Daniel en Johannes

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

madel
Mineur
Mineur

Daniel en Johannes

Berichtdoor madel » 29 dec 2006 11:42

in dit topic wil ik graag weten hoe anderen tegen bepaalde teksten aankijken.

in Daniel 12:2 staat:
Velen van hen die slapen in het stof der aarde, zullen ontwaken, dezen ten eeuwig leven en genen tot versmading, tot eeuwig afgrijzen.

in Johannes 5:29 staat:
verwondert u hierover niet, want de ure komt, dat allen die in de graven zijn, naar Zijn stem zullen horen, en zij zullen uitgaan, wie het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, wie het kwade bedreven hebben, tot de opstanding ten oordeel.

zelf ik heb wel bepaalde gedachten over deze teksten maar ben benieuwd hoe anderen het lezen.
gewoon vergelijken met andere teksten.
een voorzetje: waarom staat er in daniel 'velen' en in Johannes 'allen'?
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Eefje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eefje » 29 dec 2006 12:02

Ik denk zelf dat iedereen zal opstaan. Er staat zelf in de Bijbel "en alle knie zal zich buigen".
Daarna zal er scheiding gemaakt worden, het oordeel zal voltrokken worden. Voor de één eeuwig leven en voor de ander eeuwig in de hel.
Waarom Daniël hier 'velen' gebruikt is mij niet helemaal duidelijk.
Kheb effe kanttekening gepakt en daar staat over het woord 'velen':
dat is, de veelheid of allen, gededld in twee hopen, zijnde in beide hopen velen, gelijk in het volgende verklaard wordt. dit moet men verstaan van de algemene opstanding der doden op de jongste dag.

Dus ik denk dat je hier voor beiden kunt spreken over allen. Misschien dat dit te maken heeft met vertalen?!

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 31 dec 2006 11:32

de uitleg van de kantekenaars geven mij geen bevredigend gevoel. mijns inziens wordt er hier taalkundig gedraaid door te stellen dat velen ongeveer wel allen is en dat er twee hopen met bedoeld worden.
doch er staat duidelijk velen en niet allen. als het allen had geweest had dat er vast gestaan. ook is het denk ik geen kwestie van vertalen. het is goed vertaald. en Daniel heeft gelijk. netzo als Johannes gelijk heeft.

hoe lees jij daniel 12:2 in samenhang met openbaring 20:4-5?
e zij werden weder levend en heersten als koningen met Christus de duizend jaren. en de overige doden werden niet weder levend voordat de duizend jaar voleindigd waren.

Zelf plaats ik zowel Daniel als Openbaring in de joodse context. Daniel is een jood en er worden 70 7vens uitgesproken over Daniel en zijn volk (Israel). ook het boek openbaring plaats ik met name in de joodse context.
Openbaring 1:5-7
Koninkrijk van priesters.
Exodus 19:
Koninkrijk van priesters
in de grote verdruking, met israel in de sleutelrol, zal in Israel 2/3 worden afgesneden.(tekstplaat weet ik even niet) dit is mijns inziens ook de grote afval onder Israel. deze afvalligen o.a. staan bij de wederkomst niet op. en zullen geen deel hebben aan de heerschappij van Christus die duizend jaar. zij zullen na die duizend jaar nauwkeurig onderzocht worden naar hun motieven. waarom zijn zij tot afval gekomen? daar kunnen allerlei redenen voor zijn die wij niet moeten onderschatten. zie openbaring 20:11 e.v. hier worden er mensen geoordeeld op grond van hun werken. waartoe zijn zij tot afval gekomen? welke werken hebben zij gedaan? let op er op dat er niet over geloof gesproken wordt.

dus velen staan op. en van die velen krijgt een deel aionisch leven en een deel een oordeel. de overige blijven liggen. we kunnen dit gewoon letterlijk nemen zonder woorden te gaan 'verdraaien'.

