Smurffie schreef:Jo'tje schreef:Dat is toch vreemd, dat zoiets in een kerk gewoon 100 jaar stil kan staan.
Waarom is dat vreemd? Er wordt blijkbaar waarde aan gehecht.
Het probleem is alleen dat je de wereld weinig te vertellen hebt als je 100 jaar in de tijd blijft steken. Tenminste, je hebt wel een hoop te vertellen, maar ze snapen die taal niet zo goed
En laten we even serieus worden, hoeveel aanwas heeft de Ger Gem van niet-kerkelijken? Bij mijn weten is dat niet erg hoog. Zou het een en ander toch niet verband houden?
Othello, een sobere liturgie kan wel de vreugde temperen, de vreugde die we in Christus hebben als verloste mensen. Soms wil ik het wel uitschreeuwen van blijdschap.... maar nee, doe maar normaal, sober en ingetogen. Uit je blijdschap maar niet teveel, das nergens voor nodig. Dat vind ik wel een beetje jammer, dat er zo weinig ruimte voor die geloofsbeleving is, alleen maar voor een soort beleving, die van soberheid en ingetogenheid. Niets mis mee op zijn tijd, maar als je dan toch alleen maar Psalmen wil zingen in je kerk, dan moet er toch op zijn minst wel ruimte zijn voor die aspecten die in de psalmen ook voorkomen?
n.b. dit is ook opbouwende kritiek, dus een beetje zelfreflectie kan geen kwaad, zie het niet als afkrakende kritiek. Waar ik bang voor ben ik dat men teveel op zichzelf gericht is en de wereld die verloren gaat uit het oog verliest. En bepaalde groepen in de kerk... om maar het veilige en vertrouwde vast te kunnen houden... terwijl God soms ook van mensen vraagt om dat los te laten, daar zijn ook wel voorbeelden van te vinden in de Bijbel toch? Ik ben benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken.