Berichtdoor Taytelbaum » 20 okt 2003 20:58
De Heilige Geest ontvangen heeft alles met opnieuw geboren worden of zijn te maken. Dit komt het best naar voren in de tekst uit Ezechiël 36: “Dan zal Ik rein water op u sprengen, en u zult rein worden; van al uw onreinheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen. En Ik zal een nieuw hart geven, en zal een nieuwe geest in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat u in Mijn inzettingen zult wandelen, en ze zult bewaren en doen” (:25-27).
Dus wanneer de Almachtige een “nieuw hart”, d.i. een “vlesen hart”, en “een nieuwe geest” aan een mens heeft gegeven komt Hij ook met Zijn Geest inwonen. Terecht verklaarde Rasji (= rabbi Sjlomo Jitschaki, 1040-1105) op Joel 3:1 “En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten op alle vlees” o.a.: “Op alle vlees— op hem wiens hart zacht als vlees gemaakt is, overeenkomstig: Ik zal u een vlesen hart geven (Ez.36:26)”.
G-d verandert eerst het hart van een mens, en daardoor die gehele mens, “En de Geest van de Eeuwige zal vaardig worden over u, en gij zult met hen profeteren; en gij zult in een andere man veranderd worden. …, toen hij zijn schouder keerde, om van sjmoe’el (Samuel) te gaan, gaf G-d hem een ander hart; ... en de Geest van de Eeuwige werd vaardig over hem, en hij profeteerde in het midden van hen” (1 Sam.10:6,9,10).
Iemand kan echter zijn hart verharden, wanneer hij de Boodschap hoort, “En zij maakten hun hart een diamant, opdat zij niet hoorden de woorden, die de Eeuwige van de heerscharen zond in zijn Geest” (Zach.7:12). In Ps.95:7,8 hoort men de waarschuwing hiertegen: “Heden, zo u Zijn stem hoort, verhardt uw hart niet”. Vandaar de noodzakelijkheid voor de Here “het stenen hart” uit het vlees weg te nemen. Dat is ook: Besnijden, “En u zult u bekeren tot de Eeuwige, uw G-d, en Zijn stem gehoorzaam zijn, naar alles, wat ik u heden gebied, u en uw kinderen, met uw gehele hart en uw gehele ziel. ... En de Eeuwige, uw G-d, zal uw hart besnijden, en het hart van uw zaad, om de Eeuwige, uw G-d, lief te hebben met uw gehele hart en met uw gehele ziel, opdat gij leeft” (Deut.30:2,6).
Dit (de besnijdenis) is volgens mij ook wat er in Hand.16:14, met het hart van Loedia (Lydia) gebeurde: “En een vrouw genaamd Loedia, een purperverkoopster van stad Thoeatira, die G-d vereerde, hoorde toe; en de Heer opende haar hart, zodat ze acht gaf op wat door Shaoel (Paulus) werd gesproken”. Let erop, het is ook G-ds genade dat mensen horen en verstaan. Vgl. bv. “Nu dan, indien u aandachtig naar Mijn stem zult gehoorzamen en Mijn verbond bewaart, zo zult u Mijn eigendom zijn uit alle volken, want de gehele aarde is van Mij. En gij zult Mij een Koninkrijk van Priesters, en een Heilig volk zijn. ... Toen antwoordde al het volk eenparig, en zei: Al wat de Eeuwige gesproken heeft, zullen wij doen! En Mosje (Mozes) bracht al de woorden van het volk weer tot de Eeuwige” (Ex.19:5,6,8) en “Maar de Eeuwige heeft u niet gegeven een hart om te verstaan, noch ogen om te zien, noch oren om te horen, tot op deze dag” (Deut.29:4).
Dus het maakte niet uit wat voor goede voornemens Jisrael had, ze moesten besneden van hart worden voor ze iets konden waarmaken van hun belofte. Ook nadat mensen het hart is geopend om het woord daarin te ontvangen, kan het nog misgaan; zie de gelijkenis van de zaaier.
Eerst komt G-ds Geest bij een mens wonen; “Ik woon in de hoogte en het afgezonderde, en bij hem die van een verbrijzelde en nederige geest is, opdat Ik levend maak de geest van de nederigen, en opdat Ik levend maak het hart der verbrijzelden” (Jes.57:15) en “de Geest van de Waarheid, ... u kent Hem, omdat Hij bij u blijft en in u zal zijn” (Joh.14:17).
De nederigheid wordt kenbaar als men zich keert tot G-d en toegeeft dat men fout zit, dan zal Hij zoals we hebben gezien, bij zo iemand die toegeeft, wonen, hem opnieuw geboren doen worden, en Zijn Geest hem uitstorten, “Keert tot Mijn bestraffing; ziet Ik zal Mijn Geest u overvloedig uitstorten; Ik zal u Mijn woorden bekend maken” (Spr.1:23).
Wat in Jesaja 57 niet met details wordt besproken vinden we terug in Psalm 34:19, “De Eeuwige is nabij de gebrokenen van hart, en Hij behoudt de verbrijzelden van geest” en Psalm 51:19, “De offeranden G-ds zijn een gebroken geest; een gebroken en verbrijzeld hart zult Gij, o G-d! niet verachten”; “Mijn hart wordt in mijn binnenste gebroken, al mijn beenderen bewegen zich; ik ben als een dronken man, en als een man, dien de wijn te boven gaat; vanwege de Eeuwige, en vanwege de woorden Zijner heiligheid”. Hier leren we dat het hart wordt gebroken door bewustzijn t.a.v. de Eeuwige en Zijn woorden. Dit principe vind je in verscheiden teksten terug: “Het geschiedde nu, als de koning de woorden van het Boek der Torah hoorde, dat hij zijn kleren scheurde. … Omdat uw hart zacht geworden is, en gij u voor het Aangezicht van de Eeuwige vernederd hebt, toen gij hoorde, wat Ik gesproken heb tegen deze plaats en haar inwoners, dat zij tot een verwoesting en vloek zullen worden, en dat gij uw klederen gescheurd en voor Mijn Aangezicht geweend hebt; zo heb Ik u ook verhoord, spreekt de Eeuwige” (1 Kon.22:11,19). Dat het verscheuren van kleren een uiting is om de toestand van het hart uit te drukken toont G-d zelf aan door zijn bevel: “Nu dan ook, spreekt de Eeuwige, bekeert u tot Mij met uw ganse hart, en dat met vasten en met geween, en met rouwklage. En scheurt uw hart en niet uw klederen, en bekeert u tot de Eeuwige, uw G-d; want Hij is genadig en barmhartig, lankmoedig en groot van goedertierenheid, en berouw hebbende over het kwade. Wie weet, Hij mocht Zich wenden en berouw hebben; en Hij mocht een zegen achter Zich overlaten tot spijsoffer en drankoffer voor de Eeuwige, uw G-d” (Joel 2:12-14).
Sam