Daniel 12:2 kan ik mijns inziens wel plaatsen in de bijbel.

dan Johannes. die heeft het ver allen die in de graven zijn. je zou zeggen dat Johannes Daniel tegenspreekt of vice versa.
maar de context van Johannes is niet dezelfde context als die van Daniel.
Waar Daniel Israel als context heeft heeft Johannes de wereld als context. de wereld dit en de wereld dat. hier moeten we mijns inziens onderscheid in maken. God handelt met zijn uitverkoren volk anders als de rest van de wereld. dat onderscheid is duidelijk op te maken uit de bijbel. de wereld zal wel degelijk opstaan bij de laatste bazuin. het zullen ongetwijfeld zeer veel mensen zijn die zullen opstaan.
in die zin kan Johannes dan ook spreken over allen die in de graven zijn.
e.e.a. blijkt ook als je de zaken naast elkaar zet. teksten kunnen elkaar niet tegenspreken. als dat zo lijkt te zijn moeten we dus onderzoeken tot wie, waar en wanneer gezegd is. het geheel plaatsen in de context.

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 01 jan 2007 16:48

Madel schreef;

Daniel 12:2 staat:
Velen van hen die slapen in het stof der aarde, zullen ontwaken,dezen ten eeuwig leven
en genen tot versmading, tot eeuwig afgrijzen.

Johannes 5:29 staat:
verwondert u hierover niet, want de ure komt, dat allen die in de graven zijn, naar Zijn stem zullen horen, en zij zullen uitgaan,
wie het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven[/color], wie het kwade bedreven hebben, tot de opstanding ten oordeel.

Kort gezegd komt het hier op neer dat iedereen geoordeeld wordt naar de wet van God. De 10 geboden zoals Hij die op de stenen tafelen heeft geschreven maar altijd al hebben bestaan voor alle mensen. Ook in de hemel worden de geboden van God gerespecteerd.

Zij die in het boek des levens staan geschreven behoren bij tot degenene die in de opstanding des levens delen (eeuwig leven= de 1e opstanding der doden en opname van de trouwe levenden in Christus voor de 1000 jaren)
Zij die Gods wet negeren of genegeerd hebbenen, gaan verloren (tweede opstanding nà de 1000 jaren)

Dat gaat alle mensen van de beginne aan.

Dood en opstanding

Het loon van de zonde is de dood. Maar God, die alleen onsterfelijk is, zal aan de verlosten eeuwig
leven verlenen.

Tot die dag is de dood voor alle mensen een toestand van onbewust-zijn.

Wanneer Christus, die ons leven is, verschijnt, zullen de opgestane en de dan nog levende
rechtvaardigen verheerlijkt en opgenomen worden om hun Heer te ontmoeten.

De tweede opstanding, die der onrechtvaardigen, zal duizend jaar later plaatsvinden.

(Ps. 146:4; Pr. 9:5,6; Joh. 5:24,28,29; Rom. 6:23; 8:35-39; 1 Kor. 15:51-54; 1 Tess. 4:13-17; 1 Tim.
6:15,16; Op. 20:1-10).

Aangaande Johannes 5:29

Als we vanaf vers 15 de zaak bestuderen dan zien we dat het hier gaat over het wettische aspect van de verblinde Schriftgeleerden (Jezus die geneest op de Sabbat) tegenover het Geestelijke aspect dat Jezus aan de Sabbat koppelt. Jezus genas hier op wonderbaarlijke wijze. De vooroordelen over de Sabbatsviering én de wettsiche aspecten van het toepassen van Gods wet droegen bij aan de bitterheid van deze (ongeestelijke) vruchten. Het gedrag van de Schriftgeleerden ging tegen de aspecten van de Vrucht van Gods Geest in. Namelijk de Liefde!

Johannes licht de tegenstellingen tussen de Schriftgeleerden en Jezus toe. (verzen 17-21-26 en 30) Terwijl God de Vader -juist op de Sabbat- Christus de volmacht heeft gegeven om Zijn Liefde voor de mens te toenen en te bekrachtigen en het leven (eeuwige) de mensen wil schenken; in dit geval aan de verlamde!

Stel dat God de Vader alles, dat ons het leven mogelijk maakt, op de Sabbat zou uitschakelen - het daglicht bijvoorbeeld, wat dan. Dan zouden alle mensen op slag sterven. Wie nalaat op Sabbat het lijden van mens en dier te verlichten ( alle leven) zal niet onschuldig worden gehouden.

In Johannes 5:15-20 wordt ingegaan op het feit dat de God de Vader ( door de mensen) aangeklaagd omdat Hij (eeuwig-) leven schenkt aan de zwakke mens.

