Moderator: Moderafo's
Tobbe schreef:Aragorn schreef:Tobbe schreef:Het is denk ik wel de bedoeling dat je dergelijke gebeurtenissen in een film afkeurt. Als je juichend voor het scherm zit, op naar de volgende moord, daar lijkt me wat mis mee. Echter, wie gaat er nu wenend voor het scherm zitten terwijl er weer één de luchtpijp doorgesneden wordt... Dat gebeurt ook zelden.
In de Bijbel staan ook verhalen over moorden, zoals de geschiedenis van Kaïn en Abel, maar dat is ter waarschuwing. En een film kijk je niet in de eerste plaats om zijn moraal...
Niet?
Niet nee. De meerderheid van de mensheid kijkt een film niet om de moraal. Het hoofddoel is nog altijd vermaeck ende geen lehringe.
Trouwens nog over het verschil vloek - moord, een moord kan helemaal in de verhaallijn zitten, en een vloek is gewoon iets wat makkelijk weggelaten kan worden. Persoonlijk vind ik mensen die vloeken, afgezien van het misbruiken van Gods naam, ook gewoon irritant. Spreken kan ook prima zonder krachttermen.
Dat ligt eraan. Ik ben het met je eens dat veel vloeken in films overbodig zijn, maar aan de andere kant zijn bepaalde karakters niet echt geloofwaardig als ze niet de nodige krachttermen zouden gebruiken (ik denk bijvoorbeeld aan de oude kolonel uit Scent of A Woman).
Overigens staan krachttermen niet gelijk aan vloeken. Je kunt al veel lelijks zeggen zonder een vloek te gebruiken.
JialiKelly schreef:En dat is dan wel ok, dat je veel andere lelijke dingen zegt?
Aragorn schreef:Tobbe schreef:Aragorn schreef:Tobbe schreef:Het is denk ik wel de bedoeling dat je dergelijke gebeurtenissen in een film afkeurt. Als je juichend voor het scherm zit, op naar de volgende moord, daar lijkt me wat mis mee. Echter, wie gaat er nu wenend voor het scherm zitten terwijl er weer één de luchtpijp doorgesneden wordt... Dat gebeurt ook zelden.
In de Bijbel staan ook verhalen over moorden, zoals de geschiedenis van Kaïn en Abel, maar dat is ter waarschuwing. En een film kijk je niet in de eerste plaats om zijn moraal...
Niet?
Niet nee. De meerderheid van de mensheid kijkt een film niet om de moraal. Het hoofddoel is nog altijd vermaeck ende geen lehringe.
Bij de meeste films waar ik van houd gaan die twee echter hand in hand. Overigens sluiten vermaak en moraal elkaar ook niet uit, zoals blijkt uit de woorden van de psalmdichter die in Wet zijn vermaak vond.![]()
Aragorn schreef:Gian schreef:Als het vloeken van een ander je amper iets doet, mag je je wel eens afvragen in hoeverre je geweten niet toegeschroeid is.
Tot nu toe zie ik alleen maar argumenten, om goed te praten wat fout is.
Dat zie jij alleen maar zo omdat je je oordeel al klaar hebt zonder naar argumenten te luisteren. Je zou er ook op in kunnen gaan ipv met oneliners te smijten.
Het gaat er niet om of een vloek fout is, het gaat erom of het fout is om dat te zien.
Daarnaast ligt het er aan hoe je naar films kijkt. Ik zie het als cultuuruitingen van mensen die samen met mij de samenleving vormen. Die mensen zijn voor het overgrote deel niet christelijk en dat zal te merken zijn in de manier waarop ze zich uitten.
Het ligt eraan op welke manier er gevloekt wordt..of eigenlijk……. Soms wordt er enkel gevloekt uit vreselijke frustratie, machteloosheid, pijn. Van die situaties waarin je jezelf ook nauwelijks zou kunnen bedwingen. Dat is dus heel wat anders dan zoveel mogelijk ordinaire vloeken om het sensationele gehalte van een film wat op te krikken.
Ik ben het met je eens dat veel vloeken in films overbodig zijn, maar aan de andere kant zijn bepaalde karakters niet echt geloofwaardig als ze niet de nodige krachttermen zouden gebruiken
Gian schreef:Smurffie schreef:Sorry Arargon, maar dit noem ik niets anders dan schoonpraterij. Daar kan ik echt niet op in gaaan.
Dan is er überhaubt geen discussie mogelijk.
Inderdaad, er zijn zonden die onvoorwaardelijk zonden zijn. Dan hoef je niet te discuseren of een vloek verantwoord is.
Tobbe schreef:Een vloek in een film is inderdaad onnuttig. Als je het gewone leven door kunt zonder vloeken, kan dat in een film ook prima.
Trouwens, jij bepaalt wat ijdel gebruik van Gods naam niet inhoudt?
PeterD schreef:Zelfde geldt voor een moord. Een moord begaan is niet goed. Om een moord te begaan in een film moet dat zo realistisch nagebootst worden. Bloed, messen, guns en andere wapens komen er bij aan te pas om het zo echt mogelijk te laten lijken. Het slachtoffer wordt in beeld gebracht als zijnde dood, met een straaltje bloed uit de mond of met een duidelijke schotwond ergens.
Zijn dat nou normen en waarden? Wat is de waarde van het leven in zo'n film?
Collateral schreef:Tobbe schreef:Een vloek in een film is inderdaad onnuttig. Als je het gewone leven door kunt zonder vloeken, kan dat in een film ook prima.
Dus als je in 'het gewone leven' zonder iets kunt is dat gelijk onnuttig? Grappige gevolgtrekking, maar niet vol te houden als je een beetje consequent bent.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten