zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 04 nov 2002 20:25

Ja als men consequent wil zijn is dat zeker een vereiste.

Ik wil het ze wel vertellen: Jongens en meisjes! Richt je toch niet zo op dit soort bijzaken! Wat zou Jezus zeggen als hij op aarde was en hij hoorde mensen het over dit soort dingen hebben? Ik weet het niet precies, behalve dat het hele wijze woorden zouden zijn. En ik vermoed ook dat Hij zou zeggen dat ze zich beter op andere dingen konden richten. Hoewel ik er natuurlijk slechts naar kan raden weet ik wel dat het geen goede zaak is om van bijzaken de leer te maken.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 nov 2002 20:54

Het probleem zit nog wel wat dieper hoor. Mensen die dit soort discussies belangrijk vinden geloven in een andere God.

Nou ja, da's misschien wel weer erg sterk uitgedrukt. Ze hebben in ieder geval een heel ander godsbeeld.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 04 nov 2002 21:15

als het probleem nog dieper zit dan is dat een ernstige zaak want je treft het door het hele forum aan.

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 04 nov 2002 23:37

rutgernation schreef:Sorry, maar wat een discussie zeg!!! Een discussie over wanneer is het nou zondag??? 0.00 uur of als je op staat??? Is het echt zinvol om het daar over te hebben. Ik vond het al raar dat het op dit forum voornamelijk gaat over uitgaan wel/niet goed, hoedjes moeten wel/niet, popmuziek wel/niet slecht om te luisteren enz enz, maar dit is toch wel het ergste wat ik gezien heb! Al deze discussies met als hoofdonderwerp: 'religie'. Is dit waar het allemaal over moet gaan bij het onderwerp 'religie'? Dit doet me nauwelijks meer aan religie denken, meer aan 'maak hier van uw mug een olifant' of 'praat hier over regeltjes'.
Sta ik alleen als ik dit zeg?

Ik kan me best in jou gedachtengang vinden maar het blijkt toch dat er jongeren zijn die behoefte hebben om over deze zaken te praten/discussieren. En ik denk dat je dit ook zijn gang moet laten gaan. Jammer is dat vaak dat men idd zo druk bezig is met regels en gewoonten dat de hoofdzaak: "hoe word ik tot God bekeerd' over het hoofd gezien wordt. En dat lijkt me niet correct.
Refoweb is van ons allemaal :p

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 05 nov 2002 09:41

Liesl schreef:
rutgernation schreef:Sorry, maar wat een discussie zeg!!! Een discussie over wanneer is het nou zondag??? 0.00 uur of als je op staat??? Is het echt zinvol om het daar over te hebben. Ik vond het al raar dat het op dit forum voornamelijk gaat over uitgaan wel/niet goed, hoedjes moeten wel/niet, popmuziek wel/niet slecht om te luisteren enz enz, maar dit is toch wel het ergste wat ik gezien heb! Al deze discussies met als hoofdonderwerp: 'religie'. Is dit waar het allemaal over moet gaan bij het onderwerp 'religie'? Dit doet me nauwelijks meer aan religie denken, meer aan 'maak hier van uw mug een olifant' of 'praat hier over regeltjes'.
Sta ik alleen als ik dit zeg?

Rutgernation...Waarom is een forum?Om te discussieren! Waarom halen we deze onderwerpen aan? Omdat de meningen er verdeeld over zijn en zo elkaar je mening en goeie argumenten te laten horen! Ik denk dat je idd vrij alleen staat hierin...

joepie

Berichtdoor joepie » 05 nov 2002 10:12

Rutgernation ik ben het helemaal met je eens!

Groetjes.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 05 nov 2002 10:13

joepie schreef:Rutgernation ik ben het helemaal met je eens!

Groetjes.

wat ik me wel afvraag: Waarom discussieren jullie dan mee als jullie t zo'n onzin vinden?????

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 05 nov 2002 15:28

rutgernation schreef:als het probleem nog dieper zit dan is dat een ernstige zaak want je treft het door het hele forum aan.

Je zou haast denken dat er meer gekke mensen zijn dan je dacht he?
Hoe is het toch mogelijk dat er mensen zijn die zo denken.....heel vreemd...vooral als het er duizenden zijn....

of je zou eens moeten kijken of de conclusie die je trekt niet helemaal juist is.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 05 nov 2002 15:32

Helemaal mee eens met Night!

