wedergeboorte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

dave_fanpost
Verkenner
Verkenner

wedergeboorte

Berichtdoor dave_fanpost » 20 okt 2003 14:46

In. Johannes 3 gaat Jezus in gesprek met Nicodemus en zegt hij dat je opnieuw geboren moet worden. Anders kan je het koninkrijk van God niet zien. Wedergeboorte is dus noodzakelijk. Ik weet dat en heb dat ook meegemaakt. Alhoewel het niet van het ene op het andere moment ging.

Ik wilde graag wat reacties van jullie over jullie wedergeboorte. Ben je wedergeboren?, wanneer?, waar merkte je dat aan? genoeg vragen dus, hopelijk ook genoeg antwoorden.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 20 okt 2003 14:53

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: wedergeboorte

Berichtdoor Tirreg » 20 okt 2003 15:00

dave_fanpost schreef:In. Johannes 3 gaat Jezus in gesprek met Nicodemus en zegt hij dat je opnieuw geboren moet worden. Anders kan je het koninkrijk van God niet zien. Wedergeboorte is dus noodzakelijk. Ik weet dat en heb dat ook meegemaakt. Alhoewel het niet van het ene op het andere moment ging.

Ik wilde graag wat reacties van jullie over jullie wedergeboorte. Ben je wedergeboren?, wanneer?, waar merkte je dat aan? genoeg vragen dus, hopelijk ook genoeg antwoorden.

ik denk niet dat je hier zo over mag praten, ik weet wel zeker dat de meesten, en misschien wel niemand hier al wedergeboren is, als je wedergeboren bent, ben je namelijk bekeerd, dat merk je aan dat je de zonde haat en vlied o.a. en je wilt niet meer zondigen, maar je doet het toch nog weleens.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 20 okt 2003 15:11

ik denk niet dat je hier zo over mag praten, ik weet wel zeker dat de meesten, en misschien wel niemand hier al wedergeboren is,
dat kan toch de maatstaf niet zijn, Tirreq..?

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 20 okt 2003 15:18

maar ik kan wel opmaken dat het zo is.

joepie

Berichtdoor joepie » 20 okt 2003 15:22

surfer schreef:
ik denk niet dat je hier zo over mag praten, ik weet wel zeker dat de meesten, en misschien wel niemand hier al wedergeboren is,
dat kan toch de maatstaf niet zijn, Tirreq..?

Misschien de geschiedenis van Nicodemus nog eens lezen.
Of de geschiedenis van de kamerlinf uit morenland.
Wat is er nodig om wedergeboren te worden?
Dat zegt Jezus er zelfs bij in johannes 3 : 16.
Lees gerust het hele stukje eens door en als je dan nog zegt dat er weinig tot niemand die hier komt wedergeboren is dan begrijp je denk ik de Bijbel niet.

eMHa
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor eMHa » 20 okt 2003 15:53

yo dave! jij ook actief hier? ik heb vandaag ook maar eens een kijkje genomen en wat geplaatst.

Wedergeboorte, goed onderwerp. Tirreg, ik begrijp je reactie wel, maar ik denk ook dat je de bijbel op dat punt niet goed leest. Ik zou zeggen: maak er nog eens goed studie van en vraag God om zijn Heilige Geest, zodat je gaat begrijpen wat Jezus hierover zegt.

Over 'God zien': Jezus zegt oa: zalig de reinen van hart, want zij zullen God zien. Reinen van hart zijn mensen die niet met een opgepoetst hart rondlopen, maar met een transparant hart. Geen perfecte mensen, maar mensen die nederig leven voor God en rechtvaardig ten opzichte van mensen. Kortom: die God liefhebben boven alles en de naaste als zichzelf. Mensen die hun hart uitstorten voor God en voor Hem geen geheimen hebben. Mensen die ook niets te verbergen hebben voor andere mensen, en met een open blik rondkijken, op zoek naar mensen naar wie God zelf op zoek is.

