euthenasie bij uitzichtloos en ondraagelijk lijden? (Betoog)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 28 dec 2006 15:04

essieee schreef:En om weer op mrsokkie terug te komen.....Ik merk dat vragen om euthanasie ook vaak een wanhoopsdaad is ( gisteren Wéér mee gemaakt)
En waarom??om dat palliatieve zorg veel beter kan! Als je als mens zo lijdt, aan pijn, uitputting en angst is juist de wens om dood te zijn groot..(zoals ook bij psychisch lijden). Wanneer je iemand juist in de terminale fase iemand palliatieve zorg verleend kan het afscheid heel anders verlopen. Meneer X vroeg het gisteren ook,.....daarom ben ik eerst ingegaan op het waarom ipv gelijk een scanarts bellen. Je kunt dan ingaan op zijn angstenm, onzekerenheden en daar het palliatieve team voor isnschakelen. En juist dat weten, en al wat we konden bieden aan verlichting was hem meer dierbaar!

Natuurlijk moet je eerst met mensen die om euthenasie vragen praten. Dat lijkt me niet meer dan normaal. Maar dat wil niet zeggen dat je mensen dan altijd op andere gedachten kunt brengen. Hooguit dat je hun besluit beter kunt begrijpen. En wanhoopsdaad, tja, dat klopt, je doet het niet voor je lol, maar omdat je zeker weet dat het niet meer beter wordt (zoals bij een terminale ziekte) vind ik het toch wel heel wat anders dan zelfmoord vanwege psychisch lijden (wat niet behandeld wordt dan)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 dec 2006 16:41

Wat God exact wil is soms erg moeilijk te bepalen. Daarbij geloof ik ook dat de 1 het wel kan/ mag en de anderen niet. Dat heeft ook met je eigen persoon te maken.

Waar ik van overtuigt ben is: God wil niet dat wij gaan beslissen wanneer andere mensen gaan sterven. Ik zou die keuze ook nooit kunnen maken voor een ander.
Persoonlijk zou ik ook niet gaan voor een euthanesiespuit. Wel voor pijn bestrijding e.d. en zorgen dat mijn leven niet ook nog is onnodig gerekt wordt.

Zoals ik er nu tegen aan kijk (als je er echt voor staat is alles toch weer anders), denk ik wel dat ik er bij zou blijven als die persoon dat erg graag wilt. Weet niet of ik ook echt graag wil zien dat het goedje in die persoon dan wordt gespoten, maar naasten liefde gaat door tot aan de dood. Denk dat je als christen ook hier in weer een taak hebt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 28 dec 2006 17:03

Gerdien B. schreef:Waar ik van overtuigt ben is: God wil niet dat wij gaan beslissen wanneer andere mensen gaan sterven. Ik zou die keuze ook nooit kunnen maken voor een ander.

Daarom doet de euthenasie-patient dat ook zelf. Ik wil ook niet beslissen dat iemand dan maar ondragelijk leed moet lijden.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 30 dec 2006 16:43

Ik heb het idee dat ik m e moet verdedigingen..terwijl ik denk...het is zo vanzelfsprekend....
(beetje makkelijke gedachte).

Wat mij boven komt is...
mrsokkie schreef:Daarom doet de euthenasie-patient dat ook zelf. Ik wil ook niet beslissen dat iemand dan maar ondragelijk leed moet lijden.

Ik geloof dat God de enige is die hierover Mag beslissen, daarom kan ik er niet in mee!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 31 dec 2006 09:17

essieee schreef:Ik heb het idee dat ik m e moet verdedigingen..terwijl ik denk...het is zo vanzelfsprekend....
(beetje makkelijke gedachte).

Wat mij boven komt is...
mrsokkie schreef:Daarom doet de euthenasie-patient dat ook zelf. Ik wil ook niet beslissen dat iemand dan maar ondragelijk leed moet lijden.

Ik geloof dat God de enige is die hierover Mag beslissen, daarom kan ik er niet in mee!

Niemand hoeft zich te verdedigen, tenminste, het is niet mijn bedoeling iemand in de verdediging te dringen. Het is gewoon een moeilijk punt waarbij we toch wel recht tegenover elkaar staan. Ik sta trouwens liever naast elkaar om het gewoon eens goed te hebben over het waarom van de standpunten en dat lukt in dit gesprek geloof ik wel aardig.

Maar goed, wat ik dus niet begrijp is dat je als christen voor een schijnbaar onmogelijke positie kiest. Je mag niet beslissen een patient op eigen verzoek te verlossen van zijn lijden, maar je mag ook niet beslissen de patient dan maar te laten lijden. Wat mag je eigenlijk wel zelf beslissen?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 31 dec 2006 10:00

MrSokkie schreef:Maar goed, wat ik dus niet begrijp is dat je als christen voor een schijnbaar onmogelijke positie kiest. Je mag niet beslissen een patient op eigen verzoek te verlossen van zijn lijden, maar je mag ook niet beslissen de patient dan maar te laten lijden. Wat mag je eigenlijk wel zelf beslissen?

