Het christendom en andere religies.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 28 dec 2006 18:28

PeterE schreef:
Rock-G schreef:
Gerdien B. schreef:Ben het met je eens PeterE.

We zouden is wat meer over andere godsdiensten moeten krijgen ook op de refoscholen.
Toch doen mij die gesprekken altijd wel goed. Heb er regelmatig 1 tegenwoordig en het verrijkt je echt om is verder te kijken

Probeerde de paus pasgeleden ook es :mrgreen:
Toen lag het gebrek aan (zelf)kennis meer bij de ander :wink:

Vond het wel een mooie reactie van 'de moslim wereld'. Poppen in brandsteken die de paus achtte voor te stellen. Zovan ' wij zijn niet gewelddadig,en als je ons niet geloofd vermoorden we je'

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2006 19:35

Carl schreef:Ik heb bewust een moslimcollega een kadootje gegeven tijdens de ramadan om hem aan te sporen het vasten vol te houden.
Geen christelijk boekje, maar een boekje met 'spreuken van wijsheid uit alle religies'.

je broer
Carl

Sympathiek gebaar!

Een islamitische vriend van mij wordt in mei 18. Ik heb een mooi uitgegeven exemplaar van de koran voor hem besteld, in het Arabisch (dat hij niet verstaat) en in het Frans (één van zijn twee moedertalen). Persoonlijk reken ik het moslimgezin die ik ken tot de mensen die ik over tachtig jaar nog heel graag wil blijven kennen en tot mijn vriendengroep wil blijven kunnen rekenen.

En geloofsverschillen? Ondanks de taalbarrière (mijn Frans is nog niet 100%) kunnen we daar best over praten. Dat gaat met groot respect, maar ook met grote interesse in elkaars opvattingen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 28 dec 2006 19:37

Ik vind het wel heel moeilijk om mn geloof te uiten, tenminste, ik vind het niet moeilijk om te zeggen dat ik geloof, wel om het te verklaren...mijn argumenten klinken in mijn hoofd zo ongelofelijk simpel...
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 dec 2006 19:42

Het is ook niet altijd even simpel, maar wel heel verrijkend. Je moet ook over je eigen standpunten nu willen dneken, waarom doe ik dit zo.
Uit eindelijk kan je niet alleen van mede christenen leren, maar ook van andere gelovigen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2006 19:58

Ik twijfel er inmiddels enigszins aan of het christendom wel de enige ware godsdienst is. Het lijkt me sterk dat God Zich in één geloof laat vangen.

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 28 dec 2006 21:28

Optimatus schreef:Ik twijfel er inmiddels enigszins aan of het christendom wel de enige ware godsdienst is. Het lijkt me sterk dat God Zich in één geloof laat vangen.
Bepaal wat je de kern vindt en bekijk of je dat in andere religies terug ziet. Dat was mijn methode om mijn eigen christelijke levensovertuiging te toetsen aan andere opvattingen.

Ik geloof dat de christelijke visie fundamenteel verschilt van andere religies. Nergens zie ik terug dat een God zich uit liefde offerde voor zijn onderdanige schepelen. En ook nergens dat de mens van nature slecht is geworden.

Het grote probleem is dat God van zich laat getuigen maar dat mensen er een compleet systeem omheen willen bouwen. De kunst is om in dit leven Goddelijk werk te onderscheiden van mensen werk.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2006 23:42

Laat ik het zo zeggen: ik ben niet overtuigd van de verdorvenheid van de mens. Immers, ondanks zonde en schuld is de mens nog altijd wel een schepsel van de Heer.

Maar laat ik duidelijk zijn: ik ben geloofstechnisch niet echt een doorsneerefowebber (ik neig meer naar het katholicisme, zij het zonder paus)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 29 dec 2006 07:57

Optimatus schreef:Laat ik het zo zeggen: ik ben niet overtuigd van de verdorvenheid van de mens. Immers, ondanks zonde en schuld is de mens nog altijd wel een schepsel van de Heer.

Maar laat ik duidelijk zijn: ik ben geloofstechnisch niet echt een doorsneerefowebber (ik neig meer naar het katholicisme, zij het zonder paus)

Lees het artikel van Charlene Burns eens uit de Zygon van Maart van dit jaar. http://www.blackwell-synergy.com/toc/zygo/41/1

Het artikel: http://www.blackwell-synergy.com/doi/pd ... 06.00730.x

(Het is nog een gratis versie ook)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 dec 2006 10:24

Optimatus schreef:Laat ik het zo zeggen: ik ben niet overtuigd van de verdorvenheid van de mens. Immers, ondanks zonde en schuld is de mens nog altijd wel een schepsel van de Heer.

aan de ene kant zeg je: je geloof niet dat de mens verdorven is en aan de andere kant zeg je dat ze wel zonde en schuld doen. Volgens mij wordt daar het zelfde meebedoeld.

