essieee schreef:En om weer op mrsokkie terug te komen.....Ik merk dat vragen om euthanasie ook vaak een wanhoopsdaad is ( gisteren Wéér mee gemaakt)
En waarom??om dat palliatieve zorg veel beter kan! Als je als mens zo lijdt, aan pijn, uitputting en angst is juist de wens om dood te zijn groot..(zoals ook bij psychisch lijden). Wanneer je iemand juist in de terminale fase iemand palliatieve zorg verleend kan het afscheid heel anders verlopen. Meneer X vroeg het gisteren ook,.....daarom ben ik eerst ingegaan op het waarom ipv gelijk een scanarts bellen. Je kunt dan ingaan op zijn angstenm, onzekerenheden en daar het palliatieve team voor isnschakelen. En juist dat weten, en al wat we konden bieden aan verlichting was hem meer dierbaar!
Natuurlijk moet je eerst met mensen die om euthenasie vragen praten. Dat lijkt me niet meer dan normaal. Maar dat wil niet zeggen dat je mensen dan altijd op andere gedachten kunt brengen. Hooguit dat je hun besluit beter kunt begrijpen. En wanhoopsdaad, tja, dat klopt, je doet het niet voor je lol, maar omdat je zeker weet dat het niet meer beter wordt (zoals bij een terminale ziekte) vind ik het toch wel heel wat anders dan zelfmoord vanwege psychisch lijden (wat niet behandeld wordt dan)