Een vloek is een vloek (2) gesplitst uit verantwoorde films

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 20 dec 2006 17:08

Al je verhaaltjes over een boek lezen, cultuur ect. ten spijt, het is niet meer dan goed praten wat je fout doet. Dat noemt men bagateliseren.

Gebazel over "functioneel" vloeken ten spijt, een vloek is een vloek en daarmee uit.

Ik wel de discussie best wat uitgebreider voeren, maar dan wel op 2 voorwaarden:

- een mod splitst de discussie ‘even’ op;
- we gaan de discussie met open vizier in. Als mijn argumenten nu al betiteld worden als verhaaltjes en gebazel dan vraag ik me af of de discussie überhaupt zinvol is. Zijn jullie bereid echt naar de argumenten te luisteren?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 20 dec 2006 17:09

Collateral schreef:
PeterD schreef:Ik geloof er niets van, de 10 geboden zijn duidelijk genoeg daarover.

En jij bepaalt wat ijdel gebruik van Gods naam inhoudt?

ijdel=onnuttig

Een vloek in een film is inderdaad onnuttig. Als je het gewone leven door kunt zonder vloeken, kan dat in een film ook prima.

Trouwens, jij bepaalt wat ijdel gebruik van Gods naam niet inhoudt?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 dec 2006 17:12

PeterD schreef:Ik heb even het een en ander hier zitten lezen, maar ik ga Gian wel bijvallen. Gebazel over "functioneel" vloeken ten spijt, een vloek is een vloek en daarmee uit.
Geloof jij werkelijk Smurffie, dat God verschil maakt tussen het ijdel gebruik van Zijn naam als je met een hamer op je vingers slaat, of wanneer je het doet zonder aanleiding? Ik geloof er niets van, de 10 geboden zijn duidelijk genoeg daarover.

Het gaat er niet om of een vloek fout is, het gaat erom of het fout is om dat te zien.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 20 dec 2006 17:16

Aragorn schreef:Het gaat er niet om of een vloek fout is, het gaat erom of het fout is om dat te zien.

Dat is een lastige. Ik vind sowieso dat een ieder dat voor zichzelf moet weten. Als een ander zonder schuldgevoel naar een film kan kijken waar in gevloekt wordt, dan moet hij of zij dat zelf weten.
Voor mezelf vind ik het fout om naar een film te kijken waarin gevloekt wordt. Ik vind het erg, dat Gods Naam onteerd wordt. Bovendien leiden vloeken in films me af van de verhaallijn van de film zelf.
Afbeelding

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 20 dec 2006 17:27

Klaas schreef:Maar is een moord in een film dan ook overtreding van de 10 geboden?

Schijnbaar niet. Er zijn heel wat christenen die films als The Pianist enorm waarderen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 20 dec 2006 17:30

En als ik zeg dat Jezus een veelgebruikt vloekwoord is, gebruik ik de naam van God dan ijdel?
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 20 dec 2006 17:36

Het is denk ik wel de bedoeling dat je dergelijke gebeurtenissen in een film afkeurt. Als je juichend voor het scherm zit, op naar de volgende moord, daar lijkt me wat mis mee. Echter, wie gaat er nu wenend voor het scherm zitten terwijl er weer één de luchtpijp doorgesneden wordt... Dat gebeurt ook zelden.
In de Bijbel staan ook verhalen over moorden, zoals de geschiedenis van Kaïn en Abel, maar dat is ter waarschuwing. En een film kijk je niet in de eerste plaats om zijn moraal...

Trouwens nog over het verschil vloek - moord, een moord kan helemaal in de verhaallijn zitten, en een vloek is gewoon iets wat makkelijk weggelaten kan worden. Persoonlijk vind ik mensen die vloeken, afgezien van het misbruiken van Gods naam, ook gewoon irritant. Spreken kan ook prima zonder krachttermen.

Gian
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Gian » 20 dec 2006 17:38

Als het vloeken van een ander je amper iets doet, mag je je wel eens afvragen in hoeverre je geweten niet toegeschroeid is.

Tot nu toe zie ik alleen maar argumenten, om goed te praten wat fout is.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 20 dec 2006 17:38

Spreken kan ook prima zonder krachttermen.

''Och meneer'', antwoordde de boze echtgenoot met een gun in zijn handen, ''zou u mijn vrouw met rust willen laten als het u belieft?''

:roll:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 dec 2006 17:39

Tobbe schreef:Het is denk ik wel de bedoeling dat je dergelijke gebeurtenissen in een film afkeurt. Als je juichend voor het scherm zit, op naar de volgende moord, daar lijkt me wat mis mee. Echter, wie gaat er nu wenend voor het scherm zitten terwijl er weer één de luchtpijp doorgesneden wordt... Dat gebeurt ook zelden.
In de Bijbel staan ook verhalen over moorden, zoals de geschiedenis van Kaïn en Abel, maar dat is ter waarschuwing. En een film kijk je niet in de eerste plaats om zijn moraal...