En zo hoort ook dan de Sabbat voor ons te zijn. Als God de Vader juist op de Sabbat, door Zijn Zoon, het bewijs van een Geestelijke toepassing van de wet geeft, waar immers -ook- het oordeel op gebaseerd is (Prediker 12 en Johannes 2), dan geldt dat ook voor ons en is er voor de zondag, waar de aspecten van zonaanbidding en de zonnegoden centraal staan, zou -feitelijk- in ons hart geen plaats moeten zijn. Een punt om over na te denken. Immers de Sabbat is het (4e) gebod van leven geven, in Christus en de Heilige Geest, zoals uit Johannes 5 wel blijkt. Dié dag is het uitgangspunt van leven geven in het pricipe van Gods liefde.
Gods kinderen leven immers van Saabbat tot Sabbat (zoals in de hemel)

Want als Jezus op de Sabbat uit gaat om goed te doen dan is dat steeds de 7e dag der week, gerekend vanaf de 1e dag na de Sabbat, zoals Christus de week aanduidt. En als Hij, door Zijn Vader gezonden en geleid door de Heilige Geest ons (eeuwig-) leven wil schenken door ons steeds op de Sabbat toe te rusten en wij zijn dan niet aanwezig (in de synagoghe=kerk) om Hem alle eer te geven en Gemeenschap met Hem te hebben, dan komt Hij te vergeefs. En aangezien God de Vader nooit van zijn wetten en geboden afwijkt, maar mensen wijst om Zijn weg ook na te volgen, doen wij onszelf maar ook Hem in de aanbidding te kort en misleiden wij onszelf, zonder het te beseffen. Immers uit de aangegeven Bijbelpassages blijkt dat het bij God de Vader en in het voorbeeld van Christus om de redding, de overwinning van de dood is tot een Opstanding in een eeuwig leven gaat en hieruit de wens en wil de redding van de mens centraal te stellen.
Dààr gaf Christus Zijn leven voor en was Hij daarom ook offer!

Gods wet en dus ook de essentie van de Sabbat, in Christus en dus Gestelijk, ontwikkelen blijheid en een waarachtig Christelijk karakter en welzijn; zoals Psalm 19:7-14 ons leert.

groet

Eefje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eefje » 02 jan 2007 19:02

Is het niet zo dat bij de wederkomst alle knie (dus iedereen!) zich zal buigen voor God?! Hij is een heerlijk God, veel heerlijker dan wij ons voor kunnen stellen! Daarom zal iedereen zich vol ontzag buigen voor Hem.
Daarna zal het oordeel voltrokken worden. Kort gezegd zullen we dan zeker aan de Tien Geboden onderworpen worden.
Wat is er heerlijker dan dat wij tot Hem kunnen komen?!

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 02 jan 2007 21:50

Biblebook,

bedankt voor je antwoord. maar zou je je iets meer kunnen richten op hetgeen ik aangeef? het gaat mij meer om het feit dat er staat in daniel 12:2 dat er staat vele en niet alle.
de kantekenaren verbuigen mijns inziens het vele naar alle. je kan dan wel vele lezen maar alle wordt bedoeld. en volgens mij is dit een uitleg die niet strookt met de bijbel. er staat wel degelijk vele. er staat niet alle. er toch alle in lezen in eigen inlegkunde. of zie ik dat verkeerd. de reden dat men deze uitleg geeft is mijns inziens dat men niet gelooft in een toekomende heerschappij. en dan moet men gaan draaien om het kloppend te maken. waarom niet gewoon vele lezen? daar is toch niets mis mee. we kunnen toch lezen wat er staat? en dan staat er vele en dus niet alle. dit houdt alleen per direct wel wat in en heeft gevolgen voor diverse andere standpunten. vele geloven dat straks bij de wederkomst alles ophoudt, maar als je daniel dus leest en openbaring dan blijkt dat daar gewoon niet uit.
Voor het overige kan ik je wel volgen.

Eefje,
als ik je antwoorden lees dan maak ik daaruit op dat ook bij jouw leeft dat met de wederkomst alles ophoudt en dat ook jij stiekum van vele alle maakt? :lol:

ik blijf het een vreemde verbuiging vinden die niet klopt. ik lees gewoon vele en geloof dus dat niet alle opstaan bij de wederkomst en dat de wereld ook niet ophoudt met rondjes draaien in het heelal. nog zeker duizend jaartjes na de wederkomst draait ons bolletje nog gewoon rond.
voor dat de nieuwe hemel en de nieuwe aarde er zijn gaat er nog heel wat tijd mee heen. en volgens mij is dit vrij makkelijk uit de bijbel te halen zonder te draaien met woorden en/of uitleggingen. dergelijk teksten negeren of verbuigen is onbijbels en geeft een verkeerd beeld van Gods plan.