Ik denk dat het sowieso goed is om elementen uit je traditie eens kritisch te bekijken! Dat sommige mensen uit een andere traditie dat belachelijk vinden, dat zij zo, maar zwijg dan, in plaats van het kritisch nadenken over deze zaken als onzinnig te bestempelen.

Zeker het is niet het doel van het christelijk geloof, maar voor mensen persoonlijk kan het tot steun zijn in hun zoektocht door dit leven.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 05 nov 2002 15:37

Tuurlijk is het nodig om tradities en elementen goed en kritisch te bekijken.
En er geen geloof van te maken, of religie boven de ware zaken.

Maar om dan redelijk hooghartig al bij voorbaat conclusies te gaan trekken (en doe het dan nog op de juiste wijze) gaat me duidelijk iets te ver.

Blijbaar is er een verschil in inzichten. Prima.
Ik wil ze ook nog wel onder woorden brengen.
De een wil staan in de vrijheid, en neemt het liefst alleen puur Gods Woord en heeft een aversie tegen al aloude boeken, geschriften en schrijvers. Zich bezighouden met tradities is dom.
De ander verdiept zich wel in deze zaken, wil ook kijken wat ze betekenen en zal er keuzes in maken. Sommigen daarvan zijn geneigd zich veilig op te stellen, oftewel met het inzicht zoveel mogelijk naar Gods Woord te richten. Dat daarin verschillen in visies ontstaan over hoe iets uitgelegd moet worden, ook prima.

Maar om elkaar dan af te doen als zijnde........nee......dat past beide visies niet....

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 05 nov 2002 15:58

Rutger brengt zijn mening toch op een beschaafde manier?? ik zie niet waar hij iets belachelijk maakt. Of voelen we zelf dat het een beetje merkwaardig is om zo met het geloof om te gaan en ergeren we ons aan de feitelijke constatering??
Als het levende geloof wordt gemist, grijpen mensen zich vast aan tradities en regels als drenkelingen aan wrakhout. Wat uiteraard veruit te verkiezen is dan er maar op los te leven. Maar het is goed om je bewust te zijn van de schrijnende oorzaak!

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 05 nov 2002 16:05

surfer schreef:Rutger brengt zijn mening toch op een beschaafde manier?? ik zie niet waar hij iets belachelijk maakt. Of voelen we zelf dat het een beetje merkwaardig is om zo met het geloof om te gaan en ergeren we ons aan de feitelijke constatering??
Als het levende geloof wordt gemist, grijpen mensen zich vast aan tradities en regels als drenkelingen aan wrakhout. Wat uiteraard veruit te verkiezen is dan er maar op los te leven. Maar het is goed om je bewust te zijn van de schrijnende oorzaak!

Ik weet niet hoe anderen het opvatten Surfer. Hopelijk ken je me ondertussen wel als iemand die ieders posting met interesse leest en er waar nodig over nadenkt.
Toch kon ik me niet onttrekken aan een onprettig gevoel bij deze en in andere topic geplaatste meningen. En ik bedoel verigens ook niet Rutger alleen, ik zie het meer als algemeen.
Mijn onprettige gevoel komt niet voort uit een mogelijk besef van een raar met het geloof omspringen of het harde van een feitelijke constatering. Ik ben zelfs van mening dat het mijzelf niet eens betreft. Ik weet wel wat ik denk, vind, geloof en wil, en heb dus niet het idee dat ik op bepaalde punten wel heel merkwaardig met zaken omga. Dat een ander dat kan vinden is een ander punt.

Wat ik met je eens ben en dat heb ik al herhaaldelijk geschreven, is dat het vasthechten aan enz enz zoals jij het omschrijft niet juist is.
Daarom maar alle tradities verwerpen en mensen die oprecht toch bewogen bezig zijn met zulke zaken te onderzoeken, moet je hen dan maar op een bepaalde manier toespreken?
Ik denk dat daar ruimte voor moet zijn. Er mag ook ruimte zijn om op een integere manier het tegendeel te laten zien. Maar het moet wel in evenwicht zijn. Respect voor elkaars zienswijze mag gevoeld worden.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 05 nov 2002 16:13

Lieve mensen

Ik ben zelf een aantal jaren actief geweest binnen een studentevereniging.
Daar kwam zulk soort vragen ook naar voren. Het zijn dingen die leven bij met name de jeugd (15-25)

Vragen als......Waarom doen we zulke dingen.........is er een grond voor of doen we bepaalde zaken uit gewoonte. Ook om zich te wapenen tegenover andersdenkende willen mensen duidelijke antwoorden.

De een is hier misschien overheen, en zit dieper in het geloof dan de ander.

Maar het is helemaal niet gek dat jonge mensen dergelijke vragen stellen.

Misschien zou het goed zijn als de "ouderen" er vanuit hun geloofsovertuiging op antwoorden en zo een leidraad kunnen zijn voor anderen die minder vast in het geloof zitten.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 05 nov 2002 16:25

die oprecht toch bewogen bezig zijn
als je zo bezig bent kun je zeker nooit verkeerd bezig zijn. Al zou je minder gelukkige keuzes maken.

Ik denk dat daar ruimte voor moet zijn. Er mag ook ruimte zijn om op een integere manier het tegendeel te laten zien. Maar het moet wel in evenwicht zijn. Respect voor elkaars zienswijze mag gevoeld worden.
volledig mee eens.

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 05 nov 2002 16:26

Janneke, waarom ik me wel bemoei met deze discussie was omdat ik het idee had dat er iets mis is als er op zo'n serieuze manier wordt gediscussieerd over een onderwerp als: wanneer begint de zondag. En Janneke, zeg nou eens eerlijk, vind je het echt een heel zinvol onderwerp? Als ik mensen zie die zeggen: ik ga om kwart over twaalf 's nachts (nacht van zondag op maandag) mijn mail checken want dan is het zondag geweest en op zondag doe ik dat niet, dan vind ik het echt nodig even een geluid te laten horen van is dat geen hele rare manier van denken. Kan je dat echt niet begrijpen?

Ik heb inmiddels allerlei reakties gekregen. Voornamelijk reakties die er op neerkomen: Rutger zeur niet als wij het hier over willen hebben laat ons dan in onze waarde. Bovendien werd ik er van beschuldigd hooghartig over te komen. Nou dat spijt me, was niet zo bedoeld. Maar voor het geval er wel mensen op dit forum komen die zich echt te veel richten op regeltjes ed leek het me goed om het te zeggen. Ook omdat ik hier geen vergelijkbare reakties had gezien en iedereen gewoon deel nam er aan.

TheKeimpe zei: 'Dat sommige mensen uit een andere traditie dat belachelijk vinden, dat zij zo, maar zwijg dan, in plaats van het kritisch nadenken over deze zaken als onzinnig te bestempelen.'
TheKeimpe, ten eerste, ik kom helemaal niet uit een andere traditie. Ten tweede, stel nou eens dat ik denk dat er iets mis is, waarom moet ik dan zwijgen??? Dat slaat toch nergens op. Zo van: ik denk mijn ding en jij denkt jouw ding en we bemoeien ons niet met elkaar???

Night zei:' Maar om elkaar dan af te doen als zijnde........nee......dat past beide visies niet....'
Wie deed ik af als zijnde HOE?? Volgens mij leverde ik commentaar op een discussie, en deed ik niemand af als wat dan ook.

Verder zei Night: 'De een wil staan in de vrijheid, en neemt het liefst alleen puur Gods Woord en heeft een aversie tegen al aloude boeken, geschriften en schrijvers. Zich bezighouden met tradities is dom.
De ander verdiept zich wel in deze zaken, wil ook kijken wat ze betekenen en zal er keuzes in maken. Sommigen daarvan zijn geneigd zich veilig op te stellen, oftewel met het inzicht zoveel mogelijk naar Gods Woord te richten.'
Night, waarom denk je meteen dat ik bij die eerste visie hoor? Omdat ik geluiden laat horen dat ik de bijbel het belangrijkst vind en dat ik dit soort discussies niet zinnig vind? In dat geval laat je die andere visie wel erg kennen, als ik daar om die reden dan al niet meer bij kan horen. In ieder geval ben ik gewoon gereformeerd dus niet van een evangelische kerk die zich puur richt op vrijheid. Ik ga niet uit van vrijheid, maar van Gods woord, en ik wil me houden aan regels die God heeft gemaakt.

Terug naar “Archief”