Niet?

Trouwens nog over het verschil vloek - moord, een moord kan helemaal in de verhaallijn zitten, en een vloek is gewoon iets wat makkelijk weggelaten kan worden. Persoonlijk vind ik mensen die vloeken, afgezien van het misbruiken van Gods naam, ook gewoon irritant. Spreken kan ook prima zonder krachttermen.

Dat ligt eraan. Ik ben het met je eens dat veel vloeken in films overbodig zijn, maar aan de andere kant zijn bepaalde karakters niet echt geloofwaardig als ze niet de nodige krachttermen zouden gebruiken (ik denk bijvoorbeeld aan de oude kolonel uit Scent of A Woman).

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 20 dec 2006 17:39

juist, dat bedoel ik;/

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 dec 2006 17:42

Gian schreef:Als het vloeken van een ander je amper iets doet, mag je je wel eens afvragen in hoeverre je geweten niet toegeschroeid is.

Tot nu toe zie ik alleen maar argumenten, om goed te praten wat fout is.

Dat zie jij alleen maar zo omdat je je oordeel al klaar hebt zonder naar argumenten te luisteren. Je zou er ook op in kunnen gaan ipv met oneliners te smijten.

Gian
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Gian » 20 dec 2006 17:43

Daphne schreef:Bij een enkele vloek zet ik een film niet af, ...

Ik ook niet. En daar baal ik van. Daarom kijk ik liever niets meer als ik het niet zeker weet.

sela

Berichtdoor sela » 20 dec 2006 17:43

ik citeer rookmaker:
‘Calvinisme en kunst. Het is haast een vreemde combinatie. […] Het is ook waar dat het Calvinisme zich van het kunstleven sterk afzijdig heeft gehouden, althans, sinds het midden van de 17e eeuw. Het heeft, zij het op puriteinse wijze, haast volkomen ieder creatief bezig zijn op dit gebied nagelaten, hetzij, sterker nog, kunst is […] geheel en al gediskwalificeerd. Er is in Calvinistische kring ook weinig geschreven over kunst. En dat niet alleen, men heeft zelden gepoogd een gegrond antwoord te geven op de vragen die rijzen in onze omgang met de kunstwerken. […] Hetgeen gepresteerd werd beperkte zich vrijwel geheel tot een bespreking van literatuur - en ook hier was de oogst kwantitatief gering -. […] Waar echter een begin van een eigen aanpak, in de geest van eigen levensbeschouwing, ontbreekt, is het geen wonder dat zeer velen met vragen komen te zitten. Men bagatellisere die niet! Het zijn
dikwijls levensvragen. Ook hier, ja juist hier, treedt de crisis binnen Calvinistische, orthodox-christelijke kring duidelijk aan de dag.’

er zitten meerder kanten aan de zaak. en 1 daarvan is dat we ergens het recht niet om zo makkelijk over kunst en cultuur te praten.
'een vloek, ho maar. weg met die film.'
maar wij zijn het zelf die onze traditie van kunst en cultuur verzaakt hebben, terwijl dit ook iets is wat God geschapen heeft.
hoe gaan we toch eerzaam om met die gaven die God ook aan de mens gegeven heeft. hoe raken we er weer in thuis?

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 20 dec 2006 17:47

Aragorn schreef:
Tobbe schreef:Het is denk ik wel de bedoeling dat je dergelijke gebeurtenissen in een film afkeurt. Als je juichend voor het scherm zit, op naar de volgende moord, daar lijkt me wat mis mee. Echter, wie gaat er nu wenend voor het scherm zitten terwijl er weer één de luchtpijp doorgesneden wordt... Dat gebeurt ook zelden.

Niet?

Niet nee. De meerderheid van de mensheid kijkt een film niet om de moraal. Het hoofddoel is nog altijd vermaeck ende geen lehringe.

Dat ligt eraan. Ik ben het met je eens dat veel vloeken in films overbodig zijn, maar aan de andere kant zijn bepaalde karakters niet echt geloofwaardig als ze niet de nodige krachttermen zouden gebruiken (ik denk bijvoorbeeld aan de oude kolonel uit Scent of A Woman).

Nou, dan kunnen om te beginnen de overbodige vloeken al weggehaald worden. Dat zou de boel af flink opschonen.
Overigens staan krachttermen niet gelijk aan vloeken. Je kunt al veel lelijks zeggen zonder een vloek te gebruiken.

Terug naar “Archief”