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 03 jan 2007 11:41

Hallo Madel.

Je leest in Daniël 12:2 velen, en dat is juist.

Toch zullen "allen" uit de dood opstaan, die op aarde -reeds- gestorven zijn en zij die Christus hebben afgewezen en nog leven bij de 1e komst van Christus, zij zullen sterven sterven door de aanschijn van Zijn aanblik.
Echter het in Daniël 12:2 omschreven "velen" vraagt om een toelichting.

Het gaat hier namelijk om een zeer bijzondere gebeurtenis, namelijk dat "sommige goddelozen" met de eeuwig levenden opgewekt worden. De goddelozen zullen echter weer terug in hun graf keren tot aan de tweede dood. Het gaat hier dus evenzo om een aparte groep mensen die zeer nauw betrokken geweest zijn bij de veroordeling én dood van Christus, zoals ook sommigen nauw betrokken waren bij het trouwe Dienstwerk van Christus, zoals ik vervolg;

Bijzonder is dat bij de Opstanding van Christus, de 3e dag na Zijn begrafenis, ook een aantal verlosten met Hem opstonden uit hunne graven, als bewijs van de werking van Gods Geest voor alle mensen en niet voor Christus alleen.
Ik kom in mijn studie namelijk de volgende passage tegen:

Toen Christus opstond, nam Hijn uit het graf een menigte gevangenen mee. De aardbeving bij Zijn sterven had hunne graven geopend en toen Hij opstond uit Zijn graf, kwamen zij met Hem uit hun graf. Het waren enkele trouwe discipelen die met Hem nauw hadden samengewerkt, door de Heilige Geest en, met gevaar voor eigen leven, van de Waarheid (Christus) getuigt.

Dus "velen" worden, straks bij Zijn 1e én 2e komst allen die gestorven zijn. Sommigen tot het eeuwige leven ( 1e opstanding) sommigen tot de eeuwige dood (2e opstanding) Niemand ontloopt dit proces.

Ik kom er nog op terug. Moet naar Gent!

Groet
Laatst gewijzigd door biblebook op 10 jan 2007 19:07, 5 keer totaal gewijzigd.

Eefje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eefje » 03 jan 2007 20:25

In 2006 heeft onze ds. een prekenserie gehouden over 'sterven' en daarmee ook over de wederkomst. Deze preken hebben diep indruk gemaakt.
Enkele citaten:
(bij de wederkomst:
"Dan zal het firmament zal opengebroken worden, de lucht zal scheuren. En daar zal een doorgang komen, van de aarde naar de hemel en andersom. Één Groots moment waarop alles stil zal staan. En alles en allen zal zien, deze doorkijk tot ’s Hemels poort, waar Jezus Christus vanaf zal neerdalen."

En:
"Alle oor zal getrokken worden, alle oog zal zien. Jezus Christus, die de heerlijkheid van zijn verschijning en wederkomst. Daar is Hij dan, het is Hem echt. Onbevattelijk zal dat wezen. Dan zal op deze aarde, waar alles stil zal staan. Er zullen er zijn die juichen, ze zullen het zeggen: zie je het wel! Wij hebben Hem zolang verwacht, nu is het zover. Een ander zal roepen, o nee. Dus toch! Het was dus wel waar. Maar dan zullen de beslissingen gevallen zijn, het zal alles geschieden in een punt des tijds."

Bij de wederkomst zullen ook de doden opstaan. Misschien maken zij dit moment (van Jezus' wederkomst) niet mee?

Het 1000-jarig vrederijk vind ik altijd een moeilijk onderwerp. Ik heb wel eens een dominee horen zeggen: "het is nu al begonnen."
Wat doen we daar mee?

Over de context van Daniël met Israël kan ik wel volgen.

Maar één ding is duidelijk: niemand, maar dan ook niemand zal het oordeel ontlopen! [/quote]

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 05 jan 2007 05:16

De essentie van de Opstanding tot eeuwige leven of de eeuwige dood is heel duidelijk weergeven in de volgende verzen van Johannes 5

24 Voorwaar, voorwaar ik zeg u: Wie mijn woord hoort, en Hem gelooft, die mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in het oordeel, maar hij is uit den dood tot het leven overgegaan.

25 Voorwaar, voorwaar ik zeg u: De ure komt en is nu reeds, dat de doden de stem van den Zoon Gods zullen horen, en wie haar horen zullen, zullen leven;

27 en heeft hem macht gegeven zelf het oordeel te houden, omdat hij des Mensen Zoon is.

28 Verwondert u niet daarover; want de ure komt, in welke allen, die in de graven zijn, zijne stem zullen horen,

29 en zullen uitgaan, zij die goed gedaan hebben, tot de opstanding des levens, en die kwaad gedaan hebben, tot de opstanding des oordeels.

In vers 25 wordt bevestigd dat de opstanding der doden een feit is en niemand daar aan ontkomt!

Madel merk op dat Johannes hier in vers 28 mededeeld dat allen uit hun graven zullen opstaan, die zijn gestorven.

Bij de eerste opstanding de eeuwig levenden + zij die nauw betrokken waren bij de veroordeling en kruisiging van Christus (deze laatsten zullen weer terugkeren in hun aardse graf)
En na de 1000 jaren zullen bij de 2e terugkeer van Christus én de verlosten in het Hemelse Jeruzalem, de overige eeuwige doden nog één maal uit hun graf opgewekt worden en met Satan nog een laatste aanvalspoging op de stad doen. Draana de totale vernietiging van de zonde en herschepping van de aarde in al zijn pracht, zoals het ooit was van oorsprong.

Groet
Laatst gewijzigd door biblebook op 10 jan 2007 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 05 jan 2007 20:38

Biblebook en Eefje

bedankt voor jullie antwoorden. alleen heb ik er wel een aanmerking op.

de twee genoemde teksten lijken elkaar tegen te spreken. daniel zegt Velen en Johannes zegt allen.
de kantekenaren gaan draaien en maken eigendunkelijke theologie kloppend in de kantekeningen. vele is dan gewoon allen. maar dat staat er NIET. er staat Vele.
vele christenen/gelovigen lezen dan ook stiekum allen ipv velen.
de reden dat men deze uitleg geeft is dat men een toekomstige heerschappij van Christus wegverklaart omdat men daar niet in GELOOFT. en dat is met recht een ernstige zaak. men dwaalt in al zijn vroomheid. men verstaat niet Gods plan met deze wereld.

daniel 12:2 correspondeert dan ook gewoon met openbaringen zoals ik al eerder aangaf.

ik ben blij dat jij (biblebook) wel gelooft in een toekomstige heerschappij van Christus.
het wordt helaas door velen ontkend. en daarmee ontkent men niet onze woorden maar het woord van God. dit wordt zelfs van kansels gepredikt en men wordt er voor gewaarschuwd dergelijke leringen over een 1000jarige rijk ver van zich te werpen. men neemt in feite Gods woord niet serieus en geeft er een eigen theologische gedachte aan. en dat vindt ik erg jammer. je kan dan ook dus niet lezen wat er staat op die manier. dan moet je dus in daniel 12:2 toch maar gewoon allen lezen ipv velen. en dan klopt het weer. maar wel met eigen theologie en niet met het woord van God. wie geloven wij? Gods eigen woord of mensenwoorden.
dat wil ik duidelijk maken met deze tegenstelling. als we dergelijke verschillen tegenkomen moeten we dus in de bijbel gaan zoeken naar een antwoord en er geen eigen interpretaties aan geven.
daniel zegt velen, johannes allen. beiden hebben gelijk als je gaat onderzoeken in de bijbel.

Eefje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eefje » 05 jan 2007 22:01

Daar geef ik je helemaal gelijk in. Er wordt heel veel eigen theologie toegepast, in allerlei kerken en op allerlei plaatsen. Is dat niet één van de redenen dat er zoveel verdeeldheid is?
Triest is het wel om dat te bedenken. Probeer alleen alle protestante kerken maar eens te tellen in Nederland! Dat red je niet met tien vingers :)

Ik vind het zelf ook belangrijk om niets uit het verband te halen, of teksten los te gebruiken! Maar dat is soms wel moeilijk!

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 07 jan 2007 08:06

Dag Madel,

Je schreef;

Daniel 12:2 correspondeert dan ook gewoon met openbaringen zoals ik al eerder aangaf.

het Boek Daniël / Openbaringen horen a.h.w. bij elkaar. De profetie van Daniël wordt door Christus in Openbaringen in het Geestelijke aspect van het Geloof, in relatie tot het Hemelse Koninkrijk, dat in het hart begint (besneden hart) uitgelegd. Het is namelijk Christus die door Johannes op Patmos spreekt tot de mensheid (zie de eerste 10 verzen van Openbaring 1). Daniël in een optima forma voorbeeld van Christus, zoals ook wij een Daniël (zouden) behoren te zijn.

