Cisca schreef:Optimatus schreef:Wat ik wil aantonen is dat het mijns inziens niet altijd de overheid moet zijn die inspringt als er problemen zijn. Maatschappelijke organisaties (en ik gaf als voorbeeld kerken, maar het zouden ook buurtorganisaties ofzo kunnen zijn) kunnen die taak ook verrichten. Men zou ervoor kunnen opteren dat mensen die lid zijn van dergelijke organisaties daar hun premies aan afdragen alsmede een kleine, inkomensgebonden premie aan de overheid - voor als het ECHT niet meer anders kan.
Dan betaald men in feite dus 2 keer z'n premie's, wordt het alleen maar erger.
Uiteraard niet. De premies worden niet verhoogd, alleen aan (eventueel) twee instanties afgedragen. Het is een idee, hoor, zonder dat ik denk dat het meteen allemaal volledig klopt (dat lukt me niet in tien minuten).
Stel: jij bent geen lid van een kerk of buurtvereniging of ander sociaal verband dat autonoom of semi-autonoom financiële ondersteuning verstrekt. In dat geval draag je gewoon, zoals nu, premies af aan de overheid.
Stel: ik ben wel lid van een kerk of buurtvereniging of ander sociaal verband dat autonoom of semi-autonoom financiële ondersteuning verstrekt. In dat geval draag ik naar draagkracht een kleine premie af aan de overheid en een groter deel (ook naar draagkracht) aan dat sociaal verband.
Of het allemaal in de praktijk gaat werken, durf ik niet te zeggen. Het enige dat ik aan wil geven is, dat ik vind dat niet alleen de overheid klaar moet staan voor de burgers, maar burgers onderling ook. Uit het voorbeeld van Riska blijkt dat er in elk geval kerken zijn die deze verantwoordelijkheid nemen. Ik las een tijdje terug in de krant dat er steeds vaker een beroep gedaan wordt op de kerken als er noodsituaties zijn. Dit is een kans voor de kerken om te laten zien dat zij zich de nood van de wereld aantrekken. Misschien dat dit dan ook kan leiden tot een hernieuwde groei van kerkgenootschappen die niet lopen te haarkloven over vier- of vijfscharen, maar zich inzetten voor de medemens zoals Christus dat heeft voorgedaan.
En wat Afrika betreft - dat was een ironische opmerking in de richting van Sabra die zei dat het geweldig ging met Nederland (wellicht ook ironisch bedoeld).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.