Wij zullen altijd een schepsel van God wezen, maar dat zegt niet dat Hij daarom alles door de vingers ziet. Dat doen ouders ook niet naar hun kinderen toe.

Geloof jij dan wel dat we bekering nodig hebben? We worden dan verlost van de verdorven staat. (niet dat we daarna geen zonden meer doen, maar ze zijn wel vergeven)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 29 dec 2006 10:35

Gerdien B. schreef:Als hij zou zeggen dat het christendom niet het ware geloof is, dan zou hij zijn eigen geloof afvallen. Beetje vreemd zou dat wel wezen.

Nee hoor, er is nog wel een verschil tussen beweren dat je eigen geloof het ware geloof is of dat het enige ware geloof is.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 29 dec 2006 11:51

PeterE schreef:Bepaal wat je de kern vindt en bekijk of je dat in andere religies terug ziet. Dat was mijn methode om mijn eigen christelijke levensovertuiging te toetsen aan andere opvattingen.

Ik geloof dat de christelijke visie fundamenteel verschilt van andere religies. Nergens zie ik terug dat een God zich uit liefde offerde voor zijn onderdanige schepelen. En ook nergens dat de mens van nature slecht is geworden.

Nee, natuurlijk zie je dat niet terug in andere religies, dat maakt het Christendom uniek. Maar dat als maatstaf gebruiken is niet nuttig, want een moslims kan als maatstaf nemen dat je moet geloven dat Mohammed de profeet is, en daar is Islam weer uniek in. Ga je echt wat dieper in op jouw visie, dan zie je echter hele andere dingen.

God offerde zich op voor de mens, waarom deed hij dat? Uit liefde, ja okee, maar wat had hij op het oog. Het wegnemen van zonde of in ieder geval de straf die de mens zal krijgen voor zijn zonden. Wat is daar het gevolg van. Minder lijden nu en geen lijden meer in de fase na de dood. En dat, dat kom je in bijna alle religies tegen. Het geeft je de mogelijkheid het lijden van jezelf en je naasten te verminderen of in ieder geval waardevol te maken, en het geeft je de mogelijkheid je lijden na de dood weg te nemen. En God/het Goddelijke is in haast alle religies die ik ken zeer nauw verweven met liefde, dus dat maakt het christendom ook niet uniek of exclusief waar.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 29 dec 2006 11:54

PeterE schreef:Nergens zie ik terug dat een God zich uit liefde offerde voor zijn onderdanige schepelen. En ook nergens dat de mens van nature slecht is geworden.

Komt dat misschien niet omdat je niet goed genoeg gekeken hebt. Ik kan me haast niet voorstellen dat als ik diep duik in de Griekse en Babylonische mythologiën, dat ik niet een verhaal tegen kom waarin een god zich uit liefde opoffert voor een mens.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 29 dec 2006 12:24

PeterE schreef:Ik geloof dat de christelijke visie fundamenteel verschilt van andere religies. Nergens zie ik terug dat een God zich uit liefde offerde voor zijn onderdanige schepelen. En ook nergens dat de mens van nature slecht is geworden.

Boedha offerde zich uit liefde voor zijn onderdanen.Hij was onbeschoft rijk,een prins.Totdat hij de armoede zag waarin z'n onderdanen leefde,en besloot de rest van z'n leven ook zo door te brengen.En de moslims geloven dat de mens zo slecht is dat je nooit helemaal zeker weet of je in de hemel zal komen...Snap wel wat je bedoeld,maar helemaal waar is het niet.

P. Strootman

Re: Het christendom en andere religies.

Berichtdoor P. Strootman » 29 dec 2006 16:25

Atje schreef:Zijn er hier veel christelijke leden die contact hebben met bijvoorbeeld moslims, boeddisten, joden, hindu's of satanisten? Hoe kijkt men tegen andere religies aan? Ooit geprobeerd om iemand te bekeren? Wat vindt men hier in het algemeen van andere geloven, of erger, van ongelovigen? Zijn er meerdere religies die feitelijk dezelfde god aanbidden en hetzelfde proberen te bereiken, of is het Christendom de enige waarheid? En wat gebeurd er met andersgelovigen als ze dood gaan? Alle meningen en opmerkingen omtrent de multireligieuze wereld, zelfs als ze niet van jezelf zijn, zijn hier welkom.
chjristen

Er zijn grote verschillen tussen christendom en bijv de Oosterse religies, maar ook grote overeenkomsten, die door de christenen echter meestal ontkend worden.

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 29 dec 2006 17:36

Ik heb wel contact met moslims,mijn vriend is Marokkaans en moslim

Terug naar “Archief”