Openbaringen is niet te begrijpen zonder Daniël en Daniël is niet te verstaan zonder Openbaringen indien we Gods laatste boodschappen (Openbaring 14:6-10) willen -leren- begrijpen. Hierbij staat de Heilige Geest trouwens centraal. (2 Kor. 3:18 ) Ook zonder Heilige Geest zijn we niet in staat het Schriftwoord te verstaan. Mét de werking van de Heilige Geest wordt het Schriftwoord, in Christus het "Levende Schriftwoord".

Christus

Zijn opstanding is de verzekering eeuwig leven voor allen die Hem als Heiland aannemen. (1 Kor. 15:20-23

Hij is onze Hogepreister in de hemel (Hebreeën 8:1-2 en 7:25 alsook 9:24

Christus is onze Heiland maar ook Rechter (Romeinen 6:23 en Johannes 3:16 en 5:22)

Ik lees in de reacties van Madel en Eefje overigens een -gepast- ongenoegen over de verkondiging van het Evangelie, zeker vanaf de kansel. Het is theologie in theorie, terwijl het Evangelie een Levend voorbeeld dient te zijn in de aspecten van de Profetie (Christus).

Verwonder je niet als ik jullie mededeel dat in de wereld 3 onreine geesten zijn:

1. De Draak (die de macht aan de Beesten geeft Openbaring 13)
2. De valse doctrine van het 1e Beest ( De RK kerkstaat)
3. De dwalende Protestante kerken, die slechts dochters zijn van Rome.

Dit staat buiten de individuele gelovige mens gelijk welke geloofsgemeenschap ook. Elk waarlijk besneden hart zal door Christus aanvaard worden: uit alle taal, staam, natie en volk.

Het gaat hier dus louter om de politiek-religieuze aspecten die van het Evangelie een valse doctrine weergeven, in de wereld. Het is de Duivel/Draak die achter deze doctrines zit. Vandaar Openbaring 14:6-10 als oproep om "uit te gaan van dat Grote Babylon"

Groet

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 07 jan 2007 14:16

madel schreef: men dwaalt in al zijn vroomheid. men verstaat niet Gods plan met deze wereld........

.....het wordt helaas door velen ontkend. en daarmee ontkent men niet onze woorden maar het woord van God. dit wordt zelfs van kansels gepredikt en men wordt er voor gewaarschuwd dergelijke leringen over een 1000jarige rijk ver van zich te werpen. men neemt in feite Gods woord niet serieus en geeft er een eigen theologische gedachte aan.

Ik wil even protesteren.
Dit onderwerp is " toekomstmuziek" en geen mens kan in de toekomst zien.
Het veroordelen van mensen die er andere ideeen op nahouden door te stellen dat zij Gods woord niet serieus nemen vind ik een kwalijke zaak.
Zelf heb ik me ook verschillende keren over dit onderwerp gebogen en voorlopig hou ik alle mogelijkheden open.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 07 jan 2007 16:52

