Jort schreef:
Ik gaf dus gemotiveerd aan, gezien de oudtestamentische achtergrond, dat het géén inlegkunde is, dat de herdertjes ellendekennis ervoeren. Sterker, het staat er zwart op wit.
Welke vertaling gebruik je? In de SV staat er: "vreesden met grote vreze". Datzelfde woord gebruikt de engel tegen de herders als hij zegt: "vreest niet". Als vreze staat voor ellendekennis, zou de engel dus gezegd hebben: "Je hoeft geen ellendekennis te hebben, want ik verkondig jullie grote blijdschap." Dat lijkt me nogal een rare exegese in de optiek van de Ger. Gem. Oftewel, stop met zondekennis en weest blij. Mijn dominee zou daar in ieder geval grote moeite mee hebben.
Nee, dit zijn omtrent 3000 gevallen en het was geen donderpreek maar een dogmatische uiteenzetting vanuit het Oude Testament (met: "zo wete dan zekerlijk..." als conclusie). Wat mijn dominee betreft, jij weet helemaal niet waar ik ter kerke ga beste Omega. Daar houd ik niet van die vooroordelen beste Omega.
Ik vrees dan toch dat we beiden een andere vertaling lezen. Wat Petrus vertelt is niets anders dan de belofte uit het OT die -door het geslacht van David- vervuld wordt in Jezus Christus. Dat heeft niets met dogmatiek te maken, maar alles met het heerlijk evangelie en de vervulling van die belofte. Petrus besluit dan zijn woorden aan het volk, dat het gaat om de Jezus die zij gekruisigd hebben. En als ze dat horen, worden ze verslagen in het hart. Oftewel, ze beseffen dan pas echt wat ze hebben gedaan. Hoe kun je dat een doorleefde zondekennis noemen?
Geef nu eens eerlijk antwoord: Als er iemand in jouw kerk na de preek van de dominee "verslagen" wordt in het hart, mag hij dan de Heere Jezus aannemen? Of moet er eerst sprake zijn van doorleefde en voldoende zonde- en ellendekennis? Zou jouw dominee zomaar zeggen, deze jongen of dat meisje is bekeerd?
Overigens heeft "verslagen in het hart" niets te maken met zonde- of ellendekennis. Als je verder leest zie je namelijk dat deze personen niet dezelfde hoeven te zijn als die "werden toegedaan." Er moest namelijk eerst nog niets gebeuren: "Die dan zijn woord gaarne aannamen werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen." Oftewel, alleen die het woord -dat is Jezus Christus- aannamen, werden gedoopt.
Bijbels valt af te leiden dat het inwerk van de Geest altijd ellendekennis meebrengt en het valt te verwachten -en de 3000 gevallen uit Hand. staven dat- dat deze Geest eerst ruimte maakt voor zichzelf in een toeleidende weg, vandaar missen, zoeken en vinden. Pas na gemis ga je iets nodig krijgen.
Waar is de zondekennis van de moorman en de stokbewaarder? Om maar enkele voorbeelden te noemen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...