Wat komt er bij de liturgie kijken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 18 dec 2006 21:10

pol schreef:Die regel betreft waarschijnlijk de eredienst want met koor mogen we wel andere gezangen zingen zoals bijv. Stille nacht,
en aan het eind van die zangdienst mag wel "ere zij God gezongen worden en dan als samenzang op de traditionele wijs.
Het koor wilde ere zij God zingen maar dan een bewerking. De tekst en alles is precies hetzelfde. Maar de wijs is anders en dat mag niet. NOu bij mij in de SV staat geen notenbalkje hoor hoe de engelen het zongen.
Dat vind ik zo krom.
Dat ze geen gezangen zingen tijdens de eredienst, prima. Maar op een zangavond kan ik me geen bijbelser gezang indenken dat Ere zij God.

Sorry, we gaan weer even off-topic geloof ik
Bij ons in de GerGem gemeente mogen we op een zangavond gerust het Ere zij God zingen, en ook op een andere melodie... Dat verschilt dan blijkbaar ook weer per GerGem. :roll:
Afbeelding

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 18 dec 2006 22:28

Raido schreef:
Ik vind deze minder heerlijk. Ik denk dat we repectvoller om moeten gaan met elkaars kerken en overtuigingen. Iedereen weet hoeveel gemengde gevoelens ik heb bij de gergem, maar het lijkt mij minder geod om er op deze manier de spot mee te drijven.
De Gergem is mijn eigen kerk en ik schaar het dan ook onder zelfspot, wat goed is.

Niet dat ik zo gehecht ben aan de tale kanaäns, maar onder het mom van zelfspot sneren uitdelen richting iets wat voor anderen toch echt meer bekenent dan slechts archaïsch woordenspel, hoeft nu ook weer niet.

Jo'tje, waarom zou een sobere liturgie je geloofsbeleving in de weg staan?

En dan dat geneuzel over het Ere zij God: dat een ouderling zonder verstand van muziek het zingen van dat lied afwijst (zo gaat dat toch vaak in z'n werk, nietwaar?), betekent nog niet dat de Gergem as a whole diezelfde lijn voorstaat.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2006 23:21

Smurffie schreef:
Jo'tje schreef:Dat is toch vreemd, dat zoiets in een kerk gewoon 100 jaar stil kan staan.

Waarom is dat vreemd? Er wordt blijkbaar waarde aan gehecht.

Het probleem is alleen dat je de wereld weinig te vertellen hebt als je 100 jaar in de tijd blijft steken. Tenminste, je hebt wel een hoop te vertellen, maar ze snapen die taal niet zo goed ;)

En laten we even serieus worden, hoeveel aanwas heeft de Ger Gem van niet-kerkelijken? Bij mijn weten is dat niet erg hoog. Zou het een en ander toch niet verband houden?

Othello, een sobere liturgie kan wel de vreugde temperen, de vreugde die we in Christus hebben als verloste mensen. Soms wil ik het wel uitschreeuwen van blijdschap.... maar nee, doe maar normaal, sober en ingetogen. Uit je blijdschap maar niet teveel, das nergens voor nodig. Dat vind ik wel een beetje jammer, dat er zo weinig ruimte voor die geloofsbeleving is, alleen maar voor een soort beleving, die van soberheid en ingetogenheid. Niets mis mee op zijn tijd, maar als je dan toch alleen maar Psalmen wil zingen in je kerk, dan moet er toch op zijn minst wel ruimte zijn voor die aspecten die in de psalmen ook voorkomen?

n.b. dit is ook opbouwende kritiek, dus een beetje zelfreflectie kan geen kwaad, zie het niet als afkrakende kritiek. Waar ik bang voor ben ik dat men teveel op zichzelf gericht is en de wereld die verloren gaat uit het oog verliest. En bepaalde groepen in de kerk... om maar het veilige en vertrouwde vast te kunnen houden... terwijl God soms ook van mensen vraagt om dat los te laten, daar zijn ook wel voorbeelden van te vinden in de Bijbel toch? Ik ben benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 18 dec 2006 23:39

Tja, daar sluit ik me maar bij aan. (zucht, hoe verrassend)

Daarom vraag ik het maar niet aan jou 8)

Das best ;)
Maar even serieus. Nu zeg jij het, maar ik denk dus dat dit door kerkenraden enzo veel te veel gedacht wordt. Vasthouden aan de regels, jammer dan dat mensen wat anders wel eens zouden willen.
En nee, ik wil hier inderdaad niet de hele gergem ofzo mee afkraken, wie ben ik om dat te doen. Maar het is wel een belangrijk punt denk ik om als gemeenteleiders ook daadwerkelijk naar gemeenteleden te luisteren.

