Jantjes schreef:
Brakel en Smytegeld zijn inderdaad zeer ruim in de aanbieding vooral Brakel, maar draaien de heilsfeiten echt niet om zoals ik genoemd hebt. Daarom begrijp ik jou uitspraak dus niet, wil jij het wel omdraaien?
Wel, dan moet je Brakel nog maar eens goed lezen. Brakel noemt bij één van de vijf wijzen (manieren) waarop de Heilige Geest in een mens komt te werken, ook de "evangelische" manier, waarbij er nauwelijks sprake is van zondekennis voor de bekering. Waar was de zondekennis van de stokbewaarder?
ik sta verwonder van ds. H. Paul dat hij het woord ‘leer’ zo onduidelijk vind. Juist in de Daniél (jongerenblad van de Ger.Gem.) van de afgelopen, week stond een stukje geschreven van Ds. J.M.D. de Heer (ds. van de Ger.Gem.) over Comrie en de leer. Dat is tegengesteld van wat Ds. H. Paul. Gezegd heb wat jij citeerden uit de vragenrubriek van Refoweb.
Volgens mij is er geen sprake van een tegenstelling, maar van een andere benadering. Ik weet uit ervaring dat er enkele predikanten in de Ger. Gem. zijn die de oudvaders zeer eenzijdig citeren, om daarmee (wellicht) hun eigen gelijk te bevestigen. Om dat te onderkennen is er maar één oplossing: zelf de oudvaders lezen. Van harte aanbevolen. Er gaat een nieuwe wereld voor je open.
Ja, ik kan mijn jou reactie en conclusie voorstellen, maar toch geloof ik dat Ds. H. paul zich in het antwoord vergist heeft, ik zei het al onduidelijk te vinden.
Ik ken ds. Paul goed genoeg om te weten dat hij zich niet vergist heeft, maar dat hij recht doet aan de waarheid, zonder daarbij mensen naar de mond te willen praten.
Ja, mee eens. Wij moeten eerst inderdaad beseffen in de sloot gevallen te zijn en dat moet ook gepredikt worden door o.a. de wet.
Maar dan blijft het nog een verstandelijk weten. Wanneer leer je pas verdoemelijk te zijn voor God? Dat kan alleen na ontvangen genade!
e zegt toch zelf wat je hierboven noemt: ‘We hebben Iemand nodig die ons dat aan het botte verstand brengt en ons toeroept dat we bezig zijn te verdrinken’, dat is zonde kennis. Hoe groot die zondekennis moet zijn is voor een ieder persoonlijk afhankelijk en zal God zelf bepalen.
Met jouw laatste opmerking ben ik het van harte eens. Bekering is niet een logische optelsom en wiskundige beredenering. Wie zich went tot Christus, doet dat niet uit zichzelf. Dat kan niet, want van nature haten we God en hebben we de wereld lief. Dat betekent dat dit gewerkt wordt door de Heilige Geest. Bij de één trekt hij door de liefde tot Christus (de evangelische manier), bij een ander door de angst voor de hel of door een verlorenheid in zonde en schuld. Zo gaat de HG met ieder mens een eigen en andere weg. Uiteindelijk werkt dat maar één ding: We gaan de Heere liefhebben met heel ons hart en heel ons verstand en de zonde haten.
Persoonlijk ken ik diverse jonge mensen uit de Ger. Gem. die op een 'evangelische' wijze tot bekering zijn gekomen en de Heere (in hun eigen kerk) nawandelen. Zo weet ik dat God ook in die kerk nog volop werkt. En dan gaat het niet om enkelingen. Of zoals ds. W. Visscher het ooit zo mooi zei: "Een schare die niemand tellen kan. Dat zijn er meer dan 5 miljard, want die kun je blijkbaar nog tellen."
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...