In die zin is het dus best een grote brug die geslagen moet worden. Ik bedoel, ik zou nog wel kunnen wennen aan het dragen van een rok, hoedje en het zingen van hele noten. Maar als er elke zondag zo gepreekt wordt zal ik daar denk ik niet genoeg aan hebben.

Ik ben ook wel een paar keer in verschillende CGK's geweest, en ik moet zeggen dat ik me daar tot nu toe ook niet heel erg thuis voelde. Maar wat niet is kan nog komen, en er zijn best grote plaatselijke verschillen. (ik ben tot nu toe in Driebergen en in Utrecht geweest. In Utrecht was het geloof ik de lichtere waar we geweest waren, terwijl Driebergen juist heel zwaar is. In Utrecht hadden we alleen de pech de twee keer dat we er waren een heel lege kerk te treffen en minstens 1 keer een gebedsdienst, dus zonder preek.. Iets wat ik dan toch wel weer mis. Ow ja, ik ben ook nog een keer in Bennekom geweest, maar het enige wat ik me daar nog van herinner is de zangerige stem van de ds.. Ik had een lange nacht niet geslapen en was niet meer in staat wakker te blijven.. :oops: ) Daarbij vind ik het toch ook wel een vreemd idee om evt afscheid te moeten nemen van de GKv. Ik voel me er, net zoals BigSmile's vriend heel erg thuis. Ik heb niet voor niets in die kerk belijdenis gedaan. Maar ik heb het er wel voor over. Ik ken een stel waarvan de vrouw in Wageningen in de GKv zit en de man in Bennekom in geloof ik de CGK of PKN (hervormd, Geref. Bond) zit. Dat huwelijk staat niet op springen ofzo. Maar het punt is wel dat hun kinderen al jaren de deur uit zijn. Ik denk dat het vooral voor de opvoeding van eventuele kinderen belangrijk is dat je toch in kerkkeuze op 1 lijn zit. Of dat het minstens praktisch is.
Het vraagt van allebei de kanten idd ook aanpassingsvermogen. Maar zelfs bij een huwelijk binnen 1 kerk zijn er vaak verschillen van opvatting. Of minstens nadrukverschillen. En dat is denk ik niet erg. Als je het er maar over kan hebben en samen keuzes kan maken waar je allebei achter kan staan. Al is het misschien de ene keer meer dan de andere.

Ik ben nu eigenlijk ook wel benieuwd of jullie er uit zijn gekomen BigSmile, en wat die evt oplossing uiteindelijk geworden is en op basis waarvan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jan 2007 12:19

schaapje, het is toch heel simpel?! Bekeer Raido tot de GKV :) Dan ben je van alle problemen af :D

heel veel zegen en wijsheid toegewenst in ieder geval! Overigens lijkt me dat het maken van een kerkkeuze nog niet gelijk aan de orde is?

p.s. de CGK in Bennekom is wel vrij zwaar... maar het is wel een warme gemeente... hoor ik uit betrouwbare bron.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 02 jan 2007 13:43

Hmm, maar op zich is de CGK Bennekom als ik je verhaal zo lees wel een behoorlijke tussenweg. Al ken ik de gemeente ook niet zo heel erg goed ;)
Maar ga er gewoon samen naar op zoek. Nog tijd genoeg om uit te vinden waar jullie je allebei thuis voelen. Al zal het altijd wel een beetje aanpassen zijn. Tussenwegen zat denk ik. Heel veel succes erbij in ieder geval. Vergeet niet om het ook samen bij God te brengen. Want het kunnen wel verschillende kerken zijn, Hij is en blijft dezelfde God :)

(Als ik dit zo lees ben ik wel heel blij dat wij niet zoveel verschillen...al píeker ik er niet over om ooit naar de GKV te gaan natuurlijk ;))
pobody's nerfect

André

Berichtdoor André » 02 jan 2007 13:54

hananja schreef:Dit topic is ondertussen onder een enorme laag stof beland, maar wel weer actueel geworden denk ik.. Ik (GKv-ster :puh: ) heb sinds anderhalve maand verkering met Raido (GG-er in Rijssen zoals eerder in dit topic genoemd).. We hebben het er ook al veel over gehad.
Ik denk dat je maatje wel een switch wil maken naar de GKv, ondanks het feit: wat zult de leu dr wel nich van deenk'n.
De enige ervaring die ik zelf heb is dat 2 GKv'ers ook niet per se een huwelijk in stand kunnen houden.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 jan 2007 19:16

André schreef:De enige ervaring die ik zelf heb is dat 2 GKv'ers ook niet per se een huwelijk in stand kunnen houden.