Jo'tje, waarom zou een sobere liturgie je geloofsbeleving in de weg staan?

Omdat die soberheid niet altijd past bij de beleving. Voorbeeldje. De dominee had echt een geweldig bemoedigende preek over bouwen op God. Hoe Hij een rots voor ons wil zijn en met ons mee wil gaan. Heel kort samengevat, maar het was een prachtpreek! Verschillende keren haalde hij delen aan uit 'ik bouw op U, mijn Schild en mijn Verlosser'.
Na het amen van de preek wordt er een ander lied ingezet. Ik weet al niet eens meer welke psalm, maar het klopte gewoon niet bij het gevoel na de preek. En ik was daar echt niet de enige in. Maar nee, opwekking in een normale dienst, dat hoort niet. Op zulke momenten kan het belemmerend zijn. Júist de liturgie bepaalt mede hoe je een dienst beleeft. En als die bij voorbaat sober moet zijn, dan is dat nogal beperkt.
pobody's nerfect

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 dec 2006 09:26

Ik weet niet hoor. Er zijn toch ook psalmen die prima kunnen aansluiten bij zo'n preek? Niet alle psalmen zijn 'in mineur'...

Ik heb wel eens het idee -en ik bedoel daarmee niet jou, Jo'tje, want jou ken ik niet- dat er niet alleen mensen zijn die graag alles bij het oude willen houden (alleen psalmen zingen, tradities strak in ere houden), maar ook mensen die juist 'doorslaan' naar de andere kant. Die zó voor vernieuwing zijn dat die oude dingen (psalmen bijv om maar bij het voorbeeld te blijven) op geen enkele manier meer goed kunnen doen. Terwijl er ook prachtige psalmen zijn!
Ik denk dat beide uitersten een gevaar in zich bergen.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 dec 2006 09:34

Klopt, alleen in zo'n geval leent zo'n lied zich er toch uitstekend voor om dan ook gezongen te worden? Verder heb je helemaal gelijk, hoewel ik er wel de kanttekening bij wil maken dat een hoop Psalmen niet sober en ingetogen zijn, maar juist het tegenovergestelde daarvan. Het is dan wel jammer als door de traditie de psalmen daardoor anders worden gezongen dan ze bedoeld zijn :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 dec 2006 09:43

De melodie en het tempo passen inderdaad (lang) niet altijd bij de inhoud. Eigenlijk zou je bij sommige Psalmen voor elk vers een aparte melodie moeten hebben: voor de eerste verzen, die spreken over bijv. droefheid een 'verdrietige' melodie en voor de latere versen, waarin het gaat over verlossing, een vrolijke melodie, in up-tempo gezongen...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 dec 2006 10:00

Zal ik een topic over liturgie openen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 dec 2006 11:49

Pfff.....was een heel tijdje bezig met doorlezen, heb het dan ook maar even vluchtig gedaan.

Wat een gedoe om een kerkverband zeg! Eigenlijk vraag ik me af wat hiermee bereikt wilt worden?! Dmv dit topic zal er denk ik niemand zeggen: Ik stap over naar de GG, maar denk ik ook niemand zal zeggen: Ik stap over naar de GKV of wat dan ook. Niet dat dat perse moet, maar de discussie wordt soms zo fel gevoerd! En er wordt niets mee opgeschoten....
Ieder probeert gewoon zijn eigen kerkverband te verdedigen, zoals dat in zovele topics gebeurd. Idd vind ik ook dat de topic titel al heel erg negatief neergezet wordt.

Verder wil ik nog even wat kwijt over preeklezen en gezangen zingen tijdens de eredienst.

Ik ben het totaal niet met Denkertje eens dat hij vind dat preeklezen NOOIT beter is dan een prediking van een dominee. Wat erg dat jij dat zo durft te benoemen. Kdenk niet dat je dat durft te zeggen tegen iemand die God heeft leren kennen tijdens het luisteren naar een leesdienst. Kweet ook wel zeker dat die persoon er niet mee zal instemmen. Daarnaast: wat verstaan jullie onder een leesdienst? Is dat alleen als een ouderling voorgaat? Bij de vriendin van mn broer hebben ze een dominee die heel zijn preek op papier heeft staan en het dus grotendeels voorLEEST. Bij mijn vriend in de kerk heeft de dominee ook al heel zijn preek uitgeschreven en LEEST hij het dus ook grotendeels voor. Bij mij in de kerk heeft de dominee alleen een klein aantal puntjes op een briefje staan. Hiermee wil ik niet zeggen dat de dominee gene preek uitgeschreven mag hebben of iets dergelijks, maar kvraag me daarom wel af wanneer jullie (vooral Denkertje) vinden dat het een leesdienst is.

