Aragorn schreef:Die indruk heb ik dus ook. Ik dacht altijd dat islamisering de tegenhanger van kerstening zou zijn, en dat een geïslamiseerde samenleving dus niet een samenleving is waar veel moslims wonen maar een samenleving waarvan de grondslagen geïslamiseerd zijn: sharia, menging van religie in de publieke ruimte, wetten die moslims bepaalde privileges geven, officiele islamitische feestdagen, etc. Nu, er wonen inderdaad best wat moslims in Nederland (alhoewel ik nog lang niet van een tsunami zou willen spreken), maar van bovenstaande zaken merk ik nog bijzonder weinig. Als er vijftien miljoen moslims in Nederland zouden zijn die niet politiek participeren heb je volgens mij nog steeds een seculiere staat, en geen geïslamiseerde..
Jij beperkt islamisering tot mogelijke meer formele gevolgen. Ik denk dat de term goed gebruikt kan worden om een feitelijk proces aan te duiden. Hiertoe behoren ook de soms minder objectief meetbare, meer informele aspecten, zoals cultuur, sociale gedragingen etc.
Zoals de Nederlandse samenleving in de jaren 50 van de vorige eeuw bij mijn weten niet staatkundig, maar wel feitelijk christelijk genoemd kon worden.
Vanuit dat perspectief ben ik zeker beducht voor 'islamisering'.
Dus als er vijftien miljoen moslims zijn, betekent dat weliswaar dat de staat goed mogelijk seculier kan zijn, maar dat de samenleving als zodanig waarschijnlijk beter omschreven kan worden met de benaming 'islamitisch' dan 'christelijk' of 'neutraal'.
Het is immers wel erg gemakkelijk om alles wat islam heeft te beperken tot het formele en dat wat de grondslagen betreft en vervolgens te schreeuwen dat er "toch niks aan de hand is".