Lag dat aan een verschil in geloof?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 jan 2007 19:46

Tsja, verschillende kerken...
't Is iets waar je veel tijd in kan steken, om er achter te komen wat er in die kerken allemaal gedacht wordt. Maar ik zie het zelf niet als het belangrijkste. Ik vind het vooral belangrijk om de Bijbel in de eerste plaats goed te kennen. Iets wat overigens nog wel meer werk is dan allerlei kerken leren kennen. Wellicht dat heel veel mensen daarom meer een kerkgeloof dan een bijbelgeloof hebben.
Kijk je naar kerken, dan kom je altijd wel sterke en zwakke punten tegen. En het belang van die punten, verschilt ook sterk.

Dat bevindelijke van de GG, daar zitten elementen in die ik zeker kan waarderen.
Geloofszekerheid is vaak nogal problematisch in de GG. Dat is jammer. (En misschien wel een gruwelijke plaag als je er zelf last van hebt.)
Op het gebied van de leer heb ik wel wat aan te merken op de GG. Zeker als het over de verbondsleer gaat. M.i. komt die meer voort vanuit een bepaalde scholastieke beredenering, dan uit dat gedeelte van de Bijbel waar het verbond vanaf de fundamenten wordt opgebouwd: de Pentateuch (wat ik vaak de Torah pleeg te noemen).

Dan vind ik de GKV qua verbondsleer sterker staan: veel meer gebaseerd op de Bijbel. Alleen mis ik dan dat bevindelijke vaak weer, en dat is dan weer jammer. Daardoor is men dan vaak geneigd om meer naar de 'evangelische' geloofsbeleving te grijpen, een geloofsbeleving waar ik bar weinig mee heb. Een beetje praiseliederen (opwekkingsliederen) zingen, waarin de vrome mens volop aan het woord is, terwijl het besef van eigen doodstaat vanwege de zonde niet speelt.
Overigens heb ik wel het idee, dat het verbondsbesef zoals de Bijbel ons dat leert, ook in de GKV een beetje ondersneeuwt, of ondergesneeuwd is. In dat opzicht is er denk ik wel een verschil met vroeger. (Waarmee dan zeker niet gezegd is dat vroeger alles perfect was!)

Zou een mix van de goede elementen van die twee kerkverbanden niet een goed idee zijn? En gooi de slechte dingen dan maar in de vuilnisbak.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 02 jan 2007 19:59

Boekenlezer schreef:Tsja, verschillende kerken...
't Is iets waar je veel tijd in kan steken, om er achter te komen wat er in die kerken allemaal gedacht wordt. Maar ik zie het zelf niet als het belangrijkste. Ik vind het vooral belangrijk om de Bijbel in de eerste plaats goed te kennen. Iets wat overigens nog wel meer werk is dan allerlei kerken leren kennen. Wellicht dat heel veel mensen daarom meer een kerkgeloof dan een bijbelgeloof hebben.
Kijk je naar kerken, dan kom je altijd wel sterke en zwakke punten tegen. En het belang van die punten, verschilt ook sterk.

Dat bevindelijke van de GG, daar zitten elementen in die ik zeker kan waarderen.
Geloofszekerheid is vaak nogal problematisch in de GG. Dat is jammer. (En misschien wel een gruwelijke plaag als je er zelf last van hebt.)
Op het gebied van de leer heb ik wel wat aan te merken op de GG. Zeker als het over de verbondsleer gaat. M.i. komt die meer voort vanuit een bepaalde scholastieke beredenering, dan uit dat gedeelte van de Bijbel waar het verbond vanaf de fundamenten wordt opgebouwd: de Pentateuch (wat ik vaak de Torah pleeg te noemen).

Dan vind ik de GKV qua verbondsleer sterker staan: veel meer gebaseerd op de Bijbel. Alleen mis ik dan dat bevindelijke vaak weer, en dat is dan weer jammer. Daardoor is men dan vaak geneigd om meer naar de 'evangelische' geloofsbeleving te grijpen, een geloofsbeleving waar ik bar weinig mee heb. Een beetje praiseliederen (opwekkingsliederen) zingen, waarin de vrome mens volop aan het woord is, terwijl het besef van eigen doodstaat vanwege de zonde niet speelt.
Overigens heb ik wel het idee, dat het verbondsbesef zoals de Bijbel ons dat leert, ook in de GKV een beetje ondersneeuwt, of ondergesneeuwd is. In dat opzicht is er denk ik wel een verschil met vroeger. (Waarmee dan zeker niet gezegd is dat vroeger alles perfect was!)

