surfer schreef:Rutger brengt zijn mening toch op een beschaafde manier?? ik zie niet waar hij iets belachelijk maakt. Of voelen we zelf dat het een beetje merkwaardig is om zo met het geloof om te gaan en ergeren we ons aan de feitelijke constatering??
Als het levende geloof wordt gemist, grijpen mensen zich vast aan tradities en regels als drenkelingen aan wrakhout. Wat uiteraard veruit te verkiezen is dan er maar op los te leven. Maar het is goed om je bewust te zijn van de schrijnende oorzaak!
Ik weet niet hoe anderen het opvatten Surfer. Hopelijk ken je me ondertussen wel als iemand die ieders posting met interesse leest en er waar nodig over nadenkt.
Toch kon ik me niet onttrekken aan een onprettig gevoel bij deze en in andere topic geplaatste meningen. En ik bedoel verigens ook niet Rutger alleen, ik zie het meer als algemeen.
Mijn onprettige gevoel komt niet voort uit een mogelijk besef van een raar met het geloof omspringen of het harde van een feitelijke constatering. Ik ben zelfs van mening dat het mijzelf niet eens betreft. Ik weet wel wat ik denk, vind, geloof en wil, en heb dus niet het idee dat ik op bepaalde punten wel heel merkwaardig met zaken omga. Dat een ander dat kan vinden is een ander punt.
Wat ik met je eens ben en dat heb ik al herhaaldelijk geschreven, is dat het vasthechten aan enz enz zoals jij het omschrijft niet juist is.
Daarom maar alle tradities verwerpen en mensen die oprecht toch bewogen bezig zijn met zulke zaken te onderzoeken, moet je hen dan maar op een bepaalde manier toespreken?
Ik denk dat daar ruimte voor moet zijn. Er mag ook ruimte zijn om op een integere manier het tegendeel te laten zien. Maar het moet wel in evenwicht zijn. Respect voor elkaars zienswijze mag gevoeld worden.