Deze houding kun je bij elkaar herkennen, heeft te maken met de 'vrucht van de Geest, de Liefde' (galaten 5). Aan die vruchten herken je een wedergeborene. Oordeel niet over anderen voor je een kans hebt gehad om hun vruchten te zien, tirreg. Sterker nog: oordeel NOOIT, maar spreek elkaar wel aan op je verantwoordelijkheid t.o.v. God.

groeten, zegen, Maarten
You can have it all
My empire of dirt
I will let You down
I will make You hurt

(NIN interpreted by The Man In Black)

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 20 okt 2003 15:59

Tirreg schreef:ik denk niet dat je hier zo over mag praten, ik weet wel zeker dat de meesten, en misschien wel niemand hier al wedergeboren is, als je wedergeboren bent, ben je namelijk bekeerd, dat merk je aan dat je de zonde haat en vlied o.a. en je wilt niet meer zondigen, maar je doet het toch nog weleens.

Misschien is het een teken van echtheid als je op de vraag of je wedergeboren bent gaat zitten steunen en kreunen.

Maar ik weet in Wien ik gelooft heb!!
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

joris

Berichtdoor joris » 20 okt 2003 17:21

Calvin schreef:
Tirreg schreef:ik denk niet dat je hier zo over mag praten, ik weet wel zeker dat de meesten, en misschien wel niemand hier al wedergeboren is, als je wedergeboren bent, ben je namelijk bekeerd, dat merk je aan dat je de zonde haat en vlied o.a. en je wilt niet meer zondigen, maar je doet het toch nog weleens.

Misschien is het een teken van echtheid als je op de vraag of je wedergeboren bent gaat zitten steunen en kreunen.

foei calvin.

Ik weet dat God aan ons vraagt ons leven aan Hem te geven. En dat Hij er dan wat moois van gaat maken. HIj die na mij komt, zal je dopen met de Heilige Geest. Ik weet dat de mens zondig is, ik weet dat de Heilige Geest je wil helpen de goede keuzes te maken.
aan u de keuze. Welke woord je waar aan plakt, zal mij rotzorg wezen. Laten we de woorden wedergeboorte en bekering hier maar niet gebruiken stel ik voor. Die hangen alleen maar een mist op en zorgen ervoor dat alle traditionele brillen worden opgezet en vlaggen worden uitgehangne.

caprice

Berichtdoor caprice » 20 okt 2003 20:12

joris schreef:
Calvin schreef:

foei calvin.

Ik weet dat God aan ons vraagt ons leven aan Hem te geven. En dat Hij er dan wat moois van gaat maken. HIj die na mij komt, zal je dopen met de Heilige Geest. Ik weet dat de mens zondig is, ik weet dat de Heilige Geest je wil helpen de goede keuzes te maken.
aan u de keuze. Welke woord je waar aan plakt, zal mij rotzorg wezen. Laten we de woorden wedergeboorte en bekering hier maar niet gebruiken stel ik voor. Die hangen alleen maar een mist op en zorgen ervoor dat alle traditionele brillen worden opgezet en vlaggen worden uitgehangne.

Johannes 3 vers 3:
Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

Voor het geloof gaat altijd wedergeboorte vooraf! Uit onszelf kunnen wij niet geloven. Dat geloof moet in ons worden gewerkt uit Christus door Zijn Woord en Geest.

We kunnen hier dus niet omheen. :!:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 okt 2003 20:26

Dominee Vreugdenhil die geeft daar een heel mooi voorbeeld over in het boekje "Bekering ook voor jouw" .