Cathy,

Natuurlijk mag je protesteren tegen mijn gedachte. dat is je goed recht.
tot meen ik de door mij aangehaalde zaken 1 op 1 uit de bijbel te halen. het staat er in die zin zwart op wit. maar waarom geloven we die zaken niet. we kunnen stellen dat we niet in de toekomst kunnen kijken en dat het toekomstmuziek is. letterlijk gezien is het ook toekomstmuziek. maar dat neemt nog niet weg dat God wel degelijk zaken geopenbaard heeft over de toekomst. dat principe zien we de hele bijbel door. daar is niets nieuws aan. over Christus' lijden is veel voorzegd in het OT. maar evenzo over zijn Heerschappij over deze wereld. maar daar gaat men dan vaak mee stoeien. er is heel veel geopenbaard over een toekomende toekomst die gewoon in de bijbel staat. je kunt die zaken ook gewoon letterlijk nemen. dat is het mooie ervan.
helaas zijn er tal van predikanten/voorgangers die dat dus trachten te weerleggen en daarvoor waarschuwen dat dergelijke leringen vals zijn. maar het staat zwart op wit in de bijbel. waarom dan Gods woord tegenspreken? vaak willen we het niet zien. met als gevolg dat er een vage toekomst is. de bijbel leert ons niet dat de wereld plotsklaps vergaat.
in die zin krijgt men een heel ander beeld van God. God wordt groter en heerlijker in Ziijn plan met deze wereld als je dus ziet op toekomst na de wederkomst waarin in de bijbel uitgebreid over gesproken wordt.
in die zin nemen zijn het woord van God niet serieus. zij geloven God niet op zijn woord. voor een deel wel maar een deel ook niet. en is dat een goede zaak? waarom het een wel en het ander niet?
de oorzaak van dit alles is dat men gemeent heeft dat de Kerk in de plaats van Israel is gekomen. daardoor zijn veel zaken moeilijk uit te leggen. daardoor kan men vaak niet meer lezen wat er staat. zie openingspost. en dan moet men gaan draaien om het nog ergens kloppend te maken.
jij geeft aan dat je in over deze zaken alle mogelijkheden nog openhoudt.
in mijn geval heb ik al een aantal mogelijk afgedaan op grond van de bijbel. en er blijft weinig anders over dan God op Zijn woord te geloven. ook als het merendeel er geheel anders over denkt. persoonlijk vindt ik het heel erg prettig gewoon te kunnen lezen wat er staat. als je soms leest wat er bij de kantenaren bij staat door het vergeestelijken is geen mens in staat de bijbel normaal te kunnen lezen. helaas worden dergelijke zaken wel van de kansel gepredikt en dat betreur ik.
waarom maken de kantekenaren van het velen allen? waarom kun je niet gewoon velen lezen? dan klopt de uitleg niet meer dat de wereld vergaat want dan, zo zegt men, staan alle doden op. dus moet je voor velen allen lezen. en daar ben ik het dus falikant mee oneens.

Biblebook,

daniel en openbaring horen bij elkaar. helemaal mee eens. maar ook de overige boeken. openbaring staat niet los van de rest. het is niet zomaar een apart boek. openbaring heeft iets van 280 aanhalingen uit het OT en niet alleen uit daniel. heel het OT is van belang om openbaringen te doorgronden. en daarbij de evangelien niet te vergeten.
daarbij is het idd van belang dat de Geest in ons werkt en onze geestelijke ogen verlicht.
maar Daniel is wel heel belangrijk in het licht van openbaring. het zijn moeilijke boeken. toch is er wel een weg in te vinden door tekst met tekst te vergelijken. daarbij kan ik niet aan de indruk ontkomen dat een stukje geschiedenis ook wel belangrijk is. hierbij doel ik op de gang van zaken in de wereld. toen en nu. en dan met name die van Israel.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 07 jan 2007 17:08

Ik post even namens mijn vader...die kan hier nog niet posten, omdat hij nog niet geactiveerd is op dit forum.

J.L.Formenoij schreef:In normale taalkundige uitingen bestaat volledige synonymie al niet (zie Lyons, Introduction to Theoretical Linguistics, Cambridge 1989, blz.84 – 89). Bij de Bijbel die woordelijk door de Heilige Geest is geïnspireerd, is een dergelijke aanname volstrekt ongeoorloofd. Hieruit volgt dat het woord “velen” niet betekent “allen”. Mt 20:28 is in samenhang met 1 Tim 2:6 niet het bewijs van het tegendeel. De tegenstelling tussen “velen” in Mt 20:28 en “allen” in 1 Tim 2:6 kan op tweeërlei wijze worden opgelost. In de eerste plaats kan “allen” worden verstaan als allerlei; God redt mensen uit alle talen, rassen e.d. In de tweede plaats kan “allen” worden verstaan als alle personen die in een bepaald tijdvak leven.

In Daniël 12:2 betekent velen dan ook niet allen. Inderdaad heeft Daniël een geheel andere context dan Johannes. Het boek Daniël bestaat taalkundig uit 3 secties:
1 De eerste Hebreeuwse sectie (Dan 1:1 – 2:4)
2 De Aramese sectie (Dan 2:4 – 7:28 )
3 De tweede Hebreeuwse sectie (Dan 8:1 – 12:13).

Hij spreekt inderdaad over het volk Israël en wel over personen na de grote verdrukking waarvan in Dan 12:1 sprake is.