Zou een mix van de goede elementen van die twee kerkverbanden niet een goed idee zijn? En gooi de slechte dingen dan maar in de vuilnisbak.

Wat dacht je van de Bondskerken? (Geref. Bond?)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 jan 2007 20:53

Roodkapje schreef:Wat dacht je van de Bondskerken? (Geref. Bond?)

Er is inderdaad een stroming, die mooi tussen de GKV en de GG in zit. Die vindt je in de door jou genoemde groep. Verder ook in de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) en de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK).
Al verschilt die laatste intern trouwens wel stevig. Maar voor mijn woonplaats gaat het zeker op.
Ja, dan heb ik het inderdaad over een stroming, waar ik mij goed in kan vinden.
'k Ben gisteren het jaar in de HHK begonnen. En de preek was erg waardevol. Er was veel troost uit te putten.

'k Heb kort geleden trouwens nog een heel goede preek gehoord van een GKV-predikant, waarin het bevindelijke element zeer duidelijk tot zijn recht kwam. Echt een predikant, aan wie je merken kon, dat hij bevindelijk weet heeft van de drie stukken waarover vr./antw. 2 van de HC het heeft, en waarbij de eerste bepaald geen ondergeschoven kindje vormde. Je merkte overduidelijk dat hij er vanuit eigen ondervinding uit kon spreken. Ik heb het over ds. D. Grutter.
Het was me werkelijk een vreugde om hem zo te horen preken!
(Alleen bekruipt mij bij zoiets al snel wel het bange gevoel, dat zo iemand een beetje als een roepende in de woestijn is. Dat het aan veel GKV-oren wellicht niet besteed zal zijn. Dat er vanuit onbegrip wellicht een hoop kritiek op zal zijn. Of ben ik dan te pessimistisch?)

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 02 jan 2007 21:53

Roodkapje schreef:
Boekenlezer schreef:Tsja, verschillende kerken...

Wat dacht je van de Bondskerken? (Geref. Bond?)

Die bestaan niet echt he.

En bovendien, gemeenten die daartoe gerekend worden zijn onderling soms zeer verschillend. Er zijn GB-gemeenten waar nauwelijks moeite is met de vrouw in het ambt of haast evangelisch zijn, weer anderen zijn erg degelijk en zwaarder dan sommige GerGem's. En zelfs binnen een grote gemeente zijn er soms ernstige verschillen die varieren van evangelisch tot zeer bevindelijk, heb ik zelf ervaren.

Maar natuurlijk zullen er binnen de PKN of de HHK gemeenten zijn te vinden die een beetje tussen GKv en GG in zitten. Maar allebei de helft leidt nogal eens tot allebei niets en een pot ellende. Beter kun je allebei iets uit overtuiging kiezen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jan 2007 08:36

Ja, maar dan graag ook wat goede elementen van de evangelische stroming erbij. Anders krijg je weer kerken waar het kwa leer allemaal heel goed is, maar men er in de praktijk weinig mee doet. In traditionele kerkgenootschappen heb je onder gemeenteleden een hoop passiviteit enzo, in mindere mate aandacht voor evangelisaite en soms iets teveel nuchterheid, waardoor spontaniteit en het uitstralen van emoties wordt weggedrukt. Neem die dingen dan ook mee.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jan 2007 10:08

Marnix schreef:Wie weet :)

Er is net een nieuwe herder en leraar aldaar geïnstalleerd, ik ben bij zijn wijding geweest...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 03 jan 2007 15:18

Ik zit in een soortgelijke situatie, apart zo'n topic waarin je veel herkent!

Sinds een maand heb ik verkering, met een GKV-er.
Zelf ben ik dooplid van de vrije oud gereformeerde gemeenten.
Echter, ik voel me al tijden niet op mijn plaats in die kerk, maar ik vind de stap naar een andere kerk nog lastig. Mede doordat ik weet dat ik mijn ouders daar gewoon pijn mee zal doen.
Ze zijn het ergens wel gewend, omdat mijn broer en 2 zussen allemaal verhuisd zijn naar respectievelijk CGK, PKN en GKV

