PeterE schreef:Bepaal wat je de kern vindt en bekijk of je dat in andere religies terug ziet. Dat was mijn methode om mijn eigen christelijke levensovertuiging te toetsen aan andere opvattingen.
Ik geloof dat de christelijke visie fundamenteel verschilt van andere religies. Nergens zie ik terug dat een God zich uit liefde offerde voor zijn onderdanige schepelen. En ook nergens dat de mens van nature slecht is geworden.
Nee, natuurlijk zie je dat niet terug in andere religies, dat maakt het Christendom uniek. Maar dat als maatstaf gebruiken is niet nuttig, want een moslims kan als maatstaf nemen dat je moet geloven dat Mohammed de profeet is, en daar is Islam weer uniek in. Ga je echt wat dieper in op jouw visie, dan zie je echter hele andere dingen.
God offerde zich op voor de mens, waarom deed hij dat? Uit liefde, ja okee, maar wat had hij op het oog. Het wegnemen van zonde of in ieder geval de straf die de mens zal krijgen voor zijn zonden. Wat is daar het gevolg van.
Minder lijden nu en geen lijden meer in de fase na de dood. En dat, dat kom je in bijna alle religies tegen. Het geeft je de mogelijkheid het lijden van jezelf en je naasten te verminderen of in ieder geval waardevol te maken, en het geeft je de mogelijkheid je lijden na de dood weg te nemen. En God/het Goddelijke is in haast alle religies die ik ken zeer nauw verweven met liefde, dus dat maakt het christendom ook niet uniek of exclusief waar.