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 20 okt 2003 20:58

De Heilige Geest ontvangen heeft alles met opnieuw geboren worden of zijn te maken. Dit komt het best naar voren in de tekst uit Ezechiël 36: “Dan zal Ik rein water op u sprengen, en u zult rein worden; van al uw onreinheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen. En Ik zal een nieuw hart geven, en zal een nieuwe geest in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat u in Mijn inzettingen zult wandelen, en ze zult bewaren en doen” (:25-27).
Dus wanneer de Almachtige een “nieuw hart”, d.i. een “vlesen hart”, en “een nieuwe geest” aan een mens heeft gegeven komt Hij ook met Zijn Geest inwonen. Terecht verklaarde Rasji (= rabbi Sjlomo Jitschaki, 1040-1105) op Joel 3:1 “En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten op alle vlees” o.a.: “Op alle vlees— op hem wiens hart zacht als vlees gemaakt is, overeenkomstig: Ik zal u een vlesen hart geven (Ez.36:26)”.
G-d verandert eerst het hart van een mens, en daardoor die gehele mens, “En de Geest van de Eeuwige zal vaardig worden over u, en gij zult met hen profeteren; en gij zult in een andere man veranderd worden. …, toen hij zijn schouder keerde, om van sjmoe’el (Samuel) te gaan, gaf G-d hem een ander hart; ... en de Geest van de Eeuwige werd vaardig over hem, en hij profeteerde in het midden van hen” (1 Sam.10:6,9,10).
Iemand kan echter zijn hart verharden, wanneer hij de Boodschap hoort, “En zij maakten hun hart een diamant, opdat zij niet hoorden de woorden, die de Eeuwige van de heerscharen zond in zijn Geest” (Zach.7:12). In Ps.95:7,8 hoort men de waarschuwing hiertegen: “Heden, zo u Zijn stem hoort, verhardt uw hart niet”. Vandaar de noodzakelijkheid voor de Here “het stenen hart” uit het vlees weg te nemen. Dat is ook: Besnijden, “En u zult u bekeren tot de Eeuwige, uw G-d, en Zijn stem gehoorzaam zijn, naar alles, wat ik u heden gebied, u en uw kinderen, met uw gehele hart en uw gehele ziel. ... En de Eeuwige, uw G-d, zal uw hart besnijden, en het hart van uw zaad, om de Eeuwige, uw G-d, lief te hebben met uw gehele hart en met uw gehele ziel, opdat gij leeft” (Deut.30:2,6).
Dit (de besnijdenis) is volgens mij ook wat er in Hand.16:14, met het hart van Loedia (Lydia) gebeurde: “En een vrouw genaamd Loedia, een purperverkoopster van stad Thoeatira, die G-d vereerde, hoorde toe; en de Heer opende haar hart, zodat ze acht gaf op wat door Shaoel (Paulus) werd gesproken”. Let erop, het is ook G-ds genade dat mensen horen en verstaan. Vgl. bv. “Nu dan, indien u aandachtig naar Mijn stem zult gehoorzamen en Mijn verbond bewaart, zo zult u Mijn eigendom zijn uit alle volken, want de gehele aarde is van Mij. En gij zult Mij een Koninkrijk van Priesters, en een Heilig volk zijn. ... Toen antwoordde al het volk eenparig, en zei: Al wat de Eeuwige gesproken heeft, zullen wij doen! En Mosje (Mozes) bracht al de woorden van het volk weer tot de Eeuwige” (Ex.19:5,6,8) en “Maar de Eeuwige heeft u niet gegeven een hart om te verstaan, noch ogen om te zien, noch oren om te horen, tot op deze dag” (Deut.29:4).
Dus het maakte niet uit wat voor goede voornemens Jisrael had, ze moesten besneden van hart worden voor ze iets konden waarmaken van hun belofte. Ook nadat mensen het hart is geopend om het woord daarin te ontvangen, kan het nog misgaan; zie de gelijkenis van de zaaier.
Eerst komt G-ds Geest bij een mens wonen; “Ik woon in de hoogte en het afgezonderde, en bij hem die van een verbrijzelde en nederige geest is, opdat Ik levend maak de geest van de nederigen, en opdat Ik levend maak het hart der verbrijzelden” (Jes.57:15) en “de Geest van de Waarheid, ... u kent Hem, omdat Hij bij u blijft en in u zal zijn” (Joh.14:17).
De nederigheid wordt kenbaar als men zich keert tot G-d en toegeeft dat men fout zit, dan zal Hij zoals we hebben gezien, bij zo iemand die toegeeft, wonen, hem opnieuw geboren doen worden, en Zijn Geest hem uitstorten, “Keert tot Mijn bestraffing; ziet Ik zal Mijn Geest u overvloedig uitstorten; Ik zal u Mijn woorden bekend maken” (Spr.1:23).
Wat in Jesaja 57 niet met details wordt besproken vinden we terug in Psalm 34:19, “De Eeuwige is nabij de gebrokenen van hart, en Hij behoudt de verbrijzelden van geest” en Psalm 51:19, “De offeranden G-ds zijn een gebroken geest; een gebroken en verbrijzeld hart zult Gij, o G-d! niet verachten”; “Mijn hart wordt in mijn binnenste gebroken, al mijn beenderen bewegen zich; ik ben als een dronken man, en als een man, dien de wijn te boven gaat; vanwege de Eeuwige, en vanwege de woorden Zijner heiligheid”. Hier leren we dat het hart wordt gebroken door bewustzijn t.a.v. de Eeuwige en Zijn woorden. Dit principe vind je in verscheiden teksten terug: “Het geschiedde nu, als de koning de woorden van het Boek der Torah hoorde, dat hij zijn kleren scheurde. … Omdat uw hart zacht geworden is, en gij u voor het Aangezicht van de Eeuwige vernederd hebt, toen gij hoorde, wat Ik gesproken heb tegen deze plaats en haar inwoners, dat zij tot een verwoesting en vloek zullen worden, en dat gij uw klederen gescheurd en voor Mijn Aangezicht geweend hebt; zo heb Ik u ook verhoord, spreekt de Eeuwige” (1 Kon.22:11,19). Dat het verscheuren van kleren een uiting is om de toestand van het hart uit te drukken toont G-d zelf aan door zijn bevel: “Nu dan ook, spreekt de Eeuwige, bekeert u tot Mij met uw ganse hart, en dat met vasten en met geween, en met rouwklage. En scheurt uw hart en niet uw klederen, en bekeert u tot de Eeuwige, uw G-d; want Hij is genadig en barmhartig, lankmoedig en groot van goedertierenheid, en berouw hebbende over het kwade. Wie weet, Hij mocht Zich wenden en berouw hebben; en Hij mocht een zegen achter Zich overlaten tot spijsoffer en drankoffer voor de Eeuwige, uw G-d” (Joel 2:12-14).