Niets, lijdelijk afwachten tot het god behaagt dat de ander zonder ingrepen sterft
Dit in tegenstelling dat de nieuwste medicijnen wel gebruikt mogen worden om iemands leven te redden.

*Is niet spottend bedoelt*

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 dec 2006 11:36

Mr. Sokkie, ik ben ook christen, maar ik denk er heel anders over dan Essieee.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 01 jan 2007 07:00

Cisca schreef:
Niets, lijdelijk afwachten tot het god behaagt dat de ander zonder ingrepen sterft.

Tja, dan denk ik weer: "Niet kiezen is ook kiezen."

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 01 jan 2007 07:04

Optimatus schreef:Mr. Sokkie, ik ben ook christen, maar ik denk er heel anders over dan Essieee.

Ben jij Christen? Dat wist ik helemaal niet. Ik moet onze vriendschap in het licht van deze nieuwe feiten dan nog maar eens ernstig herzien dan. :wink:
:mrgreen:

Serieus weer. Ik wens voor jou, Gerdien en iedereen hier natuurlijk het allerbeste toe in 2007.Veel voorspoed en gezondheid en meer van dat moois. (en geen slechte appelbeignet waardoor je niet kan slapen). Ik hoop op veel vriendelijke, verhelderende en soms wat scherpe gesprekken hier en in het echt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 jan 2007 11:46

MrSokkie schreef:
Optimatus schreef:Mr. Sokkie, ik ben ook christen, maar ik denk er heel anders over dan Essieee.

Ben jij Christen? Dat wist ik helemaal niet. Ik moet onze vriendschap in het licht van deze nieuwe feiten dan nog maar eens ernstig herzien dan. :wink:
:mrgreen:

Serieus weer. Ik wens voor jou, Gerdien en iedereen hier natuurlijk het allerbeste toe in 2007.Veel voorspoed en gezondheid en meer van dat moois. (en geen slechte appelbeignet waardoor je niet kan slapen). Ik hoop op veel vriendelijke, verhelderende en soms wat scherpe gesprekken hier en in het echt.

Als 2007 in dat licht hetzelfde is als de jaren ervoor, denk ik dat we uitermate veel plezier zullen blijven beleven.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 01 jan 2007 14:45

Cisca schreef:
MrSokkie schreef:Maar goed, wat ik dus niet begrijp is dat je als christen voor een schijnbaar onmogelijke positie kiest. Je mag niet beslissen een patient op eigen verzoek te verlossen van zijn lijden, maar je mag ook niet beslissen de patient dan maar te laten lijden. Wat mag je eigenlijk wel zelf beslissen?

Niets, lijdelijk afwachten tot het god behaagt dat de ander zonder ingrepen sterft
Dit in tegenstelling dat de nieuwste medicijnen wel gebruikt mogen worden om iemands leven te redden.

*Is niet spottend bedoelt*

Ben ik het weer niet mee eens :wink:
Ik beslis in principe niets. Mijn plicht als pleeg is om een mens waardig te laten sterven...daarmee bedoel ik, optimale pijnbestrijding, optimale palliatieve zorg! Ik weet niet wat jullie visie is op pijnbestrijding, maar bij optimale pijnbestrijding ga je pijn dus tegen!

Cis, dus je wacht niet lijdzaam af, je staat iemand actief bij in de laatste levensfase! En mijns inziens behaagd God het de mens zelf weg te nemen ja :wink: !

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 01 jan 2007 19:23

essieee schreef:maar bij optimale pijnbestrijding ga je pijn dus tegen!

En als dat optimale nou eens niet haalbaar blijkt? Wat dan?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 01 jan 2007 23:28

MrSokkie schreef:
essieee schreef:maar bij optimale pijnbestrijding ga je pijn dus tegen!

En als dat optimale nou eens niet haalbaar blijkt? Wat dan?

Ja, dat is het moeilijkste ja....Sederen??

(speelt even advocaat van de duivel)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 01 jan 2007 23:39

essieee schreef:Ja, dat is het moeilijkste ja....Sederen??

Inderdaad, dat is toch hetzelfde effect, alleen geen strafbaar feit!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 01 jan 2007 23:41

Cisca schreef:
essieee schreef:Ja, dat is het moeilijkste ja....Sederen??

Inderdaad, dat is toch hetzelfde effect, alleen geen strafbaar feit!

Dat is de bijwerking, je doel is pijnloos en rustig sterven!

Terug naar “Archief”