Ik ben nu 3 keer in de kerk van mijn vriend geweest, maar kan er gewoon nog niets over zeggen, en heb me ook nog niet verdiept in de leerverschillen.
We hebben al wel goede gesprekken gehad over kerkverschillen, en hij heeft mij ook wel eerlijk gezegd dat hij als belijdend lid niet snel uit de GKV zal stappen, zoals het er nu is.
Ik vind dat heel logisch, en begrijp hem wel. Maar voor mij voelt het soms een beetje alsof ik aan het kortste eind trek, omdat ik me niet fijn voel in de kerk waar ik nu in zit, en hij wel in de zijne.
Gelukkig kan ik dat ook met hem bespreken, hij zegt dan dingen als: je weet hoe ik sta tegenover de GKV, maar het is niet mijn bedoeling om jou naar mijn kerk toe te slepen ofzo.
We zijn van plan ons samen (zo neutraal mogelijk) te gaan verdiepen in de kerkleren, en wat het nu precies verschilt en overeenkomt. Ik vind het zelf best wel moeilijk, maar gelukkig hoef ik het niet alleen te doen.

Vraagje: hebben jullie daar bepaalde boekentips over, die we zouden kunnen gebruiken om duidelijkheid te krijgen over de kerkleer van de GKV en de (oud) ger gem?
Verblijd je in de Here!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jan 2007 15:27

hmmm, moeilijk.... weet zo niet hoe je vrij snel een goed zicht op de leer van de GKV kan krijgen. Maar misschien zijn er mensen met goede suggesties. Het moeten in ieder geval niet te oude boeken zijn, want er is de laatste 50 jaar best een hoop veranderd.

In ieder geval, zie het niet als " aan het kortste eind trekken". Als hij zich thuisvoelt in zijn kerk en jij niet in de jouwe, is het toch voor beiden mooi als jij een kerk vindt waar je je wel in thuisvoelt. Of de GKV dat is? Ik weet het niet, dat zul je zelf moeten bekijken. Ik ben wel benieuwd naar hoe je de diensten die je hebt bezocht vond, of je tegen dingen aan liep, met dingen veel moeite had etc.

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 03 jan 2007 15:44

Ik ben naar de GKV in apeldoorn-centrum (de koningshof) geweest,
dat was afgelopen kerst. Zondags zijn we toen naar 2 diensten geweest.
De ochtenddienst vond ik wel wennen, al dat staan-zitten, zingend amen enz. Wel apart :) De preek ging over dat er naast moeder Maria ook een vader Jozef voor Jezus was. Om met de woorden van mijn vriend te spreken was het een 'laffe preek'. Beetje moreel praatje over dat er zoveel gebroken gezinnen zijn, en het fijn is als je nog een vader hebt. Helaas kwam er helemaal niets over het Vaderschap van God aan de orde, het leek meer op een bijbelverhaal met een moraliserend trekje.
's Middags was er een catechismuspreek over 'de donkerheid - de zonde' Zeg maar in het licht van kerst, er werd gesproken over de donkerheid van de zonde, en het Licht dat in de wereld beloofd werd. Was een goede preek vond ik. Wat wel heel anders is, is de accenten die er worden gelegd. In de GKV gaat het (mijns inziens, ik heb natuurlijk nog niet veel preken meegemaakt) veel over God, wie Hij is, enz. Bij mij in de vrije oud ger gem gaat het vooral vaak over wie wij zondige mensen zijn, en hoe we onze ellende moeten ontdekken, snap je? Ik vind die GKV-manier heel goed, alleen mis ik op de een of andere manier de persoonlijke beleving van het geloof nog wel in de GKVpreek.
Maandagochtend was er ook nog een kerstdienst, inclusief kinderkerstfeest. Was een leuke dienst, met veel muziek, de cantorij zong, de kinderen mochten zingen, en er was veel medewerking aan de dienst van mensen uit de gemeente.
Ook het gemeente-zijn is in de GKV gewoon heel anders. Mensen praten voor de dienst met elkaar, maken een praatje en zitten niet 'eerbiedig' voor zich uit te staren.
Maar de dingen als 'we mogen weten dat we vergeven zijn' enz. dat vind ik allemaal nog een beetje eng. Want iemand moet dat wel persoonlijk geloven, en je kunt en mag het iemand niet in de schoenen schuiven is mijn mening!
Verblijd je in de Here!

Emee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Emee » 03 jan 2007 17:51

Pucca schreef:
Vraagje: hebben jullie daar bepaalde boekentips over, die we zouden kunnen gebruiken om duidelijkheid te krijgen over de kerkleer van de GKV en de (oud) ger gem?

Ik denk dat het boek van Jasper Klapwijk 'Gelukkig Gereformeerd' een goed inzicht geeft op het gereformeerd zijn, vanuit de kijk van de GKv. Klapwijk is Ds in de Gkv.

http://www.vuurbaak.nl/index.php?main_p ... cts_id=225

Terug naar “Archief”