Sam

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 okt 2003 07:54

Het bovenstaande is een schitterende reaktie vanwege de bijbelse inhoud. (Vind ik.)

Maar nu de volgende vragen: Kunnen we ons bekeren, wanneer God dat van ons vraagt? Of moet God dat doen? Vraagt God van ons dat wij ons bekeren?

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 21 okt 2003 07:59

hier vraagt God ons als het ware om naar zijn wil te leven, en hem te VRAGEN of hij ons wil bekeren. wij kunnen ons zelf niet bekeren, maar we kunnen er wel om vragen.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 okt 2003 08:12

God moet je de kracht geven tot bekering, want zonder God's kracht kun je je niet bekeren.

Maar waar je wel om moet denken is dat als God om bekering vraagt, dat je dit ook moet doen en niet moet retourneren:"Als U wil dat wij ons bekeren, dan moet U dat maar doen, want wij kunnen het niet."

Kijk eens naar het verhaal van Jona. Nineve bekeerde zich op de preken van Jona. Jezus zegt tot de Farizeeers dat de Nineveërs met de Farizeeërs op zullen staan om de Farizeeërs te veroordelen, want de Nineveërs bekeerden zich op de preken van Jona, en meer dan Jona is er nu.

God is niet de God van het onmogelijke. Toen God van ons vroeg (in het paradijs) om zonder zonde te leven, dan was dat mogelijk. We kozen anders. Nu vraagt God van ons dat wij ons onderwerpen aan Zijn nieuw verbond. Onze wil is voorgoed verpest, maar als God van ons vraagt om tegen onze wil in te gaan, zal dat niet onmogelijk zijn. God zal ons de kracht er voor geven. Dat is waar en zeker. Vraag er om.

Terug naar “Archief”