In bepaalde kringen, zoals bovenstaand laten zien, wil men nogal eens een volgorde handhaven waaraan dan een bekering moet beantwoorden. God blijft immers de zelfde! Hij verandert niet.
Maar als ik de bijbel lees kom ik bar weinig bekeringsverhalen tegen. ook lees ik zelden dat mensen achteraf uitgebreid hun bekeringsverhaal vertellen. laat staan iets zeggen over een portie zondekennis. veel meer lees ik gebeurtenissen die plaatsvinden in hun geloofsleven en wat voor positieve en negatieve gevolgen dat heeft. een nauwe levenswandel is wat ik vaker zie. laten we daar troost uit putten.
mn aanhaling dat men oudvaders citeert blijkt idd in veel gevallen nogal eenzijdig te zijn en dat is jammer. mede hierdoor creert men zelf een verkeerd beeld van Gods woord en van de oudvaders die vaak toch veel ruimer in hun denken blijken te zijn dan dat men zelf verkondigt.
mijn 'bekering' wordt in bepaalde kringen niet serieus genomen. zelfs mn eigen familie is hierin erg achterdochtig. want ja, dat is toch niet gegaan zoals men dat gewend is. min of meer volgens het boekje en de vaste volgorde. helaas, men weet niet beter.
nog even trugkomend op bekering. in mijn geval ging ik als een christen/gelovige door het leven zonder zelf echt te geloven in feite. door wat gebeurtenissen in het leven is dat totaal veranderd en mag ik zeker weten een kind/zoon van God te zijn. daar ben ik van overtuigd. ondanks mijn vele struikelingen. je weet dat je soms zaken verkeerd doet maar die mag je dan belijden. dat is zondekennis. je zwakheid onder ogen zien. weten dat het hier niet volmaakt is. maar toch kun je God behagen door Zijn Geest die in ons een goed werk begonnen is en Hijzelf zal het voleinden.