En dan nog even de gezangen. Soms vraag ik me ook wel af waarom bepaalde gezangen niet gezongen mogen worden tijdens de eredienst. Mara ik begrijp het ook wel. Nu heb je alleen de psalmen, die je allemaal kan en mag zingen (alhoewel dat niet eens altijd gedaan word), maar als je het als kerkenraad toelaat om gezangen te laten zingen tijdens de eredienst, dan wordt het denk ik toch wel een stuk moeilijker. Want tot heover ga je? Wat mag je wel zingen en wat mag je niet zingen? Ik denk dat er dan zowiezo maar heel erg weinig gezangen zijn die teolaatbaar zijn om te zingen tijdens de eredienst. En tjah, dan kan je denk ik mara beter het zekere voor het onzekere nemen en dus gewoon helemaal geen gezangen laten zingen tijdens de eredienst.
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 dec 2006 11:55

In ons liedboek staan 491 gezangen die allemaal gezongen mogen worden. Waarom mogen die bij ons wel en in de GerGem dan niet gezongen worden, Dippie?

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 19 dec 2006 12:03

Dippie schreef:En dan nog even de gezangen. Soms vraag ik me ook wel af waarom bepaalde gezangen niet gezongen mogen worden tijdens de eredienst. Mara ik begrijp het ook wel. Nu heb je alleen de psalmen, die je allemaal kan en mag zingen (alhoewel dat niet eens altijd gedaan word), maar als je het als kerkenraad toelaat om gezangen te laten zingen tijdens de eredienst, dan wordt het denk ik toch wel een stuk moeilijker. Want tot heover ga je? Wat mag je wel zingen en wat mag je niet zingen? Ik denk dat er dan zowiezo maar heel erg weinig gezangen zijn die teolaatbaar zijn om te zingen tijdens de eredienst. En tjah, dan kan je denk ik mara beter het zekere voor het onzekere nemen en dus gewoon helemaal geen gezangen laten zingen tijdens de eredienst.

Hmmm, hier ben ik het niet mee eens. Als je geen levende relatie met God hebt (zo zal ik het maar even noemen), kan je ook niet alle Psalmen zingen.
Tot hoever je gaat? Ik denk, dat als de GerGem gezangen zou willen zingen tijdens een kerkdienst, de GG er gewoon voor moet kiezen om dan een zangbundel samen te stellen met liederen die nauw aan Gods Woord verwant zijn. Ik heb bijvoorbeeld zelf een zangbundel thuis (hebben we in Slowakije ook gebruikt) waar allemaal liederen in staan, die schriftuurlijk gebonden zijn. Soms zijn het letterlijke teksten uit de Bijbel.
Afbeelding

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 dec 2006 12:04

Optimatus schreef:In ons liedboek staan 491 gezangen die allemaal gezongen mogen worden. Waarom mogen die bij ons wel en in de GerGem dan niet gezongen worden, Dippie?

Die vraag is eenvoudig om te beantwoorden: omdat ze volgens de GerGem lang niet allemaal door de schriftuurlijk-bevindelijke beugel kunnen. En als 'bonder' ben ik het op dat punt wel enigszins met ze eens.

Sowieso krijg je bij de invoering van gezangen in de eredienst al gauw strijd over welke gezangen je wel en welke je niet toelaat. Zo'n strijd hebben we onlangs ook in de GKV gehad. Op zich is dat natuurlijk geen reden om ze niet in te voeren, maar je haalt je wel wat op de hals als je eraan begint.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 dec 2006 12:08

Geef eens een voorbeeld van een gezang dat volgens de GKV of de GerGem niet schriftuurlijk zou kunnen zijn (ik blijf dus nog wel ff ontopic).

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 19 dec 2006 12:08

elbert schreef:Sowieso krijg je bij de invoering van gezangen in de eredienst al gauw strijd over welke gezangen je wel en welke je niet toelaat. Zo'n strijd hebben we onlangs ook in de GKV gehad. Op zich is dat natuurlijk geen reden om ze niet in te voeren, maar je haalt je wel wat op de hals als je eraan begint.

Daarom ben ik ook blij, dat de GerGem het gewoon bij de gezangen houdt... 8)
Afbeelding

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 dec 2006 12:15

Persoonlijk vind ik dat de GerGem soms ook is verder moet durven kijken dan ze nu doen qua liederen, gezangen.
Alleen wat we altijd zingen mag, want als het maar een te vlotte4 wijs is en het in iets anderen woorden staat dan wij gewend zijn, dan wordt het al gauw afgekeurd.

Daphne... de gele bundel van de gezinskampen is toen die uit kwam door de GerGem afgekeurd en mag niet gebruikt worden
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”