Johannes spreekt over de opstanding die zal plaats vinden onder alle mensen. Deze opstanding is te verdelen in de opstanding der rechtvaardigen (Lk 14:14; Ps 1:5) en de opstanding der onrechtvaardigen. Daar in de tijd van de grote verdrukking wordt gesproken over het opstaan van velen en niet van allen, moeten er dus al personen zijn opgestaan. Dat dit het geval is, blijkt ook uit de Bijbel. In de eerste plaats spreekt Mt 27:52 over de opstanding van een aantal heiligen, een vervulling van de profetie van Hos 6:2. In de tweede plaats spreekt 1 Kor 15:52 over de opstanding van leden van de nieuwtestamentische gemeente die in de tijd van Daniël nog niet bestond. De aankondiging van de NT-gemeente heeft immers pas plaats gehad na de belijdenis van Petrus (Mt 16:18 ); er staat immers Ik zal mijn gemeente bouwen.

Het boek Openbaring is hiermee geheel in overeenstemming. Om dit aan te tonen wil ik eerst iets zeggen over de interpretatiemethode die bij dit Bijbelboek moet worden gevolgd. Deze methode wordt aangegeven in Openb 1:19 en 4:1
Openb 1:19 zegt: Schrijf dan wat u gezien hebt en wat is en wat hierna (Gries 'meta tauta' letterlijk na deze dingen) zal gebeuren. Johannes had een verschijning van de verhoogde Christus gezien. De 7 kleinaziatische gemeenten, een beeld voor de Gemeente in het postpaulinisch tijdvak bestond en bestaat. De zaken die na Openb 4:1 zijn opgetekend, moeten nog gebeuren.

In de toekomst zal volgens Openb 20:4 een groep martelaren opstaan. Dat kunnen niet zijn mensen als de apostel Paulus, want die verwachtte de kroon der gerechtigheid samen met allen die de verschijning van de Here Jezus hebben lief gehad (2 Tm 4:8 ). Zie ook 1 Kor 15:52 waarin staat dat alle gelovigen van de nieuwtestamentische gemeente gelijktijdig zullen opstaan. De leden van de Gemeente kunnen ook niet degenen zijn die opstaan bij de witte troon, want van degenen die dan opstaan en behouden worden wordt niet gezegd dat zij staan opgetekend om het boek des levens des Lams. Er staat alleen maar dat de personen die niet zijn opgetekend zijn in het boek des levens worden geworpen in de poel van vuur en zwavel (Openb 20:15). De niet daartoe behorende personen worden dus wel behouden maar krijgen geen deel aan een leven krijgen zoals Christus dat kreeg bij Zijn opstanding. Zij zullen dan ook wonen op de nieuwe aarde, terwijl de leden van de nieuwtestamentische gemeente wel aan Christus gelijkvormig zullen worden (Fil 3:21) en in de hemel zullen wonen (Fil 3:20). Als we zouden aannemen zou het ook betekenen dat de leden van de nieuwtestamentische gemeente in het oordeel zouden komen, hetgeen in strijd is met Joh 5:24.
De leden van de nieuwtestamentische gemeente worden dan ook op een andere plaats in de Openbaring van Johannes genoemd, namelijk in Openb 12:6: “haar kind werd weggerukt naar God en zijn troon”. Met deze tekst kan niet alleen Christus zijn bedoeld, want Zijn hemelvaart had al 60 jaar voor het schrijven van de Openbaring plaats gehad. De tekst moet gezien de door Openb 1:19 voorgeschreven interpretatiemethode slaan op een toekomstige gebeurtenis. Zij staat dan ook op de opname waarvan gesproken wordt in 1 Th 4:16 die ten deel zal vallen aan allen die in Christus zijn, die het lichaam vormen waarvan Christus het hoofd is en . In dat verband is het veelzeggend dat zowel 1 Thess 4:16 als Openb 12:6 het werkwoord 'harpazein' gebruikt, een werkwoord waarmee in de Handelingen en de brieven niet de hemelvaart van de Here Jezus wordt aangeduid. Het slaat dan ook op een gebeurtenis die te vergelijken is met de opname van Henoch (Gen 5:24) die in de apocriefe literatuur eveneens met het werkwoord wordt weergegeven (Wijsheid 4:10 en 11).

Overigens is het opvallend dat mensen als Luther en Calvijn (reformatoren) geen raad wisten met de Openbaringen van Johannes. Voor zover mij bekend hebben ze er nooit een commentaar op geschreven.
Afbeelding

Terug naar “Archief”